Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Xis

Xis

02-02-2012 om 12:05

Niet sparen voor studie kind?

Ik lees het bovenstaande draadje met verbazing en wil dat niet vervuilen maar toch niet iedereen heeft de mogelijkheid om te sparen voor de kinderen?
Onze oudste is 11 en ja ik hoop dat ze ook gaat studeren. Maar redt ze het niet als ik geen 10.000 euro klaar heb staan?
Wie heeft er ervaring mee als er niet gespaard is?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

04-02-2012 om 15:25

Ik zie geen tegenstellingen hoor Maar ik zie (Lis@ noemt het ook al) een duidelijk verschil tussen jonge mensen die gewend zijn aan de 'werknemersrol', en dus niet alleen de rol van student en bestevandeklas uitgeprobeerd hebben. Vind ik overigens ook voor de jongere zelf van belang. Zo zie je dat pubers soms thuis lastig kunnen zijn, maar fantastische, probleemloze werknemers. Dan is die rol zowel voor je kind als voor jou van belang! Je leert jezelf beter kennen in allerlei situaties, en je wereld wordt groter.
Overigens vind ik niet dat bijbaantjes andere aspecten van je persoonlijke ontwikkeling totaal zouden moeten opslorpen. Je studietijd is ook nog de tijd dat je volop in ontwikkeling bent, dus tijd voor hobby's, vrienden etc. moet er zeker zijn. Maar echt, de meeste studenten kunnen dat gewoon combineren. En dat is niet altijd fantastisch maar hé, ook dat hoort erbij.

anneloes

anneloes

04-02-2012 om 16:44

Meningen mogen verschillen

(De laatste berichten heb ik nog niet gelezen want onderstaande is van vanmorgen)
Ik vraag me af of men het wel met elkaar eens is Pelle. In zoverre dat ik hier niemand zie ontkennen wat jij ook zegt, een beetje werken is heel acceptabel, zeker voor de extraatjes. Ik zal ook de laatste zijn om dat te ontkennen. Dat mijn kinderen in deze 2-3 jaar van hun studie er even geen structureel baantje naast hebben wil dus zeggen dat er nu weinig extraatjes voor ze zijn. Wij betalen nu collegeld, boeken, huur. De rest zoals kleding, sport, telefoon en wat je nog meer wilt gaat van de 95 euro stufi. Dat er nu weinig extraatjes zijn is een keus die ze zelf maken (ze zouden die 7e dag inderdaad tomaten kunnen gaan plukken) en ik denk niet dat ze van hun keus nou veel slechter worden.
Maar de meningen lijken te verschillen over dat laatste punt, kinderen worden er wel slechter van als ze op die manier gepamperd worden, komop ze zijn 18, werken met die hap, ook voor je basis levensonderhoud.
Izar, Je zegt -het gaat niet alleen om wel of geen leuk leven hebben, het gaat er ook om of je dat voor al je kinderen kunt betalen. Een bijbaantje afdoen als zielig, vind ik ook wel erg demotiverend voor studenten die dat wel moeten.-
Natuurlijk gaat het erom of je als ouder sowieso de mogelijkheid hebt om iets bij te dragen, dat staat voorop. En is die mogelijkheid er niet dan houdt het op, dan wordt het lenen of sport opzeggen en de tomaten in. Dat geldt trouwens ook voor niet-studenten, zie posting van Fio waar ik het helemaal mee eens ben. Ook niet-studenten kunnen best 80 uur per week werken, dat was vroeger ook heel gewoon. En dat bedoelde ik met mijn posting naar Massi, je kunt dat ook van jezelf vragen. Daar is ook een keus, doe ik de auto de deur uit of ga ik 80 uur per week werken.
Een bijbaantje afdoen als zielig, ik weet niet waar dat vandaan komt maar niet van mij. Mijn kinderen hebben legio baantjes gehad, maar ik vind dus nogmaals niet dat ze er persé groter en flinker van worden als wij ze in deze fase een ouderlijke bijdrage onthouden. Ik vind ruim 60 uur per week van huis vanwege studie flink genoeg.
Massi, ik vind dus ook dat studenten zelf hun vakanties, kleding, sport, barbezoek etc. mogen betalen. Maar in alle gevallen (ze zijn tenslotte al 18!) alles zelf betalen, werken met die hap, niks kamerhuur, collegegeld, boeken (want door jou expliciet eruit gelicht) met een pappie en mammiebijdrage, daarover verschillen we dan van mening.

Vic

Vic

04-02-2012 om 17:04

Ik voorzie voor mijn kinderen helemaal geen wetenschappelijke carriere. Ik ben allang blij als ze de universiteit halen en 'gewoon' een studie doen waar ze later leuk werk mee kunnen vinden. En een baantje naast de studie vind ik een grote pre, paar weken fulltime in de zomervakantie. Dan zien ze hoe het er in de 'echte wereld' aan toe gaat, want de meeste studenten vinden het studeren al zo afzien (en dat kan toch echt een stuk erger

Fiorucci

Fiorucci

04-02-2012 om 18:12

Joyeux

Niet overkomelijk, maar het is wel passen en meten voor veel ouders, zeker als je meerdere kinderen tegelijk hebt die studeren.

