Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

anoniem

anoniem

25-08-2011 om 14:45

Moeder beroofd! [bankrekening geplunderd, vergoeding?]

Mijn moeder was daarnet nog even naar de Albert Heijn geweest om nog wat te halen. Ze rekent af met haar pinpas en stapt de lift in. Er stond nog een oude vrouw in de lift en er sprongen op het laatste
moment nog een man en een vrouw de lift in (ze herkende de laatste twee vanuit de AH die in dezelfde rij stonden als zij).

Toen ze naar beneden gingen en de deur open ging, pakte de man de arm van mijn moeder beet en vroeg in gebrekkig engels: "The way to Amsterdam". Mijn moeder was compleet verrast en zei in het engels terug dat hij nu in een garage is en dat hij heel ergens anders heen moest voor de "the way to A'dam" (dit was Rotterdam). Ze loopt weer verder en komt thuis. Portemonnaie weg!!

Moeder weer als de wind terug naar de Appie om te vragen of ze daar haar portemonnaie had laten liggen, maar ergens wist ze ook dat hij in het voorvakje van haar kar zat.

De man achter de balie zei dat ze meteen haar bankrekeningen moest laten blokkeren! Moeder weer naar huis gerend en mijn vader direct de rekeningen laten blokkeren. Bleek de hele rekening al geplunderd te zijn!!

De band betwijfeld of ze het geld nog terug kunnen krijgen….Maar, zo'n bank is daar toch tegen verzekerd? Als mijn ouders nu met de aangifte van de politie erheen gaan is dat toch voldoende? of kunnen ze nu fluiten naar hun geld?

Mijn moeder kan het nog steeds niet begrijpen want die man en die vrouw stonden welliswaar in de rij bij de AH maar niet pal achter haar. Kennelijk is er nog een derde persoon geweest die haar pincode heeft afgekeken. Het moeten echte professionals geweest zijn want mijn moeder kan zich niet herinneren dat er iemand achter haar stond. Zo'n cassiere moet dat toch ook gezien hebben…..zo vreemd.

Kunnen mijn ouders het geld terug claimen bij de bank en zo ja, wat moeten ze doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
marietje

marietje

25-08-2011 om 15:20

Wat vervelend

Wat vervelend voor je moeder. Ik neem aan dat ze al aangifte heeft gedaan bij de politie.
Zijn er geen beveiligingsbeelden van de winkel? Misschien kan de politie er iets mee of in ieder geval kan dan het personeel van de winkel gewaarschuwd worden extra alert te zijn bij deze mensen. Of een foto in de krant (ik meen hier ooit eens in de lokale krant gezien te hebben, die mensen hadden de truc die jij beschrijft een paar keer uitgehaald).

anoniem

anoniem

25-08-2011 om 15:31

Politie

Ze hebben inderdaad aangifte gedaan en zijn nu bij de Politie om e.a. af te handelen. Goede tip trouwens van Kassa. Gek eigenlijk dat dan wel ineens het bedrag overgemaakt kan worden.

We hebben hier wel zeker te maken met professionals. Mijn moeder houdt altijd haar hand over het pin automaat als ze pint (juist omdat ze zo alert is voor meekijkers), maar tegen echte profs ben je natuurlijk nooit op. Die verzinnen steeds nieuwere methodes om je pincode te achterhalen.

Ze is zelf helemaal naar van en ze voelt zich erg bedreigd. Ze denkt er steeds aan wat er gebeurd zou zijn als ze wel gezien had dat ze in haar tas zaten te graaien. Je staat dan wel als wat oudere in een lift met 2 van die jonge criminelen.

Sancy

Sancy

25-08-2011 om 16:05

"Mijn moeder houdt altijd haar hand over het pin automaat als ze pint"
Ja, dat is ook wel zo verstandig. Ik zie vaak dat mensen het pincode apparaat afschermen tegen andere mensen in de rij. Maar wat mensen zich niet altijd realiseren is dat er vaak een "anti-diefstal spiegel" schuin boven de kassa aan het plafond hangt zodat de kassière kan controleren of er niets onbetaald wordt meegenomen. Als je de bovenzijde niet ook afschermt, is het vrij eenvoudig om via die spiegel mee te kijken naar welke pincode wordt ingetoetst.

anoniem

anoniem

25-08-2011 om 16:12

Mijn hemel...

