Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Madelon

Madelon

23-05-2012 om 15:42

Modaal gezin; waar blijft mijn geld


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

12-06-2012 om 11:12

Betsie en ely

Ik ga in op een reactie van Tsjor. Ik ben niet over het woord elite begonnen. Laat ik het dan anders stellen: mijn indruk is dat het in de wat sjiekere kringen not done is om geen vrijwilligerswerk te doen, of niet te doneren. Zoals het in een volksbuurt opvalt als je je ramen niet maandelijks wast (even generaliseren) zo zijn er in de sjiekere kringen weer andere 'not dones'.
Het drempelbedrag waarbij je naar de notaris kunt om het vast te leggen, lag een paar jaar geleden bij 200 euro. Structureel per jaar. Ik stel het voordeel nu iets bij. Ik meen dat je dan 80 euro terugkreeg. Ik heb in mijn reactie al aangegeven dat het voorbeeld van de goede doelen wat ongelukkig is, omdat het afschaffen schadelijk zou zijn voor de goede doelen. Maar het feit dat zulke constructies mogelijk zijn verbaasd mij. Ik geef misschien ook wel over de 200 euro per jaar aan het een en ander, maar ik zou het niet in mijn hoofd halen om dat voor een deel terug te halen uit de belastingpot en ik geef het bovendien niet aan 1 doel, waardoor zo'n regeling niet mogelijk is.
Hoge piefen kunnen natuurlijk ook ontslagen worden, maar ze moeten het wel erg bont maken wil dat op staande voet en zonder inkomenstoegift gaan. Binnen mijn bedrijf kun je al op staande voet ontslagen worden als je het bel me niet register structureel niet letterlijk woord voor woord overbrengt op een gebeld persoon. Dezelfde inhoud maar iets anders gebracht is verboden en dus reden voor ontslag. Met op staande voet bedoel ik dus dat er een paar waarschuwingen worden afgegeven en na de derde ben je het haasje. Zie je het voor je dat de baas van een heel groot bedrijf op die manier de deur uitgewerkt wordt? Nee, die krijgt te horen dat men niet met hem verder wil omdat zijn stijl niet bij het bedrijf past en alsjeblieft hier heb je voor een jaar geld.
De opmerking met betrekking op Elisa, vind ik zeer apart. Wat heeft dat met de elite te maken?
Ik begrijp dat ik jouw direct heb beledigd door wat je in je gemeente doet naast je werk. Ik heb er alleen maar bewondering voor. Fijn voor alle kinderen die van dit fonds kunnen profiteren.
Ik moet nu naar mijn werk, ik ga er later op door.

Betsie

Betsie

12-06-2012 om 20:53

Kaaskopje

Ik vind het erg lastig om je duidelijk te maken dat je te vaak de boel over een kam scheert. Dan geef ik je een voorbeeld van wat ik doe en dan proef ik dat je mij ziet als een uitzondering op die elite (terwijl ik me helemaal niet tot de elite beschouw). Je ziet niet in dat je iets zegt over alle mensen in een 'groep' waarvan je alleen maar een indruk hebt. Ben wel heel benieuwd waar je die indruk dan op baseert want dat blijft volledig onduidelijk.

En je knoopt er op een hele opmerkelijke manier allerlei dingen aan.
Ik geloof er geen barst van dat de elite vrijwilligerswerk doet omdat dat goed staat op het CV. Dat heeft de elite niet meer nodig. Hij doet dat om dezelfde redenen dan andere vrijwilligers. En andersom geldt het ook. Hij doet dat om dezelfde reden niet dan andere mensen het niet doen.

En nee, ik geloof ook niet dat de elite automatisch flink doneert aan goede doelen. Ik zeg niet dat ze het niet doen. Maar de overeenkomsten met de gewone man zijn groter dan de verschillen. Ze worden wat vaker uitgenodigd voor een benefiettoestand (ik heb daar een bloedhekel aan). Maar als ze doneren, als ze worden gegrepen door een natuurramp, dan maken ze wat makkelijker 100 euro over ipv een tientje. Maar wel of niet geven? Daar zit waarschijnlijk weinig verschil in.

Ik zou zo graag willen dat je eens over je eigen schuttinkje heen kijkt en wat minder hamert op de verschillen. Geloof me, die elite zijn gewone mensen die het geluk hebben dat ze met een goede opleiding en hard werken leuk verdienen. Maar je hebt ze echt in alle maten en soorten.

