Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

niek jansen

niek jansen

14-01-2011 om 13:55

Minder werken voors en tegens

hallo iedereen,
Ik zit in de situatie dat het op het werk stressen is en ik nu even voor 50% aan het werk ben vanwege stressklachten. Ik werk in een commerciele Drogist als Assistent Bedrijfsleidster. Als ik eerlijk ben vind ik het allemaal wel best.... 4 lange stressvolle dagen werken en thuis kapot zijn terwijl man en kind en niet vergeten het huishouden ook tijd van mij eisen. Ik zit erover te denken om 24 uur als verkoopmedewerker te gaan werken en dochterlief 1 dag van de creche te halen (ze gaat nu al 4 volle dagen heen) . Ik heb een hele lieve man die thuis ook heel veel doet.. maar ik ben op. Mijn enige twijfel is dat we dan financieel toch wat achteruit gaan, terwijl we nu al een week van de maand tekort komen.Ik besef dat je je hier gewoon op moet instellen en je levensstijl moet aanpassen..Wie heeft hier ervaring mee.... tips trucs en ervaringen heel erg welkom, ik moet binnen 3 week nl beslissen
liefs niek

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hmm

dat je iets moet veranderen om je stressklachten te verminderen dat is duidelijk. maar wat ik je wil meegeven
- besef dat als je thuis bent met je kind, je het ook druk hebt. het huishouden gaat door, je dochter wil ook veel aandacht enzovoort en daarnaast werk je dan nog steeds 24 uur
- in hoeverre geeft je baan je nu voldoening, en kun je dit ook uit de andere baan halen? ik had ooit een baan ver onder mijn niveau en ook al was het heel relaxed, ik werd er niet gelukkig van. ik had geen uitdaging, ik kreeg er geen 'kick' van. dit resulteerde uiteindelijk in meer stress.
- in hoeverre kunnen jullie op financieel gebied iets aanpassen? redden jullie het als jij minder verdiend en zo ja hoe, dat moet je van te voren bekijken. Ik vind financien minder belangrijk dan stress, maar je moet aan het einde van de maand wel uit zien te komen.
- een optie zou kunnen zijn om hulp te krijgen in plaats van minder te gaan werken. Huishoudster, ramenwasser, boodschappen via Albert bestellen enzovoort. Kost wat meer, maar geeft wel veel rust.

sterkte met je keuzes.

Gruffalo

bibi63

bibi63

14-01-2011 om 15:00

Goeie tip gruffalo

Inderdaad een hulp! Dat kost wat, maar kost uiteindelijk minder dan terug te gaan naar 24 uur. Zo heb je in je vrije tijd wat meer je handen vrij.
Gr. Bibi

100%mama

100%mama

14-01-2011 om 15:07

Maakt minder gelukkig

en dan bedoel ik het in de uitdaging van je werk. Nu heb je een verantwoordelijke baan, als verkoop medewerkster heb jij straks iemand boven je die eigenlijk "jouw" baan heeft. Lukt je dat en kan je dat stapje "terug" doen.

Ik heb hetzelfde dilemma (gehad). De praktijk waar ik nu werk geeft mij niet het geluk dat ik ervan verwacht had, het werk echter wel en ik weet van mijzelf dat ik dus niet dat stapje terug kan doen in uitdaging. Nu heb ik het geluk gehad dat mijn oude werkgever mij heel graag terug wil hebben op de uren die ik wil en op de dagen dat ik wil. Het aantal uren bljft bij mij dan wel hetzelfde, echter wel ander ingedeeld waardoor ik het thuis ook wat makelijker en rustiger ga krijgen ipv 4 dagen compeet stressen. Is er geen mogelijkheid tot (elders) minder uren draaien in een zelfde functie? Dan ga je er financieel wel op achter uit (en hoeveel kan enkel jij weten ) maar heb je niet OOk nog de stress of juist de verveling als je "onder je niveau" gaat werken. Rust zal de eerste weken lekker zijn, maar vind je het daarna ook nog lekker?

