Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

amk

amk

21-07-2012 om 17:31

Mantelzorgcompliment

Even een bericht uit de telegraaf wat ik jullie niet wil onthouden. Ik weet dat er hier veel mantelzorgers zijn en voor hen kan dit wel van belang zijn.

vr 20 jul 2012, 14:08 Mantelzorgers tekort gedaan AMSTERDAM - Duizenden mantelzorgers betalen onnodig erfbelasting doordat ze geen mantelzorgcompliment aanvragen. Hiervoor waarschuwt de Vereniging van Estate Planners in het Notariaat (EPN).

De overheid zou mantelzorgers onvoldoende voorlichting over deze regeling geven, hoewel dit bij de wijziging van de Successiewet in 2010 wel was beloofd.

Het mantelzorgcompliment is een symbolische vergoeding van 200 euro per jaar, maar de aanvraag ervan brengt nogal wat administratieve rompslomp met zich mee. Daarom zien veel mantelzorgers ervan af.

Wat velen van hen alleen niet weten, is dat ze zonder het mantelzorgcompliment niet in aanmerking komen voor de verhoogde vrijstelling voor de erfbelasting (ruim 600.000 euro) bij het overlijden van een ouder. Zelfs niet op de website van de Sociale Verzekeringsbank zou aan mantelzorgers worden uitgelegd wat de consequenties zijn als zij het mantelzorgcompliment niet aanvragen.

De EPN bepleit met terugwerkende kracht tot 1 januari 2010 een overgangsregeling, waarmee mantelzorgers alsnog de zes ton vrijstelling voor hun erfenis verkrijgen.

Mantelzorgers hebben recht op deze vrijstelling, omdat zij volgens het parlement een wezenlijke maatschappelijke functie vervullen: ze besparen de samenleving veel geld, omdat de ernstig of langdurig zieke ouder niet in een instelling verpleegd hoeft te worden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Cicade

Cicade

21-07-2012 om 20:00

Wow amk!

Dankjewel voor het plaatsen van dit bericht!
Als de EPN haar zin krijgt zouden wij misschien in aanmerking komen voor deze vrijstelling en dat zou gezien onze huidige financiële situatie héél erg fijn zijn. Weet jij hoe ik dit bericht terug kan vinden, of heb jij het gehele bericht weergegeven? Ik neem aan dat het om de internetversie van de Telegraaf gaat (vanwege het tijdstip dat je noemt)?
Ik ga me hier zeker in verdiepen, maar het klinkt bijna te mooi om waar te zijn; het is dan vooralsnog ook alleen een pleidooi voor vrijstelling begrijp ik uit het bericht. Ik vraag me nu vooral af wat de precieze eisen zijn waar die mantelzorgers aan moeten voldoen?

Wauw

en helaas.
Dit jaar heb ik het gekregen. Verdiend moet ik zeggen.
Maar het jaar dat mijn moeder overleed kreeg mijn vader het. En hij hoefde toch al geen successie te betalen.
Bedankt, dit kan nog van pas komen!

Inge M

Inge M

21-07-2012 om 20:08

Volgens mij gaat het om inwonende mantelzorgers die voor een oud

Dat heb ik tenminste begrepen uit het artikel in de Volkskrant vanmorgen.
Het voorbeeld was een dochter die bij de ouder in was gaan wonen om mantelzorg te bieden.
Even geen tijd om het na te zoeken. Maar ga er niet vanuit dat dit verhaal voor elke mantelzorger geldt.

amk

amk

21-07-2012 om 20:17

Idd internetversie

de link naar het bericht (ik had het idd helemaal gekopieerd)
http://www.telegraaf.nl/overgeld/belastingen/12598477/__Mantelzorgers_tekort_gedaan__.html

Link van de belastingdienst

Hier nog een link van de belastingdienst: je moet dus wel aantoonbaar op het zelfde adres wonen. Het geldt dus niet voor alle mantelzorgers.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/erven/erfenis_krijgen/hoeveel_erfbelasting_moet_u_betalen/wat_is_uw_relatie_met_de_overledene/mantelzorgers

Tirza G.

Tirza G.

23-07-2012 om 10:57

Inwonen en

dan geldt het niet alleen voor je ouders oid. Het kan ook voor je kinderen als die veel zorg nodig hebben.
En: het geldt niet voor alle mantelzorgers; dat dacht ik in eerste instantie. Ik mantelzorg me suf, maar schoonmama zit in een instelling - en dan geldt het dus niet. Idem voor zus; verblijft momenteel ook in een instelling. En ikke maar mantelzorgen.

Tirza

Het geldt dus alleen voor mantelzorgers, begrijp ik,

die in hun eentje alles doen voor iemand die op hetzelfde adres woont.

Beetje flauw voor al die anderen zoals Tirza. Maar ja, anders moet de belasting vast stevig omhoog om al die mantelzorgcomplimenten te betalen.

Het is de mantelzorgers-pur-sang trouwens van harte gegund, daar niet van.

koentje

koentje

26-07-2012 om 11:49

Ja, maar je moet wel rekenen

dat die mantelzorgers die dat wel krijgen dan meestal ook een soort 24-uursverantwoordelijkheid hebben en niet opgenomen zijn in een instelling. Het is ook volgens mij een beetje bedoeld als stimulans om mensen die zorg nodig hebben uit de instellingen te houden.

koentje

koentje

26-07-2012 om 11:50

Uh... herstel

die zorgvragers dan niet opgenomen zijn bedoel ik natuurlijk...

Wel gekregen

Wij hebben hier een mantelzorgcompliment gekregen omdat we samen mijn vader thuis verzorgd hebben. Er was een indicatie voor zorg. Eerlijk gezegd weet ik ook niet meer precies hoe dat zat. Op wie zijn naam en zo. Ik interpreteerde ook maar dat we die uitnodiging voor de aanvraag kregen omdat we ergens uit de computer rolden met die zorgindicatie en mogelijk het overlijden.
Ik ben er mee opgehouden om daar het naadje van te willen weten. Die processen zijn vaak onnavolgbaar.

Opgegeven

Of mogelijk dat iemand in die zorgketen van huisarts, gemeente en zorginstelling ons opgegeven heeft?

koentje

koentje

02-08-2012 om 00:09

Nee, anne,

gewoon omdat je hem thuis verzorgde??

Koentje

Thuis verzorgd op zijn sterfbed dus.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.