Tirza G.

Tirza G.

12-06-2012 om 23:42

Elite calling

Ach ja, wat is elite. Ruud Gullit gaat scheiden van zijn derde vrouw. Is dat elite? Geld als water? Zo langzamerhand is elite voor mij een vorm van maatschappelijke betrokkenheid. Dat je érgens het benul hebt dat je het samen een beetje lollig moet maken.
Kaaskopje, je vooroordelen over mensen die veel te besteden hebben zijn me bekend. Vrijwilligerswerk en geld doneren mag je in jouw visie alleen maar als het je moeite kost, of je er eigenlijk geen zin in hebt, of uit de allerbeste overwegingen, rein van hart en gul en royaal doneer je tijd en geld. Voor Een Ander. Voor Het Goede Doel.
Nou, weet je, het kan de meeste organisaties die draaien op vrijwilligers geen bal schelen waarom je vrijwilligerswerk doet. Al doe je het om je schoonmoeder te pesten. Als iemand het maar doet. Ik ben een bijna fulltime vrijwilliger, maar het heeft me ook heel veel opgeleverd: inkomen via zijpaadjes, kennis, status en een groot netwerk. Tja. Enne: ook jij mag je giften die je zomaar overal losjes in potjes douwt aftrekken hoor. Is speciaal een regeltje voor op het formulier.

Tirza-lite

Kaaskopje

Kaaskopje

13-06-2012 om 00:42

Tirza

Om op je laatste zin in te gaan: als ik geef ga ik er niet vanuit dat ik het weer terug wil hebben. Hoewel ik het nut van grote structurele giften zéker wel begrijp, vind ik de constructie een beetje apart. Iemand wil jaarlijks 300 euro doneren aan een goed doel, levert daarvoor een formulier in voor de notaris en krijgt vervolgens netjes weer een deel van dat geld terug. Dat gebeurt misschien niet op heel erg grote schaal, maar er wordt gebruik van gemaakt. Dat geld komt uit de staatskas en is daarmee een verkapte subsidieregeling van de overheid aan goede doelen. Ik heb donateurs geworven voor het Rode Kruis, het Rode Kruis ontvangt geen directe steun van de overheid omdat het Rode Kruis als onafhankelijke partij moet kunnen helpen in conflictgebieden. Maar via het belastingvoordeel bij structurele grotere giften krijgt zo'n vereniging toch wel staatssteun. Ik vind dat daar iets hypocriets in zit.
Ach vooroordelen... als ik aan elite denk, dan denk ik op de een of andere manier aan mensen die iedere maand wel een party in het schema heeft staan waar een goed doel centraal staat. Vreselijke onzin waarschijnlijk. Ik heb geen vooroordelen tegen rijke mensen. Ik heb vooroordelen tegen rijke mensen die zich er naar gaan gedragen. Ik zou er geen enkel bezwaar tegen hebben om zelf een rijk mens te worden

Kaaskopje

Kaaskopje

13-06-2012 om 00:46

Niet 'heeft' staan

.. maar hebben staan.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-06-2012 om 01:01

Betsie

Je windt je nogal op over het feit dat ik mij wat negatief uitlaat over de elite. Zoals gezegd haakte ik hiemee in op wat Tsjor geschreven had. Ik ken jou niet, reken jij jezelf tot de elite? In mijn reactie naar haar heb ik ook gezegd dat je elite niet over een kam kunt scheren.
Ik gaf al aan dat ik het apart vind dat de 'elite' erbij gehaald wordt ivm het schoolreisje van Elisa's kind. Je hoeft toch niet bij de elite te horen om een kind financieel te helpen? Vreemd dat je die associatie hebt.
Ik zei al dat ik bewondering heb voor het werk wat jij voor de jeugd hebt gedaan in je woonplaats. Dat is echt mooi. Ik ga er volledig vanuit dat je dat niet doet omdat het mooi voor je imago is. Mijn man is jaren betrokken geweest bij het jeugdvoetbal en jaarlijks nog steeds bij een evenement. Zonder dit soort mensen zou het slecht gesteld zijn met de sport in een stad of dorp.
Elite is natuurlijk niet automatisch een groep mensen met een goede opleiding.
Ik merk dat ik nog niet echt de puf heb om mij in een verdere discussie te werpen. Daar vind ik het dan weer niet belangrijk genoeg voor. Sorry

Tirza G.