Joyeux

Je bent je als ouders financieel verantwoordelijk tot 21 jaar

Massi Nissa

Massi Nissa

04-02-2012 om 21:39

Anneloes

Laat maar zitten. Je wilt het niet begrijpen. Even goeie vrienden. Ik zal er, weliswaar met grote moeite, mee verder moeten leven dat een posting van mij onbegrijpelijk is voor iemand die anneloes heet. Jammer dat ik nog borstvoeding geef, want je zou er zo drie borrels van achterover slaan.
Groetjes
Massi

mopperkont

mopperkont

05-02-2012 om 09:48

Zoveel verschillende situaties

Nee, we hebben niet gespaard voor de studies van de kinderen. We hebben wel een algemeen buffertje, dat niet zo groot is als we zouden willen. De oudste is 18 en heeft al 2 jaar een bijbaantje. Als het goed is doet ze volgend jaar examen. Ze weet nog niet goed wat ze wil gaan studeren en denkt aan een tussen jaar. In dat jaar kan ze eventueel wat geld bij elkaar werken voor haar studie.
Maar het maakt zoveel uit wat ze gaan doen. Sommige (beta) studies zijn zeer tijdsintensief terwijl andere in 20 uur pw gedaan kunnen worden. In het eerste geval gaan we meer bijdragen dan in het 2e geval.
Maar het is ook zo dat docher doller op geld is dan op leren, dus om ervoor te zorgen dat haar bijbaan haar studie niet verdringt denk ik erover om de bijdrage presatieafhankelijk te maken.
Ik denk ook dat het niet goed is dat studenten te erg gepamperd worden. En wat ik helemaal tragisch vind zijn studenten die geen moer uitvoeren terwijl hun ouders krom gelegen hebben om hun studie te kunnen betalen.
Mijn kinderen zijn geen ambitieuze harde werkers met lange termijnvisie, en dat komt weer omdat wij blijkbaar amateuropvoeders zijn. Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan...

anneloes

anneloes

05-02-2012 om 09:59

Maar joyeux

het stukje wat je citeert uit mijn posting is het stukje waarin ik de mening weergeef van anderen uit deze draad waar ik het juist NIET mee eens ben, waar ik over viel zeg maar.
Wij dragen bij voor onze kinderen, en die hebben toevallig allebei nu, in deze fase van hun studie, geen betaald werk ernaast en IK vind niet dat ze daar slechter van worden. Mijn mening staat hier:
- ik vind dus ook dat studenten zelf hun vakanties, kleding, sport, barbezoek etc. mogen betalen. Maar in alle gevallen (ze zijn tenslotte al 18!) alles zelf betalen, werken met die hap, niks kamerhuur, collegegeld, boeken (want door jou expliciet eruit gelicht) met een pappie en mammiebijdrage, daarover verschillen we dan van mening. Mijn kinderen hebben legio baantjes gehad, maar ik vind dus nogmaals niet dat ze er persé groter en flinker van worden als wij ze in deze fase een ouderlijke bijdrage onthouden. Ik vind ruim 60 uur per week van huis vanwege studie flink genoeg.-
Massi, ook dat is dan weer van twee kanten. Je wilt het niet begrijpen. Even goeie vrienden. Ik zal er mee verder moeten leven dat een posting van mij onbegrijpelijk is voor iemand die Massi heet. Ik geeft geen borstvoeding meer, maar drie borrels heb ik daar gelukig niet voor nodig. Gewoon verschillende meningen toch? Jouw kindern zullen vast flinker worden dan de mijne, doordat ze vanaf hun 18e financieel voor zichzelf zullen moeten zorgen. Komop zeg, werken met die hap.
Kijk, nu ik dat zo opschrijf ik is het voor mij heel duidelijk dat daar mijn rotgevoel vandaan komt. Hoe voelt dat nu voor jou als ik dat zo over jouw kinderen zeg?

Jaymza

Jaymza

05-02-2012 om 10:03

Anneloes en massi

ik heb de discussie met verbazing gelezen en herlezen. Ik heb nl de indruk dat jullie het eigenlijk 100% met elkaar eens zijn!
Jullie vinden allebei dat ouders een deel betalen en de studenten werken voor de rest.

Jaymza

Jaymza

05-02-2012 om 10:03

Anneloes en massi

ik heb de discussie met verbazing gelezen en herlezen. Ik heb nl de indruk dat jullie het eigenlijk 100% met elkaar eens zijn!
Jullie vinden allebei dat ouders een deel betalen en de studenten werken voor de rest.

Sascha2

Sascha2

05-02-2012 om 11:00

Anneloes

Als je nou eens de posting van massi rustig leest, dan zie je dat zij helemaal niet zegt dat ouders niets moeten bijdragen omdat studenten zelf kunnen bijdragen. Wat zij zegt is dat ze het niet nodig vindt dat zij als ouder alles voor haar studerende kinderen betaalt. Jij geeft er een belachelijke draai aan door maar te blijven insinueren dat ze het anders zegt. En dat speel je in mijn ogen vervolgens onnodig op haar persoon. Lees het nou eens rustig, dan zie je toch wat er staat?
Btw ik heb tijdens mijn laatste twee jaar studie 40 uur gewerkt (avonden en weekeinden). In die tijd heb ik onwijs veel geleerd, die periode heeft mij echt gevormd. Ik zie werkelijk niet in wat er erg is om naast een studie te werken. Juist die periode heeft me meer gebracht wat later in de praktijk handig was qua samenwerking, klantwerking etc., dan mijn wetenschappelijke opleiding. Ik vind het een prima balans, studie en bijbaan.

