Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

onderwijs/telefoon

Ik werk sinds kort op een praktijkschool. Het is de gewoonte dat mensen van de werkgever een simkaart krijgen en dan zelf voor een telefoon moeten zorgen. Ik vind dat vreemd. De werkgever verwacht dat je telefonisch bereikbaar bent voor collega's, leerlingen en ouders maar je moet zelf voor een telefoon zorgen. Mag dit wel? Wat kan ik doen?

ik ben werkzaam op MBO rn we krijgen abonnement van werkgever met telefoon.Hoef hem niet aan te hebben als ik vrij ben. Dat mogen ze ook niet verwachten. Alleen als je bereikbaarheidsdiensten zou draaien.

Bijtje82

Bijtje82

30-05-2022 om 19:54

Er zijn heel veel telefoons waar een tweede simkaart in kan. Als je die toevallig hebt hoef je ook geen tweede telefoon. 

Nee dat mogen ze niet van je eisen. Als jij voor je werk een telefoon moet hebben, moeten zij daar voor zorgen.
Verder ben je niet verplicht, tenzij uitdrukkelijk in je contract staat van wel, om buiten werktijd de telefoon op te nemen. 
Ik werk zelf op het VO en ik geef mijn nummer niet aan ouders of leerlingen. Het is een privételefoon, geen werktelefoon.

Mijn man werkt in het VO en heeft geen telefoon van zijn werk, maar hij is ook niet verplicht om buiten werktijd bereikbaar te zijn. School heeft wel van elke medewerker een telefoonnummer, ook voor noodgevallen of iets dergelijks.
Mijn man heeft er bewust voor gekozen om een apart nummer te hebben voor school. Tegenwoordig gaat er veel via de app, ook klassenapp van zijn mentorklas, contact met collega's en ouders. 

Je werkgever kan dit niet verplichten. Als je werkgever vindt dat jij voor je werk een telefoon nodig hebt, dan moet je werkgever die verzorgen. Een werkgever kan je niet verplichten om buiten werktijd bereikbaar te zijn, tenzij je oproepdiensten/storingsdiensten hebt. Dan hoort dat periodiek bij je functie.

Ik werk in het VO en wij hebben allemaal een iphone ( geen nieuwe) van school, die door de werkgever wordt bekostigd en die je uiteraard weer inleverd als je uit dienst gaat. Veel contact gaat via de app en mail, en je hebt veel authenticators nodig voor verschillende programma's daarvoor heeft onze werkgever hiervoor gekozen.

Ik vind het inderdaad heel raar zeker omdat in het onderwijs de docenten gewoon op school zijn en daar dus gewoon hun werk kunnen doen en bereikbaar zijn. Ik denk dat de simkaart met abbo een verkapt extraatjes is. 

Decembermamma schreef op 01-06-2022 om 07:56:

Ik vind het inderdaad heel raar zeker omdat in het onderwijs de docenten gewoon op school zijn en daar dus gewoon hun werk kunnen doen en bereikbaar zijn. Ik denk dat de simkaart met abbo een verkapt extraatjes is.

Je wil niet weten hoeveel ouders vinden dat ze de mentor van hun kind op ieder moment moeten kunnen bereiken: avonden, weekends, vrije dagen…. Ik geef niet voor niks mijn nummer niet. Wie wil bellen mag op school bellen of een belverzoek doen zodat ik terug kan bellen. Bij spoed doe ik dat echt ook wel op een avond. Maar ik wens niet op ieder moment gebeld te worden. 

AlisonH schreef op 01-06-2022 om 09:13:

[..]

Je wil niet weten hoeveel ouders vinden dat ze de mentor van hun kind op ieder moment moeten kunnen bereiken: avonden, weekends, vrije dagen…. Ik geef niet voor niks mijn nummer niet. Wie wil bellen mag op school bellen of een belverzoek doen zodat ik terug kan bellen. Bij spoed doe ik dat echt ook wel op een avond. Maar ik wens niet op ieder moment gebeld te worden.

Daarom heeft mijn man dus een apart nummer genomen 'voor school'. Die pubers appen heel de dag door, ook in avonden/weekenden/vakanties in de klassenapp en sommige ouders kunnen er ook wat van. Zo kan hij zelf bepalen wanneer hij wel en niet bereikbaar is. Als er echt dringende zaken spelen, maakt mijn man echt wel tijd. Dat komt gelukkig niet zo vaak voor. Geldt ook voor collega's en leidinggevenden trouwens. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.