Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Xis

Xis

02-02-2012 om 12:05

Niet sparen voor studie kind?

Ik lees het bovenstaande draadje met verbazing en wil dat niet vervuilen maar toch niet iedereen heeft de mogelijkheid om te sparen voor de kinderen?
Onze oudste is 11 en ja ik hoop dat ze ook gaat studeren. Maar redt ze het niet als ik geen 10.000 euro klaar heb staan?
Wie heeft er ervaring mee als er niet gespaard is?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dat maakt het ook interessant

Hoe meer tijd je er aan kan besteden hoe leuker en interessanter het wordt.

Dat maakt het ook interessant! Ik wil 100% voor mijn studie gaan en er iets moois van maken. Me verdiepen. Ik heb het idee dat extra vakken of project ook beter staan op je CV dan een niet-studie gerelateerde bijbaan.

Dat ik dan minder te besteden heb, het is maar zo.

Wat iemand anders ook al zei. Als het niet kan dan moet het maar zo, maar de ideale situatie is het niet. Mijn studenten die wel een bijbaantje hebben kunnen het niet bijbenen, missen regelmatig een deadline en worden door de docenten niet serieus genomen.

Je zou ook evt een periode kunnen werken voor je aan je studie begint. Dan hink je niet zo op 2 gedachten (studie/baantje)en begin je ook bewuster aan je studie.

Studenten ook nog eens fijn veel moeten uitgaan, leuke dingen do

"maar hier ging het er om dat studenten OOK nog eens fijn veel moeten uitgaan, leuke dingen doen en vooral op vakantie."

Ik heb niet gezegd dat studenten recht hebben op stappen vakantie en leuke dingen.

Ik vond dat ik eens een weekje niks mocht kunnen doen, dus niet 52 weken per jaar in touw om 40 uur te kunnen studeren en daarnaast nog mezelf te onderhouden.

Dat weekje niksdoen hoeft niet in Spanje te zijn!

Ik kon rondkomen van 650 euro per maand!

Maylise

Maylise

03-02-2012 om 13:00

Ik weet niet hoe de regels nu zijn want ik meen gelezen te hebben dat onlangs dit veranderd is maar tot een paar jaar terug was het nog zo dat je voor een tweede studie (ook aan een andere universiteit) geen collegeld hoefde te betalen. Wij betaalden dus 1x college geld en daar konden ze dan twee studies voor doen. Heel ideaal.

anneloes

anneloes

03-02-2012 om 13:25

Eens met henk

Ik heb niet alles gelezen maar ik vind dat Henk (e.a.) een punt hebben hoor. Er zijn best studies waar je makkelijk tijd over hebt om bij te werken maar er zijn er ook waar die ruimte (in het voor mij redelijke) bijna niet is, zie ook Margje.
Ik heb er twee die zo'n intensieve studie doen, eentje uit huis en eentje thuis met daardoor ook nog flink veel reistijd. Ik vind dat ze niet veel meer dan 40-50 uur per week aan het 'werk' hoeven te zijn en die uren zijn eigenlijk al gevuld met de studie. De rest van de tijd mag er van mij sport, rust, vriendencontact etc. zijn. En nee een collegejaar duurt geen 40 weken maar de zomer geeft veel minder vrij (en tussendoor helemaal niet, ja 1 week met kerst). Waarom moet je van je kind eisen wat je zelf ook niet doet? Zelf heb ik in totaal toch wel een week of 5 per jaar vakantie van mijn werk.
Massi vindt 'werken met die hap'. Massi ik begrijp dat je in het onderwijs zit en het niet heel breed hebt? Snel opgelost hoor. Je houdt per jaar 1 week vrij voor rust/vakantie, dan blijven er nog wel een paar weken over voor een extra baantje vakantiewerk. En 1 dag elk weekend kan ook best wel. Af en toe een avondje erbij, hoppetee. Die andere weekenddag kun je dan nakijken/voorbereiden enzo, zoals die student dan tentamens voorbereid en practica uitwerkt in die ene weekenddag. Gewoon werken met die hap. Moet jij eens kijken hoeveel dat scheelt. Kun je weer extra sparen voor je kinderen.

anneloes

anneloes

03-02-2012 om 13:39

Vergeet ik

er nog bij te zetten
Zelf heb ik in totaal toch wel een week of 5 per jaar vakantie van mijn werk EN 2 dagen vrij van iedere 7 dagen. Dan doe ik wel eens een uurtje of wat iets voor het werk maar het meeste is toch wel vrij.

