Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Moeder rijdt zonder rijbewijs


Sjonge. Stel dat er een ongeluk gebeurt ben je in m.i. medeplichtig, als je weet dat je vader of moeder eigenlijk niet meer goed kan autorijden. Iemand haalde al de met drank op achter het stuur aan, daar moest ik ook aan denken. Daar twijfelt ook niemand aan dat dat onverantwoord is. 

Hoe duidelijk wil je het hebben, als zij zelf al haar rijbewijs heeft laten verlopen??

Leene

Leene

04-12-2022 om 14:47

Het is helemaal niet duidelijk of je moeder wel of niet een verlenging krijgt. Zelfs een diagnose beginnende dementie wil niet altijd zeggen dat je gelijk je rijbewijs kwijt raakt. Wel moet je dat melden en gelijk een keuring ondergaan. En vervolgens elk jaar keuren. Overigens ben ik nog weleens verbaasd over die keuringen. Als ik zie wie er nog mag rijden.. 
Maar goed wel een rijbewijs wil niet zeggen dat je altijd goed kan rijden. Verder worden volgens mij de meeste ongelukken nog veroorzaakt door mannen onder de 25. Dit even om het in perspectief te plaatsen dat hoogbejaarde mensen nu zoveel dodelijke ongelukken veroorzaken want dat is gewoon niet waar.
Maar hoe dan ook.. je mag niet rijden zonder geldig rijbewijs.. of je nu 90 bent of 40.
En ja natuurlijk moet je moeder nu gekeurd worden .. 
Ik zou haar zeggen: of je gaat je rijbewijs verlengen ( en heeft ze redenen om te denken dat deze niet verlengd wordt?) Of ik bel de wijkagent. Als ze een ongeluk veroorzaakt en niet verzekerd is loopt ze het risico alle onkosten te moeten vergoeden. Dat betekent dan huis verkopen.. en in armoede gaan leven want dan ben je niet klaar met een paar duizend euro.. en dan maar hopen dat het indruk maakt als je dat zegt. Een andere mogelijkheid is de auto onklaar maken. Heeft de zoon van een cliënt van mij wel eens gedaan of onder een hoedje spelen met de garage houder als de auto gekeurd moet worden. Maar ja dat werkt meestal niet als iemand nog heel scherp en alert is... Of net een nieuwe auto heeft. Sterkte het is lastig. Maar ik zou het niet laten lopen

Vader overreden meisje (3) Amsterdam: "Ze heeft veel verwondingen, maar het gaat goed" - https://nos.nl/r/335190 ik moest aan dit draadje denken.

Kerstin75 schreef op 05-12-2022 om 07:18:

Vader overreden meisje (3) Amsterdam: "Ze heeft veel verwondingen, maar het gaat goed" - https://nos.nl/r/335190 ik moest aan dit draadje denken.

Ik moest bij het begin van dit draadje al aan dat meisje denken, want dat ongeluk had natuurlijk meteen het Parool al gehaald (we hebben een abonnement). 

Je weet natuurlijk niet of de hoge leeftijd van de bestuurster aan het ongeluk heeft bijgedragen, maar dat is wel het eerste waar je aan denkt. 

Leeftijd zegt natuurlijk niet alles, maar het lijkt me dat deze 89-jarige vrouw ook nooit gewild had dat haar dit op deze leeftijd zou overkomen. Dan mag je inderdaad wensen dat iemand uit haar directe omgeving gezegd had: ‘Mam, je moet die auto nu echt wegdoen, dit kan zo niet langer meer’. 

De reacties op het bericht uit het Parool waren bijzonder heftig. Stel je voor dat ze ook nog geen rijbewijs zou hebben gehad. Ik zou het mezelf nooit vergeven, mijn moeder ook niet.

Ali

Ali

05-12-2022 om 09:40

Leene schreef op 04-12-2022 om 14:47:


Maar goed wel een rijbewijs wil niet zeggen dat je altijd goed kan rijden. Verder worden volgens mij de meeste ongelukken nog veroorzaakt door mannen onder de 25. Dit even om het in perspectief te plaatsen dat hoogbejaarde mensen nu zoveel dodelijke ongelukken veroorzaken want dat is gewoon niet waar

https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/welke-groep-is-gevaarlijker-de-jonge-of-de-hoogbejaarde-automobilist

Per miljard kilometer veroorzaken 80-plussers vijf doden. Terwijl jongeren tot 24 jaar drie overlijdens per miljard kilometer veroorzaken. Het risico is bij de hoogbejaarden dus het grootst. En toch is de impact van de jongere automobilisten op de veiligheid in het verkeer een stuk groter. Derriks: “De 80-plussers zijn per gereden kilometer weliswaar ‘dodelijker’ dan 18-24-jarigen, maar ze rijden relatief weinig.”

Conclusie op basis van de cijfers: het risico dat een hoogbejaarde die achter het stuur kruipt een ernstig ongeluk veroorzaakt is relatief hoger dan bij een jonge bestuurder. Maar er gebeuren veel vaker ernstige ongelukken met jonge bestuurders dan hoogbejaarde bestuurders. Simpelweg omdat er veel meer jongeren de weg op gaan dan hoogbejaarden.

