Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Na 27 jaar...... weg of niet?

Het bedrijf waar ik al 27 jr. werk (groot bedrijf) moet bezuinigen en na jaren wordt er nu ook op mijn afdeling bezuinigt. Ik heb een "aantrekkelijke vertrekpremie" aangeboden gekregen waar ik gebruik van mag maken. Doe ik dat niet, dan zit er een (zeer) kleine mogelijkheid in dat ik alsnog weg moet op basis van boventalligheid (het geld waarmee je dan weggaat is minder dan de vertrekpremie). Na het aannemen van de vertrekpremie kan ik gebruik maken van de ww. Wanneer ik besluit te blijven en ik kan blijven dan veranderen mijn werkzaamheden evengoed, omdat het huidige werk niet meer genoeg is, ook niet als er veel collega's weg zijn.

Alles is prima geregeld door het bedrijf, het gaat mij er om wat ik zal doen. Natuurlijk is dat een beslissing die alleen ik kan nemen, maar ik zoek een beetje meningen/gedachten van anderen waar ik zelf misschien nog niet zo aan gedacht heb.

Ik roep al jaaaaren dat ik wat anders wil. Dit is er maar niet van gekomen zullen we maar zeggen, o.a. doordat ik voor 24 uur werken een heel goed salaris verdien (wat ik nergens anders krijg, zeker niet meer in deze tijd), een scheiding, ik alleenstaande moeder ben van 2 jonge kinderen, waarvan 1 een zorgenkind, enzo nog wat andere redenen.

Dit is dus het moment om die verandering te gaan verwezenlijken. Ik heb wel wat plannen (HBO studie of een eigen bedrijfje opzetten, maar niet met concreet zicht op inkomsten). Ik zou eigenlijk niet meer voor zo'n bedrijf willen werken.

Wat zou jij doen?
Kiezen voor de "financiele zekerheid" van het blijven in deze moeilijke tijd, met evengoed geen garantie voor over een jaar, wellicht een nieuwe reorganisatie met minder geld, zeker is wel dan zonder vertrekpremie en met een andere kantonrechtersformule en aangepast sociaal plan.

Of deze "kans" grijpen op eindelijk iets heel anders.

Maar ook met het vooruitzicht dan in de ww te gaan, misschien dan een baan aan te moeten nemen waarvan het UWV vindt dat het geschikt is en waarschijnlijk minder salaris?

De vertrekpremie kan ik uitsmeren over 4 jaar, maar is niet gelijk aan mijn huidige salaris. Samen met de ww wel weer meer. Er moet dus wel weer een baan met goede inkomsten gaan komen, zeker voor na de ww.

Niet weggaan betekent ook voor mij "niet die kans gepakt om het roer om te kunnen gooien" wat ik al heel lang wilde. Nu het zo dichtbij is heb ik koudwatervrees.

Hoor graag jullie wijsheden.....?

Double4

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
+ Brunette +

+ Brunette +

01-10-2011 om 23:02

Mijn lichtzinnige mening is...

Ik begrijp dat de vertrekpremie voldoende is om vier jaar van te leven? Dat moet toch lang genoeg zijn om iets nieuws te vinden? Ik zou de gok wagen. Daarna heb je ww, in theorie kun je dan verplicht worden werk te doen waar je niet zoveel trek in hebt. Maar dat zie je dan wel weer. Of roest je liever vast in je huidige baan?

double4

double4

02-10-2011 om 00:01 Topicstarter

Vertrekpremie

Hoi Brunette,
Die vertrekpremie is niet voldoende om van te leven. Het zou alleen samen kunnen met de ww uitkering of met bijv. een baan die nu wat minder betaald, zodat ik de premie heb als aanvulling.

Je laatste opmerking is wat mij dus ook zo bezighoudt.... precies: ga ik nou nog 27 jaar (bij wijze van) daar blijven werken?

double4

double4

02-10-2011 om 00:03 Topicstarter

en oh ja, de ww ga ik direct in, niet pas na die 4 jaar premie-uitbetaling.

Double4

Sascha2

Sascha2

02-10-2011 om 07:49

Moeilijk

Wat je zelf ook al schrijft: alleen jij kunt de beslissing nemen die jij bij je voelt passen. Mijn eerste ingeving was: kies voor een vertrekpremie als je weet dat je het daarmee vier jaar kunt uitzingen. Dat biedt je veel kansen op een positieve nieuwe richting. Alternatief is dat je blijft, maar dan op een ogenschijnlijk zinkend schip dat jou geen nieuwe mogelijkheden zal kunnen bieden. Het is altikd eng om voor een verandering te kiezen als je niet weet welke kant die opgaat en of er zekerheden zullen zijn. Maar die zekerheden heb je nu ook niet als je blijft. Poeh, voor mij is het een theoretische overweging maar ik kan me voorstellen dat het voor jou heel moeilijk is. Succes met de overwegingen!

