Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Pecunia

Pecunia

26-05-2019 om 14:31

Onder/boven je stand wonen?

Wat zouden jullie doen?
Mijn partner en ik gaan op termijn samenwonen, er moet nog 1 kind het huis uit. We zijn al jaren samen en willen beide een ander huis. Hoe dat eruit moet zien zijn we nog niet over uit. Samen hebben we best wat te besteden maar het hoeft van ons niet tot de max.
Partner 1 kan ca 7 ton lenen, partner 2 3 ton. Nu wil een van ons rond de 5 ton, of minder gaan, zodat toekomstige verrassingen ons niet zo snel kunnen raken. De ander wil onze huidige netto woonlasten optellen en voor dat bedrag een huis zoeken (ca 7,5 ton). De ander vindt dat een beetje overdreven en niet in lijn met het eigen inkomen.
Het is in de Randstad dus voor deze bedragen wonen we niet vrijstaand en/of in een riante villa.


Tamar

Tamar

26-05-2019 om 14:35

onder je stand!

met zijn tweeën heb je weinig ruimte nodig. Meer ruimte leidt vooral tot meer troep, tenzij jullie zo gedisciplineerd zijn dat het eruit ziet als een VT Wonen huis. En je moet ook rekening houden met hulpbehoevendheid in de toekomst, dus niet eindeloos veel verdiepingen en genoeg geld om reparaties te laten uitvoeren en voor een van de partners om er te blijven wonen als de ander wegvalt.. Wel een slaapplaats voor elk kind, zodat ze kunnen logeren.

Onder je stand

Jullie gaan samenwonen, en doen dat dus nog niet. Dan bestaat er dus een kans dat deze relatie niet eeuwig duurt. Een huis kopen dat geen van beiden alleen kan betalen, is dan niet slim. Als het mis gaat, moeten jullie alletwee dus op zoek naar iets anders.

Angela67

Angela67

26-05-2019 om 14:54

inderdaad

zorg dat je te allen tijde je zelfstandigheid behoudt en dus equal partners bent financieel.
Eerst huren misschien?
gr Angela

Dees

Dees

26-05-2019 om 15:04

Onder

Onder je stand zo blijft er geld over voor andere leuke dingen en tegenslagen in je inkomen. En in de randstad woon je voor 5ton ook riant.

Pecunia

Pecunia

26-05-2019 om 15:08

Bestendigheid

Zoals ik er nu naar kijk gaan we het wel redden als we samenwonen, maar zorgen dat je zelfredzaam bent is natuurlijk altijd verstandig. Wat dat betreft is financieren op een inkomen, en dat kan ook het hoogste zijn, veel handiger. Beide 50/50 eigenaar heeft gevoelsmatig de voorkeur.

Angela67

Angela67

26-05-2019 om 15:12

niet alleen gevoelsmatig

maar ook praktisch en juridisch. gewoon beide eigenaar, waarom niet?
gr Angela

Wilma

Wilma

26-05-2019 om 15:16

Hier

Hier hetzelfde. Wij gaan ook samen iets nieuws kopen over een paar jaar, al hebben wij een stuk minder te besteden en blijven wij op onze stand wonen
Weet je dat je vanaf de leeftijd van 57 jaar en 3 maanden alleen een hypotheek kan krijgen op basis van je pensioeninkomen over 10 jaar?
Wij komen er wel uit, hebben allebei een behoorlijk pensioen straks en nu een flinke overwaarde, maar dit soort dingen zijn goed om te weten.

Pecunia

Pecunia

26-05-2019 om 15:20

Pensioen

We hebben gelukkig goede pensioenregelingen, al mag ik nog wel 20+ jaar werken. Ook wat spaargeld en overwaarde, dus we moeten goed bekijken hoe we alles gaan regelen.

Tuintje

Tuintje

26-05-2019 om 15:56

Mwah

Er zijn binnen de Randstad nog genoeg vrijstaande woningen te koop voor 5 ton. Zeker als je geen 180m2 woonoppervlak wilt.
Ik kan het weten, ik heb binnen de Randstad vrijstaand mét enorme tuin voor 430 gekocht. Wel 2 jaar geleden, maar het kan dus.

Tuintje

Tuintje

26-05-2019 om 16:14

En...

