Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Tessa

Tessa

14-05-2009 om 19:43

Meer uren werken voor meer salaris en dus hogere hypotheek

Hoi,

Ik zou graag even wat voorleggen. Mijn man en ik zijn al een paar jaar aan het zoeken naar een ander huis. Telkens lopen we wel weer ergens tegenaan waardoor het net niet doorgaat.

We zijn 2 verdieners, maar toch kunnen we telkens niet het huis van onze dromen kopen. Te duur, of te veel verbouw kosten etc etc. Nu zit ik met de gedachten te spelen om meer uren te gaan werken. Is zoiets erg stom om dat alleen maar te doen vanwege een huis.? Het zou dan om 3 of 4 uur in de week gaan.

Ik hoor graag jullie mening hierover.
Ik werk trouwens naar tevredenheid maar 2 dagen en vindt dat prima. Maar ik wil ook heel graag verhuizen.

Groetjes Tessa


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

14-05-2009 om 20:03

Geen probleem

Ik vind een groter huis willen een prima reden om meer te gaan werken. Met meer uren heb je wellicht ook meer uitzicht op een betere baan met hoger salaris, waardoor je dan op termijn weer minder zou gaan kunnen werken.

Nivea

Nivea

14-05-2009 om 21:17

Maar...

Maar levert dat genoeg op? Ik bedoel 3 a 4 uur per week is waarschijnlijk maximaal 200 euro per maand, is 2400 per jaar, is ruim 11.000 euro die je extra kunt gaan lenen. Tja, dat schiet niet echt op. Als je het bedrag wel kunt lenen maar je zelf liever wat ruimer zit en je red dat met 200 euro, tja dan is dat een oplossing. Maar die keuze moet jezelf maken.

cecile_s

cecile_s

14-05-2009 om 22:11

Krap an?

Tessa, het klinkt alsof jullie weinig reserves hebben, als het er zo nauw (paar uurtjes extra werken) op aankomt om een ander huis te kunnen kopen. Dat lijkt mij vervelend. Ik heb persoonlijk graag behoorlijk wat spaargeld achter de hand voor als een (wij werken ook beiden) zijn baan kwijt raakt, ziek wordt of auto in elkaar stort (om maar wat te noemen).

Dus als ik jou hoor zou ik eerder 8 uur extra gaan werken om een ander huis te kunnen kopen (op zich goede reden, als je dat meer werken op de lange termijn vol wilt houden), maar ook om extra reserves op te bouwen.

Succes ermee!

Groetjes
Cecile

Een paar uur?

joh, het probleem is niet te verhelpen met een paar uur meer werken per week denk ik. Je moet beter onderhandelen, dan kan je misschien zelfs minder gaan werken Als je in deze tijd niets kan vinden dan klopt er iets niet.

DUs die vermoedelijke koudwatervrees opzij zetten, het 100% ideale huis bestaat niet. En verbouwingen kan je uitspreiden, voordeel is dat je langer de tijd hebt om exact te bepalen wat en hoe je het wil.

Tessa

Tessa

14-05-2009 om 23:31

Nivea

Mhmm ja dat denk ik wel... Meestal zijn de huizen waar we voor gaan kijken net wel of net niet in ons budget. 11.000 euro kan dan net de trikker zijn. Maar als ik even goed nadenk over het vorige huis dat het probleem eigenlijk niet in de koopprijs van het huis maar in de te verwachten verkoopprijs van ons huidge huis. 8 % waardevermindering... 11.000 is dan net mooi om als extra achter de hand te hebben bij de onderhandelingen van ons eigen huis.

Tessa

Tessa

14-05-2009 om 23:34

Cecile

8 uur meer werken. Nee sorry dat is toch echt teveel.
Je schrijft over reserves, maar dat vind ik nu niet zo belangrijk. Dat komt later wel. Ik heb nu kleine kinderen en wil zoveel mogelijk bij ze zijn. Als ze allebei op school zitten vind ik het vroeg genoeg om 3 dagen te gaan werken.

