Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

'MijnOverheid' en gegevens kind

Laatst ben ik eens ingelogd bij 'MijnOverheid.nl' Daar komt de post van diverse instanties binnen. Maar daar kun je ook je eigen geregistreerde gegevens oproepen. Dat laatste heb ik eens gedaan. Er staan o.m. de gegevens van mijn kinderen. Namen, geboortedata. Zag er bij kind 1 logisch uit. Bij 'ingangsdatum geldigheid' staat zijn geboortedatum. Logisch; hij zal die dag ook zijn aangegeven.

Maar.. bij kind 2 klopt de geboortedatum, maar staat bij die 'ingangsdatum geldigheid' een datum een week later! Met als reden 'Melding Ministerie van Financiën'. Tja.. nu word ik dus heel nieuwsgierig wat dat betekend. Ik heb zelf geen idee. Zijn vader kan ik het niet vragen. En het Ministerie is erg groot als je niet weet waar te vragen..

Kind in kwestie is al volwassen (ik kan dus niet veel nazoeken) en heeft nergens last van. Maar toch blijft het me bezig houden. Ik vind t raar. Daarom kom ik hier vragen of iemand misschien weet wat die 'melding' inhoudt...?

Ik werd nieuwschierig en ben ook even gaan kijken. Bij alle 3 mijn kinderen staat de juiste geboortedatum en bij "ingangsdatum geldigheid" staat een datum ruim een week later.(bij het ene kind 10 dagen, bij het andere kind 11 dagen en bij het middelste kind 10 jaar (!).... Heel eigenaardig, geen idee wat de reden is, de data van ingangsdatum geldigheid zeggen me niets in ieder geval, want de datum aangifte is vaak de dag na geboorte geweest.

Misschien de dag dat je kind een BSN heeft gekregen? Ik heb geen idee hoor, maar dat is iets wat bij mij opkwam.

Mijn kind werd ook pas na zes dagen geldig

Het is nog veel erger

ik dacht eerst dat het met de geldigheid van het ID-bewijs te maken had, of idd het BSN nummer. Maar ik zie dat ik pas na mijn huwelijk geldig ben.

Mijn man gelukkig ook. Dat dan weer wel.

Cool! Ook even rondgesnuffeld. Die ingangsdatum lijkt me gewoon de datum waarop het administratieve proces is afgerond. bij mij een paar vreemde dingen. Bij mijn beide ouders, onder de kopjes Vader en Moeders, is mijn familierelatie met hen onbekend. Verder ben ik geboren een jaar voordat het archief gedigitaliseerd is (met terugwerkende kracht want ik ben uit de jaren zestig). De inschrijfdatum in de gemeente is echter 12 jaar na mijn geboorte in dezelfde gemeente. ook gek dat de overlijdensdatum van mijn vader er niet bij staat, niet dat die leeg is, er is geen regel voor. 

Paasei

Paasei

13-02-2021 om 12:58 Topicstarter

Haha OK.. het is dus nogal een (onbetrouwbaar) zooitje daar, begrijp ik. 

Wat dan nog 'triggert' is die omschrijving; 'Melding Ministerie van Financiën'. Wat meldt dat ministerie in vredesnaam wat betrekking heeft op mijn kind..?

Paasei schreef op 13-02-2021 om 12:58:

Haha OK.. het is dus nogal een (onbetrouwbaar) zooitje daar, begrijp ik.

Wat dan nog 'triggert' is die omschrijving; 'Melding Ministerie van Financiën'. Wat meldt dat ministerie in vredesnaam wat betrekking heeft op mijn kind..?

kinderbijslag?

In de veelgestelde vragen kun je zien waarom overlijdendsdata van je familie er niet in staan. Dat heeft oa met privacy te maken. Je ziet alleen je eigen persoonskaart.

Daglichtlamp. Overlijdensdatum is ineens privacy. Dat slaat natuurlijk nergens op als ik van mijn vader zijn wel geboorte- en trouwdatum kan zien, in welke buitenlandse stad hij is geboren, van mijn man kan zien wanneer zijn paspoort verloopt. 

Wat ik mij afvraag: onderaan de webpagina van mijnoverheid.nl staan drie mogelijkheden (telefoonnummer, contactforumulier en Twitter) om in contact te treden met diegenen die erover gaan; heb je die wegen al bewandeld?

Paasei

Paasei

14-02-2021 om 18:12 Topicstarter

Dank je Krullenbol, en daar heb ik naar gekeken, maar dat levert alleen diverse gemeenten e.d. op, die hun werken met 'MijnOverheid'. Ik heb inmiddels wel via de Facebook pagina van Financiën een prive bericht gestuurd (Messenger) maar of ik ooit antwoord krijg...

Gok: heeft dit misschien te maken met digitalisering? Dus dat de datum de datum is dat de betreffende gemeente / overheidsinstantie naar een digitale registratie overging, of naar een nieuw softwaresysteem

Hoe kan t dat ik maar 1 kind zie staan bij familie  en dan kinderen terwijl ik er 2 heb en allebei hebben ze mijn achternaam? Bij mijn belastingaangifte zie ik ze wel allebei staan. Kan jemand mij helpen want heb heel google afgezocht maar niks kunnen vinden. Of zal mijn ex hier iets mee te maken hebben??

Rhonda

Rhonda, je hoeft het Daglichtlamp niet te verwijten dat de overlijdensdata van je ouders als privacy is aangemerkt. Dat is natuurlijk na rijp beraad besloten, op een ministerie of zo. Ik kan me er wel iets bij voorstellen: je mag wel weten wie je ouders zijn en wanneer ze geboren zijn. Maar wellicht is er daarna een probleem in de relatie. Voor vele mensen zal de overlijdensdatum bekend zijn (ze waren er misschien zelfs bij of het staat in hun geheugen gegrift). Maar voor anderen zou de website een verrassing op kunnen leveren.

Zelf net ook ingelogd

Zelf ben ik net ook ingelogd, de verhuizingen vanaf zomer '88 staan erin, ervoor niet. Mijn kinderen, partner en ouders kloppen. 

Ik zit niet zo met dat ministerie van financien, volgens mij is dat inderdaad dat er na aangifte een bericht naartoe gaat en dan wordt er een BSN aangemaakt. Het zal wel hoor. Hoewel ik die ene bij forumgebruiker '1968' (onhandige naam...) wel raar vindt: een kind dat het ineens pas na 10 jaar kreeg? Die van 'Abrab', die een kind mist: daar zou ik zeker achteraan gaan. Lijkt me niet dat er een ex-partner achter kan zitten: je kind is je kind (zelfs als je bijvoorbeeld het kind niet meer zou zien o.i.d.), die kan echt niet zorgen dat dat er niet meer staat. Hier moet een fout zijn. Apart dat de belastingdienst het kind wel kent dan, maar hier niet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.