Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

MinkeMinke

MinkeMinke

18-11-2011 om 12:21

Mijn functie wordt opgeheven

Mijn collega's en ik moeten naar ander werk uitkijken binnen het bedrijf omdat onze functie wordt opgeheven. Het werk blijft wel bestaan maar gaat uitgevoerd worden door lager opgeleid personeel. Heel jammer en naar maar het is niet anders.
Een paar collega's zijn al aan het solliciteren en het ziet er naar uit dat zij aangenomen gaan worden. Ik en nog twee andere blijven over en moeten de nieuwe krachten die gaan komen inwerken. Daarna zullen wij, als wij zelf niets anders gevonden hebben, door P&O ergens anders geplaatst gaan worden. Wel met behoud van salaris, ze zullen dan passend werk gaan zoeken voor ons.
Ik vind het zo moeilijk om straks het nieuwe personeel in te gaan werken terwijl ik zelf daarna weg moet. Als ik het niet doe dan is het werkweigering en reden voor ontslag. Ik weet niet goed hoe ik hier mee om moet gaan. Iemand zoiets al eens meegemaakt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Twee dingen

Jouw gevoel - je wordt opzij gezet, je houdt een baan met salaris (dat dan weer wel!!) maar het werk dat je altijd deed wordt voortaan door een minder gekwalificeerd persoon gedaan. Je voelt je daar rot bij en dat spreekt vanzelf. Dat zal degene die je moet gaan inwerken ook best snappen.

Het werk - dat moet doorgaan. Zo goed mogelijk. Zet je rotgevoel opzij en draag het werk naar behoren over aan degene die het nu gaat doen.

Je hebt er niks aan als je je gevoel de baas laat zijn. Dan raak je ook nog je werk plus inkomen kwijt, én je goeie naam - wat niet handig is als je referenties nodig hebt voor een volgende baan.

Dus werk die nieuwe in, en blijf ondertussen rondkijken naar wat anders. Sterkte. Het is niet leuk. Maar geen werk is nog minder leuk.

guera

guera

19-11-2011 om 19:16

Dat mag niet

ik weet niet hoor dat mag helemaal niet. Werk laten bestaan en er goedkopere mensen op zetten. Dat kun je aanvechten . Ik zou je rechtsbijstand maar es bellen.
Andere probleem gaat nl worden. Ze bieden jouw een andere functie aan met zelfde salaris en dan mag je die functie niet weigeren, want zogenaamd passend. Dat is dan een kutbaan en ga je alsnog zelf weg. Fijn probleem opgelost voor je werkgever. Ik zou hier zeker niet mee akkoord gaan!
Vakbond bellen, rechtsbijstand bellen en als je in je recht staat desnoods ziek melden. Kom op zeg. Ruikt als een vioes spelletje. Als je dan moet gaan graag met een flinke som geld mee! zo zou ik t doen. Laat je niet aan de kant schuiven!

Situatie

het lijkt me inderdaad een ontzettend vervelende situatie. iemand inwerken die jouw baan gaat overnemen, waar jij plaats voor moet maken daar heb je bij voorbaat al antipathie tegen. hoe kun je dat op een goede manier doen als je er zoveel moeite mee hebt?

maar ik denk dat als je hier op een acceptabele manier door heen wil komen je het beste het heft in eigen handen moet gaan nemen. Wat wil je en wat zijn je mogelijkheden?

ik zou meteen beginnen met solliciteren. er zijn zoveel leuke banen, zie het als een mogelijkheid. elke deur die je achter je sluit opent deuren met nieuwe mogelijkheden.

hoe is het met de interne functies? zijn er afdelingen/functies die je leuk lijken? zou het misschien ook positief kunnen uitpakken als ze je intern verplaatsen? bedenk wat je graag zou willen doen en geef dat ook zeker door aan HRM. Laat je positieve instelling zien, laat merken dat je voor dit bedrijf gaat en niet weg zakt in het negatieve. hoe moeilijk dat ook is!!! ziek melden daar schiet je zo weinig mee op. probeer dit onvermijdelijke om te keren naar iets wat voor jou positief is.

echt ik kan me voorstellen hoe moeilijk hoe moeilijk dit moet zijn... sterkte!

Gruffalo

guera

guera

20-11-2011 om 10:30

Positief

De arbeidsmarkt ligt plat. De werkgever speelt een vies spel. Positief voor het bedrijf gaan ? Ik ben geen rancuneus type maar ik zou me niet zo laten behandelen. Is er een or ? Vind het altijd makkelijk gezegd hoor positief doen. Tuurlijk ga je om je heen kijken. Tegelijk zou ik werkgever even laten weten dat we zo niet met elkaar omgaan.....

Makkelijk

het is ook zeker niet makkelijk. maar juist met een moeilijke arbeidsmarkt wil je alle mogelijkheden binnen het huidige bedrijf benutten. als je op de ziek-OR-ik laat me zo niet behandelen tour gaat dan maak je het jezelf binnen het bedrijf moeilijk. je verbrand je schepen achter je en alle mogelijkheden die je evt bij dit bedrijf nog kunt hebben. Als je op een positieve manier dit probeert te benaderen dan kun je kijken wat de mogelijkheden zijn, wie weet wat er dan nog mogelijk is. En dan heb je binnen je eigen bedrijf een vast contract ipv dat je ergens nieuw met -vaak- een tijdelijk contract begint. En wie weet ook nog best leuk werk.

Eens met gruffalo!

Tenzij je nu direct weg wilt, ook als je nog geen andere baan hebt (en dan zit je wel met het probleem dat je geen aardige referenties krijgt).

Nee, spaar je begrijpelijke rotgevoel voor de boksbal, de sportschool, je loopschoenen, je rommelzolder en steek er positiviteit in.

Sterkte!!

MinkeMinke

MinkeMinke

22-11-2011 om 11:51

Bedankt

Bedankt voor de antwoorden.
Het is inderdaad waar dat ik er maar het beste van moet zien te maken. Ik zit niet in een positie dat ik eisen kan stellen of boos kan worden. Het is natuurlijk al heel wat dat er (nog) geen ontslag volgt.
Gevoelsmatig heb ik er moeite mee. Vooral het inwerken van het nieuwe personeel dat vind ik een beetje zieke actie. Het gerucht gaat dat het nieuwe personeel van een andere afdeling gaat komen. Deze mensen worden ook tegen hun zin herplaatst dus die kunnen er ook niets aan doen. Ik denk dat het een puinhoop gaat worden.

Sancy

Sancy

22-11-2011 om 13:22

Guera's reactie is, hoewel begrijpelijk, niet correct. Bij een reorganisatie (of welke andere al dan niet eufemistisch gebruikte term dan ook) mag dit best, als de vakbond en de OR er ook mee akkoord zijn. Ik neem aan dat er een sociaal plan ligt?
En ja, je opvolger inwerken in taken en werkzaamheden die jij onvrijwillig moet opgeven is zuur. De kunst is dan om het niet persoonlijk te (laten) maken. Erken je eigen gevoel, uit dit ook als het moet, maar blijf respectvol naar de individuele medewerkers die dit óók allemaal maar te verstouwen krijgen en zorg ervoor dat je gevoel niet tot uiting komt in je gedrag want dan ben je nog verder van huis.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.