Tessa

Tessa

14-05-2009 om 23:35

Manda rijn

Hoi Manda,

Wat bedoel je met:
Als je in deze tijd niets kan vinden dan klopt er iets niet.

Misschien niet nee, maar what about de verkoop van ons huis...

cecile

cecile

15-05-2009 om 08:36

Ken het probleem

van geen huis kunnen vinden. Wij hebben ook heel wat huizen bezichtigd maar het is het steeds net niet. Ik denk inderdaad wat al werd gezegd dat het koudwatervrees is. Wij huren nu een woning voor ca. € 950,00 maar wel op een goede ligging en ruim. Dan ga je steeds dubben van moeten we niet wat gaan kopen dat is financieel misschien verstandiger. Maar ik moet zeggen de huizenprijzen in deze regio zijn nog niet echt veel gedaald hoor en daarbij is de hypotheekrente ook nog steeds best wel aan de hoge kant.

Tessa

Tessa

15-05-2009 om 09:22

Hmm ja

zou kunnen hoor dat koudwatervrees. Het is telkens wel weer een andere reden waarom we een huis niet "doen". Lelijke badkamer (en geen ruimte in de vraagprijs om die aan te pakken). Te kleine slaapkamers, etc. Je kent het wel...Om vervolgens nu aan te belanden bij het feit dat we het eng vinden om een huis te kopen en dan vervolgens bijv. met een half jaar dubbele lasten te zitten.
Hm ja wat doe je eraan?

By the way over die vraagprijs klopt bij ons wel hoor. Vorig jaar mei hebben we de waarde laten bepalen en in december nog een keer. Het verschil in prijs was om en nabij de 15.000 euro.

Mamvantwee

Mamvantwee

15-05-2009 om 09:24

Werken voor je huis

Natuurlijk moet je ook werken voor je hypotheek, maar ik vind je idee om een paar uur extra te werken om de hypotheek te kunnen betalen (krijgen) wel link hoor. Je werkt nu 2 dagen en je vindt dat prima zo. Wat doe je met je kinderen in die paar extra uur die je wilt gaan werken? Heb je (gratis!) opvang?

Ik denk dat je motivatie om meer te gaan werken niet moet zijn om hogere lasten te kunnen betalen, maar andersom: als je meer werkt, je hebt meer financiële ruimte, dan kun je ervoor kiezen om een duurder huis te kopen. Dan is je uitgangspositie precies andersom en dat maakt een groot verschil.

Ga je het wel volhouden om extra uren te werken? Is er op je werk wel ruimte voor deze extra uren? Hoe zeker ben je van deze baan op de langere termijn? Als je straks een hogere hypotheek hebt, kun je niet direct weer minderen als het tegenvalt, of als je baan niet zeker is.

Kortom, ik zou niet om deze reden een beetje meer gaan werken. Als je motivatie een andere is, dan eventueel wel.

groet, Mamvantwee

cecile_s

cecile_s

15-05-2009 om 09:59

Tessa

Je schrijft: "Je schrijft over reserves, maar dat vind ik nu niet zo belangrijk. Dat komt later wel."

Maar Tessa, wat als er tussen het kopen van het duurdere huis en "later" wat gebeurt, zoals ontslag, ziekte, grote onverwachte onkosten (aan auto, wasmachine, nieuwe huis - verborgen gebrek of tegenvaller)... Ik krijg de kriebels als ik denk dat je geen reserves hebt en ze ook niet wilt aanleggen (zo komt het tenminste op mij over). Hoop maar dat alles goed blijft gaan qua inkomen bij jullie.

Overigens leidt ik uit andere postings af dat jullie eerst willen kopen en dan pas je huidige huis verkopen. Is dat wel verstandig in deze tijd? Zou ik persoonlijk niet doen, hoewel ik snap dat er ook een risico is dat je je oude huis uit moet en het nieuwe nog niet in kan. Maar dan maar liever tijdelijk huren. Ik zou op zijn minst de verkoop parallel laten lopen aan het zoeken naar een nieuw huis.