Maylise

Maylise

03-02-2012 om 13:48

7 dagen per week werken

7 dagen per week werken kan wel maar leuk is het niet. Toen ik aan het promoveren was werkte ik ook 70/80 uur per week of zo. Als je om 22h thuis was je die dag mooi op tijd En ook het weekend doorgaan. Zaten we daar weer op zondagochtend om 9 uur achter ons bureau. Ja, dat is heel vermoeiend. En omdat je met elkaar was ging het allemaal wel. Je zat allemaal in dezelfde fase en dat schept een band met elkaar. Maar woede uitbarstingen, huil buien van vermoeidheid, depressieve momenten kwamen geregeld voorbij bij alle mijn mede promovendi en mijzelf. Ik kijk ook niet negatief terug op die jaren maar het is natuurlijk eigenlijk veel te veel. Ik heb dat toen twee a drie jaar gedaan. Toen raakte ik zwanger en moest ik noodgedwongen de zaak anders indelen.

Ik zou niet verlangen van mijn kinderen dat ze naast 40 uur aan hun studie besteden ook nog eens 20 uur of zo gaan werken. Het kan natuurlijk allemaal wel maar als het enigszins anders mogelijk is dan zou ik dat toch aanraden.

Fiorucci

Fiorucci

03-02-2012 om 13:49

Maylise

Natuurlijk is een bijbaan binnen je studierichting handig. Maar mijn zoon treft nu al enthousiaste werkgevers die aangeven dat ze blij zijn met werklustige jongeren, wat je doet is echt bijzaak, stellen zij. Want soms zijn er bijbanen die kwa tijden niet te combineren met een studie. Jij gaat uit van een uni, ik van HBO, dat maakt toch verschil kwa extra activiteiten. En zelfs met die paar extra activiteiten is mijn zoon echt maar 30/35 uur per week kwijt aan zijn studie in totaal.

Fiorucci

Fiorucci

03-02-2012 om 13:51

Anneloes

Tja, kan je cynisch over doen, ik zie steeds meer mensen die extra bijwerken naast hun reguliere baan. Gewoon werken met die hap, er zit soms niks anders op. Mijn pa werkte ooit 50 uur per week met nog een HBO studie in de avonduren...

anneloes

anneloes

03-02-2012 om 15:04

Nee niet cynisch

zo is het helemaal niet bedoeld, meer als doe wat je zelf predikt.
En P als jij het begeleiden van de sport van je kinderen niet als 'vrij' ziet dan sta ik niet graag in je schoenen. Hier wordt dat gezien als vrijetijdsbesteding, ook door mijn kinderen die in het weekend naast zelf sporten ook jongere teams coachen. En boodschappen, huishouden en de was moet mijn uithuiswoner ook.
Ik wil alleen maar zeggen dat ik het niet hoogstnormaal vind als mijn kinderen die vrijetijdsbesteding inruilen voor nog meer werk. (betaald werk dan, want studie is onbetaald werk.) En ja Fio, als het niet anders kan dan moet het. Voor studenten en niet-studenten gelijk. Maar zolang ik zelf niet in de situatie zit dat ik zoveel moet werken en zo weinig vrije tijd heb 'eis' ik dat ook van mijn kinderen niet en dragen wij bij. Niet voor allerlei luxe maar wel voor het normale dagelijkse leven want van alleen stufi red je dat niet. Ik vind dan niet dat ze worden verwend en dat die hap het maar gewoon zelf moet doen met, wat Maylise zegt, 7 dagen werken.

Fiorucci

Fiorucci

03-02-2012 om 16:22

Anneloes

Weet je wie er het meest van baalt dat hij tijdelijk niet kan werken? Mijn zoon zelf. Hij wil inmiddels wel van ons aannemen dat wij er niet mee zitten dat we bijspringen, maar hij vindt het veel leuker om zelf te werken voor zijn studie.

Maylise

Maylise

03-02-2012 om 17:13

Natuurlijk heb je ook allerlei verplichtingen in het weekend maar dat heeft een student ook. Die moet ook de was doen (en daarvoor misschien zelfs helemaal naar de wasserette waardoor je nog meer tijd kwijt bent) en boodschappen doen. Hoewel een voordeel van 7 dagen per week in touw zijn wel is dat je kamer ook niet vuil wordt. En boodschappen doen hoefde ik in die tijd niet want ik at altijd op de uni. De was wel. Dat spaarde je dan op en daar besteede je af en toe eens een middag aan.