En ik zou gewoon eens huizen gaan bekijken. Oo Funda en in het echt. Dan krijg je een beter beeld.
Overigens zijn onze maandlasten nu lager dan in ons vorige huis (veel kleiner huis). Het is maar net hoeveel overwaarde je meeneemt en herinvesteert en welke hypotheek je neemt.

Tuintje

Tuintje

26-05-2019 om 16:55

Lekker helder verwoord

Ons vórige huus was veel kleiner Wij wonen nu hoor minder in een groter huis met veel tuin.

Samen een max stellen.

Jullie budget is ruim, jullie hoeven blijkbaar niet op 50.000 meer of minder te letten.
Ik zou gaan kijken naar huizen tussen de 4 en 6 ton. Misschien heeft het huis van 4 ton de ideale ligging en de juiste sfeer of zijn al jullie wensen pas vervuld bij dat huis van 6 ton. Steek je er gelijk een ton eigen geld in en is het voor ieder apart in de toekomst ook nog te betalen.
Een groot huis met tuin kan een wens zijn maar evengoed een duur appartement midden in het centrum. Ik heb persoonlijk niets met grote huizen en grote tuinen. Of ik moet er een huishoudster en tuinman bij krijgen.
Dus een gezamenlijk wensenpakket samenstellen en de prijs met een marge. Leuk, veel succes met de plannen.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-05-2019 om 22:46

Hangt er vanaf

Ik zou persoonlijk een vrijstaand huis willen en dat gaat best voor 5 tot 7 ton in de randstad. Maar er is natuurlijk ook veel te zeggen voor lage lasten. Hou er rekening mee dat dure huizen aanzienlijk minder courant zijn, dus lastig te verkopen later.

Maar ik snap niet hoe je samen een miljoen kunt lenen en desondanks in het geheel geen eigen geld meebrengt. Hebben jullie twintig jaar lang je geld over de balk gesmeten dan?

Flavia

Flavia

26-05-2019 om 23:19

Onder

Waarom zou je met z'n tweeën een groot huis moeten hebben. 60m2 is toch meer dan ruim voldoende.
En dat kun je prima voor 2ton kopen, waarom dan nog een half miljoen meer spenderen.
Ik zou eerder kiezen voor minder werken.
Want met zo'n duur huis ben je bijna nooit thuis om er van te genieten want je moet werken.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-05-2019 om 01:09

Flavia

60 m2 voor 2 personen kan best inderdaad, maar ik vind het best klein. Alleen onze benedenverdieping is al 45 m2. Dus woonkamer/keuken, halletje, toilet en kasten. Een ruime woonkamer en twee middelgrote (3 x 3 minimaal) slaapkamers vind ik met twee personen ook erg prettig.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-05-2019 om 01:16

Ik zeg ook onder

Waarom álles in het huis stoppen? Het mag best naar het eigen inkomen en vermogen, dus de een 200.000 en de ander 400.000 kan 'eerlijk' zijn, dan heb je evengoed allerlei mogelijkheden. Gaat het mis, wat zo te horen maar een kleine kans is, dan zal degene met het hoogste aandeel de ander uit moeten kopen. Dat soort afspraken moet je van te voren vastleggen, lijkt mij.

bieb63

bieb63

27-05-2019 om 06:43

Flavia

Dat is ook weer een beeetje overdreven: 60 m2..... Tuurlijk kan dat, maar waarom zou je je zoooo beperken, als dat totasl niet in verhouding staat tot wat je te besteden hebt, En belangrijker: dat zou met recht scheefwonen zijn en kasp je woningen weg voor diegenen die een heel beperkt budget hebben.
Voor 4 ton bijv kan je leuk wonen in de randstad. Ik zou idd gewoon eens kijken wat er zoal te koop is en bedenken welke eisen je iig hebt, zoals bijv perse tuin willen, of in een bepaalde wijk, of bij het centrum of juist niet enz.

Flavia

Flavia

27-05-2019 om 07:06

Waarom

omdat ruimte schaars is en al die hele grote huizen veel energie verbruiken, in grondstoffen maar ook in verwarmen, schoonhouden etc. Nieuwbouw zou wat mij betreft dan ook vooral kleiner moeten worden en niet groter zoals in de wijken die er bij ons bij gebouwd worden.

Omdat je al die tijd die je nodig hebt om dat geld te verdienen om dat huis te kunnen betalen je niet van dat huis kunt genieten.