Succes ermee.

Cecile

Tessa

Tessa

15-05-2009 om 10:47

Nee zo zit het niet

Het is niet zo dat we een duurder huis niet kunnen betalen. We krijgen gewoon geen lening. Laat ik er maar verder niet teveel op ingaan maar ik vind het dus belachelijk hoe een bank een fianciering berekent.

Stel dat we 20/30 duizend euro meer kunnen lenen dan betekent dat ongeveer 100 euro per maand hypotheek en dat kunnen we makkelijk betalen. Dat is het probleem niet. Het probleem is dat de bank ons eigenlijk gewoon te weinig leent. Wij kunnen een hogere hypohteek gemakkelijk betalen vanuit ons huidige inkomen en dat is dan ook niet de reden dat ik meer zou willen werken. Ik zou meer willen werken om meer geld te kunnen lenen voor een huis.

Ja en of ik meer kan werken op het werk weet ik nog niet. Ik wil eerst dit uitzoeken of het wel interessant is. Heb nu op het werk aan de salarisadministratie gevraagd hoe mijn salaris eruit zou komen te zien en daarna gaan we naar de bank. Mocht dat allemaaal positief uitpakken ga ik pas naar mijn chef. Ik ga geen slapende honden wakker maken.

Tessa

Tessa

15-05-2009 om 10:51

Cecile

Hoi Cecile,

Hoe had je dat dan bedacht, eerst verkopen en dan kopen? We staat niet op de lijst voor huurhuizen en hier in de regio kan het jaren duren voor je in aanmerking komt. Een vakantiehuis ofzo is geen oplossing vanwege onze oudste die naar school moet. En deze huizen echt in de middle of nowhere liggen, hahahaha.

Ik heb hier ook al over gedacht maar er zitten zoveel haken en ogen aan.
De andere optie, eerst kopen en dan verkopen is in ons geval toch het veiligist ookal zitten er ook risico's aan.

Mamvantwee

Mamvantwee

15-05-2009 om 11:00

Dat is dan wel anders, idd, als je het geld wel kunt opbrengen. Ik begrijp dat je niet je hele hebben en houden op een openbaar forum gooit, maar voor mezelf zou ik dan wel willen weten waarop de bank die berekening dan baseert. Blijkbaar niet alleen op draagkracht van jullie tweeën. Maar goed, dat weet je dan zelf wel.

En over kopen en verkopen: het is in deze markt echt aan te raden om eerst te verkopen en dan pas te kopen! Echt, ik zou het niet omdraaien. Ik ken verschillende stellen die hun huis al een jaar lang te koop hebben staan en erg weinig kijkers hebben gehad, en helemaal geen biedingen. Het gaat om mooie huizen, in een gewilde wijk, met prima onderhoud.
Er is momenteel veel te koop, dus als je je eerst oriënteert waar je zou willen kopen, en dan eerst je eigen huis verkoopt, dan kun je daarna alsnog (redelijk snel als dat moet) kopen. Je wilt echt geen dubbele lasten, lijkt me. Mocht je toch erg lang moeten wachten op de koper voor jullie huidige huis, dan kun je tenminste blijven wonen en leven, zonder die extra lasten of de stress en zelfs verlies omdat je je huis dan maar goedkoper van de hand moet doen....

Groet, Mamvantwee

Droomhuis

Ik vind het gevaarlijk om meer te gaan werken om meer te kunnen lenen.

Bij een inkomensterugval wil ik namelijk met gemak in het huis kunnen blijven wonen. Niet zozeer voor mezelf, maar voor de kinderen. Ik wil hun een vaste omgeving bieden waar ze kunnen opgroeien.

Ik zou dus altijd minder willen lenen dan de bank me gunt, omdat zij toch de twee salarissen vol meetellen en dat wil ik niet.