Succes hoor, het is geen makkelijke beslissing!

dc

dc

14-01-2011 om 15:41

Nou

Financiële problemen kunnen ook voor veel stress zorgen. Ik zou dus oppassen met de ene stress voor de andere in te ruilen.

Verder, bedenk wel dat je met een duidelijke stap terug op je cv, niet makkelijk meer een managementbaan zult kunnen vinden. Je kiest dus niet alleen voor nu, maar ook voor later.

Ik zou het eerlijk gezegd niet doen. Laat je fatsoenlijk ziek melden in overleg met arts, en ga in therapie om te kijken hoe je op een andere manier met je stressvolle baan om kunt gaan. Ik had een hele stressvolle baan, maar het maakte me niet gestressd. Zelfde geldt voor mijn man. Wij werkten toen allebei voltijd (hij meer 60 uur, ik 40u per week, met 2 hele jonge kinderen).

Ik vind het sowieso, als je ziek bent (wat je bent) een verkeerd moment om radicale beslissingen te maken. Zorg dat je eerst beter bent, en kijk dan verder!

Verder lijkt het me zaak om sowieso een goed financieel overzicht te maken van je vaste lasten en overige uitgaves, en kijken of je inderdaad een huishoudster kunt regelen en het tekort aan 4e week kunt oplossen.

Ook zijn er veel methodes om je leven relaxter te maken. In het weekend alvast 2 maaltijden voor doordeweek koken. Meer dingen op de fiets of lopend doen in plaats van met de auto. Je vuilgrens naar boven opschroeven zolang je kind nog jong is. Af en toe je 5e dag ook oppas regelen, zodat je een dagje voor jezelf hebt. Een hobby zoeken waar je energie van krijgt. Dat soort dingen.

Wat je ook beslist, veel sterkte meid!

jippa

jippa

14-01-2011 om 16:31

Ziek?

Ook mijn idee als ik dit lees, ben je niet gewoon ziek op dit moment en waarom zou je dan een stap terugdoen? (zou een man dat ook verzinnen, denk ik er eerlijk gezegd ook bij).
Ik zou zowel op het werk als thuis het gesprek aangaan hoe het voor jou beter te doen wordt. En bij jezelf nagaan waar je misschien (te) hoge eisen stelt. Een goed organiserboek kan je misschien ook op dreef helpen.
Kies niet te makkelijk voor een stap terug, dat nekt je later in je loopbaan misschien.

Massi Nissa

Massi Nissa

14-01-2011 om 17:21

Roerend eens met dc

Probeer eerst eens uit te zoeken waar die stress vandaan komt en hoe je die constructief te lijf kunt gaan. Ik heb er ervaring mee. Was vorig jaar erg moe door een fysiek probleem en ging vervolgens enorm stressen omdat ik vond dat ik toch op alle fronten volledig moest functioneren. Dat werkte natuurlijk niet. Heb toen een kortlopend traject bij een reintegratiecoach gedaan (terwijl ik wel gewoon werkte, ben er maar twee weken tussenuit geweest om heel even pas op de plaats te maken). Die has toevallig precies hetzelfde fysieke probleem gehad, dat praatte erg gemakkelijk. Met haar heb ik toen op een rijtje gezet waar de stresspunten zaten, zowel op het werk als thuis. Ik heb daar nu veel baat bij, ik ben ruim zes maanden zwanger en alles draait gewoon goed ondanks dat ik vermoeider ben dan anders, omdat ik precies weet waar ik op moet letten en hoe ik moet delegeren/uitstellen/negeren waar ik niet aan toe kom.
Ik kan zo'n traject echt aanbevelen. De praktische tips van dc zijn ook erg goed. Kook inderdaad zo vaak mogelijk 'dubbel' en vries een portie in. Doen wij al jaren, werkt fantastisch. Zorg voor genoeg (beweging in de) buitenlucht - klinkt maf, maar is heel erg belangrijk, juist voor stresskippen. Zet je financien eens op een rijtje met bijvoorbeeld het schema van Claudia. Pin elke week een bedrag voor de boodschappen en zorg dat je daarmee uitkomt.
Al met al zou ik ook niet op dit moment een andere, lagere en minder betaalde baan aannemen. Eerst eens goed overzicht krijgen over wat er goed gaat en waar er nog verbeterpunten zitten. Die zijn er altijd.
Sterkte hoor, het is lastig om door de bomen het bos te zien - aarzel niet om externe hulp in te schakelen als je er zelf niet uitkomt.
Groetjes
Massi

