Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Aatje77

Aatje77

19-04-2012 om 13:16

Mag dit zomaar?

op mijn werk (zorginstelling) zitten veranderingen aan te komen. Er komt nieuwbouw bij in verschillende plaatsen, bestaande gebouw wordt verbouwt en de personele bezetting wordt anders ingezet/verdeeld.

nu heb ik in een gesprek te horen gekregen dat er voor de functie die ik heb in de toekomst teveel FTE in huis is. Ik heb meerdere collega's in dezelfde functie verdeeld over het hele huis.

Ik kreeg te horen dat ze me twee opties kunnen aanbieden 1. ik blijf in de functie die ik nu heb zonder de garantie dat ik dadelijk (na verhuizing/verbouwing) mijn baan nog heb (dit hoor ik dan eind mei) of 2. ik kan een opleiding verzorgende IG gaan doen met baangarantie na slagen. (in de regio, niet zeker op de locatie waar ik nu werk).

ik vraag me nu af of ze dit eigenlijk zomaar zo zwart/wit mogen stellen? In alle info die we tot nu toe hebben gekregen werd niet gesproken over een reorganisatie (want ik weet dat er dan veel kan en mag ineens) maar gewoon over verbouwing/verhuizing en een transitieproces.

Wie kan me hier een antwoord op geven?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Is er geen sociaal plan?

Bij ons speelt hetzelfde zich af.
Mij werd hetzelfde voorgeschoteld, maar ik was al enigzins voorbereid want dit was op andere locaties ook al gebeurd. je functie word dan 'overtollig' i.v.m. veranderende werkprocessen en je komt dan in het sociaal plan dat 2 jaar duurt....
Ik heb geluk gehad en kon mee naar de nieuwbouw en ook op andere locaties (waar ik ook uren heb) coƶrdinerende werkzaamheden blijven doen.
Op nieuwbouw kreeg ik een 'nieuwe functie' die heb ik netjes uitgevoerd, maar was erg beneden mijn niveau. Ik heb er maar het beste van gemaakt
Na 1 maand bleek al dat hetgeen normaal mijn werk is, dramatisch slecht verliep. Dus ben ik weer aan het werk in mijn oude functie, alleen nu noemen ze het anders en ik delegeer meer naar collega's met andere opleidingen die dus uitvoerende bezigheden van mij over moeten nemen.
Mijn collega's zijn helaas wel op non-actief en die lopen nu mee met andere functies om zich te oriƫnteren daarop. Sommigen hebben elders een werkkring gevonden, enkelen volgen een omscholingstraject. Ik ben nog niet helemaal blij met mijn huidige functie, maar ik denk dat dat wel weer komt, nog niet alles is naar mijn zin geregeld
groeten albana

Sancy

Sancy

19-04-2012 om 15:26

Aatje

"In alle info die we tot nu toe hebben gekregen werd niet gesproken over een reorganisatie (want ik weet dat er dan veel kan en mag ineens) maar gewoon over verbouwing/verhuizing en een transitieproces."
Ach ieder beestje mag zijn eigen naam dragen. Transitieproces is niet meer dan een naam voor iets dat in andere organisaties gewoon reorganisatie heet of nog een ander eufemisme. Het gaat niet om de naam die er op geplakt is of wordt, maar om de inhoud van de plannen.
Heb je je licht al eens opgestoken bij de ondernemingsraad? Verbouwingen, verhuizingen en de personele bezetting zijn echt onderwerpen die aan de ondernemingsraad voorgelegd moeten worden. Daarnaast wijst Albana al op een sociaal plan. Ook dat hoort er (eigenlijk) wel bij, en dan zijn ook vaak de vakbonden erbij betrekken. Dus informeer eens bij de OR en de vakbond wat zij weten, wat kan en wat mag en hoe het hoort. En ga dan eens na of dat in jouw instelling ook goed gebeurt. En let eens op het tijdspad: wanneer wordt wat besloten?
Je hebt 2 opties gekregen schrijf je. Hebben alle medewerkers die een gelijke functie als de jouwe vervullen ook die opties gekregen?

Aatje77

Aatje77

20-04-2012 om 07:18

Sancy en albana

Inmiddels heb ik een gesprek gehad met mijn teamleidster en het blijkt inderdaad een reorganisatie te zijn waardoor dit dus mag.

Alle collega's met een gelijke functie hebben hetzelfde gesprek en ook dezelfde 2 opties gekregen.

ik ga nu mijn licht opsteken bij de OR en navraag doen naar het sociaal plan.

Bedankt voor jullie reactie!

Sociaal plan

Het sociaal plan moet ergens inzichtelijk zijn voor iedereen die het betreft. Is het je niet verteld in dat gesprek? Staat het niet online in het netwerk? (bij ons wel) Wij konden als we inlogden op intern netwerk vanaf de dag van ons gesprek op een speciaal icoontje klikken dat op ons account was geplaatst en daar stond het sociaal plan. Ik heb het uitgeprint en meegenomen naar huis. Misschien hebben ze het wel gezegd in dat gesprek en ben je het 'kwijt' door alle informatie die je kreeg? (snap ik best). Vraag 's aan collega's die in hetzelfde schuitje zitten?
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.