Mijn droomhuis is het huis waar ik dus kan blijven zitten als een van ons in de WW komt of zelfs tijdelijk helemaal geen inkomen heeft. Ik zou dus kijken naar het budget wat je kan maken van een vol inkomen plus een keer WW, en dan niet zozeer wat de bank daarop wil uitlenen maar wat je zelf een comfortabele verdeling vindt tussen vaste lasten en vrij besteedbaar inkomen.

Als een van ons in de WW komt kunnen we ook nog muzieklessen betalen, een weekje Londen of een heftige rekening van een particulier bureau als een van de kids vastloopt op school.
Als dat allemaal kan, dan woon ik in mijn droomhuis.

Het is even een heel andere invalshoek, maar ik noem hem om de onderliggende keuzes helder te krijgen. Ik vraag me heus weleens af of we onszelf ontzeggen door niet in een veel duurder huis te gaan wonen. Maar je went aan ruimte, je wilt altijd meer kamers, meer parkeerplek, meer tuin. Daar geef ik gewoon niet aan toe. Ik gooi spullen weg, dat werkt ook.

Tessa

Tessa

15-05-2009 om 11:40

Haha

Als ik mijn eigen posting zo terug lees mamavantwee dan lijkt het net of wij een probleem geval zijn, hahaha. Met hele hoge schulden ofzo. Maar dat is het niet.
Ik begrijp gewoon niet zo goed waarom een normaal gezin, zoals wij, 2 verdieners niet eens een fatsoenlijk huis kan kopen van 2 ton.

Misschien wordt het eens tijd voor een afspraak bij de bank, dan kunnen ze die regels en berekeningen eens haarfijn aan me uitleggen. hahaha

Misschien komt het wel door de crisis dat ze de leencapaciteiten naar beneden hebben bijgeschroefd.

Mamvantwee

Mamvantwee

15-05-2009 om 12:10

Tessa

Neu, ik dacht niet direct aan een probleemgeval hoor. Maar het is lastig om op een forum dit soort zaken te beoordelen natuurlijk. En daarom neem ik aan dat je zelf beter weet wat de oorzaak van de lagere lening kan zijn.

Het is wel zo dat banken nu erg voorzichtig zijn met het verstrekken van leningen.

Ik ben het ook eens met rodebeuk: liever wat eenvoudiger wonen met meer speling als er wat gebeurt op financieel gebied, dan je (dure) droomhuis. Aan de andere kant is 2 ton voor een huis nou ook weer niet overdreven, lijkt me.

Wij zitten ook bij lange na niet aan onze top, wat hypotheek betreft. We zouden het dubbele mogen lenen (destijds dan) dan wat we nu doen. Maar wij hebben ook gekozen voor wat meer zekerheid, voor het geval dat we al dan niet uit vrije wil minder inkomen krijgen.

groet, Mamvantwee

Vic

Vic

15-05-2009 om 12:26

Normen

Je mag tegenwoordig, veilig, 4,5 x je inkomen lenen voor een hypotheek. Dus voor 2 ton moet je dan ongeveer 45000 per jaar verdienen. Bij dat hypotheekbedrag betaal je zo'n 600 netto per maand (alleen rente), en dat lijkt me dan weer heel goed te doen bij een inkomen van 45000. Ik vind de normen dus ook best streng. Misschien kun je tijdelijk iets meer gaan werken, en als je dan de hogere hypotheek hebt weer minder.

Waarom een normaal gezin geen fatsoenlijk huis kan kopen

..omdat de huizen heel erg duur zijn.

Wij hebben ook zitten wikken en wegen. Het ging tussen een simpel rijtjeshuis of een flat. Was een serieuze keus.

Iedere generatie groeit op in andere omstandigheden. 'Normaal' en 'fatsoenlijk' zijn heel betrekkelijke begrippen. Wij kunnen van alles op het gebied van parttime werken. Dat kon niet in de zestiger jaren. Maar je kon toen wel een 'fatsoenlijk' huis kopen als 'normaal' gezin.