Inderdaad, aan die spiegel heb ik niet eens gedacht zeg. Ze hoeven er maar op getraind ze zijn en je bent zo je pincode kwijt. Ik zie overigens ook maar zelden bij de kassa mensen die echt met hun hele hand het "kastje" afdekken. Wel de zijkanten, maar dat is dan ook dat.

Toke

Toke

25-08-2011 om 16:19

Bank verzekerd?

Ik denk niet dat een bank zich zo makkelijk kan verzekeren voor geld dat met een bankpas en pincode ten onrechte van een rekening wordt gehaald. Ik wil je ouders natuurlijk niet betichten van fraude, maar als een bank die schade makkelijk zou vergoeden, ligt misbruik natuurlijk wel enorm op de loer. Ik denk dus dat het niet zo makkelijk is om het geld terug te krijgen, maar ook weer niet onmogelijk. De winkel kan inderdaad beeldopnamen hebben of getuigen (?) waaruit blijkt dat de pincode is afgekeken. In combinatie met het voorval in de lift en de aangifte lijkt het me dan al logischer om het geld terug te krijgen.
Als ik je ouders was zou ik in ieder geval bij de bank een gesprek vragen over de mogelijkheden/onmogelijkheden zijn. Dan kan er vast meer dan via de telefoon.
Wel ongelooflijk rot zeg, voor je ouders. Vanwege het geld natuurlijk, maar vooral ook vanwege die bedreigende situatie in de lift. Heel akelig.

anoniem

anoniem

25-08-2011 om 17:14

Toke

Ja, daar dachten wij dus ook al aan. Ze hebben in ieder geval alles binnen het uur geregeld (aangifte enzo). De politie gaat de bewakingsbeelden van de AH winkel bekijken en mijn ouders krijgen ook een schadeformulier toegestuurd van de bank. Mijn vader heeft er ook een hard hoofd in of hij het geld nog terugkrijgt.

Het meest rotte is dat mijn ouders het al niet breed hebben en dit was echt het geld waarmee ze komende maand de kosten mee moesten betalen. Gelukkig kwam het pensioen van mijn vader na het blokkeren van de rekening binnen anders hadden ze dat ook nog gestolen.

Ik zou net zo in de val gelopen zijn. Ik heb zelf een klein kindje van 2. Ik moet er toch niet aan denken dat die criminelen ineens iets in de wagen zouden gooien of iets met mijn kind zouden doen waardoor ik afgeleid zou worden….ratten zijn het.

Snuggle's

Snuggle's

25-08-2011 om 17:45

Wel teruggekregen

Mijn schoonmoeder heeft zo ongeveer hetzelfde meegemaakt, behalve dat het bij de
Drogist was. Zij heeft zonder problemen het hele bedrag terug gekregen van de ING.

Snuggle's

Belle Époque

Belle Époque

25-08-2011 om 18:07

Vraagje

Waar had je moeder haar portemonnee?

Dit vraag ik absoluut niet om haar een trap na te kunnen geven ("eigen schuld, had ze de portemonnee maar beter op moeten bergen..."), maar om ervan te leren hoe die smeerlappen precies werken. Zodat we het hen misschien een beetje moeilijker kunnen maken. Hoop ik tenminste...

anoniem

anoniem

26-08-2011 om 07:55

Snuggle's en belle epoque

Snugle's:
Goed om dat te horen en fijn dat ze alsnog haar geld heeft teruggekregen. Mijn ouders zitten ook bij de ING-bank. Ze krijgen een dezer dagen een schadeformulier toegestuurd. Tja…in mijn ogen doet de ING dat niet als ze zeker weten dat ze toch niets gaan teruggeven.

Belle Epoque:
Mijn moeder heeft zo'n boodschappenkarretje en voorop zit zo'n klep waarin je je portemonnaie kunt doen. Daar zat hij dus.
Ik heb ook zo'n karretje maar daar zit de klep aan de achterkant (aan mijn kontkant dus). Maar ik denk dat je bij dat soort ratten nooit je spullen echt veilig kunt opbergen. En….(gelukkig is dat niet gebeurd)…desnoods wordt het nog met geweld afhandig gemaakt. Ze is gewoon achtervolgd en ze wachten gewoon een onbewaakt moment af om toe te slaan….