Helemaal mee eens!

"Het enige wat ik persoonlijk jammer vindt is als iemand gedwongen is om zoveel uur te werken naast een drukke studie dat er helemaal geen tijd meer is voor verdieping, extra projecten/vakken of het doen van vrijwiligerswerk in je toekomstige vakgebied"

Helemaal mee eens!

Lima heeft ook wel een punt trouwens..

Werken met die hap

alles wat er is mag op. Werken is goed totdat het je studie echt belemmerd qua tijd en druk en alles er tussen vind ik acceptabel.

hier zit er geen label op de pot met geld, eerst het huis af, nog een jaar of 2 a 3 te gaan, daarna is er weer geld over en kan er gespaard worden.

Yta Chalne

Yta Chalne

05-02-2012 om 16:16

Joyeux

Mijn ervaring is dat het juist bij dat type kinderen een enorm positief effect heeft, een baantje. Dus beter al ruim voor 16 mee beginnen. Geen krantenwijk, maar iets in een omgeving met meerdere mensen, en andere verantwoordelijkheden. Geen moeders die het rechtbreien, maar het echt zelf moeten doen deed hier telkens wonderen

Shonagh

Hier in Nederland heet een honour degree 'researchmaster'. Dat is een master met extra nadruk op onderzoek die één ipv twee jaar doet.

Met 'honours program' worden hier extra vakken/projecten bedoeld, waarmee je een extra aantekening op je diploma kan krijgen. Die zijn bedoeld voor 'excellente studenten'. Wat dat inhoudt vult iedere onderwijsinstelling zelf in.

Of de belangstelling voor researchmasters straks nog zo groot is weet ik niet. Je moet nu je master zelf betalen, je moet je dus voor zo'n 2-jarige master extra in de schulden steken. En dan te bedenken dat onderzoek helemaal niet zo goed betaalt, zeker als ze promovendi straks met een beursje van 1000 euro pm willen gaan betalen

Henk bedankt

Hier ( in Schotland) kun je na je Bachelor (3 jaar) en voor een Master dus een Honours degree( 4de jaar) doen. Die Master moet je hier dan ook zelf betalen (de eerste 4 jaar betaalt de overheid het collegegeld onder de huidige regering, maar dat kan dus zo weer veranderen).
Je moet inderdaad wel een bepaald aantal punten hebben gehaald maar is niet alleen maar voor de beste studenten, aan een Masters degree worden hogere eisen gesteld.
Bedankt voor de uitleg !

Graag gedaan.

Graag gedaan.

Yta Chalne

Yta Chalne

05-02-2012 om 21:10

Even gecopy-past: “Hulparbeid” zijn hand- en spandiensten, oftewel werk dat niet zelfstandig wordt uitgevoerd maar waarop toezicht wordt uitgeoefend. Dat betekent dat een derde instructies geeft, toeziet op de uitvoering van het werk, weet wanneer het kind wat doet en direct kan bijspringen indien dat nodig is. Het is evenwel niet vereist dat deze toezichthouder voortdurend bij het werk van het kind aanwezig is. De volgende hulparbeid is toegestaan, mits het niet zwaar is, geen gevaar oplevert en de gezondheid niet schaadt:

Hulpwerkzaamheden in of bij een restaurant, hotel, sportclub, camping, winkel, speeltuin, bungalowpark, boerderij etc, alsmede het verspreiden van brochures en huis- en huisbladen.
Hulpwerkzaamheden voor andere gezinnen, zoals oppassen, wassen van een auto, hulp in de huishouding, etc.
Innemen van lege flessen, lichte schoonmaakwerkzaamheden, inpakken en het vullen van vakken.

Het gaat dan om maximaal 12u per week. Vooral dat hulpkracht in winkels, boerderijen, op de markt etc. kan heel leuk zijn. Een beetje helpen bij het zoeken en bedenken van zo'n baantje is vaak wel handig.

Fiorucci

Fiorucci

06-02-2012 om 07:23

Maar....

Vakken vullen etc mag hier toch echt pas vanaf vijftien jaar bij supermarkten.

Massi Nissa

Massi Nissa

06-02-2012 om 16:43

Precies, p

Dat zie ik ook veel, kinderen-van die meehelpen. Ik heb zelf tussen mijn 13e en 15e bij een bakker op de kinderen gepast op zaterdag (beide ouders stonden in de zaak). Na vieren kwam de moeder thuis en ging ik naar achteren om alles af te wassen (bakplaten enzo). Verdiende heel leuk. En ik kreeg veel mee naar huis, daar was mijn moeder weer erg blij mee.
Groetjes
Massi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.