Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Moeite met sollicitatiegesprek

hoi Allemaal,

ik zit al maanden in een moeilijke situatie. Ik ben op zoek naar een leuke baan. Gelukkig heb ik bijna elke week wel 2 gesprekken, alleen ik kom het gesprekken niet door. Ik krijg elke keer te horen, dat ik geen inhoudelijke vragen goed hebt beantwoord of ze zien het enthousiasme niet in me, en ik stel te weinig vragen. Dit is niet de bedoeling dat dit uitstraal. Ik maak zo zorgen. Ik vind dat ik de ervaring heb. Kan je door dit punten afgewezen worden?

Dat kan zeker. Dat blijkt ook wel, doordat je steeds hierom wordt afgewezen. 
Misschien een sollicitatietraining volgen? Heb je nu een baan? 

Natuurlijk kan je hierdoor afgewezen worden. Maar het zijn allemaal punten waar je aan kunt werken. Het internet staat vol met tips over sollicitatiegesprekken. Je kan vantevoren al precies achterhalen wat ze gaan vragen (ook al is de precieze vraagstelling steeds anders). Ook die vind je op internet of in boeken. Want ze willen namelijk een aantal dingen van jou weten en ook bij je voelen. Een ervan is bijvoorbeeld waarom wil je juist bij ons werken. 
Een sollicitatiegesprek vraagt daarom een goede voorbereiding, waarbij je al precies weet wat je inhoudelijk gaat antwoorden. Je kan dit ook hardop thuis al uitspreken. 
Daarnaast is het belangrijk dat jij ook vragen heb voorbereid die je aan hen stel, omdat jij ook een aantal dingen belangrijk vindt in je werk en waar je nieuwsgierig naar bent. Als je die vragen niet stelt, dan is het gesprek niet gelijkwaardig, dan ben je een lam die naar een slachting wordt geleid. En dat ben jij niet. Jij tast ook af of jij daar wilt werken. Zie het meer als een date, ook dan is niet de enige voorwaarde dat de ander jou wilt. Dus maak het gesprek gelijkwaardig. En ga op zoek naar die leuke baan. Als je iets echt leuk vind, dan straal je dat ook uit. Succes! Solliciteren kun je leren!!

Blijkbaar heb je een goede sollicitatiebrief en juiste ervaring, want je wordt vaak uitgenodigd. Dat is een goed begin. Hoe je jezelf daarna presenteert is inderdaad belangrijk. Want iedereen die wordt uitgenodigd brengt dit ook, het gaat nu om verbale én non verbale communicatie. En kun je goed oefenen. Straal je uit dat je zin hebt in het gesprek? Kom je positief over (glimlach je regelmatig tijdens het gesprek)? Zie ook het belang van een goede klik bij de start van het gesprek. Zie het als een ontspannen date. Pas je bij elkaar?

Wat ik zelf bij sollicitanten fijn vind, is dat iemand goed verzorgd binnenstapt (schone nagels en kleding) en geïnteresseerd overkomt. 

Mijn tips: geef een stevige hand bij binnenkomst. Kijk degene recht in de ogen hierbij aan. Spreek duidelijk. Zeg meteen in eerste minuten hoe graag je komt kennismaken. Als het kan kijk hierbij heel vriendelijk (glimlach).

Heel veel goede tips voor een sollicitatiegesprek voorbereiding vind je online, bijvoorbeeld bij Indeed. 

Wat betreft het gesprek. De STAR methode wordt vaak gebruikt, bereid je je zo voor dan kun je gestructureerd antwoord geven op sollicitatievragen over je competenties, vaardigheden en gedrag in bepaalde werksituaties. Geef daarbij duidelijke voorbeelden uit je werkervaring, die jouw capaciteiten en kwaliteiten benadrukken.

STAR staat voor: Situatie, Taak, Actie en Resultaat. Je vertelt achtereenvolgens:

1. Wat was de werksituatie?
  2. Wat waren jouw taken en verantwoordelijkheden?
  3. Welke actie heb jij ondernomen? 
  4. Wat was daarvan het resultaat?

En stel inderdaad ook zelf vragen, minimaal 3. Daarmee laat je merken dat ook jij een keuze hebt over waar je wil gaan werken. En geïnteresseerd bent in de baan en het bedrijf. 

Een mooie afsluiting van jouw kant kan zijn dat je heel enthousiast bent over de baan en je gesprekspartner(s) bedankt voor het gesprek. En graag verder wil praten. Zo sluit je positief af. 

Succes!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.