Nu is een fatsoenlijk huis twee keer zo duur (uitgedrukt in gemiddeld gezinsinkomen in verhouding tot huizenprijzen).
Heel veel mensen zullen dus kleiner komen te wonen dan hun ouders. Of ze hebben enorme hypotheken.

Tessa

Tessa

15-05-2009 om 13:36

Een helderziende in de zaal

haha, wat knap van jouw. Dat is ongeveer ons inkomen idd... Ik zie dus al wel dat, zoals iemand anders geloof ik ook al schreef, een paar uur meer werken niet zoveel zoden aan de dijk zet. 200 euo meer per maand levert grofweg 12000 euro op. Het zou net het verschil kunnen maken natuurlijk, maar een mega grootverschil is het niet.

Vera*

Vera*

15-05-2009 om 13:39

Spaarpot

Zolang je geen huis koopt kun je het bedrag wel lekker oppotten en dat (extra) inbrengen bij een huisaankoop.

Karin

Karin

15-05-2009 om 13:58

Vic

Ik geloof dat je er met € 600,00 netto per maand niet komt. Je zegt zelf al dat is alleen maar rente. Ik geloof niet dat je moet gaan voor 100% aflossingsvrij. er komt dus een gedeelte spaarhypotheek. Dan nog alle verzekeringen erbij en je zit zo aan de € 800,00.
Als een bank het geld je niet wilt lenen en ik weet natuurlijk niet bij hoeveel banken je al bent geweest maar dan zou ik er ook maar niet aan beginnen.
Je haalt je een hoop ellende op de hals als je straks in de finaciele problemen terecht komt. Misschien gisteravond het programma gezien op RTL 4 nu dat wil je toch ook niet alleen voor een zogenaamd droomhuis.

Tessa

Tessa

15-05-2009 om 14:04

Dan nog iets

Dan nog even iets wat me van het hart moet.

Hoe komt het dan dat er mensen zijn die ervoor kiezen om bijv. op één salaris te lenen en bijv. voor en deel de salarissen benutten. Deze mensen moeten toch een veel hoger salaris hebben dan wij. Ik bedoel als ik met ons huidige inkomen niet eens een huis kan kopen van 2 ton wat kan ik dan kopen als ik een huis moet kopen op basis van 1 inkomen. Wat blijft er dan over een hutje op de hei.

Ik begrijp best dat er mensen zijn die zo'n verstandige keus willen maken en ook kunnen maken. Maar dat is echt niet voor iedereen weg gelegd en denk toch meer iets voor mensen met een hoger inkomen.

Sorry als ik iemand voor het hoofd stoot want dat is echt niet mijn bedoeling. Maar we leven nou eenmaal niet meer in het tijdperk dat het haalbaar is om op basis van 1 inkomen een eensgezinswoning te financieren.

Vic

Vic

15-05-2009 om 14:07

Programma op rtl4

Ja, dat heb ik gezien. Er was iets heel vreemds in dat programma. Er werd steeds gesproken over kinderopvangkosten van 600 euro. Dat is echt onmogelijk bij hun inkomen, dus ik vermoed dat ze de kinderopvangtoeslag over het hoofd hebben gezien.

Serena

Serena

15-05-2009 om 14:28

Tessa

Op een inkomen een hypotheek aanvragen kan wel maar dan moet je natuurlijk meer verdienen. Wij hebben ons huis gekocht (hoekwoning van een rijtje) op basis van alleen mijn inkomen. Mijn inkomen alleen lag op ongeveer jullie gezamenlijk inkomen en ons huis was iets minder dan 200.000 bij aankoop. Wij wonen overigens niet in de randstad.

Het is prettig dat we in een huis kunnen wonen op basis van één inkomen maar dat kan alleen omdat we redelijk verdienen. Ik verdien meer dan mijn man dus vandaar dat we mijn inkomen hebben genomen.

Later hebben we ons huis kunnen verbouwen (zolder en een extra uitbouw) wat niet had gekund als we niet goed hebben kunnen sparen van zijn inkomen.

