Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

joer

joer

12-09-2010 om 19:32

Minimumloon altijd verplicht?

Binnenkort ga ik als leerling doktersassistente voor 20 uur per week in dienst bij een huisarts. Daarnaast ga ik nog 1 dag naar school. Ik ben ouder dan 23 jaar.

Weet iemand of hij wettelijk verplicht is mij het minimumloon te betalen. Of mag hij daar van af wijken. En mij in een leerling salaris schaal indelen.

Alvast bedankt.

Groeten JOER.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
merene

merene

12-09-2010 om 21:34

Cao

De huisarts is verplicht je minimaal te betalen volgens de CAO. Meer mag altijd.

Sancy

Sancy

13-09-2010 om 09:01

Contractafhankelijk

Als je als werknemer wordt aangenomen geldt het minimum loon. Als je als leerling wordt aangenomen, geldt de vergoeding die daarvoor in de CAO staat opgenomen.

merene

merene

13-09-2010 om 17:11

De cao is er juist voor de werknemers. Waarom zou er anders een cao zijn?
Ik heb geen tijd om de cao er nu bij te halen, maar hij is op internet te vinden.

joer

joer

15-09-2010 om 16:27

Bedankt

In mijn contract staat als functie leerling doktersassistente.

Maar ik ben gewoon werknemer. Val onder de CAO Huisartsen. Krijg reiskostenvergoeding volgens CAO, vakantiedagen berekend volgens CAO en ben aangesloten bij pensioenfonds.

Maar inderdaad in CAO niets te vinden over salaris leerling DA (ik volg de 2 jarige BBL opleiding, wat betekend 3 dagen werken en 1 dag naar school). Wel over stagiaires.

In eerste instantie had hij mij ingedeeld in een leerlingschaal (dit was wel terug te vinden in de salaristabellen). Maar na navraag heeft hij mij toch het minimumloon gegeven. Misschien omdat ik 43 ben en al 20 jaar werkervaring heb?

Maar blijkbaar dus toch niet verplicht het minimumloon als je 43 jaar bent en ergens gaat werken?

Groeten JOER.

Kari1

Kari1

15-09-2010 om 22:13

Ik begrijp de vraag niet zo

Je gaat als leerling doktersassistente werken en je vraagt je af of de huisarts je in een leerling salaris schaal mag indelen. Waarom dacht dat dat niet zou mogen? Dat je 43 jaar bent lijkt me niet zo terzake doen. Dat je toch meer krijgt dan een leerlingvergoeding is coulant van je baas denk ik.
Kari

Leerlingschalen

Beste Joer,

Leerlingschalen zijn er voor die situatie waarnaar ze klinken: voor leerlingen. De leeftijd doet niet terzake, wel dat je nog niet volledig zelfstandig kunt functioneren. Daarom is bij CAO geregeld dat de vergoeding lager mag zijn dan voor een geschoolde kracht. Die laatste dient uiteraard volgens de geldende loonschalen in de CAO worden betaald of bij afwezigheid van een CAO minimaal het minimumloon.

Dat jij als leerling toch het minimumloon betaald krijgt, vind ik erg aardig van jouw baas (maar ook niet erg zakelijk !

Groetjes,
MamaMarit

Inge M

Inge M

20-09-2010 om 20:04

Wel zakelijk

Het leerling zijn is maar tijdelijk. Met een ruim volwassene trek je iemand aan met veel meer levenservaring en werkervaring, al is het niet in het vak zelf. Dat heeft ook toegevoegde waarde. Zo iemand hoeft veel minder begeleid te worden en kan veel sneller zelfstandig functioneren.
Het minimumloon vind ik dan het minimum als tegemoetkoming voor alle ervaring die al 'gratis' aanwezig is.

Inge, je hebt gelijk

Op lange termijn is dit absoluut een goede aanpak, zeker als er plannen zijn haar op termijn als werknemer in dienst te nemen.

Dit heeft meer te maken met "goed werkgeverschap". Joer heeft geen RECHT op het minimumloon. Haar portie levenservaring draagt er hoogst waarschijnlijk wel toe bij dat zij makkelijker een leerlingplaats vindt dan andere, jongere (en onervaren), leerlingen.

Groetjes,
MamaMarit

joer

joer

21-09-2010 om 17:42

Mamamarit

Ik heb altijd gedacht dat als je 23 jaar of ouder bent je altijd recht hebt op het minimumloon. Waar of wat voor werk je ook doet.

Bijv. een schoonmaakster van 23 jaar en ouder krijgt altijd het minimumloon.
Een overblijfkracht van 23 jaar en ouder krijgt altijd het minimumloon (dit is bij ons op school zo geregeld).

Maar blijkbaar klopt mijn gedachtengang dus niet.

Ik ben in ieder geval blij dat ik het minimumloon gekregen heb. Is een heeeeeel stuk minder salaris dan in mijn vorige baan. Maar dat wist ik van tevoren.

Groeten JOER.

Minimumloon

Beste Joer,

Het minimumloon ontvangt iedereen die WERKT. Een overeenkomst als leerling doktersassistente is een soort stage. Daar hangt dus een andere vergoeding aan, die vaak in de CAO wordt geregeld. Je sluit in dit geval ook geen arbeidsovereenkomst af, maar waarschijnlijk een werk-/leerovereenkomst. Jouw baas geeft jou de ruimte om te leren in zijn/haar praktijk.

Wel heeft Inge natuurlijk gelijk dat jij, juist omdat je ouder bent dan de gemiddelde leerling, waarschijnlijk van meer dan toegevoegde waarde bent in deze situatie. Hopelijk leidt het in de toekomst wel naar een volwaardige baan!

Succes met je studie!

Groetjes,
MamaMarit

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.