Maar de sport van je kinderen is natuurlijk niet echt een verplichting. Je kiest er tenslotte a) zelf voor dat je kinderen mogen sporten en b) je kiest er voor dat ze een sport mogen doen waarbij jij mee moet. Je zou ze bij wijze van spreke een andere sport kunnen laten doen waarbij er geen wedstrijden in het weekend zijn. Dat is toch echt een vrijwillige keuze geweest. Dat behoort niet tot dingen die echt moeten zoals koken, boodschappen en de was doen.

Massi Nissa

Massi Nissa

03-02-2012 om 18:02

Jeetje anneloes

Wat een bijzonder onaardige posting. Ik hoop maar dat je je enorm opgelucht voelde toen je op 'verzenden' drukte, dan heeft het nog enigszins nut gehad.
Ik heb helemaal niet gezegd dat een student alles zelf moet betalen, ik heb gezegd (ik zal het nog even voor je herhalen, dat scheelt weer teruglezen, ik ben vandaag namelijk wel in een aardige bui) dat ik vind dat ouders niet alles moeten betalen, dus EN kamerhuur EN collegeld EN boeken EN (vul maar in, ik hoor zelfs telefoonabonnementen en reisjes voor als de verkering uit is en het kind een verzetje kan gebruiken). Daar wordt een jongere niet zelfstandig van. Wel van gedoseerd bijdragen en verlangen dat de student naar vermogen bijwerkt en leert om zuinig te leven.
Op je opmerkingen over mijn priveleven ga ik verder niet in.
Groetjes
Massi

Yta Chalne

Yta Chalne

03-02-2012 om 18:25

Discussie

Al lezende in deze discussie laat ik mijn (studerende) oudste stukjes meegenieten. Ze vindt het 'enorme onzin' dat een student tegenwoordig niet kan werken, kent er niet een die niet een bijbaantje heeft. Zelf heeft ze naast 40u stage op dit moment een zaterdagbaantje, een doordeweeks baantje (avond, soms een middag en vakanties) en een avond vrijwilligerswerk. En hobby's, vrienden, een reis naar Afrika voor een stageproject, etc. De gemiddelde 18-jarige is qua energie echt niet vergelijkbaar met de gemiddelde 45-jarige, maak dus niet de vergissing het met jezelf nu te vergelijken.

Overigens betaalt mijn oudste alles zelf, en betaal ik alleen extra's als erg dure muzieklessen. Echt geen drama. Er is trouwens ook geen fikse spaarpot voor haar, en er komen er nog heel wat na die ook van alles willen.

Eens..

ALS mijn kind allerlei dure pleziertjes wil tijdens de studie dan zal hij er voor moeten werken.

Dat ben ik met je eens. Maar ik reageerde op iemand die vond dat er ook maar gewerkt moest worden voor of huur, of voor eten of collegegeld.

anneloes

anneloes

03-02-2012 om 18:41

C'est le ton

etc. En dat geldt dan voor ons beiden Massi. Persoonlijk vind ik mijn posting niet naarder dan die van jou, en beiden bedoelen we het dus minder cru dan het er staat. Overigens reageerde Henk inhoudelijk op dezelfde manier als ik maar inderdaad op een andere toon. Uit je posting haalde ik dat je absurd vind dat er ouders zijn die bijspringen met collegeld, boekengeld, kamerhuur. 'Gewoon werken met die hap.' En zo teruglezend was dát waarschijnlijk la musique die Henk en mij deed reageren.
Yta, knap van je kind. Maar zoals Maylise al aangaf is dat niet voor iedereen een leuk leven, en jeugd hoeft geen afzien te zijn. Voor mijn kind zou dat betekenen een keus tussen een dag werken in het weekend en dan de sport (en de coaching) opzeggen of niet. Die andere dag is namelijk nodig voor school- en schrijfwerk en vrienden en rust (ja, watje). 's Avonds is hij om half acht thuis en staat 's morgens om 7 uur weer bij de bushalte. Van mij hoeft hij dan niet tussen die tijden naar een baantje (ja, ik ook watje).

Wat er bedoeld wordt

Wat er bedoeld wordt is dat we heel makkelijk doen over 'werken met die hap' maar dat we zelf ons weekend ook niet zouden willen missen. Je kan dat wel van kinderen eisen, maar zou je zelf ieder wakend uur in touw willen zijn?.

Ik zat ongeveer 6 dagen per week aan mijn studie. Dan zou ik de 7de dag nog tomaten moeten plukken?

