Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

vlinder72

vlinder72

14-09-2018 om 09:41

WIA uitkering

Volgens mij stopt de ziektewet na 104 weken. Je moet daarna bij het UWV een WIA uitkering aanvragen. Hopelijk realiseren ze zich al dat je voor meer dan 80% duurzaamarbeidsongeschikt bent. In dat geval ontvang je een IVA uitkering en ben je van al het UWV gedoe af.

Vinden ze dat nog niet dan kom je in de WGA.

Dus als je nog geen WIA uitkering hebt aangevraagd dan moet je dat dus doen zodat je vanaf 14 mei ook nog een uitkering ontvangen.

Niki73

Niki73

14-09-2018 om 11:54

Kaaskopje

Ik heb hier (godzijdank) geen verstand van, maar ik vraag me wel af of er jaartallen achter die data staan? Scheppen die meer duidelijkheid?

Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2018 om 13:42

Gebeld

Ik heb gebeld en ik kreeg te horen dat ik meteen een aanvraag moest opsturen. Ik heb dat via internet gedaan, dus de snelste weg. Dan krijg je grappig genoeg de vraag waarom je het te laat aanvraagt. Ja... duh!

Martje

Martje

14-09-2018 om 15:06

Kaaskopje

Goed nieuws!
En nu de wia aanvraag dus.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2018 om 15:38

Inmiddels...

Heb ik nu ook de beslissing zelf ontvangen. Dagtekening 11 september, nu gekregen. Ik heb de FNV-juriste nadrukkelijk bedankt voor haar inzet, maar heb wel laten merken dat ik het prettig had gevonden als ze meteen had laten weten dat ze positief bericht had gekregen.

Het komt erop neer dat alles weer is bekeken en herberekend, waardoor het verdienmodel onder de 65 procent blijft en ben ik dus niet in staat om meer dan die 65 procent in mijn eigen inkomen te voorzien. Hoewel ik nu al wist dat de beslissing er zo uit moest zien, voel ik opnieuw opluchting. Geen twijfel meer, het staat er zwart op wit. Nu nog even wennen aan het feit dat die grijze wolk na bijna twee jaar niet meer boven mijn hoofd hangt.

Wat betekent het?

Dat je nu helemaal bent afgekeurd en van de sollicitatieplicht af bent? Wat fijn voor je, gefeliciteerd!

Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2018 om 16:57

Sarah-Sarah

Het moet bij mij ook nog even écht doordringen, maar ja, zo ziet het er wel uit. Raar om blij mee te zijn, maar zo is het wel.

Gefeliciteerd

Het kan best dat die beslissing er dagen over gedaan heeft in de post en dat je m daarom nu pas hebt. Maar dat terzijde. UWV is wel indrukwekkend snel met die nieuwe besluiten over de zw trouwens.

Men is nu op meer dan 35% verlies uitgekomen, maar weet je ook op welk percentage? Heel grote kans dat een zelfde percentage uit de Wia-beoordeling rolt

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

15-09-2018 om 12:50

Temet

Bedankt

In het samenvattende verslag in de brief waarin de beslissing staat, stelt men dat ik over geen enkel verdienvermogen beschik. Dat klinkt best deprimerend, maar voor nu is het een prettige conclusie. Ik probeerde het percentage te vinden, maar dat zie ik niet zo 1, 2, 3.

Zoals ik het lees gaan ze er inderdaad van uit dat ik nu in een moeite door naar de WIA moet. Die aanvraag heb ik gedaan.

De post zelf heb ik net binnen. Ik voel me al weer schuldig dat ik wat kribbig in de mail gereageerd heb gister, maar ik heb echt de héle week in de rats gezeten over de vraag of de vertraging betekende dat ze weer gingen verlengen.

Ik constateer dat het UWV heel wat geld kwijt moet zijn aan dit soort akkefietjes. De FNV-juriste krijgt een (in mijn ogen) mooie compensatie van de gemaakte kosten.

V@@s

V@@s

15-09-2018 om 12:54

dat is dan toch

gewoon 100 % arbeidsongeschikt? Dat lijkt met inderdaad in jouw geval het beste oordeel.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-09-2018 om 13:03

V@@s

Ja, dat zou je dan zo kunnen zeggen, hè? Ik hield daar nog een slag om de arm over, omdat ik niet weet hoe men dat 'vertaalt'.

vlinder72

vlinder72

15-09-2018 om 14:00

Kaaskopje

Ik hoop het zo voor je. Alleen in de iva brieven die ik gezien heb staat echt dat mensen voor meer dan 80% duurzaam arbeidsongeschikt zijn.