Tirza G.

13-06-2012 om 12:48

Maar wat is

Volgens jou je gedragen al een rijk mens? Mag je wel rijk zijn als je maar aardig bent? Mag je wel zwart zijn als je maar goed kunt voetballen? Mag je wel homo zijn als je maar goed kunt zingen? Wat ís 'je rijk gedragen'? Denken dat je beter bent dan een ander? En hoe uit zich dat, denk je? Mensen die de gevel oranje spuiten en keihard Andre Hazes opzetten, voelen zich die ook beter dan een ander? Of bezorgen ze alleen maar overlast zónder zich beter te voelen - en mag het dan wel?
Goede-doelen-parties zijn overigens geen usance in Nederland, dat is echt iets Amerikaans. En: dingen vast laten leggen bij een notaris (zoals die 300 eu van jou) kost ook geld. Een notaris maakt zo'n akte niet voor niets, met een beetje pech is het opstellen van de akte meer dan 300 eu. Maar ja, zo hou je dan wel weer een notaris uit de WW en dat is toch ook weer gunstig.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

13-06-2012 om 18:04

Tirza

Ik woon vlakbij Den Haag, waar toch zeer regelmatig goede doelen parties gegeven worden, staat vrijwel wekelijks een verslag van in de krant. Het "Hallo daar zijn we weer" gevoel slaat zeker toe hoor. Stralend op de foto met een champagne en vooral laten zien dat je de minder bedeelden een warm hart toedraagt.

Betsie

Betsie

13-06-2012 om 19:48

Hypocriet

"Dat geld komt uit de staatskas en is daarmee een verkapte subsidieregeling van de overheid aan goede doelen. ........Maar via het belastingvoordeel bij structurele grotere giften krijgt zo'n vereniging toch wel staatssteun. Ik vind dat daar iets hypocriets in zit."

Ik heb daar totaal geen moeite mee. Ik heb veel meer moeite met het feit dat er op ontwikkelingshulp wordt bezuinigd. Ik mis dus volledig jouw punt.

Betsie

Betsie

13-06-2012 om 20:00

Kaaskopje

"Ik ken jou niet, reken jij jezelf tot de elite?" Nee, maar ik heb ook niets met het woord 'elite'. Ik ben al niet zo van de hokjes maar kan helemaal niets met het hokje elite. Ik ben er wel van overtuigd dat jij - als je me zou kennen - tot de elite rekent.

"Ik gaf al aan dat ik het apart vind dat de 'elite' erbij gehaald wordt ivm het schoolreisje van Elisa's kind."

Daarvoor werd gesteld dat de elite de minderbedeelden in de kou laat staan. Solidariteit zou iets zijn van de 'gewone man'. Daarom haal ik er in het voetbaluitstapje van Elisa's kind de elite erbij. Ook in jouw elite-groepje zitten mensen die graag helpen. En in de elitegroep en de niet-elite groep zitten mensen die hun ogen sluiten.

Kan het zijn dat doordat je minder mensen kent uit zogenaamde elitaire kringen en je dus niet door deze mensen bent geholpen in moeilijke periodes dat je nu zo denkt? Ik probeer te achterhalen waar jij je indrukken van deze groep op baseert. Of vallen in jouw categorie 'elitair' al die mensen die per definitie uit de hoogte doen?

Elite of niet-elite: in beide 'groepen' zitten horken, arrogante ballen, rechtse rakkers, asocialen etc. Vriendelijke, sociale, hulpvaardige, oog-voor-de-medemens vrijwilligers kun je ook in beide kampen vinden.

Ely

Ely

13-06-2012 om 20:45

Werkelijk kaaskopje

Ik snap je niet.
De overheid sponsort goede doelen en heeft daar deels het democratie model voor gekozen. Als iemand bedrag x doneert maakt het systeem daar bedrag x+y van uit de staatskas. Als ze het rechtstreeks zelf willen gaan bepalen moeten er weer alle commissies en ambtenaren komen om te bepalen waar het geld heen zou moeten. Dan blijft er minder geld over om te doneren. En op deze manier stimuleren we mensen om te doneren omdat ze denken dat ze meer geven. Briljant toch? Ik snap je bezwaar tegen de democratie voor goede doelen echt niet.
Maak er gebruik van, zou ik zeggen: het Kaaskopje fonds kan vast ook wel donaties gebruiken

