Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Neem jij je spaarloon op of niet?

zoals bekend kun je vanaf half september je spaarloon over vier jaar laten deblokkeren.
ik twijfel of ik dit zal doen.
ik heb het geld niet nodig,dus zou het op mijn spaarrekening zetten als ik het opneem.
en volgens mij kan ik het dan beter laten staan .
wat doe jij en waarom?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

13-09-2010 om 23:09

Ik heb geen spaarloon

dus ik hoef er ook niet over na te denken, maar ik denk dat ik het gewoon lekker zou laten staan...(al is het maar omdat "men" er van uit gaat dat iedereen het lekker gaat benutten ....)

Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2010 om 00:50

Helaas om er rekeningen mee te betalen, maar ik ben blij dat het nu vrijgegeven wordt.

Bastet

Bastet

14-09-2010 om 07:12

Nee

Hoewel ik ook belasting moet terug betalen,laten wij het spaarloon waar het is.

Terpi

Terpi

14-09-2010 om 08:46

Ik twijfel

Ik heb het geld nu niet echt nodig maar wie weet volgend jaar wel bijvoorbeeld. Als ik het nu opneem en op mijn reguliere spaarrekening zet kan ik er dan tenminste bij, laat ik het staan dan staat het ook vast. De andere kant is dat ik het nu ook niet mis dus waarom volgend jaar wel? Ik twijfel nog lekker even door dus..

Chippie

Chippie

14-09-2010 om 09:49

Ja, meer rente

Ja, ik neem het wel op. Op mijn gewone spaarrekening krijg ik meer rente dan op de spaarloonrekening. En dat is volgens mij in bijna alle gevallen zo!

Jesse_1

Jesse_1

14-09-2010 om 09:50

Toch laten staan

Beetje ingewikkeld, we hebben het geld wel 'nodig' (nieuwe kunststof kozijnen, aj, dat doet pijn in je portemonnee), maar dat trekken we even uit een ander potje en vullen dat aan met het spaarloon als dat vanwege de 4 jaar vrijvalt. Zo blijven we profiteren van de vrijstelling, maar we geven het in feite dus wel nu al uit.
De glassubsidie, verlaging btw op de bouw en nu het vrijvallen van het spaarloon helpt dus wel .
Ik vind de spaarloon erg prettig omdat je eigenlijk ongemerkt spaart (althans, voor mij is het geld waar ik eigenlijk nooit over nadenk dat ik het heb - tot elk jaar die € 613 vrijvalt). Jammer genoeg hebben ze bij mijn nieuwe werkgever geen spaarloonregeling.
Jesse

Chippie

Chippie

14-09-2010 om 11:53

Jesse

"Zo blijven we profiteren van de vrijstelling, maar we geven het in feite dus wel nu al uit."

Ik begrijp niet wat je bedoelt, maar volgens mij begrijp je het zelf ook niet helemaal. Over het gespaarde bedrag betaal je geen inkomensbelasting en premies. Daarvoor moet je het vier jaar vastzetten. Maar er is geen vrijstelling op het moment dat het geld op de spaarrekening staat. Het maakt mij niet uit, uit welk potje jij het geld voro de kozijnen haalt maar de fiscus maakt het ook niet uit.

amk

amk

14-09-2010 om 13:19

Chippie

in dit geval maakt het wel uit. Als je het op de geblokkeerde rekening laat staan dan valt het niet onder je vermogen in box 3.

Als je het naar een niet geblokkeerde rekening zet valt het ineens wel onder je vermogen in box 3.

merene

merene

14-09-2010 om 21:07

Ik wel

Ik en mijn man nemen het spaarloon op. Hiermee lossen we een gedeelte van onze hypotheek af. Dat levert meer op, dan het op de spaarloonrekening of spaarrekening te laten staan.

Jesse_1

Jesse_1

15-09-2010 om 00:13

Chippie

Wat amk zegt dus:
Chippie: "Maar er is geen vrijstelling op het moment dat het geld op de spaarrekening staat."
Er is vrijstelling voor het meetellen met je vermogen zolang het geld op een (geblokkeerde) spaarloonrekening staat, en niet als het op een gewone spaarrekening staat.
Als ik vermoed dat we rond de drempel zitten, kan ik het dus beter geblokkeerd op de spaarloonrekening laten staan.
Jesse

Chippie

Chippie

15-09-2010 om 11:36

Jesse

Bedankt! Ik wist het niet. Ik gaf het ook gewoon op bij mijn vermogen. Dan ga ik het inderdaad niet opnemen.

Help me even!

Telt een bouwdepot ook mee voor dat vermogen in Box 3 en wat is de drempel dan.

Nooit bedacht dat dit nog wel eens een probleem zou kunnen zijn....

