Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

andrea2

andrea2

02-11-2009 om 11:40

Meer uren werken= meer salaris?

Hoi allemaal,

Even een vage vraag:

Mijn leidinggevende heeft me gevraagd of ik 8 uur meer per week wil gaan werken. Van 20 naar 28 uur. Nou vertelde iemand me dat dat belastingtechnisch helemaal niet zo slim is. Dat ik er financieel nauwelijks op vooruit zou gaan omdat ik meer in moet leveren?

Wie weet hier meer van, of heeft een idee waar ik het zou kunnen laten voorrekenen?

Groet,

Andrea2

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

02-11-2009 om 12:36

Tariefgroep?

Het zou kunnen dat je met meer uren werken in een hoger belastingtarief komt. Tot ca. 18.000 euro betaal je 33,5%, tot 32.000 euro 42% en vanaf 54.000 52%. Je houdt dan dus netto minder over van je salaris. Verder kun je door je hogere inkomen recht hebben op lagere toeslagbedragen. Je werkgever kan berekenen wat je nieuwe netto salaris wordt, en je toeslagen kun je met de nieuwe gegevens zelf berekenen op toeslagen.nl.

Tinus_p

Tinus_p

02-11-2009 om 15:34

Wat dingen

Andrea:
"Dat ik er financieel nauwelijks op vooruit zou gaan omdat ik meer in moet leveren?"
Bruto ga je er 40% op vooruit. Netto is dat meestal minder, omdat de belastingkortingen al verrekend zijn en je soms in een hogere tarief komt. Ook kun je idd subsidies mislopen. Als je een koophuis hebt (of andere belastingaftrekposten), is het juist voordelig om in een hogere tariefgroep te komen, omdat je ook meer belasting terugkrijgt.
Hoewel je er zeker geen 40% op vooruit gaat, zul je er meestal wel flink extra aan overhouden.

Extra voordeel kan zijn (hangt sterk van je werk af), dat je met 28 uur ook makkelijker in aanmerking komt voor promoties, dus extra loonsverhoging etc.

Meer pensioen

En als het goed is bouw je meer pensioen op en heb je recht op hogere ww-uitkeringen als je die ooit nodig zou hebben.

groeten, Mieke

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.