Camerabeelden

Ik heb het misschien niet goed begrepen, maar de rekening was leeggeroofd doordat de dieven alles eraf hadden gehaald door pinnen? Als dat zo is kunnen banken de videobeelden bekijken van die pintransactie bij een pinautomaat. (elke pinautomaat heeft nl. een camera) Als het geld eraf gehaald is door te pinnen in een winkel, dan zijn daar meestal geen beelden van.
Nu moet je je wel realiseren dat banken heel vaak klanten horen waar er onterecht gepint is en de bank zal dus zelden direct zeggen dat alles wordt terug betaald. Ik heb jaren bij een bank gewerkt en alle onterechte pintransacties die ik heb onderzocht, bleken achteraf dus wel rechtmatig gepint te zijn. Dus, weer contact opnemen met de bank en vragen of ze een onderzoek willen instellen. Dat doen ze zeker. Maar niet beginnen met eisen dat je je geld terug wil. Als na onderzoek blijkt dat het niet klopt, dan pas wordt er gekeken wie aansprakelijk is. Kortom, ik zeg niet dat het je moeder niet is overkomen, maar er moet even wat bewijsmateriaal verzamelt worden. Alleen al het feit dat er opeens een 'ongewone' transactie plaats vindt (afwijkend van de normale transacties doordat nu opeens het hele saldo wordt opgenomen) is al een bewijs.

Veel succes, en een lange adem, want dit gaat wel een aantal weken duren.

Dorry

Toke

Toke

26-08-2011 om 09:13

Spiegel

Met dit draadje in gedachten stond ik gisteren bij AH in de rij, en inderdaad: als je achter iemand staat kun je via de spegel vrij goed meekijken bij het invoeren an de code. Misschien tip voor supermarkten/AH om die spiegels ergens anders te plaatsen?

anoniem

anoniem

26-08-2011 om 09:23

Dorry

Ontzettend bedankt voor de tip! De ING stuurt wel een schadeformulier, maar ik weet niet of hun ook gevraagd is om onderzoek in te stellen naar pintransacties. Ik vraag het nog even. Ze hebben wel kunnen zien wanneer er gepind is. Eerste keer een kleiner bedrag bij een andere bank en toen de rest van de rekening bij een ING vestiging. Ze kunnen inderdaad zien dat degene die pint, niet mijn moeder of mijn vader is.

anoniem

anoniem

26-08-2011 om 09:41

Dorry

Ik heb net mijn moeder gesproken en zei vertelde mij dat de Politie alle beelden gaat bekijken van zowel de AH als de pinautomaten. Ze moest ook precies beschrijven hoe die lui eruit zagen…wat ze aanhadden enzo en wat zij aanhad. Dat was niet moeilijk want dat was hetzelfde wat ze aanhad bij de aangifte. Ze kunnen makkelijk zien op de beelden van de pinautomaten dat het niet mijn moeder is geweest op dat tijdstip waarmee met haar pas gepind is (mijn moeder snapt nu ook waarom haar die vraag gesteld werd).

Zij pint normaal gesproken maar kleine bedragen a 10 euro voor boodschappen. nooit meer. Wat je zegt…ineens het hele saldo pinnen en dat binnen 7 in. tijd op 2 verschillen locaties door vreemde personen is wel erg vreemd.

Maar Dorry, bekeek jij dan die beelden van de pinautomaten en zag je dan dat het de persoon zelf was die pinde…zoiets?

Het enige wat mijn moeder aan die lui opviel was dat ze er zo netjes uitzagen terwijl het zo warm was. De man zag er netjes uit, een flink postuur en de vrouw had vreemd genoeg een mantelpakje aan terwijl iedereen er zomers gekleed uitzag. Dat viel haar wel op.

Toke

Toke

26-08-2011 om 09:50

Nog algemene tip tegen plunderen bankrekening

De bank kan een vrijwillige limiet zetten op het bedrag dat je per week mag pinnen. Zowel bij een geldautomaat (daarom konden ze maar 1x bij een andere bank dan ING pinnen) als bij betaalautomaten in winkels. Als je nooit grote bedragen pint is het handig om te kjken of die limiet niet veel te ruim is. Als je dan slachtoffer bent zoals de moeder van Anoniem, plunderen ze niet meteen je hele tegoed. Als je dan wel een keer een groter bedrag wilt pinnen (aanschaf auto) dan kun je de bank vragen de limiet eenmalig te verhogen.