Wel werken we allebei fulltime. Het is natuurlijk kiezen of delen.

Even zo

Even zo

15-05-2009 om 14:34

O jawel hoor

Ook hier een conservatieve instelling. Ons eerste huis hebben we gekocht op één inkomen omdat ik nog geen vaste aanstelling had. Voormalige huurwoning en behoorlijk uitgewoond. Jaren '70 badkamer en keuken zat er in en hebben we lekker laten zitten. In 10 jaar tijd langzaam beetje bij beetje opgeknapt. Badkamer laten zitten. Vijf jaar geleden dat huis verkocht en dit huis gekocht. Weer op één salaris. We hebben een ééngezinswoning met tuin(tje). Mijn man verdient 1800 euro netto, geen 13e maand, geen bonus, geen kerstgratificatie oid.

Even zo: je vergeet de waardestijging

Tessa heeft natuurlijk geen waardestijging als ze nu pas instapt. Als jullie 15 jaar geleden een huis hebben gekocht en 5 jaar geleden zijn overgestapt hebben jullie heel vette jaren van de woningmarkt mee kunnen groeien.

Tessa: Mijn man verdiende 40.000 ongeveer toen wij op één salaris een huis kochten. Wij waren allebei halverwege de 30 en hadden in totaal 100.000 gulden gespaard en geerfd (meer gespaard dan geerfd trouwens, fiscaal gunstige schenking van mijn vader was 40.000).
Hypotheek afgesloten voor 155, huis gekocht voor 190kiloeuro. Dat sparen deden we zodra we werkten, niet bewust voor een huis maar gewoon uit zuinigheid. Wat we niet nodig hadden zetten we gelijk weg.

We zitten in een van de duurste steden van NL omdat mijn man daar werkt. Hebben serieus gekozen voor kleiner huis dichter bij werk, voor meer vierkante meters hadden we de stad uit gemoeten. Sowieso konden we bijvoorbeeld in Houten al geen enkel huis meer betalen. Ja, volgens de bank wel, maar dat vonden wij niet verantwoord.

Je zit gewoon op een heel lastig moment om in te stappen. De markt zwakt af en de banken zijn streng.

Tessa

Tessa

15-05-2009 om 14:57

Even zo

Ja maar Even zo je hebt het over jullie eerste huis. Dat is natuurlijk een heel andere situatie en niet de siutatie die ik bedoelde zoals die nu anno 2009 geldt. 1 of 15 jaar geleden is gewoon een heel andere tijd.
En bij de koop van jullie nieuwe huis hadden jullie in al die jaren een behoorlijke overwaarde. (denk ik). Dus wel erg anders hoor.

Even zo

Even zo

15-05-2009 om 15:11

Waardestijging

Natuurlijk hebben we flink geprofiteerd van de waardestijging. Maar ik zit nu in een veel duurder huis en heb een hypotheek van 2 ton. Op dat ene salaris.

Even zo

Even zo

15-05-2009 om 15:21

Nog een aanvulling

Wij willen niet alles meteen. Nou ja, eigenlijk wel maar zijn ons er van bewust dat dit niet binnen de mogelijkheden kan. Laatst was er een draadje over 'alles' meteen willen hebben, wij zijn erg goed in tevreden zijn met wat we hebben. En als we niet tevreden zijn, moeten we tevreden worden. Zoals mijn tante zegt: 'Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.'
Ik heb dus geen nieuwe vloeren, keuken of badkamer genomen toen ik het huis kocht. Geen servies maar de leftovers vanuit de familie (en die heb ik nu al 20 jaar!). De meubels die ik heb, zijn gekregen of gekocht maar heb ik al zeer lang. De verbouwing die ik graag wil, komt er niet.
Wat ik wél heb, is een huis op de plek waar ik wil. Een veilige leefomgeving voor de kinderen met genoeg ruimte om te kunnen spelen, met vriendjes, school en sport op loop- en fietsafstand.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.