Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Lorwyn

Lorwyn

03-02-2010 om 15:39

Mijn schilderij staat zomaar op een website, mag dat?

Schilderen hobby, en omdat ik het leuk vind heb ik ook een paar schilderijen op een gallerij-website gepubliceerd.
Nu kwam ik heel toevallig mijn schilderij op een website tegen, van een deel-gemeente, dus niet van een of andere particulier. Ook staat hij in een pdf, dus ik kan me voorstellen dat hij ook gedrukt is. Mijn naam staat er wel bij. Zo kom ik er ook bij, een kennis had op mijn naam gegoogeld en vond ook die webpagina.
Ik vind dit erg brutaal!
Ze hadden het best even kunnen vragen, mijn mailadres staat erbij. Dan had ik er ook zeker toestemming voor gegeven.
Ik heb al een vriendelijk mailtje gestuurd met de strekking dat ik graag gehad dat het even gevraagd was, maar ik verwacht eigenlijk niet dat ze daar op reageren.
Hoe sta ik eigenlijk in mijn recht hiermee, weet iemand dat.
Ik weet wel dat er sinds het internet schaamteloos beelden gejat worden, en dat ik dat risico ook liep door het te publiceren, maar dit is dus door een "overheidsinstelling" gedaan...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
jippa

jippa

03-02-2010 om 23:45

Beeldrecht

Bij mijn weten hadden ze toestemming moeten vragen. Je kunt je aanmelden bij beeldrecht en het laten regelen voor je dacht ik, maar ik weet het ook maar vaag, dus ik zou de website even checken.
http://www.pictoright.nl/auteursrecht.html

jippa

jippa

05-02-2010 om 21:53

Lorwyn

Ik vrees dat het niet om enorme bedragen gaat, maar het is wel een principezaaklijkt me.
Wat bedoel je met of pictoright onafhankelijk is? Ze behartigen belangen van hun leden en vormen een stichting zonder winstoogmerk.

Jakiro

Jakiro

06-02-2010 om 22:00

2 dingen

Het kunstwerk zelf is een schilderij. Dus de auteursrecht slaat op het schilderij, niet op de foto die er van gemaakt is.
Dan heb je nog het auteursrecht van de foto. Ik kom er niet achter van wie de foto is (ik denk ook van Lorwyn ?), maar ik lees wel dat er een bronvermelding én een contactmogelijkheid bijstaat.
Je moet in ieder geval het schilderij en de foto uit elkaar halen.
Iedereen mag tenslotte een foto van een (openbaar)kunstwerk maken en deze verspreiden.
Jakiro

Tinus_p

Tinus_p

07-02-2010 om 18:34

Nee

Jakiro:
"Iedereen mag tenslotte een foto van een (openbaar)kunstwerk maken en deze verspreiden."
Nee, dat mag niet. Er zit immers (in veel gevallen) auteursrecht op dat kunstwerk......

Fotootje

Fotootje

10-02-2010 om 14:25

Mooi!

Ik heb hetzelfde aan de hand gehad met een foto. Ik heb toen de redactie van het blad en de site waar ze het vanaf gehaald hebben gemaild. Maar geen reactie gekregen. Ik heb het toen laten zitten, maar heb daar eigenlijk wel spijt van. Als ze het netjes gevraagd hadden had het ook gemogen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.