Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Stressed-out

Stressed-out

23-11-2009 om 11:32

Mag de gemeente dit zomaar doen?

in het kort:
in februari 2009 aanslag gemeentelijke en waterschapsbelastingaanslag ontvangen. in maart kwijtscheldingsformulier ingevuld met 17 (!) bijlages en verzonden in portvrije envelop van gemeente. nu in november deurwaarder met beslaglegging aan de deur "u heeft niks betaald" nee natuurlijk niet, ik heb kwijtschelding aangevraagd. contact opgenomen met gemeente "wij hebben geen aanvraag kwijtschelding ontvangen", lever maar opnieuw in"...
dus opnieuw ingevuld, weer 17 kopieen gemaakt, en ingeleverd.
krijg ik bericht, dat kwijtschlding niet goed ingevuld is, omdat ik per 9 november inwonende vriend heb (hiervoor jarenlang alleen gewoond). nu wordt vriend meegenomen in berekening over heel 2009, terwijl als ze mijn papieren in maart gewoon ontvangen hadden, mijn vriend niet meegerekend werd voor dit jaar...
mag de gemeente dit zomaar doen???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bewijslast

Stressed-out, ik begrijp je verbolgenheid erg goed, ik vraag me af ze of dat inderdaad zo mogen doen. Misschien is het verschillend per gemeente, maar ik vond bijvoorbeeld dit bij de gemeente Sneek:

"De gegevens die worden verstrekt op het moment van het indienen van uw kwijtscheldingsaanvraag zijn
bepalend voor de beoordeling en daarmee dus ook voor de uitspraak op uw kwijtscheldingsaanvraag.
Met wijzigingen in uw inkomens- en/of vermogenssituatie die na het indienen van het aanvraagformulier
zijn ontstaan, wordt geen rekening gehouden."

Jij hebt alles al in februari ingevuld, toen je vriend nog niet bij je inwoonde. Als je het zo bekijkt, mogen ze dat dus niet meenemen in je aanvraag. Zij beweren echter dat ze je aanvraag niet hebben ontvangen. Ik ben bang dat de bewijslast bij jou ligt. Kun je bewijzen dat je de aanvraag hebt hebt verstuurd en dat zij hem hebben kwijtgemaakt?

Afhankelijk van die bewijslast ben je wel of niet de klos denk ik.

Sterkte ermee!

Chris

Stressed-out

Stressed-out

23-11-2009 om 12:02

Chris

Ik kan helaas niet bewijzen dat ik de papieren in maart al eerder heb ingediend. wat nog veel erger is, is dat dit niet de eerste keer si dat ze mijn papieren "kwijt" zijn of niet ontvangen hebben.
Ik ga morgen zowieso naar het gemeentehuis, want er zijn bepaalde papieren van mijn vriend opgevraagd (binnen 1 week in te leveren) die wij binnen die week helemaal nog niet hebben. o.a.loonstrook over november, bankafschrift over de gehele maand november en dergelijke.
dus gepraat worden moet er zeker, en dan wil ik dus ook meteen navragen of dat dit normaal is, want rest van het jaar is dus alles op mijn salaris gebaseerd, ik vind dat ze hem alleen vanaf november in het eventueel te betalen bedrag mogen opnemen, niet over het hele jaar!

Snap het

Ik hoop dat ze bij de gemeente naar je willen luisteren, want dit is natuurlijk erg zuur. Als het goed is staat in het aanvraagformulier wat de voorwaarden zijn waaronder je kwijtschelding kunt aanvragen, dus ook of het moment van indienen bepalend is.

Hoe dan ook, ik zou voortaan zulke papieren maar aangetekend opsturen naar de gemeente, dan kunnen ze ook niks meer van je 'kwijtraken' of niet ontvangen.

Chris

Oh en nog een tip

Als je gaat praten: met stroop vang je meer vliegen dan met azijn. Probeer het eerst vriendelijk voordat je boos wordt .

Chris

Stressed-out

Stressed-out

23-11-2009 om 12:29

Chilllllllllll

hahahaha, ja dat was ik wel van plan

Stressed-out

Stressed-out

23-11-2009 om 14:38

Lara

het moeten betalen is op zich geen punt, het feit dat ze mij willen laten betalen voor 2 personen is wat mij stoort!
mijn vriend woont sinds 9 november pas in, dus vind ik het niet correct dat hij voor een heel jaar mee aangeslagen wordt.
als je uit een gemeente weg verhuist, krijg je toch het geld dat je teveel hebt betaald ook terug over de maanden van het jaar dat je ergens niet woonde...

amk

amk

23-11-2009 om 19:25

Nee

niet direct, dat hangt af van welke belasting het is.
Meestal is je adres op 1 januari bepalend voor het hele jaar. En betaal je dus ook niet als je naar een andere gemeente verhuist.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.