Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Asa Torell

Asa Torell

16-02-2011 om 09:50

Man alleen de grens over met de kinderen

Kan dat nog problemen geven? Ze hebben een eigen paspoort, maar een andere achternaam dan hun vader, en we zijn ook niet getrouwd. Heeft het zin om een brief te schrijven waarin ik hiervoor toestemming geef?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kopie paspoort

En een kopie van je paspoort meegeven.

amk

amk

16-02-2011 om 10:06

dat is zelfs voor een aantal landen verplicht. En dan moet het zelfs ook nog door een notaris bevestigd worden. Gelukkig hebben we die eis dan weer niet in NL.

Die brief kun je het handigst schrijven op een kopie van jouw paspoort.
Ik had gelukkig een dergelijke brief mee naar Zuid-Afrika toen ik daar alleen heen ging met dochterlief, want er werd wel naar gevraagd.

Maar ook als jij alleen reist met de kinderen is het verstandig zo'n brief mee te hebben, want men is steeds meer beducht op kinderontvoeringen.

Tinus_p

Tinus_p

16-02-2011 om 11:05

Hangt erg van het land af

Waar gaat hij heen?

Asa Torell

Asa Torell

16-02-2011 om 14:04

Duitsland

en man en kinderen bezitten bovendien allemaal een paspoort van dat land. Is er een lijst van landen met de documenten die ervoor nodig zijn?

Melde mich gehorsamst

...41 jaar ervaring

Wij kwamen er altijd doorheen met een briefje van de ontbrekende ouder of ouders (gingen ook alleen vanaf een jaar of 13, 14).

Werd soms om gevraagd.

Na invoering Schengen was het een tijdje rustig, maar nu worden we weer standaard gecontroleerd. Mijn broer doet het nu vanaf de andere kant, maar hij is getrouwd en ze staan in zijn paspoort. Ik zal hem nog eens vragen of de douane naar toestemming van zijn eega heeft geïnformeerd. Moet er wel bijzeggen dat douane vaak alleen maar was geinteresseerd in vertrekkende onderdanen. Als je wilde binnenkomen met 2 kinderen van hun nationaliteit dan was dat altijd nul problemo. Weggaan lag lastiger (gevaar ontvoering). Misschien kan je man daar nog een beetje mee spelen...

amk

amk

16-02-2011 om 15:34

Gekke situatie

mijn collega heeft het eens gehad.
Haar kinderen hebben 2 paspoorten.
Zij was reeds vooruit gereisd want druk op het werk.
Vader zou met de 2 kinderen terug komen uit zuid Amerika.
Legt de ZA paspoorten van de kinderen op de balie. beambte vraagt naar de brief van de notaris dat de kinderen met hem mee mogen. O zegt hij die heb ik niet.
Maar als ik nu de NL paspoorten van mijn kinderen laat zien, moet ik dan ook zo'n brief hebben?
Nee, zegt beambte, dan hoeft het niet.
Ok zegt vader, bergt ZA paspoorten op, pakt de NL uit zijn tas en legt die op de balie.
Ok, loop maar door.
Om er vervolgens in het vliegtuig achter te komen dat zijn vrouw zijn verblijfsvergunning mee heeft en hij dus niet kan overstappen in Parijs omdat hij NL zonder niet inkomt.

Whaah amk

Die is erg!
Veel verdere reis natuurlijk.

Maar mijn oma is ook een keer tegengehouden, god wat klinkt dat dan provinciaal, in Emmerich. Had ze haar kleindochter (mijn nichtje) bij zich zonder paspoort of toestemming, kweetnietmeer, sacherijnige douanier geloof ik. Terwijl mijn oma zo charmant was dat ze werkelijk iedereen om kreeg verder.

Mgoed, je verhaal bevestigt wel mijn vermoeden dat het vooral bij de eigen onderdanen geldt. Buitenlandertjes mogen ontvoerd worden, die moeten ze niet.

Hier heb ik nog nooit over nagedacht. Ik reis soms alleen met zoon tussen UK en NL en heb nog nooit problemen gehad. Zoon heeft een UK paspoort en ik NL, maar ik heb wel der achternaam van mijn man genoteerd staan.

Tinus_p

Tinus_p

16-02-2011 om 20:34

Duitsland?

Nou ben ik niet zo vreheselijk reislustig, maar ik ben de laatste jaren met kinderen wat heen en weer geweest binnen de EU, en er is uberhaupt nog nooit gecontroleerd, laat staan dat er gevraagd is of die kinderen wel meemogen van ex. Ex heeft vziw zelfde ervaringen. Mijn kinderen zijn ook wel eens met ouders van vriendjes meegeweest -waaronder minstens één keer illegaal (= zonder paspoort).

Dus, waar word je dan gecontroleerd?

Asa Torell

Asa Torell

16-02-2011 om 21:17

Controle

De kans op controle lijkt me inderdaad buitengewoon klein, het is nog met de auto ook, maar je weet maar nooit. Voor de zekerheid maak ik wel een beschreven paspoortkopietje aan.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

16-02-2011 om 22:30

Controle

De kans is inderdaad klein, maar niet nul. Ik zou daar dus niet op gokken. Juist niet als kinderen met hun Duitse vader naar zijn thuisland gaan. Bij sommige gemeenten zijn overigens voorbeeldbrieven te krijgen (soms misschien ook wel te downloaden van de gemeentelijke website)die je kunt invullen of overschrijven. Mij zou het geen gedoe waard zijn. Maar dat is persoonlijk.

Toen wij een paar jaar geleden op vakantie gingen, doordeweekse nacht in de zomervakantie, kregen we midden in de nacht grenscontrole in zeg maar een 'kleine grensplaats' tussen Nederland en Duitsland. Niet eens van Duitse douaniers, maar van Nederlandse. Mooi dat de paspoorten tevoorschijn moesten komen en dat aan de kinderen een aantal vragen gesteld werd: wat ga je doen, waar ga je naar toe. Dussss, voor mij is het wel duidelijk, maar ja, dat is voor mij.
Aagje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.