Ik denk dat jongeren vaak betrokken zijn bij eenzijdige dodelijke ongevallen al dan niet onder invloed van drank/drugs middenin de nacht. Als je die eruit filtert krijg je weer andere getallen. 

Leene

Leene

05-12-2022 om 10:09

Ali schreef op 05-12-2022 om 09:40:

[..]

https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/welke-groep-is-gevaarlijker-de-jonge-of-de-hoogbejaarde-automobilist

Per miljard kilometer veroorzaken 80-plussers vijf doden. Terwijl jongeren tot 24 jaar drie overlijdens per miljard kilometer veroorzaken. Het risico is bij de hoogbejaarden dus het grootst. En toch is de impact van de jongere automobilisten op de veiligheid in het verkeer een stuk groter. Derriks: “De 80-plussers zijn per gereden kilometer weliswaar ‘dodelijker’ dan 18-24-jarigen, maar ze rijden relatief weinig.”

Conclusie op basis van de cijfers: het risico dat een hoogbejaarde die achter het stuur kruipt een ernstig ongeluk veroorzaakt is relatief hoger dan bij een jonge bestuurder. Maar er gebeuren veel vaker ernstige ongelukken met jonge bestuurders dan hoogbejaarde bestuurders. Simpelweg omdat er veel meer jongeren de weg op gaan dan hoogbejaarden.

Oeps.. duidelijk. Dank voor het opzoeken. 

Hoe dan ook... het blijft lastig wanneer je dan moet stoppen.. zelf ooit eens een ongeluk gezien waarbij een meisje van 16 werd doodgereden door een bejaarde man die zijn vrouw in het ziekenhuis kwam bezoeken, ik werkte er toen. Gebeurde recht voor het ziekenhuis en wij konden het zien. Echt afschuwelijk. Die man kwam in 'ons' ziekenhuis en was helemaal kapot van het gebeuren. Eigenlijk nog een heel fitte man van ik dacht even in de 80.  Bleek een wegraking gehad te hebben door  ( nog niet bekende) hartproblematiek. Terwijl hij daarvoor geen problemen had ervaren.

Maar goed dat is de vraag  niet van TO, we weten ook te weinig van de gezondheid van haar moeder. Maar het feit alleen al dat ze niet haar verantwoordelijkheid neemt om haar rijbewijs te verlengen geeft te denken.

Dat er statistisch gezien minder ongelukken gebeuren is natuurlijk nooit een reden om dan maar op je 90e zonder rijbewijs de weg op te gaan.

Ouderen zijn ook vooral zelf erg kwetsbaar: 

80+ers maken 20% uit van het totaal verkeersdoden. Dat is het hoogste percentage
Dan komt 70-79 met 18% 
En daarna een gedeelde derde plaats: 60-69 en 20-29 beide 13%

Ik ga er vanuit dat het met de (zwaar)gewonden ongeveer hetzelfde verdeeld zal zijn. En misschien is dat op die leeftijd nog wel erger, jezelf invalide rijden en dan de laatste jaren als een wrak doorbrengen. Want herstellen dat zit er als je 90 bent natuurlijk niet meer in. 

https://swov.nl/sites/default/files/styles/tekst_afbeelding/public/2022-04/FS_Verkeersdoden_Afb4_2022.png?itok=x3Y_o6Br

Van deze pagina:
https://swov.nl/nl/factsheet/verkeersdoden-nederland

Ik denk dat er onder die hoogbejaarde verkeersdoden ook heel veel fietsers/e-bikers zitten. 

Mija schreef op 05-12-2022 om 12:34:

Ouderen zijn ook vooral zelf erg kwetsbaar:

80+ers maken 20% uit van het totaal verkeersdoden. Dat is het hoogste percentage
Dan komt 70-79 met 18%
En daarna een gedeelde derde plaats: 60-69 en 20-29 beide 13%

Ik ga er vanuit dat het met de (zwaar)gewonden ongeveer hetzelfde verdeeld zal zijn. En misschien is dat op die leeftijd nog wel erger, jezelf invalide rijden en dan de laatste jaren als een wrak doorbrengen. Want herstellen dat zit er als je 90 bent natuurlijk niet meer in.

https://swov.nl/sites/default/files/styles/tekst_afbeelding/public/2022-04/FS_Verkeersdoden_Afb4_2022.png?itok=x3Y_o6Br

Van deze pagina:
https://swov.nl/nl/factsheet/verkeersdoden-nederland

Ik vermoed dat onder de oudere verkeersdoden veel fietsers zitten, al dan niet met een e-bike.

Temet schreef op 05-12-2022 om 12:36:

Ik denk dat er onder die hoogbejaarde verkeersdoden ook heel veel fietsers/e-bikers zitten.

Ja, dat bedacht ik ook net. Goede disclaimer. 

Precies! Ik denk dat goochelen met cijfers ook niet gaat helpen.
Het gaat om deze moeder en haar specifieke situatie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.