Elx

Elx

02-10-2011 om 09:08

Risico nemen?

Zoals je al zei je moet t zelf bepalen. ik zal mijn voor en tegens op een rijtje zetten, misschien heb je er wat aan.

Voor vertrek:
- eindelijk mogelijkheid om uit te zoeken wat je echt wilt
- redelijk financiële situatie voor 4 jaar (als ik vorige posting goed begrijp
- veiligheid is er niet meer in deze baan, je moet al wat anders gaan doen binnen bedrijf, dingen gaan zo wie zo veranderen
- jij bepaalt en maakt de keuze. Als je blijft word je over half jaar misschien op straat gezet, zonder die leuke bonus.

Tegen vertrek:
- Je bent daar al zo lang. Collega's zullen bijna familie zijn. Maar hoe lang blijft familie nog bijeen?
- terwijl je er nog werkt, kan je misschien al met andere studie beginnen?

Ik vond tegens moeilijk te verzinnen, maar ik heb nog nooit langer dan 3 jaar voor een bedrijf gewerkt, maar dat komt ook door vele verhuizingen.

Succes met je keuze!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Werksfeer

Heb jij dan nu geen last van een verstoorde werkrelatie? Het moet je toch ook aan het denken zetten dat ze je dit aanbieden.

1 ding wil ik je meegeven. Als ze van je af willen lukt dat, geloof me!

Ely

Ely

02-10-2011 om 09:50

Gaan!

Dit is een prachtige kans om een positieve verandering in je leven te brengen. Geen van de mogelijkheden biedt zekerheid want er zijn alleen maar schijnzekerheden hierin. Als je deze kans pakt investeer je in jezelf, in je eigen groei en je zelfvertrouwen dat je dit soort veranderingen aankunt en er het beste van kunt maken. Dat pakt nooit iemand meer van je af.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Gouden handdruk en ww

Ik lees in je berichtjes dat je ervan uitgaat dat je direct ww krijgt. Twee opmerkingen hierover:
Houd er rekening mee dat de manier waarop je contract beëindigd wordt invloed heeft op je wwrechten. Beëindiging met wederzijds goedvinden (daar gaat het hier om) moet aan bepaalde regels voldoen, anders verspeel je je wwrechten.
Tweede punt is dat een gouden handdruk/vertrekpremie invloed heeft op de hoogte van je ww. Je ww kan dus (veel?) lager uitvallen dan je misschien verwacht. Ik geloof dat het ook uitmaakt hoe je de vertrekpremie ontvangt (in 1 keer, verspreid, direct in lijfrente etc etc). Klok-klepel, dus weet helaas geen details.
Laat je in ieder geval goed voorlichten over ww (en belasting!) consequenties.

Verwijtbaar ontslag

Je moet zorgen dat er in de overeenkomst komt te staan dat de het door de werknemer geen verwijtbaar ontslag is.

Maar hier kan een jurist je wel alles over vertellen.

In dat geval heb je recht op je volle WW en heeft de gouden handdruk er geen invloed op. Dus de reden van ontslag boventallig is niet zo gek op zich. Dan neemt de werkgever het initiatief en jou is niks verwijtbaar.

laat ook opnemen in een overeenkomst dat je de mogelijkheid wil tot banksparen of een andere vorm wat Emel ook al zei.

Ook moet je even opletten wat je wettelijke opzegtermijn is, hier moeten ze altijd aan voldoen. Ook even in je CAO kijken. Ik vermoed gezien je dienstjaren en dan ook leeftijd rond de 5 maanden.

Succes met je beslissing.

Moralistisch praatje

Wat ik tot u toe mis in de reacties is dat de WW naar mijn mening bedoeld is voor mensen die onbedoeld werkloos zijn geworden en hun stinkende best doen om ander werk te vinden. Dus niet voor mensen die het wel gehad hebben in hun werk, een vertrekpremie opstrijken en een ruime periode gaan gebruiken om zich te bezinnen op wat ze nu willen (mijn invulling).
Ik zou dus vanuit je huidige werk gaan solliciteren en de huidige situatue gebruiken om budget van je werkgever aan te vragen voor bijvoorbeeld loopbaanbgeleiding.
Succes!

