Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Blue

Blue

03-11-2010 om 09:35

Onderhandelen over salaris

Hoi,

Ik heb na 2 sollicitatiegesprekken een baan aangeboden gekregen die ik op zich leuk vind. Ze bieden echter een behoorlijk lager salaris dan ik zou willen (en ook ontving in mijn vorige baan), met daarbij meteen de mededeling dat dit het maximale is dat ze kunnen betalen.

Iemand tips hoe ik hier toch over zou kunnen onderhandelen ? Argumenten, stragetische opmerkingen etc. ?

alvast dank,
Blue

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jesse_1

Jesse_1

03-11-2010 om 18:15

Je denkt dus dat ze liegen?

"met daarbij meteen de mededeling dat dit het maximale is dat ze kunnen betalen."
Je denkt dus dat ze het wel kunnen betalen? Of misschien zitten er mensen met een vergelijkbare (of hogere) functie die hetzelfde verdienen?

Als het salaris behoorlijk lager is, dan denk ik niet dat het gat gedicht kan worden. Je zou nog kunnen aangeven dat je de baan echt leuk lijkt, maar dat je minstens x wilt verdienen en waarom je dat waard bent.

Ik moet zeggen dat: "een baan aangeboden gekregen die ik op zich leuk vind." niet héél erg enthousiast klinkt, is het een optie om uit te kijken naar een baan die wèl echt leuk is, of zit je erg omhoog? (Bij mij heeft het gewerkt: baan laten schieten waar ze niet genoeg konden/wilden betalen, daarna DE droombaan gekregen waarbij ze graag mijn salaris wilden betalen om ik DE droomkandidaat was
Jesse

jippa

jippa

03-11-2010 om 22:53

Nou....liegen

Veel instellingen gebruiken dit echt wel als strategie om het onderhandelen wat in te perken hoor. En bij een deel van de mensen werkt dat ook, die binden dan in. Je weet alleen niet hoe het ligt. Misschien is het ook echt wel het maximum.Ik denk dus dat het belangrijk is voor jezelf te bedenken
a) hoe graag wil ik deze baan?
b) wat is mijn ondergrens qua salaris?
En bedenk dan een onderhandelingsstrategie. Misschien kun je ook het voorgestelde inkomen vergelijken via een loonvergelijkingssite.

Blue

Blue

04-11-2010 om 08:28

Tsja...

Het is inderdaad niet mijn ideale baan, maar ik wil weer aan de slag na ruim 2 jaar als freelancer gewerkt te hebben (en daarvoor ruim 15 jaar in dienstverband). En aangezien de banen ook weer niet voor het oprapen liggen heb ik zoiets van missschien moet ik het toch maar gewoon doen, dan ben ik in ieder geval weer aan de slag. En als het echt helemaal niet bevalt dan kan ik er toch gewoon weer mee stoppen ? Maar ben wel erg aan het twijfelen hoor.

Wat betreft het salaris: het is een klein bedrijf (30 man) en deze functie is nieuw. Ze hebben dit max salaris dus gewoon zelf vastgesteld, en er zijn geen mensen die hetzelfde werk doen. Ik denk dat ze wel meer kunnen betalen, maar dat niet willen voor deze functie. Ik moet denk ik eens even goed de argumenten op een rijtje zetten waarom ik vind dat ik meer betaald zou moeten krijgen....

groet,Blue

jippa

jippa

04-11-2010 om 09:42

Blue

Je kunt ook zeggen dat je het een jaar voor een bepaald salaris doet en dan afspraken maken over je resultaten en wat daar voor salarisverhoging aan vast moet zitten of iets in die orde.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.