Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Mag dit? bouwbedrijfgeluiden in woonwijk

Ik woon in een woonwijk in een grote stad, de huizen (boven- en benedenwoningen) liggen in dit stukje in een soort driehoek om de tuinen van de benedenwoningen. Over het algemeen is het zeer rustig in dit buurtje. Nu is hier iemand die, al zo lang als ik hier woon, op grote schaal klus/verbouwlawaai maakt in zijn tuin, zodra het ook maar een beetje mooi weer is. Het eerste jaar dat ik hier woonde dacht ik nog dat hij zijn eigen huis aan het verbouwen was, maar inmiddels vermoed ik dat hij een eigen klusbedrijf heeft en daarvoor voorbereidende werkzaamheden in zijn tuin uitvoert. Ik weet het niet zeker, ik kan niet zien uit welke tuin het komt, maar weet dat iemand daar ergens een bedrijfje heeft. Het klinkt ook alsof er meerdere mensen daar bezig zijn.
Over het algemeen begint hij vroeg (7:30) en de geluiden zijn echt vreselijk irritant. Het klinkt als schuurmachines en zaagmachines, echt van die nare jengelende geluiden, ook veel getimmer en een soort brommend geluid. Deuren en ramen dicht houden helpt iets, maar ook dan hoor je het er doorheen en is met dit weer niet prettig. Ik ben er eigenlijk echt helemaal klaar mee, het geluid is zó vreselijk irritant en ook erg vroeg, vooral nu het (bijna) vakantie is en er wat uitgeslapen zou kunnen worden.
Mijn vraag is eigenlijk of het mag om bedrijfsactiviteiten te doen die zoveel lawaai geven in een tuin in een gewone woonwijk?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

24-06-2010 om 10:46

Simpel

Minna:
"Mijn vraag is eigenlijk of het mag om bedrijfsactiviteiten te doen die zoveel lawaai geven in een tuin in een gewone woonwijk?"
Nee. Darvoor heb je een milieuvergunning nodig (vroeger hinderwetvergunning). Ik zou zeggen: bel de gemeente eens.

Gemeente idd

..of hun milieudienst.

Die zijn ervoor.

Minna

Minna

24-06-2010 om 13:01 Topicstarter

Lekker slim...

Kom ik er net achter dat het huidige lawaai dus wel van een verbouwing blijkt te komen.. Was langs gelopen nalv bovenstaande berichtjes, om er achter te komen om welk adres het ging, adres gegoogled, blijkt er eind vorig jaar een bouwvergunning verleend te zijn voor een aanbouw aan de achterkant.
Verklaart niet hoe het kan dat ik al zes jaar lang bouwgeluiden uit die richting hoor komen, dus ga het zeker even in de gaten houden en bellen als blijkt dat er, als de verbouwing klaar is, nog steeds bouwlawaai is!

Yvon Meijer

Yvon Meijer

24-06-2010 om 13:01

Hee, hier ook!

Wat je schrijft is precies zo ook hier! Ik hoor de schuurmachines terwijl ik hier zit te tikken. Ik weet ook niet uit welk pand het komt. Ik kan me niet voorstellen dat er nooit eerder iemand iets van gezegd heeft. Maar kan aan de straatkant niet zien dat ergens een bedrijf zit. Als er wel een vergunning voor is, is dat dan niet ergens te vinden, een site van de gemeente ofzo?

lizaa

lizaa

25-06-2010 om 11:33

Regels voor verbouwing?

Er kan dan wel een bouwvergunning verleend zijn, ik begrijp niet waarom daar geen regels aan verbonden zijn mbt overlast (tenminste, voor zover ik weet zijn die er niet). Als een verbouwing professioneel wordt uitgevoerd gebeurt dat meestal tijdens werktijd, maar het zijn juist de amateuristische verbouwingen die veel overlast veroorzaken. Bij ons in de buurt ook: een huis wordt gekocht door een jong stel, en het geld is dan op. Vervolgens gaan ze de verbouwing zelf doen. Dat gebeurt dan in ieder vrij uurtje, oftewel 's avonds tot laat, en in het weekend. En de buurtbewoners zitten in hun vrije tijd met geluidsoverlast, die vaak maanden duurt (want zo'n zelf uitgevoerde verbouwing valt altijd tegen, en duurt veel langer dan gepland).
Waarom zijn er voor zulke verbouwingen niet ook gewoon wettelijke regels, waar de klussers zich aan te houden hebben, zoals: geen geluidsoverlast na bv 21.00 uur. geen geluidsoverlast in het weekend voor 9.00 uur. geen geluidsoverlast op zondag. niet langer dan een bepaalde tijd een container op straat (wij hebben eindeloos een container min of meer voor onze deur gehad, en voortdurend rondslingerend bouwafval, dat oa resulteerde in een lekke band van de auto). Aan een bouwvergunning zouden duidelijke bouwregels moeten zijn verbonden, en bij herhaaldelijke overtreding intrekking van de vergunning.

Lizaa

Die regels zijn er ook hoor. Heeft niet eens zoveel te maken met bouwen en verbouwen maar met het veroorzaken van overlast. Vroeger mocht je 's avonds na 22 uur geen geluidoverlast meer veroorzaken en tegenwoordig mag je, heb ik begrepen, gewoon geen overlast veroorzaken. Maar dat laatste is natuurlijk zo ruim dat meestal toch wordt teruggegrepen naar de oude regel.

Deze klachten zitten op het zelfde niveau als geluidoverlast van het te luide feestje tot in de kleine uurtjes. Als je daar last van hebt kun je de politie bellen en als je gelukt heb komen ze daar ook voor. Een bouwvergunning zal er overigens niet door ingetrokken gaan worden, daar staat namelijk niks in over geluidsoverlast maar alles over hoe je moet bouwen.

En een container mag nooit zomaar op de openbare weg geplaatst worden. Als aardige buur kun je dat natuurlijk een paar daagjes aanzien, maar daarna heb je het volste recht om een klacht in te dienen bij de gemeente. En rondslingerend bouwmateriaal is, zo ver ik weet, een heus milieudelict. Dus daar kun je zeker een klacht over indienen bij de gemeente.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.