Monet

Monet

02-10-2011 om 12:16

Maanve

De WW is een verzekering waarvoor je al die tijd dat je werkte premie hebt betaald. Voor mij is er dus geen moraal aan verbonden, het is een verzekering waarvan je gebruik mag maken zodra je aan de voorwaarden voldoet en zolang je aan de voorwaarden voldoet om weer aan het werk te komen.

Vic

Vic

02-10-2011 om 12:40

Hmmm

Ik ben niet zo'n avonturier, en zou geen drastische stappen nemen in jouw situatie als alleenstaande ouder, kostwinner, etc. Zijn er geen andere afspraken te maken met je werkgever, zoals die HBO-studie met de kosten vergoed en evt. 4 uur studieverlof per week? Dat zal voor je werkgever waarschijnlijk voordeliger zijn, en jij hoeft geen aanspraak te maken op WW (met alle voorwaarden zoals solliciatieplicht, briefjes inleveren, gedoe).

Inge M

Inge M

02-10-2011 om 13:02

Maanve

Ik snap jouw reactie.
Toch lees ik het verhaal van double4 anders.
Er moeten mensen uit in de organisatie. Voordat ze mensen gaan ontslaan volgens een vastgestelde procedure, vragen ze eerst aan medewerkers wie in aanmerking willen komen voor ontslag. Dat betekent dus dat als Double4 hier ja op zegt, iemand anders niet ontslagen wordt.
Ze zoeken vrijwillers voordat mensen gedwongen worden.

Rosase

Rosase

02-10-2011 om 14:11

Mijn gevoel zegt:

Doen!

Maar ik hoef de kost hier niet alleen te verdienen, dat scheelt natuurlijk wel.

Heb je je huidige riante salaris echt nodig om rond te komen, of kun je ook met wat minder toe? Of zit de kans erin dat je over 5 jaar met wat minder toe kunt?

Als dat het geval is zou ik het doen. Als je echt iedere euro nodig hebt om rond te komen weet ik het niet. De kans zit erin dat je alsnog op straat staat maar dan met veel minder.

Kun je geen loopbaanonderzoek ofzo doen? Om van te voren alvast te bepalen welke kant je op kunt. En of daar brood in zit.

4 jaar is overigens best een flinke tijd om te loopbaan om te gooien, dan kan er veel gebeuren. En als zelfstandige kun je ook best wel wat.

En in de ww is het prima mogelijk om de balans op te maken. Als het goed is, krijg je daar ook een gesprek over je wensen en mogelijkheden. Insteek is dan wel dat je er weer zo snel mogelijk uit bent, maar ik denk dat je dat zelf ook wel wilt. Evt. zou je natuurlijk ook nog een stapje terug kunnen doen in werk en uren en in de vrijgekomen tijd en energie gebruiken voor een studie of voor het opzetten van een bedrijfje naast je baan.

ww-kenner

ww-kenner

02-10-2011 om 16:16

Ww en eigen bedrijfje starten

is juist wel heel goed mogelijk! En wordt ook gestimuleerd door het UWV. Gewoon overleggen dus.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-10-2011 om 16:45

Double

Ik zou voor je iets beslist een praatje gaan maken bij een wetswinkel. Naar ons (man en mijn) gevoel is zo'n oprotpremie niet zonder risico.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-10-2011 om 00:32

Stukje egoïsme

Mijn oog viel op het 'moralistische praatje' van Maanve en ja hoor... daar komt het Hollandse vingertje met dat in de WW gaan terwijl je nog werk hebt niet 'hoort'.
Gelukkig is 'in de ww gaan' in Nederland redelijk aan regels gebonden waardoor niet iedere luilak naar de balie kan stappen met 'doe mij maar de ww'. Ik vind ook niet dat Double4 zo overkomt.
Het is me nogal wat om na 27 jaar trouwe dienst te horen te krijgen dat het wel eens gedaan kan raken met je baan. Is het niet nu dan wel later. Ik weet van dichtbij precies hoe het dan gonst in het bedrijf. Wie wel, wie niet. En hoelang duurt het nog en wat dan?? En dan komt het voorstel dat je redelijk georganiseerd uit je baan kan, waarna je ook weer redelijk georganiseerd aan je verdere toekomst kan gaan werken. Ik zou dat heel verleidelijk vinden. Zeker als daartegenover staat dat als je voor blijven kiest de schade heel waarschijnlijk groter zal zijn. Er is geen extra geld om een opleiding te doen of nieuwe keuzes te financieren, dus als ontslag dan volgt moet je alles zelf betalen.
Ik zou het een hele lastige beslissing vinden. Ik zou Double4 totaal niet verwijten dat ze misbruik maakt van de WW. Mijn hemel, na 27 jaar netjes gewerkt te hebben en premie afgedragen te hebben is enig begrip wel op zijn plaats lijkt mij.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-10-2011 om 00:33

En natuurlijk

vergat ik dat ik er een titel boven had gezet. Ik wilde dan ook eigenlijk afsluiten met dat ik een stukje egoïsme door in de ww te gaan begrijpelijk vind in deze situatia.