dc

dc

15-01-2011 om 00:38

Vraagje

Wie is er trouwens met het idee gekomen om minder te gaan werken en een carrièrestap terug te doen?

niek jansen

niek jansen

17-01-2011 om 14:01

Pff moeilijk al die meningen

Ten eerst heel erg bedankt voor alle reacties.... was er eigenlijk bijna al over uit tot ik deze reacties las. Ik blijf wikken en wegen.Het punt is dat ik zowieso niet bij dit bedrijf en in deze sector verder wil, hier loop ik al jaren tegen aan te hikken. Ik moet mijn hiervoor volledig omscholen en ik heb mijn leeftijd niet meer mee (37). Het is het totaal plaatje wat stress geeft, en veel werken, laat thuis zijn, kind man etc. Mijn man doet gelukkig heel veel in het huishouden,druk en stress om met mijn dochter thuis te zijn, heb ik niet , ja het is druk, maar ik geniet er ook van. Als ik naar mijn gevoel luister zou ik graag drie dagen gaan werken, studie oppakken/omscholen om over een geruime tijd van baan te veranderen. Ach... pfff blijft moeilijk. IK ga twee week op wintersport, lekker relaxen en nadenken .... bedankt allemaal en meer reacties zijn welkom
liefs niek

niek jansen

niek jansen

17-01-2011 om 20:58

ikzelf ben op het idee gekomen

Muriel

Muriel

17-01-2011 om 21:53

Omscholen

Ik wil je niet depressief maken, maar als je nu 37 bent, "mag" je nog 30 jaar werken. Lang genoeg om uit te zoeken waar je hart echt ligt en evt. om te scholen. Heb je rond je 40e je papiertje op zak. Ik heb dat gedaan toen ik tegen de 35 liep en het opende vele deuren. Leeftijd lijkt mij (nog) niet te nekken, al word ik dit jaar 40. In sommige beroepen is levenservaring ook een pluspunt bij het solliciteren!

Ik zou zeggen: 3 dagen werken en daarnaast studeren en je dochter gewoon 4 dagen naar het KDV laten gaan. Een investering voor je toekomst als je het daardoor financieel wat zwaarder krijgt. Dan maar wat minder nieuwe kleren, voor dochter wat meer shoppen op Marktplaats, niet (of goedkoper) op vakantie... Het is maar voor een paar jaar tenslotte.

Succes met je keuze en veel plezier op wintersport (die besparing kun je al maken voor de komende jaren, dan kom je die week ook niet meer tekort aan het eind van de maand, haha!).

Groetjes,
Muriel

Muriel

Muriel

17-01-2011 om 21:57

Flexwet

Als je teruggaat naar 24 uur, dan hoeft dat toch niet direct te betekenen dat je ook in functie achteruitgaat? In de flexwet staat dat je recht hebt om meer of minder uren te gaan werken. De werkgever mag dit niet weigeren, behalve als het bedrijfsbelang ermee in gevaar komt. Nu geloof ik niet dat de drogisterij in kwestie failliet gaat als jij besluit een dag minder te gaan werken...

Groetjes,
Muriel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.