Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Michelle

Michelle

20-07-2011 om 21:25

Mag dat zomaar?

Lieve mensen, Wie weet antwoord op t volgende:

Sinds een half jaar werk ik bij mijn nwe werkgever. Over vakantiedagen staat in mijn contract dat het opnemen van vakantie de uitvoering van opdrachten niet mag belemmeren. Verder staat er contractueel niks inhoudelijks over t opnemen van die dagen. Nu heeft mijn werkgever sinds gisteren de nwe regel ingevoerd dat iedereen zijn vakantie verplicht in de maanden juli / aug. moet opnemen en dat daar buiten maximaal twee weken aaneengesloten vakantie opgenomen mag worden (we hebben totaal 5 weken per jaar). Mag een werkgever deze eis zomaar stellen???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

20-07-2011 om 22:14

Ja en nee

Volgens mij mag een werkgever wel eisen stellen aan de vakantie. Denk bijvoorbeeld aan de bouwvak. Dan mag je ook niet in september 4 weken vakantie nemen

De regeling die je nu beschrijft vind ik wel wat vaag. In juli/augustus moet je je vakantie opnemen, en daarbuiten max 2 weken aaneengesloten.

Maar wat ben je nu verplicht om in juli/augustus op te nemen? Maar mag je ook 1 week in oktober, 2 weken kerst en 2 weken in mei doen. Dan neem je nl niet meer dan 2 weken aaneengesloten op buiten de periode juli/augustus, maar ook niets in juli/augustus. Het enige probleem lijkt me dat je niet meer 3 weken in juni of september (of een andere maand) kan gaan.

Daarbij lijkt het me sterk dat een werkgever dat per direct kan beslissen. Is er een OR die hier iets in kan betekenen?

Het lijkt me niet "zomaar"

ik doe dit even uit het hoofd maar vziw staat er in de wet dat de vakantie door de werkgever wordt vastgesteld in overleg met de werknemer, en dat in elk geval de gelegenheid moet worden geboden om 2 weken aaneengesloten op te nemen.

"Zomaar" mag er in het arbeidsrecht eigenlijk niks, maar als er sprake is van een reëel bedrijfsbelang - en dat vermoed ik zomaar wel - dan staat de werkgever denk ik in zijn recht.

Ik heb het vermoeden dat een dergelijke regeling al reuze luxe lijkt voor wie er werkt in de bouw of aanverwante bedrijfstakken, waar de bouwvak wordt gevolgd.

Overigens ben je met 5 weken vakantie ook niet slecht bedeeld (ook niet extreem royaal hoor, maar het is een week meer dan het wettelijk minimum)

Is er een CAO van toepassing? Dan kan je daar ook nog eens in kijken, maar zo op het oog denk ik dat je werkgever, als hij er een redelijk belang bij heeft, deze regel inderdaad kan invoeren.

Wel irritant als je graag buiten het hoogseizoen weg wilt inderdaad.

Groeten,

Temet

Sancy

Sancy

21-07-2011 om 06:55

Is er een or?

in het bedrijf, dan zal die instemming moeten geven aan een vakantieregeling. Je schrijft dat deze regel net is ingevoerd. Bedoel je dat het ook voor deze zomermaanden al geldt? Dat vind ik erg op het laatste moment moet ik zeggen.
Wat je contract betreft: "het opnemen van vakantie de uitvoering van opdrachten niet mag belemmeren" lijkt mij op het eerste gezicht een 'vertaling' van wat Temet al schrijft, het "reëel bedrijfsbelang". Het gevaar schuilt in het woord belemmering: wat wordt er onder verstaan, en wie bepaalt dat?
Meer informatie kun je hier lezen: http://www.arbeidsrechter.nl/opnemen-vakantie-dagen-uren-aanvraag-werknemer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.