Chippie

Chippie

15-09-2010 om 16:43

Bouwdepot

Dat lijkt me niet, het lijkt mij een soort lening want het geld staat niet op jouw rekening (toch?). De grens ligt bij ongeveer 20.000 euro pp. Dus met z'n tweetjes is dat ruim 40.000 euro en per kind iets van 5.000 euro. Maar ik weet het niet zeker.

amk

amk

15-09-2010 om 20:32

Per kind

is het 2600 euro. Was het maar 5000 euro, dan had ik dat spaarloon wel verplaatst.

Oooh

Kinderen tellen ook mee. Dan komt het wel goed .

Het staat op een geblokkeerde spaarrekening, vanwaar wij door bonnen in te sturen geld zouden moeten krijgen (ware het niet dat alle bonnen altijd afgekeurd worden

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2010 om 14:22

Ik snappet niet

Het spaarloon is nu vrijgekomen. Bij ING is besloten dat het gelijk naar de rekening overgemaakt wordt voor zover ik begrepen heb. Maar krijg je daar van te voren bericht van? Laat ik mijn vraag zo stellen: hoe kom je erachter dat het geld beschikbaar is gezet?

Jesse_1

Jesse_1

16-09-2010 om 14:46

Klopt niet kaaskopje

Ik weet niet of je in de war bent met een andere bank, maar de ING heeft brieven verstuurd (ik meen dat die bij ons eergisteren aankwam). Hierin staat dat het vrijgekomen bedrag vrij opneembaar op de spaarloonrekening blijft staan. Je kunt het ook overmaken naar je betaalrekening, of weer laten blokkeren (vóór 1 december bellen!, kan dus niet digitaal. Erg ouderwets.).
Zie: http://www.ing.nl/particulier/sparen/sparen-via-uw-werkgever/vrijval-spaarloon/index.aspx
Jesse

sus-anne

sus-anne

16-09-2010 om 16:35 Topicstarter

Ing

je moet een aanvraagformulier downloaden van de site van ing,deze moet ingevuld en ondertekend opgestuurd worden,en dan wordt het spaarloon op je betaalrekening gestort.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2010 om 19:48

Vreemd

Het is een tijdje terug in het nieuws geweest dat ING het bedrag direct zou doorstorten. Daar waren wat bezwaren over. Maar ik had net al gezien op ing.nl dat je een formulier kunt downloaden, dus ze liggen hier al netjes klaar

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2010 om 22:30

Oh suffie

Ik zie net aan het banknummer van het spaarloon dat het niet van de ING is, ik heb uitgezocht dat het van de Fortisbank moet zijn ofwel ABN/AMRO. Ik heb nog geen brief gehad en weet nu niet hoe ik aan dat geld moet komen. Morgen maar eens langs de loonadministratie. Ik heb me op te korte termijn rijk gerekend

sus-anne

sus-anne

16-09-2010 om 23:58 Topicstarter

Hier even kijken kaaskopje

ook op de site van Fortis kun je een formulier downloaden ,uitprinten,invullen en opsturen.

kijk hier maar eens:

https://www.fortisbank.nl/bankzaken/cmcontent/showPage.do?page_id=spaarloon_vervroegd_opnemen

Bastet

Bastet

17-09-2010 om 06:49

Maar...

Fortisrekeningen zijn toch omgezet naar ABNAmro??
Bastet

sus-anne

sus-anne

17-09-2010 om 08:29 Topicstarter

Bastet

klopt ,fortis is tegenwoordig abn amro.
echter,ik krijg nog steeds brieven met de naam Fortis,de site van Fortis bestaat ook nog,dat zal allemaal nog wel aangepast worden.

Abn

Gewoon via de ABN site kon mijn man dat aanvragen, was zo geregeld. Maar goed wij hebben alles bij de ABN, misschien dat dat scheelt.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-09-2010 om 22:28

Ja, ik was hier gister ook al

en zoals ik het begrijp heeft ABN/AMRO een bij hen bekende tegenrekening waar het op gestort zou moeten worden, maar als dat niet het rekeningnummer is waarop ze het moeten storten moet je het wijzigen. Omdat ik helemaal geen gegevens heb van mijn spaarloon moet ik nu dus in het wilde weg die wijziging doen. Ik neem eerst wel telefonisch contact op.

Heeft iedereen bericht gehad van het vrijkomen van het spaarloon?

sus-anne

sus-anne

18-09-2010 om 08:33 Topicstarter

Nee

ik heb van Fortis(abn amro) geen brief gekregen.
ik heb het formulier gedownload en opgestuurd .
nog geen betaling ontvangen.
ik meen ergens gelzen te hebben dat het na ongeveer 3 weken gestort gaat worden.

sus-anne

sus-anne

18-09-2010 om 13:39 Topicstarter

Kaaskopje

op het moment dat je gaat meesparen in een spaarloonregeling ,moet je een formulier invullen.
op dat formulier heb je ook een banknummer van een tegenrekening moeten invullen.
op dat rekening nummer worden uitbetalingen van je spaarloon gestort

Kaaskopje

Kaaskopje

18-09-2010 om 22:06

Ik heb nu weekend

en ga eens spitten Sus-anne. Van 1 collega weet ik nu dat ze een brief heeft ontvangen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.