Rosase

Rosase

03-10-2011 om 09:51

Mooi gesproken

Kaaskopje!

Chippie

Chippie

03-10-2011 om 10:47

Je bent alleenstaande ouder...

Je bent een alleenstaande ouder en verdient een leuk salaris. Een eigen bedrijfje, het klinkt zo leuk, maar neem je dan geen groot financieel risico.
ook een afkoopsom klinkt zo leuk. Een kennis van ons heeft in een gelijke situatie andere baan aanvaard, terugkeerregeling laten afkopen en heeft nu 20.000 euro (deels uitgegeven aan caravan, deels gelukkig nog niet) op zijn rekening staan maar halfjaarcontract wordt niet verlengd. Dat is, zelfs met een leuk bedrag op je rekening, geen financieel rooskleurige situatie. Ik zeg niet dat je moet blijven, maar ik zou in je overweging wel meenemen dat jij kostwinner bent.

Studeren

Hoi,

het bedrijf waar ik werk is in 2003 begonnen met het wegsaneren van mijn baan. Ik ben begonnen aan ee studie ( was 43 ) en ben inmiddelks over de helft !

Ik ben blij dat ik het roer omgegooid heb

double4

double4

07-10-2011 om 12:22 Topicstarter

Stand van zaken

De deadline is inmiddels verstreken en 5 minuten voor die deadline heb ik gemaild dat ik weg wil met de vertrekpremie. Maar.... ik ben er helemaal ziek van, ik ben in paniek en zie niet meer helder wat voor een mogelijkheden ik heb. Kortom stiekem ben ik aan het kijken wat de mogelijkheden zijn om het terug te draaien.
Cold feet. Ik kom er maar niet uit. Mijn hele zekerheid is weg, ik heb nu een baan met inkomen. Wat heb ik gedaan? Ik ga al 27 jaar die kant op...

Double4

+ Brunette +

+ Brunette +

07-10-2011 om 20:31

Double4 (hart onder de riem)

Als je 65 bent, hoe wil je dan het liefst op jezelf terugkijken? Als iemand die altijd voor veilig heeft gekozen, tevreden met de tredmolen waar ze in liep? Of vind je het beeld van iemand met lef toch prettiger?

Zelf ben ik halverwege de jaren 90 in Spanje gaan wonen en heb daarvoor een leuke vaste baan bij de overheid opgezegd. Geen afkooppremie, niets. Na lang nadenken en een aantal maanden proefverblijf uiteindelijk gewoon mijn schepen achter me verbrand. In Spanje liggen de lonen een stuk lager dan in Nederland en vanwege de crisis sukkel ik al helemáál met geld, levend van een piepklein uitkerinkje, tijdelijke baantjes, klusjes per uur, bedragjes die me soms door vrienden of familieleden worden toegestopt (wie mij kent weet dat ie beter geld kan overmaken dan een verjaarscadeau opsturen). Ik teer in op mijn spaargeld en moet volgend jaar misschien zelfs weer naar Nederland terug en daar elk tijdelijk baantje aanpakken om het hoofd boven water te houden.

Maar toch. Ik kan op mezelf terugkijken als een initiatiefrijke avonturier. Daar zal ik nóóit spijt van krijgen, al raak ik aan de bedelstaf. Mijn AOW zal trouwens nauwelijks lager uitvallen dan wanneer ik in Nederland was gebleven. Ik ben niet roekeloos te werk gegaan en dat doe jij ook niet, je hebt tijd en geld om er iets moois van te maken en als dat niet lukt dan is het pech gehad maar je levenservaring kan niemand je afnemen, die is onbetaalbaar.

Rosase

Rosase

07-10-2011 om 22:52

Double4

Je hebt met je hart gekozen, en dat is doodeng.

Maar toch vraag jezelf eens af of je nog "27" jaar zo door wilt gaan. Wat is dan je antwoord?

En voor de rest. Je hebt je keuze gemaakt, dus nu moet je er verder mee. Dus vooruit met de geit: solliciteren, inventariseren en je horizon verbreden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.