Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Marian5

Marian5

08-12-2010 om 21:07

Mag dreigen met overplaatsing?

Wie weet dit? Een vriendin van mij is vorig jaar een tijd ziek geweest (overspannen, scheiding etc) Ook heeft zij een slecht werkende schildklier waardoor ze nog al eens uitvalt omdat ze naar een onderzoek moet of dat haar medicijnen verkeerd zijn afgesteld.
Nu heeft ze gisteren een heel vervelend gesprek met haar directeur gehad die zegt dat ze teveel ziek is geweest en als ze niet minder ziek wordt, dat ze dan naar een andere stad overgeplaatst wordt.
Mag dat nou zomaar, zo'n dreigement? Hij heeft het ook in een brief opgeschreven en nog eens onderstreept.

Marian5

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

08-12-2010 om 22:18

Geen dreigement

als het ook op papier staat, zelfs onderstreept, dan is het dus geen dreigement, maar een afspraak.
Helaas voor jouw vriendin, maar de mogelijkheid zal er vast zijn. In haar arbeidscontract of CAO is daarover vast iets te vinden.

Ook bij ziekte?

Dat weet ik dus niet. Of overplaatsen ook bij ziekte mogelijk is. In mijn arbeidscontract stond bij mijn vorige werkgever wel dat overplaatsing in een filiaal van het zelfde moederbedrijf altijd mogelijk moest zijn. Zelfs voor enkele uren/dagen per week. Dus bijvoorbeeld 3 dagen in het huidige filiaal en 2 dagen ergens anders.
En dat kon zelfs een andere functie gaan betekenen. "Als je stout bent stoppen we je in het magazijn" zeiden wij altijd gekscherend onderling.

Jaymza

Jaymza

08-12-2010 om 23:19

Nee toch?

Overplaatsen als straf omdat je ziek bent mag naar mijn idee niet. Zulke bedreigingen zullen ook veel helpen als je al gestresst bent. Ziek is ziek, maar kennelijk geloven ze niet dat ze echt ziek is, dat is het echte probleem.

Jaymza

Dat hoeft niet zo te zijn

Het hoeft geen kwestie van 'geloven of niet' te zijn. Een vriendin van mij is zwaar ziek. Sinds een jaar of 1,5 begon het en daarvoor nooit écht ziek geweest (ja dagje,hoogstens weekje).Eerst was ze ziek,knapte weer op etc, sinds een maandje of 8 is ze achterelkaar ziek. Niemand die daar aan twijfelt, dat weet ik zeker. Ook haar werkgever of de keuringsarts niet. Je ziet op een kilometer afstand nog dat ze écht zwaar ziek is,ze is broodmager geworden,heeft een gele kleur,haar haren vallen uit, ze kan niet op haar benen staan,heeft wallen onder de ogen. Oorzaak onbekend, ze is nu in een academisch ziekenhuis onder behandeling en nog steeds weten ze geen diagnose, w.s. is het iets met de schildklier/lever of een onbekende bloedkanker of zoiets. Ze is ondertussen aan de prednison en dus is ze ook nog helemaal opgeblazen van het vocht dat ze vasthoud (dit is om 'iets' te proberen...).
Dus geen enkele twijfel zij is ziek. Overduidelijk.
Toch is 'ze 2 maand geleden uit haar eigen 'functie' gezet. Helemaal overstuur was ze ervan. Niet als 'straf' maar omdat het in de c.a.o. staat dat je bij ziekte niet langer dan een half jaar aanspraak kan maken op je oude functie voor je ziek zijn. En omdat werkgever zegt dat ze haar functie zolang niet met tijdelijke krachten kunnen opvullen.
Mocht ze dus ooit beter worden dan heeft ze maar af te wachten wáár op welke afdeling en in welke plaats en in welke functie ze terecht komt. W.s. zal het dan invallen worden voor andere 'zieken' tot er weer een vergelijkbare functie vrij komt.
Het kan dus inderdaad raar gaan als je vaak of veelvuldig of lang ziek bent.
groeten albana

Maar eh..

een afspraak kent toch enige vorm van wederkerigheid ? Deze 'afspraak' komt van een kant en wordt opgelegd. Ik zou eens informatie inwinnen of je niet dit 'gespreksverslag' moet rechtzetten. Want door deze brief kan het wel een heel andere lading krijgen.

Tinus_p

Tinus_p

09-12-2010 om 14:40

Grof

Natuurlijk is dit geen afspraak, maar marian5 noemt het ook gene afspraak, maar een dreigement.

Marian5:
"Nu heeft ze gisteren een heel vervelend gesprek met haar directeur gehad die zegt dat ze teveel ziek is geweest en als ze niet minder ziek wordt, dat ze dan naar een andere stad overgeplaatst wordt."
Ik weet niet of het echt niet mag, maar het is iig bijzonder grof. Zeker als die overplaatsing puur een straf is voor ziekzijn en niet gerechtvaardigt wordt doordat er op die andere locatie ook ander (in de ogen van de directeur 'beter passend') werk gedaan kan worden.

Wat is eigenlijk het probleem met die verkeerd afgestelde medicijnen?

Als het bijzonder grof is mag het niet

Het lijkt mij in strijd met de regels van 'goed werkgeverschap'. Da's natuurlijk zo vaag als wat, maar de werkgever mag zich niet gedragen als een botte hork. De werknemer ook niet trouwens.

Maar het kan natuurlijk ook anders zijn gegaan: "Marietje, wat rot dat je zo vaak ziek bent, helaas ben je op deze locatie de enige in deze functie dus als je zo vaak uitvalt moeten we je misschien overplaatsen naar locatie X waar er twee mensen in die functie zijn, dan is er tenminste iemand om in te springen als jij er niet bent"
Kijk, het effect is hetzelfde - als je zovaak ziek bent word je overgeplaatst - maar de gedachte erachter is een andere.

Straffen voor ziek zijn mag niet. Overplaatsen uit bedrijfsbelang omdat iemand niet gemist kan worden - dat is misschien wel mogelijk. Hoewel het ook dan voor de werkgever geen gelopen race is denk ik, maar dan heb je een zaak die beide kanten op kan gaan. Da's in het algemeen leuk voor juristen, maar verder voor niemand

Groeten,

Temet

Tinus

Ik reageerde dan ook op Minet's reactie .

Aanvulling

overigens, als die vriendin vakbondslid is of een rechtsbijstandverzekering heeft lijkt me nu de tijd aangebroken om daar een beroep op te doen.

Groeten,

Temet

Marian5

Marian5

09-12-2010 om 20:19

Ja okay temet

Ik begrijp dat hij haar zou mogen overplaatsen. Maar nu heeft hij expliciet gezegd, en in een brief verklaard en onderstreept dat verzuim en overplaatsing oorzakelijk met elkaar zijn verbonden. Ik vraag me echt af of dat mag.
En bovendien: de bedrijfsarts heeft haar ziek verklaard (ten minste voor die lange periode en voor die kortere periodes loopt ze bij een internist) Hoe kan ze dan uberhaupt minder ziek zijn? Moet ze dan maar ziek op haar werk gaan zitten?
Ze is gelukkig lid van de vakbond en gaat daar ook naartoe bellen.

Marian5

Marian%

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.