Ik woon nu op 65m2 met mijn dochter en dat is echt veel te groot. We hebben een kamer waar de kattebak in staat en voor de vorm een buro. Wij willen terug naar 40m2, maar liever nog wat kleiner.

Frankie

Frankie

27-05-2019 om 07:47

Wij hebben

Toen oudste nog klein was heel klein gewoond, in een zeg maar ‘bijzonder object’ met wel veel buitenruimte. Maar woonkamer, keuken en badkamer was <20m2 en de slaapkamer deelden we met kind, was alleen iets ruimte tussen de bedden, een twijfelaar en een peuterbed. We hebben er heerlijk gewoond maar dat was vooral omdat het zo leuk wonen was, niet omdat de mini ruimte nou zo ontzettend praktisch was. Maar het is zeker te doen.
Inmiddels zijn er drie kinderen en kozen we weer voor praktisch maar als ze de deur uit zijn, wie weet. Maar dan kies ik niet zozeer voor kleine ruimte als voor ‘anders wonen’ waardoor ik kleiner prima vind.

Kortom; ik zou denken; hoe wil je wonen? Wat is belangrijk? Vlakbij een stadscentrum? Of buitenruimte? Hoog met uitzicht? Dat soort dingen...

Hangt ook van de indeling af

Tiny houses zijn goed leefbaar omdat de indeling efficient is. De ruimte wordt veel beter benut dan in bijvoorbeeld een Haags portiek, met van die lange nutteloze kronkelgangen en suffe erkertjes.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-05-2019 om 08:42

Flavia

Daar gaan we weer:

"omdat ruimte schaars is en al die hele grote huizen veel energie verbruiken, in grondstoffen maar ook in verwarmen, schoonhouden etc. Nieuwbouw zou wat mij betreft dan ook vooral kleiner moeten worden en niet groter zoals in de wijken die er bij ons bij gebouwd worden. "

Onder de eco-dictatuur van Flavia mogen we allemaal in een schoenendoos en natuurlijk met de grenzen wagenwijd open, dat spreekt. Dit soort mensen helpen Thierry aan z'n stemmers.

60m2 is zo gek nog niet, maar dan 60m2 per *persoon* graag. Wij hebben 230 m2 met z'n vieren en in de praktijk is dat nog een beetje te klein. Het huis zou wel wat efficienter kunnen worden ingedeeld.

Een kat is trouwens superslecht voor het klimaat, wist je dat?

Jasmijn

Jasmijn

27-05-2019 om 08:56

Onder of boven

Nou boven je stand gaan wonen lijkt me sowieso geen goed plan. Dus ik zou ook onder mijn stand gaan wonen. Ik hou van financiële zekerheid,dus ik zou het fijn vinden om wat geld over te houden voor noodgevallen en de woonlasten niet te hoog maken. Zo kan je, ook met minder inkomen rondkomen, misschien wil een van jullie wel een dagje minder werken in de week? Of jullie kunnen allebei wel een dagje minder werken en meer genieten van je vrije tijd?
Er zijn natuurlijk meer opties, die jullie zelf moeten beoordelen op jullie smaak. Iemand anders schreef ook al, maak een lijstje met wat jullie belangrijk vinden.
Wil je een grote tuin, of is dat niet belangrijk, in het centrum of liever zo rustig mogelijk in een buitenwijk? Bij het strand/water? Garage om te klussen/andere hobby?
Zo kunnen jullie een huis zoeken dat helemaal bij jullie past. Of misschien een huis in een centrum en een klein vakantiehuisje aan de kust (als jullie dat leuk vinden) waar jullie en de kinderen beurtelings gebruik van kunnen maken?

Tuintje

Tuintje

27-05-2019 om 08:56

Haha Ad

Qua huis met je eens. Qua grenzen niet.
Ruimte is echt heerlijk. Het geeft mij echt rust om 40 meter van de buren af te wonen. In huis ook, maar in de.praktijk zitten we vaak alsnog met 4 man op 10m2.
En qua stoken en schoonmaken? Stoken doen wij net zoveel als in ons vorige kleinere huis. Schoonmaken, huh, die snap ik niet.
Dat van die tiny houses is een grappige hype, ik laat dat dolgraag aan mij voorbij gaan.