Qua vakantie zit de student wat ruimer, een baantje van 5 weken zou moeten kunnen. Maar dat is bij lange na niet genoeg voor levensonderhoud.

Studenten kunnen best werken, zeker voor extraatjes. Maar als je moet bikkelen voor het rondkrijgen van noodzakelijke dingen, daar worden de resultaten niet beter van.

Sascha2

Sascha2

03-02-2012 om 19:01

Eens met massi

Ik vind het ook niet meer dan normaal dan dat er naast de studie gewerkt wordt. Waar hebben we het over, toch niet over een dertigurige werkweek naast de studie? Ik denk dat er geen enkele vergelijking te maken is. Iedere situatie is weer anders, ander kind, andere studie, andere reistijd, andere mogelijke belasting van de studie etc. Ik hoop van ganser harte dat ik later, mochten mijn kinderen gaan studeren, financieel kan bijspringen. Maar ik vind het ook juist dat mijn kinderen daarnaast werken. Ik vind het niet vanzelfsprekend dat ik alles betaal. Ik volg massi in die zin, en volgens mij bedoelt ze dat ook: je kunt als student best zelf wat betalen door erbij te werken.

Lenen

Je kunt ook nog lenen.

Ik weet, een studieschuld is geen kattepis. Maar als mijn kind een honour-programma of iets dergelijks zou kunnen doen in de tijd die hij anders aan een baantje kwijt was zou ik zeggen dat die lening toch een investering is..

Niet tegen werk,

Ik ben ook niet tegen werk, zeker niet! Bijvoorbeeld om de extraatjes te betalen.

Maar als het energie wegsnoept van de studie(Extra programma's horen daar ook bij, ik wil het maximale uit een studie halen), dan ben je m.i verkeerd bezig.

Ik denk dat dat algauw het geval is als je moet werken om je levensonderhoud te betalen. In ieder geval met de studielast zoals ik hem ken.

Moeten werken voor je levensonderhoud vind ik dan ook niet de ideale situatie.

Limi

Limi

03-02-2012 om 20:45

Klopt henk

Maar niet iedereen is zo dat die het maximale uit de studie wil halen. Ik vond het wel interessant hoor, daar niet van, maar toch veel te beperkend om alleen daar mee bezig te zijn.
Stel mijn ouders hadden alles betaald, dan weet ik eerlijk gezegd niet of ik mijn werktijd in mijn studie had gestoken. Ik denk eerder dat ik meer leuke dingen ernaast zou zijn gaan doen.
Overigens werkte ik er tijdens mijn tweede studie veel naast, maar kon ik op mijn werk studeren

Vic

Vic

03-02-2012 om 21:08

45 uur werken, 3 avonden college

Dat heb ik drie jaar gedaan, en dat was ook te doen. Ik vond het zelfs (veel) leuker dan een dagstudie, omdat ik met allemaal mensen zat die in hetzelfde schuitje zaten. Sommigen hadden zelfs al kinderen. Ik gelukkig nog niet, want dan was het toch gaan wringen.
Ik zou het mijn kinderen ook niet aanraden om op die manier te studeren (was het eigenlijk niet echt, want hbo), maar het was niet onmenselijk zwaar.

Massi Nissa

Massi Nissa

03-02-2012 om 21:23

Anneloes

Dit waren mijn letterlijke woorden: "Ik vind het trouwens absurd dat er ouders zijn die alles betalen: kamerhuur, boeken, collegegeld, alles. Kom op, zeg, je kind is achttien. Werken met die hap." Twee keer alles. Niet twee keer 'iets' of twee keer 'veel', nee, alles. Heb je het nu wel tot je kunnen nemen, is het eindelijk goed doorgedrongen? Misschien moet je mijn woorden een paar keer hardop voorlezen? Als je nog steeds moeite hebt met het verwerken van bovenstaand citaat, zou je eens kunnen overwegen om bijles begrijpend lezen te nemen. Wil ik je best geven, tenslotte verzuip ik in de vrije tijd.
Groetjes
Massi

Yta Chalne

Yta Chalne

03-02-2012 om 21:25

Oh ja, dat cv

Zelf neem ik nu een jaar of zeventien (bijna afgestudeerde) studenten aan voor allerlei baantjes (op dit moment voor goed betalende werk als boekhouder, redactiewerk, juridisch medewerker etc.), en niet hebben gewerkt (maar wel gesport/ extra programma's gevolgd/ de hoogste cijfers gehaald) is een absolute no-go voor mij. Ik wil echt op een cv kunnen zien dat de student weet waar ze aan begint, dat ze heeft bewezen collegiaal te zijn, dat ze (of hij) weet dat onderaan beginnen als redacteur ook kan betekenen dat je boeken moet inpakken in de loods, etc. etc. De ervaring heeft mij geleerd dat de jongere die de krantenwijk en de vakkenvulperiode/ outboundbelperiode (vul hier elk willekeurig bijbaantje in) heeft meegemaakt een betere keus is. In de huidige arbeidsmarkt is dat ook iets om serieus rekening mee te houden.