Ik probeer altijd open te staan voor andere zienswijzen maar dit komt niet over als een zienswijze maar als een hekel aan een iemand of paar iemandem uit jouw omgeving en een onterechte projectie op een onduidelijke groep als gevolg daarvan.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-06-2012 om 01:37

Betsie en ely

Zo op 'papier' zitten we blijkbaar op een andere golflengte, waardoor we elkaar niet juist lijken te begrijpen. Laat ik het daar maar op houden tenminste.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-06-2012 om 01:49

Tirza

Volgens jou je gedragen al een rijk mens? Mag je wel rijk zijn als je maar aardig bent? Mag je wel zwart zijn als je maar goed kunt voetballen? Mag je wel homo zijn als je maar goed kunt zingen? Wat ís 'je rijk gedragen'? Denken dat je beter bent dan een ander? En hoe uit zich dat, denk je? Mensen die de gevel oranje spuiten en keihard Andre Hazes opzetten, voelen zich die ook beter dan een ander? Of bezorgen ze alleen maar overlast zónder zich beter te voelen - en mag het dan wel? ===
Heb ik ergens iets gezegd over 'beter zijn dan een ander?' De meeste van je vragen negeer ik geloof ik maar. Op een na: Wat is je rijk gedragen? je rijk gedragen doet de nouveau riche. De buitenwacht moet wel weten dat je het gemaakt hebt. Dat doe je door op elk feestje te verschijnen, je stijladviseuze mee te nemen naar de PC Hooft of daarop lijkende straten en je hondje een bontjasje aan te trekken. Oud geld doet dat niet. Die loopt in kwaliteitskleding die een paar jaar mee kan gaan, rijdt niet in de laatste automodellen en gaat voor 1 postzegel naar de winkel in plaats van een heel velletje en de hond mag gewoon zichzelf blijven.

Tirza G.

Tirza G.

14-06-2012 om 11:40

Goh

Je weet wel veel van de kringen waar je nooit in verkeert. Net zoveel als de elite blijkbaar weet van het volk.
Maar, als ik het goed begrijp, vind jij rijk best, prima, behalve als ze zich rijk gedragen? Je schrijft namelijk:
Ik heb vooroordelen tegen rijke mensen die zich er naar gaan gedragen.
Dus: wat mag wel, en wat mag niet? Met je styliste naar de PC Hooft - is dat 'rijk gedragen'? Of op de fiets één postzegel gaan kopen? Wat is dan 'rijk gedragen'?

Tirza

Kiki

Kiki

14-06-2012 om 11:52

En wat is precies rijk gedragen

en wat is daar precies mis mee. Als je miljoenen hebt mag je dan geen groot huis kopen? Of mag je dan geen dure kleren kopen of gedraag je je dan te rijk.

Dus als ik het goed begrijp mag je je miljoenen niet weggeven aan goede doelen, want dat doe je om je goed te voelen. Je mag geen vrijwilligerswerk doen, want dat doe je voor je CV
Je mag je niet rijk gedragen, dus miljoenen op de bank en in een rijtjeshuis wonen mag dan wel. Jeetje ingewikkeld zeg, blij dat ik geen miljoenen heb

Wat een larie, Laat die stomme voetballers lekker eerste klas op Ibiza feesten, daar hebben ze mij niet mee. En als ze dan een keertje een kankerpatiëntje blij willen maken in het ziekenhuis moeten ze dat ook gewoon kunnen doen. Of ze dat nou voor hun PR doen of voor het kind is mij om het even.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-06-2012 om 22:37

neem het toch niet zo serieus allemaal! Iedereen moet lekker met zijn geld doen wat hij er mee wil. Als dat betekent dat hij/zij dagelijks/wekelijks loopt te flaneren op de PC Hooft moet hij/zij dat vooral doen, maar ik mag mij daarover verbazen.
Over voetballers die kankerpatiëntjes helpen heb je mij nooit een negatief woord horen zeggen Kiki. Waar slaat dat op? Sporters doen zonder daar de publiciteit mee te zoeken wel meer en dat vind ik alleen maar mooi.

