Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Mama

Mama

06-07-2012 om 13:37

Mag je kinderen interviewen zonder toestemming ouders?

Mijn zoon (9) is geïnterviewd voor onderzoek bij een voetbalveldje bij ons in de buurt. Hij gaf aan dat het een onderzoek was door de gemeente over het voetbalveldje, sport, etc. Precieze vragen weet hij niet meer. Mag dit? Mag je kinderen bevragen voor onderzoek zonder toestemming ouders?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nee

Dat mag niet. Bel de gemeente eens en vraag eens of het waar is. Is er een onderzoeker namens de gemeente op pad geweest rond de voetbalveldjes (of is dit een nieuwe manier van kinderlokken?)
Als de gemeente er niets van weet, vraag het dan aan de voetbalclub. Was het wel de gemeente, of was het misschien de voetbalclub zelf? Of was het iemand van de Cocacola-company op zoek naar nieuwe marketingweetjes?
Voor wetenschappelijk onderzoek bestaat een gedragscode. Voor marketingonderzoek niet echt, hoewel je daar wel de grootste herrie kunt schoppen. Grootverkopers houden niet van een slechte naam.
Maar er is nog een vorm van onderzoek en dat zijn enquetes door belangenpartijen: de gemeente wil van het voetbalveld af, of de voetbalclubs willen iets van de gemeente gedaan krijgen.
In dit soort gevallen is het helaas gebruikelijk dat er zonder blikken of blozen op iedereen wordt afgestapt. Boos worden leidt tot verontwaardiging (maar het is toch voor een goed doel?).
Maar dan kom ik toch weer terug op de kinderlokker en de cocacola-company: hoe moet een kind van 9 nu onderscheid maken tussen goede en kwade of commerciele bedoelingen?
Juist daarom is interviewen voor onderzoek zonder dat de ouders dat weten, ongepast.
Begin bij het begin. Achterhaal waar het vandaan komt.
Groet,
Miriam Lavell

Mama

Mama

06-07-2012 om 18:37

Ik weet meer....

Het is een onderzoek van de gemeente , uitgevoerd door een welzijnsinstelling (net gemeente gebeld).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.