Henk 82 ( beetje ot)

Is het mogelijk om in NL een honour degree te doen ? Ik woon in Schotland en hier is dat een gebruikelijk 4de jaarsstudie ( research jaar met dissertatie). Maar ik heb geen vergelijk met het NL studieprogramma ( en daar vraagt Nederlandse familie, altijd om ;o)

mirreke

mirreke

04-02-2012 om 11:09

Yta, eens over dat cv

Ik heb precies hetzelfde als jij, ik ben ook meer op zoek naar iemand met doorzettingsvermogen, de wil om ergens te komen, iemand die weet wat werken is, en met werken bedoel ik in dit geval niet leren, maar echt werken.
Ik denk wel dat het eventueel verschilt. Een professor die op zoek is naar een promovendus, of bedrijven die op zoek zijn naar echte hoogvliegers, die zullen waarschijnlijk (maar wat mij betreft jammer genoeg) eerder uitsluitend kijjken naar de academische kwaliteiten op een CV, de extra onderzoeken, de verdiepende uitbreidingen, de extra studiepunten. Ik zelf ben veel meer onder de indruk van iemand die gewoon gewerkt heeft. En een baantje aan de bar zegt mij wel wat meer over bv. mensenkennsi, doorzettingsvermogen.
Zelf heb ik twee studies tegelijkertijd gedaan (idd Maylise, dat kon toen zonder extra kosten). Ik heb dat een beetje slim ingevuld, kon voor beide studies de andere studie als dubbel bijvak gebruiken. Ik studeerde nog oude stijl trouwens.
Dat was in de tijd dat voordat de (basis?)beurs werd ingevoerd (was dat niet 86?). Ik geloof dat ik een of twee jaar beurs heb gehad, zonder lening want ik heb nooit een studieschuld gehad, en verder heb ik alles bij mekaar gewerkt. En ik ben ook uitgegaan, heb veel gestudeerd, tijd gehad om me te verdiepen, zelfs op vakantie geweest (liften en tienertoer, dat was vlgns mij tot je 27e). Je leert ook heel creatief met geld omgaan, en ik heb juist in mijn bijbanen ongelooflijk veel mensenkennis opgedaan, en sociale vaardigheden. Achteraf gezien heb ik tot ik ging werken behoorlijk in een soort kokon geleefd, mijn ouders intellectuelen, hun vrienden, de school waar ik op zat allemaal artsenkinderen, vanzelfsprekend naar de universiteit, daar ook weer allemaal dezelfde typjes, en toen ging ik halverwege het eerste jaar (toen ik op kamers ging) werken, er ging een wereld voor me open.
Enfin, wij hebben vier kinderen en hopelijk geld voor de het studiegeld en de boeken, de rest zal toch werken en waarschijnlijk lenen worden, als de plannen omtrent de beurs doorgaan.
Dus om op de vraag van de draadstartster uit te komen: nee wij hebben niet voor de studies gespaard.

Wij...

...hadden wel een deel gespaard maar hebben het niet hoeven te gebruiken.
Mijn dochters werkten al vanaf hun 13e. Begonnen met een folderwijk en later in een winkel. Yta weet er alles van!

Wij hebben altijd gestimuleerd om te werken en een deel van de studiekosten zelf te betalen. Mijn ervaring is ook dat ze makkelijk 20 uur in de week erbij kunnen werken. Ze worden creatief in het verzinnen van werkbare uren. Ook in vakanties werd er extra gewerkt en dat besteedde de één aan vakantie en de ander aan andere dingen.

Mijn dochters hebben ook studiegenoten gehad die 100% financieel ondersteund werden en vonden dit belachelijk. Gelukkig hebben de meeste studenten een bijbaan en leren hiermee veel meer dan dat je alles maar voor ze betaald.

mirreke

mirreke

04-02-2012 om 12:23

Ja lisa

dat ben ik ook met jou eens. Ik denk dat het goed is dat kinderen ook met betrekking tot leren en toekomst hun eigen verantwoordelijkheid leren nemen. Om als ouders alles maar voor je kind te blijven betalen, daarmee geef je ook een vreemde boodschap af, hou je ze afhankelijk.