Toke

Toke

26-08-2011 om 09:54

Geldautomaat is per dag

aanvulling: de limiet van een keer pinnen bij een andere bank dan de eigen bank geldt per dag, niet per week. En volgens mij geldt dan ook een maximum bedrag. Alleen bij je eigen bank kun je meer dan xxxx bedrag per keer pinnen, of meerdere keren op een dag. Dat is in ieder geval bij ING zo, voortkomend uit Postbank-regeling.

anoniem

anoniem

26-08-2011 om 10:04

Dorry vraag

anoniemman heeft mijn moeder nog geadviseerd om gewoon cash te betalen bij dagelijkse boodschappen.

Maar nog een vraag. Nu die onderzoeken lopen, maken mijn ouders nog kans om hun bedrag terug te krijgen van de bank? het is 100% zeker dat mijn moeder niet gepind heeft bij de twee banken en de beelden van de pinautomaten zullen dat ook laten zien. Dorry: wat gebeurd er dan als blijkt dat mijn moeder inderdaad niet op die beelden staat maar die dieven of handlangers? (ik neem tenminste aan dat ze niet zelf zijn gaan pinnen, maar ook dat weer door een derde of vierde persoon laten doen).

Anoniem

Ik snap dat je graag van mij wil horen dat je moeder zeker het geld terug gaat krijgen. Maar daar kan ik niks over zeggen. Toen ik zulke situaties aan de hand had was het een andere tijd; 12 jaar geleden. Ondanks betwiste transacties bleek het in de door mij onderzochte gevallen altijd om de persoon zelf of om een bekende van die persoon te gaan (bijv. je pincode aan je kind zeggen en die heeft dan plotseling geld nodig). Dus ik heb zelf nooit de situatie aan de hand gehad dat er terugbetaald werd. Maar elke bank heeft een crisis en fraude management team en die behandelen dit soort situaties vaak. Maar het lijkt me wel duidelijk dat als je moeder niet op de beelden staat, er dus door iemand anders gepind is. En dan krijg je nog de discussie of je moeder zorgvuldig met haar pincode is omgegaan. Had ze een briefje in de tas of portemonnee met haar pincode? Wist iemand anders dan zij de pincode? In dat laatste geval kan een bank ook moeilijk gaan doen weet ik uit ervaring.
Kortom; het onderzoek afwachten, hoe moeilijk het ook is.

Dorry

Valkyre

Valkyre

26-08-2011 om 15:13

Geen tips

Maar ik wil jou en je moeder even een hart onder de riem steken. Zo'n beroving is gewoon een rotstreek, en heel bedreigend. Zeg vooral tegen je moeder dat het NIET haar schuld is. Zelfs al had ze haar portemonnee laten liggen: de dief zit fout, niet het slachtoffer!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

anoniem

anoniem

26-08-2011 om 15:25

Dorry vraag

Nee, mijn moeder heeft geen briefje in haar tas met pincode en het stond ook niet op haar pas. Ze kent de pincode uit haar hoofd.
Zij en mijn vader kennen de pincode, verder niemand!

Ja, even afwachten wat de bank zegt.

Belle Époque

Belle Époque

26-08-2011 om 18:10

Bedankt voor je antwoord

Het blijft altijd lastig om jezelf tegen scum te beschermen... Ik moet bekennen dat ik vandaag met ogen voor, achter en opzij heb staan pinnen bij de buurtsuper...

anoniem

anoniem

27-08-2011 om 20:15

Belle epoque...

Ja, wat je zegt. Vandaag ook bij het Kruitvat iemand gevraagd even opzij te gaan staan die pal achter mij stond bij het pinnen. Vrouwtje was nogal verontwaardigd, maar ik wil echt niet dat iemand in mijn nek staat te 'hijgen' terwijl ik pin. Ik ook nog helemaal met mijn hand over dat kastje heen….zie je ook bijna niets…hoop getob.

Ergens vind ik dat het die banken wel aan te rekenen valt, want zij zijn het immers die deze manier van betalen promoten.

anoniem

anoniem

30-08-2011 om 09:43

Pff

moeder opgebeld vorige week door de manager van de AH. ze kon maandag de film komen bekijken waarop duidelijk te zien is hoe de dieven haar pincode wisten te achterhalen….

Moeder maandag erheen. Manager die toen dienst deed, melde haar dat ze de beelden niet mocht bekijken om de privacy van de dieven te beschermen!!

Monet

Monet

31-08-2011 om 14:34

Anoniem

ik snap dat wel, wat heeft je moeder eraan om te weten wie het zijn? Gaat ze hen dan persoonlijk opzoeken? De enige die iets aan deze beelden heeft is de politie, en die mogen deze beelden wel gewoon zien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.