Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Moeder overleden, helaas erfenis verwerpen..

Hoop dat iemand me verder kan helpen met de volgende situatie:
22 oktober is mijn moeder helaas overleden. Naar nu blijkt heeft ze een fiks aantal schulden nagelaten en verwerpen wij de erfenis omdat wij het financieel niet aankunnen om de schulden te betalen. Wij hebben een (makkelijke) keuze gemaakt tussen het verzorgen van een waardig afscheid of het betalen van de schulden zodat wij de inboedel konden verdelen, wij hebben dus gekozen voor het eerste, het waardige afscheid.
Toch blijft het gevoel van het niet hebben van spullen met emotionele waarde aan me knagen. Denk hierbij aan dagboeken waarmee we veel antwoorden op vele vragen kunnen krijgen, foto's en onze spulletjes van vroeger.
Mijn eerste vraag is dan ook: Is er ondanks volledige verwerping een mogelijkheid dat we deze spullen alsnog kunnen krijgen en deze niet in handen komen van schuldeisers?
Het tweede punt waarmee we wellicht bovenstaande spullen misschien terug kunnen krijgen is dat mijn man "een vordering" heeft op mijn moeder van een vrij hoog bedrag die eigenlijk nooit zo'n issue is geweest toen ze nog leefde. Er is hier wel een contract voor ondertekend. Mijn volgende vraag is dan ook: Is het handig dat mijn man deze "vordering" als "schuldeiser" indiend zodat hij als schuldeiser recht heeft op wat bovenstaande spullen uit het huis? Die dagboeken zijn echt enorm belangrijk voor ons.. Onze moeder was niet zo'n prater, maar wel een schrijver. Ze heeft jarenlang straatvrees gehad, heeft de laatste twee jaar van haar leven op haar slaapkamer doorgebracht en hebben nooit een kijkje in haar leven gekregen en zitten met zo verschrikkelijk veel vragen waar we antwoord op willen, en weten zeker dat we ze kunnen vinden in de dagboeken. Vandaar de misschien rare gedachtengang om mijn man als schuldeiser op te laten treden om ze alsnog terug te kunnen krijgen...
Hoop dat er hier meer mensen zijn die met verwerpen te maken hebben gehad en mij tips kunnen geven. Wat bijvoorbeeld te doen met rekeningen die op mijn adres binnenkomen, mijn adres heeft als correspondentieadres in de krant gestaan..Etc.
Alvast bedankt!!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hillary

Hillary

17-11-2009 om 16:34

Volgende in de lijn

Vond het wel een interessante vraag, immers wat levert zo'n dagboek nou op voor een schuldeiser, dus ik zou me kunnen voorstellen dat je nog wel iets kunt houden. Maar bij googelen kwam ik dit tegen: http://www.erfwijzer.nl/verwerpen-weigeren-erfenis.html. Dus als jij de erfenis verwerpt gaan ze naar de volgende en dat zijn je kinderen. Je moet dus elke keer verwerpen en dat kost ook nog eens 98 euro. Wat vervelend allemaal zeg. Sterkte met alles.

denaja

denaja

17-11-2009 om 16:58 Topicstarter

Hillary

Dank voor je berichtje. We verwerpen het ook voor de kinderen. Ik heb wel de pech dat ik dit bij de rechtbank in Assen moet doen, en het helaas niet voor mij en de kinderen tegelijk kan doen. Bij alle andere rechtbanken in Nederland kan je het allemaal tegelijk indienen en op die manier kosten besparen. Toch bedankt voor het meedenken in ieder geval!

denaja

denaja

20-11-2009 om 09:05 Topicstarter

Is er verder nog iemand

die mij verder zou kunnen helpen met mijn vragen? Alvast bedankt!

Vic

Vic

20-11-2009 om 11:43

Denaja

Ik heb helaas geen advies voor je, maar je vraag zet me wel aan het denken. Als mijn moeder zou overlijden zouden we met hetzelfde te maken hebben, en ik zou nooit hebben kunnen voorzien dat je dan ook de kleine persoonlijke bezittingen, zonder beduidende materiƫle waarde, niet meer mag meenemen. Doet de notaris de afwikkeling van de nalatenschap? Misschien kun je hem vragen of je, desnoods tegen betaling, wat kleine persoonlijke bezittingen kunt ophalen.

Eizo

Eizo

20-11-2009 om 23:53

Onder voorbehoud

Een erfenis kun je onder voorbehoud accepteren. Dit moet officieel geregeld worden (rechtbank). Dan worden alle + en - uitgerekend en kun je een afgewogen beslissing maken of je de erfenis wil aanvaarden. Verwerp je de erfenis dan gaat die naar de volgende in lijn. (kinderen, neven/nichten). Misschien is er een testament? Accepteren onder voorbehoud gaat via een notaris/rechtbank, misschien kun je daar antwoord krijgen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.