Maylise

Maylise

04-02-2012 om 13:32

Niet raar

Ik vind het helemaal niet raar als ouders alles betalen en ik heb zelf ook geen seconde het idee dat die kinderen minder zelfstandig zijn. De enige reden dat ik niet alles voor mijn kinderen betaal is omdat ik het gewoonweg niet kan betalen. Als ik het zou kunnen zou ik het zo doen. Het is ook niet erg dat het niet kan maar ik zou het wel willen.

Waar ik woon (Frankrijk) is het redelijk normaal dat ouders alles betalen. Nu is het wel zo dat studeren hier over het algemeen een stuk goedkoper is. Studenten werken ook wel bij tijdens de studie (met name in de vakantie) maar de lopende kosten worden vaak door de ouders of de overheid betaald.

Overigens ken ik in Nederland ook genoeg studenten waarvan de ouders (bijna) alles betalen. Die studenten werken trouwens vaak wel een paar uur er naast, gewoon om wat extra's te hebben. Het een sluit het ander niet uit. Maar ik heb geen seconde het idee dat het verder een voorspellende waarde doet voor hun toekomst en of ze dan minder zelfstandig zullen zijn.

Natuurlijk staat een bijbaan goed op je CV en voor sommige werkgevers zal dat belangrijker zijn dan projecten en dergelijke die je hebt gedaan. Een en ander hangt dus ook weer samen met je toekomst plannen, welke studie je doet en welke richting je uit wilt.

Het enige wat ik persoonlijk jammer vindt is als iemand gedwongen is om zoveel uur te werken naast een drukke studie dat er helemaal geen tijd meer is voor verdieping, extra projecten/vakken of het doen van vrijwiligerswerk in je toekomstige vakgebied.

Er is wel een verschil....

tussen studenten met en zonder bijbaan. Dit heb ik zelf 15 jaar ervaren in mijn werk. De stagiaires die nooit een baantje hebben gehad zijn anders dan die wel een bijbaan hebben. Het verschil zit vnl in de inzet en houding van een persoon.

Ik blijf er bij dat het goed is dat studenten leren met het geld om te gaan wat ze hebben. Ze zijn zelf creatief genoeg om gezamenlijk te gaan eten bv, en om de boodschappen te doen bij de lidl en aldi. Het is erg grappig om te horen dat ze precies de prijzen weten van bepaalde artikelen. Ze komen er heel snel achter dat een stampot lekker gezond en goedkoop eten is buiten pasta's.

Ze worden ook met kleding kopen creatief. Mijn dochter ruilde/leende ook kleding met vriendinnen. Zo spaarden ze geld uit want hoe je het went of keert ook zij geven het geld liever uit in de kroeg

Ik als ex PZ lette wel op bijbaantjes bij sollicitaties.

Maylise

Maylise

04-02-2012 om 14:01

Ik denk dat je dat niet zo algemeen kunt stellen. Het zal enorm van je vakgebied afhangen en vooral wat je wil doen. Mirreke haalde hierboven al traineeships bij grote bedrijven aan. Daar gaat een eerste selectie vaak op cijfers en gaan extra curriculaire activiteiten als werken pas bij de tweede selectie spelen. Natuurlijk zal dat ook niet voor elk bedrijf gelden.

Bij geneeskunde zal meedoen aan een extra onderzoeksproject en de juiste professoren kennen een bepalende rol kunnen spelen in toegelaten worden tot de specialisatie van je keuze. Bij een managementspsitie in een bedrijf zullen ze misschien dat baantje in de fabriek juist erg waarderen omdat je zo de bedrijfsprocessen van dichtbij hebt gezien.

Wat ik studenten mee zou geven is om vooral goed na te denken over wat je later wilt & daar vervolgens al tijdens je studie op in te spelen. Maar dat is een stuk makkelijker als je tijdens je studie wel de gelegenheid hebt om ook activiteiten aan te nemen zonder geldelijke beloning.

En ach uiteindelijk komen de meesten wel goed terecht, ongeacht of de ouders nou alles hebben betaald of niet, ze wel of niet hebben bijgewerkt of ze wel of niet de hoogste cijfers van hun jaar hebben gehaald.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.