De IVA zou voor jou een uitkomst zijn. Geen gedoe meer. Rust en zekerheid van een inkomen.

Maar met 65% duurzaam arbeidsongeschikt kom je in de WGA omdat je op papier nog rest verdien capaciteit hebt.

dat is goed nieuws

Als ze nu zeggen dat je geen verdienvermogen hebt, dan mag je toch hopen dat dat ook leidt tot een volledige wia-uitkering. Of dat dan wga of iva is, is niet eens zo heel spannend. Maar een arbeidsongeschiktheidspercentage van 80-100% betekent dat de hoogte van je uitkering hetzelfde blijft als de duur van de loongerelateerde uitkering is verstreken, en dat geeft een hoop rust.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

15-09-2018 om 17:06

Inderdaad

Het is geen enorme vetpot zo, maar heel wat beter dan het scenario dat het bijstandsniveau had kunnen worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-09-2018 om 17:15

80-100 procent

Het 'grappige' is dat ik na 21 jaar dus weer gewoon terug ben bij waar ik toen was. September 1997 ben ik uit de WAO gekeurd, waar ik 80-100 procent arbeidsongeschikt in had gezeten. In die 20 jaar zijn we financieel in de problemen geraakt, daar ook weer uitgekomen, heb ik bij elkaar dan toch 10 jaar gewerkt, wat ik zelf leuk en prettig vond, maar kreeg ik over de eerste 7 jaar te horen dat ik het bedrijf door mijn tempo ook geld gekost had, waardoor er opeens een nare smaak aan die prettige periode zat. Ook al vind ik werken prettig, ben ik blij dat er nu een eind gekomen is aan al dit soort 'fratsen'. Ik grapte tegen dochter dat we gewoon vervroegd met pensioen zijn .

Kaaskopje

"Ook al vind ik werken prettig, ben ik blij dat er nu een eind gekomen is aan al dit soort 'fratsen'."

Toch eerst nog maar even die WIA-beslissing afwachten. Maar de voortekenen zijn beslist gunstig.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

15-09-2018 om 17:31

dat lijkt mij ook.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-09-2018 om 20:58

Er zit nu vaart in

Opeens vliegen de brieven me om de oren. Ik blijk 2 ww-uitkeringen te hebben, eentje loopt volgende maand af. De andere loopt nog tot juni door. Toen ik daarover belde en zei dat ik weer in de Ziektewet was teruggezet was het " oh ja... ik zie het!" Inmiddels is mij een voorschot van de WIA-uitkering toegezegd vanaf 1 oktober. Dus dat gaat allemaal goed.

Ik had 1 oktober weer naar een uwv-arts moeten gaan, ware het niet dat ik dan een operatie onderga. Nu wordt het 15 oktober. En toch maak ik me daar opnieuw zorgen over. Dus toch nog een vraag Temet: doe ik er weer verstandig aan om iemand mee te nemen?

Kaaskopje

Die oproep is, neem ik aan, voor de WIA-beoordeling. En ja, ik zou iemand meenemen.

Eigenlijk is het wel een beetje flauwekul, want ik zou denken dat de medische rapportage die is gebruikt bij de bezwaarzaak net zo goed kan worden gebruikt voor de WIA-beoordeling, maar goed...

Fijn dat het voorschot geregeld is. Dat was op zich wel te verwachten, maar je weet natuurlijk nooit of er niet toch iets misgaat.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

23-09-2018 om 19:23

Temet

Ondanks dat ik het gevoel heb dat het toch raar moet lopen als de arts het rapport van de arbeidsdeskundige niet overneemt, wil ik het zwart op wit zien voor ik gerustgesteld ben. Man denkt ook dat het wel goed zal gaan, maar ik wil me niet blij maken met een dooie mus.