@Emma

@Emma

27-05-2019 om 09:04

tiny

Tiny houses zijn veel te hip en dus onbetaalbaar. Echt belachelijk.
Wat een gezeur weer over politiek en grenzen 😩

Triva

Triva

27-05-2019 om 09:22

Er moet nog 1 kind het huis uit en dan moet je maar op 60 vierkante meter gaan wonen? En wat als dat een boemerangkind wordt? (even in het kader van je kind de deur uitzetten als het zwanger is: laat je je kind dan ook niet meer binnen?) Ik begrijp dat er meer dan 1 kind is, zijn die allemaal al echt het huis uit?

Ik zou een huis zoeken voor max 6 ton, liever 5, als je dat niet in de randstad kunt vinden dan zoek je niet goed genoeg of je eisen zijn absurd.

Boink

Boink

27-05-2019 om 10:22

Flavia en ontopic

"Ik woon nu op 65m2 met mijn dochter en dat is echt veel te groot. We hebben een kamer waar de kattebak in staat en voor de vorm een buro. Wij willen terug naar 40m2, maar liever nog wat kleiner"

Zeg je nou "wij" om je mening te versterken? Je kind is nog erg jong, die laat je niet meebeslissen toch? Jij wilt toch een tiny house en blijven vliegen? Dat rijmt toch niet als je jezelf en anderen regels wilt opleggen?

Ontopic: onder maar niet te ver. Je mag ook genieten van wat mogelijk is. Ik vond ruimte heerlijk en zou het zo weer doen. Genieten doe ik
ook alleenwonend op mijn 84m2, want dat scheelt schoonmaken voor mijzelf.

Lou

Lou

27-05-2019 om 10:48

Toch extra ruimte

Als je al niet zelf geniet van extra ruimte, dan kun je nog rekening houden met volwassen kinderen die misschien (noodgedwongen) weer bij je komen wonen, zie Triva. Dus nee, die minimale ruimte zou ik zeker niet kiezen. Kijk vooral naar wat je wilt en wat je niet wilt. Wat bevalt wel en niet aan je huidige huis? (Ik zou bijvoorbeeld bijna precies dit huis willen, als ik kon kiezen, maar dan ietsje verderop in de wijk en met een iets grotere tuin.)

Flavia

Flavia

27-05-2019 om 11:08

Boink en Ad

nee, ik leg anderen geen regels op.
Ik geef wel antwoord op de vraag waarom ik denk dat kleiner wonen beter is.

Ik zeg wij omdat mijn dochter de gene is die mij op tiny-houses heeft gewezen.

Overigens is 40m2 geen tiny-house, die zijn < 30m2.

En wat heeft vliegen nu met deze vraag te maken?

Ad, ik word wat moe van jou geblaat over mijn dictatuur. Ik leg helemaal niemand wat op. Dat zijn eigen keuzes. Wat ik wel zie is dat de groene ruimte die er nog was in de randstad steeds verder dichtslibt met woningbouw van steeds grotere woningen waardoor je nu ook om te kunnen recreeren al met de auto ergens naar toe moet.
En En kan niet zo door blijven gaan denk ik.

Waarom mag je blijkbaar alleen milieu als factor mee laten wegen als je helemaal perfect bent? We hebben veel meer aan veel mensen die allemaal een beetje doen, dan aan 1 of 2 die perfect zijn. Maar om te verbeteren moeten we er wel allemaal over na gaan denken. En dat tegengeluid doet blijkbaar pijn bij sommigen.

wel eens met Flavia

Ik woon nu met twee kinderen op 145m. Ik verwacht dat ik daar over een of twee jaar alleen woon. Ik weet niet zo goed wat ik met drie slaapkamers moet. Ik ben sowieso geen verzamelaar qua spullen (liever iets moois en weinig dan veel). Ik blijf ook niet per se hier wonen omdat ik tien jaar lang rekening zou moeten houden met een boemerangkind. Dan help ik dat kind liever snel aan tijdelijk woonruimte elders.
Ik overweeg dus wel kleiner te gaan wonen. Ik vind dat overigens niks met boven/onder stand wonen te maken hebben. Als ik daar al gevoelig voor zou zijn

Tuintje

Tuintje

27-05-2019 om 11:44

Grond

Ik heb een aardige lap grond. Als mijn kinderen straks niet in staat zijn een eigen huis te kopen, dan kan er een extra woning bijgezet worden.
Of ik heb geen zin meer in tuinieren en verkoop een deel.
Of ik verkoop later alles, wat ik niet waarschijnlijk acht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.