Betsie

Betsie

14-06-2012 om 23:02

Kaaskopje

Tja, ik vind dit een beetje makkelijk. Je verbaast je niet, je ergert je aan mensen die rijk zijn en het breder laten hangen. En niet alleen aan die mensen die dagelijks lopen te flaneren door de PC Hooft. Je ergert je aan elitair gedoe, wat dat dan ook moge zijn. Kregen we dat maar helder. Maar eigenlijk erger je ook aan iedereen die 3 x modaal verdient en/of drie ton op de bank heeft staan. Dan kun je nu wel heel hard roepen dat dat niet zo is, het komt niet meer geloofwaardig over.

Wat ik heel jammer vind is dat je blijkbaar al mensen beoordeelt voordat je een woord met ze heb gesproken. Dat vind ik jammer maar ook bijzonder vreemd. Stel: iemand komt op de OO-meeting aan in een dikke Volvo of laten we helemaal gek doen in een Porsche, heeft kleren aan ter waarde van een modaal maandsalaris, heeft een wintersportkleurtje en achterin de auto liggen drie hockeysticks. Dan heb jij jouw beeld al klaar, draait je om en heb je niet door hoe aardig, betrokken, etc die ander is. Jammer!

En je wringt je wel in allerlei bochten. Een voetballer die op bezoek gaat bij kankerpatientje (weet je, dat dat in zijn contract staat dat hij dat moet doen? Is goed voor clubimago) is prima, maar voor een elitair iemand die vrijwilligerswerk doet is dat heel anders.

Betsie

Betsie

14-06-2012 om 23:02

Kaaskopje

Tja, ik vind dit een beetje makkelijk. Je verbaast je niet, je ergert je aan mensen die rijk zijn en het breder laten hangen. En niet alleen aan die mensen die dagelijks lopen te flaneren door de PC Hooft. Je ergert je aan elitair gedoe, wat dat dan ook moge zijn. Kregen we dat maar helder. Maar eigenlijk erger je ook aan iedereen die 3 x modaal verdient en/of drie ton op de bank heeft staan. Dan kun je nu wel heel hard roepen dat dat niet zo is, het komt niet meer geloofwaardig over.

Wat ik heel jammer vind is dat je blijkbaar al mensen beoordeelt voordat je een woord met ze heb gesproken. Dat vind ik jammer maar ook bijzonder vreemd. Stel: iemand komt op de OO-meeting aan in een dikke Volvo of laten we helemaal gek doen in een Porsche, heeft kleren aan ter waarde van een modaal maandsalaris, heeft een wintersportkleurtje en achterin de auto liggen drie hockeysticks. Dan heb jij jouw beeld al klaar, draait je om en heb je niet door hoe aardig, betrokken, etc die ander is. Jammer!

En je wringt je wel in allerlei bochten. Een voetballer die op bezoek gaat bij kankerpatientje (weet je, dat dat in zijn contract staat dat hij dat moet doen? Is goed voor clubimago) is prima, maar voor een elitair iemand die vrijwilligerswerk doet is dat heel anders.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-06-2012 om 23:09

Wat ik nu vooral laat merken

is dat mijn hoofd niet zo naar diepe discussies staat. Ik heb dat eerder aangegeven.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-06-2012 om 23:30

Betsie

Toch nog even over beeldvorming bij iemand die je voor het eerst ziet: dat doet íedereen. Of je het nu wilt of niet. Zet iemand in een rolstoel en daar gaat het fout. Mijn man verbaasde zich in het ziekenhuis waar mijn dochter lag over het fenomeen dat iedereen het woord tot mij richt en hem er voor spek en bonen bij laat zitten. (zo voelde dat tenminste). Het overkomt mij vaker dat iemand die informatie geeft zich al snel tot mij richt en de ander een beetje vergeet, zo ook toen mijn zus lang geleden een huis ging kopen. Ik kom blijkbaar over als iemand die begrijpt hoe het zit. Iets wat héél waarschijnlijk weer botst met jouw beeldvorming van mij
Ik heb het woord elitair van Tsjor overgenomen. Tsjor is er nu mooi vanaf Ik denk dat het veiliger is als ik niet verder probeer aan te geven wat ik bedoel, want het wordt niet juist opgepakt. En echt, ik vind het niet belangrijk genoeg om daar een geïrriteerde discussie over te voeren. Er zijn van die momenten in het leven waarin je beseft dat er belangrijkere zaken zijn dan wat een ander met zijn geld doet, ik zit nu even in zo'n periode. Dat had ik moeten beseffen voor ik hier een woord neerzette.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.