Lichamelijk onderzoek kan hij niet verrichten, mocht dat de bedoeling zijn. Ik mag zeker drie weken mijn armen niet omhoog doen en dus ook niet naar mijn voeten

Kaaskopje

Kaaskopje

15-10-2018 om 17:58

Gesprek arts

Nou, ook ik ben vandaag bij de UWV-arts geweest en het moet gezegd worden... deze arts had hart voor 'de zaak'. Hij nam álle tijd, alles is besproken. Ik durf het nog steeds niet als vaststaand feit te presenteren, dat doe ik pas als ik het zwart op wit heb staan, maar het ziet ernaar uit dat ik de IVA in ga. Hij gaat een aantekening maken dat hij 'warm overleg' met de arbeidsdeskundige wil, als die tot een afwijkend oordeel komt en dan komt het er eigenlijk op neer dat de arts de arbeidsdeskundige gaat adviseren om mij volledig af te keuren. Ik word dus 'opgegeven' voor de arbeidsmarkt, wat voor mij een opluchting is. Dan kan ik dit afsluiten. Afwachten maar weer dus .

If it is good for you

Als jij er blij mee bent dan ben ik er ook blij mee! Wat heerlijk als t eens goed loopt.

Over de huid en de beer

Kaaskopje, gaat die arts een functionele mogelijkhedenlijst (FML) opstellen? Zo nee, dan ben je op medische gronden volledig arbeidsongeschikt verklaard en ben je klaar. Maar dat verwacht ik niet, want als dat gebeurt dan hoeft de arbeidsdeskundige er verder niet meer aan te pas te komen.

Ik denk dus dat de arts wel een FML opstelt, zoals normaal gesproken ook de eis is. En dan moet de arbeidsdeskundige wel functies proberen te selecteren. Dus die arts kan je nog zo lief hebben aangekeken, maar uiteindelijk gaat hij er niet over. Al kan hij de boel wel beïnvloeden door de beperkingen in de FML redelijk ruimhartig te beschrijven zodat de kans dat er nog werk te verzinnen is een stuk kleiner wordt.

Als er geen werk kan worden gevonden dan ben je 80-100% arbeidsongeschikt. De vraag of die situatie duurzaam is - waarmee de IVA in beeld komt - is dan wel weer ter beoordeling van de arts

Maar toch: ik ben blij dat het gesprek positief verlopen is, maar echt gerust kan je helaas pas zijn als de arbeidsdeskundige je vertelt dat hij/zij onvoldoende banen kan verzinnen. Of als die hele arbeidsdeskundige er niet aan te pas komt, maar zoals gezegd - die situatie doet zich kennelijk niet voor.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

16-10-2018 om 00:19

Temet

Ik kan niet zeggen dat ik blij ben dat je me met mijn benen op de grond houdt , maar ik kan je geruststellen.. ik durf nog niet opgelucht adem te halen, ik ben nog steeds bang voor een duveltje uit een doosje.

De arts was dusdanig overtuigd dat in er geen sprake meer is van arbeidsgéschiktheid, dat hij alles in die richting gaat neerzetten (in de FML) en dus ook overleggen als dat nodig is.

Kaaskopje

"De arts was dusdanig overtuigd dat in er geen sprake meer is van arbeidsgéschiktheid, dat hij alles in die richting gaat neerzetten (in de FML)"

Ik heb al jarenlang het idee dat die FML's naar een resultaat worden toegeschreven, en ik ben ervan overtuigd dat zeker een beetje ervaren verzekeringsarts een FML zo kan opstellen dat de kans dat er nog banen te verzinnen zijn, daalt tot praktisch nul. Afwachten maar.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

16-10-2018 om 12:16

Temet

... dat gaat hij ook doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-11-2018 om 14:08

Eindelijk...

Afgelopen week heb ik een afspraak gehad met de arbeidsdeskundige, haar bevindingen moesten nog voorgelegd worden aan een uwv-arts en andere arbeidsdeskundige, de kans dat ze haar mening over zouden nemen, zou 99,99 procent zijn. Vandaag heb ik dan eindelijk de eindbeslissing gekregen... IVA vanaf half mei 2018.

Ik kan het afsluiten!

Pennestreek

Pennestreek

10-11-2018 om 14:35

Gefeliciteerd!

Soort van... Dubbel gevoel natuurlijk, maar fijn dat je nu eindelijk rust hebt!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-11-2018 om 14:38

Gefeliciteerd!!!

Heerlijk, rust. Van harte!!!

Pirata

Pirata

10-11-2018 om 14:45

Aaaah

Nu kun je opgelucht adem halen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.