Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Jasmijn T.

Jasmijn T.

30-11-2011 om 14:11

Onderzoek notaris naar erfgenamen

Mijn vader heeft niet lang meer te leven en heeft in zijn testament zijn kinderen als erfgenamen aangewezen. Met de kinderen bedoelt hij mijn zussen en ik. Er is echter ook sprake van een eventueel ander kind(eren, verwekt voor de relatie met mijn moeder. Deze kinderen zullen ook erfgenaam zijn voor hun legitieme portie.
Nu weet ik niet wie deze kinderen zijn, maar ik heb begrepen dat de notaris na het overlijden altijd een onderzoek instelt naar eventuele erfgenamen. Wie kan mij vertellen wat zo'n onderzoek inhoudt? Is dat het plaatsen van een advertentie in de krant met het verzoek aan eventuele erfgenamen om zich te melden? Of hangt het af van da mate waarin wordt vermoed er meerdere erfgenamen kunnen zijn?
Ik hoop dat er iemand is die mij hierover meer kan vertellen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Verklaring van erfrecht

is denk ik wat je bedoelt. Ik weet niet precies hoe het zit als er een testament is maar de notaris zoekt uit of er nog meer erfgenames zijn. Volgens mij hoeven jullie daar niks aan te doen.

lees is hier.

http://www.verklaringvanerfrecht.nl/?gclid=CI_4yIS53qwCFYGFDgoddF1npg

Jasmijn T.

Jasmijn T.

30-11-2011 om 19:16

Lis@

Bedankt voor je reactie, maar ik kan in jouw link niet de informatie vinden die ik zoek. Misschien kijk ik niet goed, dat kan. en misschien was mijn oorspronkelijke vraag niet helder genoeg.
Bij dezen dus een uitgebreidere vraagstelling:
Ik weet al dat de notaris op zoek gaat naar mogelijke erfgenamen; ik ben alleen benieuwd hoe hij dat doet. Wordt er gewoon een oproep gedaan of wordt er actief contact gezocht met mensen uit iemands verleden met allerlei vragen? En is er dan nog een verschil in aanpak als er een zwaar vermoeden bestaat dat er meerdere erfgenamen zijn? En stel dat er iemand gevonden wordt; wordt die dan gewoon zo maar op de hoogte gebracht? Voor hetzelfde geld is dat iemand die is opgegroeid in de veronderstelling dat iemand anders zijn vader is. Zo'n bericht lijkt me een potentiële bom in veel relaties. En hoe lang duurt zo'n onderzoek? En ten slotte, wat kost zo'n onderzoek en wie betaalt dat?

Een boel vragen dus, waarvan ik hoop dat iemand mij wijzer kan maken.

Rosase

Rosase

30-11-2011 om 19:20

Laatste vraag

Lijkt mij helder: zo'n onderzoek wordt uit de erfenis betaald. Wie zou daar anders voor op moeten draaien dan?

Jasmijn

Het lijkt me dat jullie de kosten voor dat onderzoek alvast hogelijk kunnen beperken door gewoon open kaart te spelen met de notaris en te vertellen wat jullie zelf weten. Maar iets geeft me de indruk dat jullie dat nu juist niet van plan zijn.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

30-11-2011 om 19:39

Goh

Rodebeuk, wat argwanend ben jij meteen. Ik lees nergens dat Jasmijn niet wil dat eventuele andere kinderen van haar vader worden gevonden. Ze vraagt om info over de procedure. In een van de postings staat dat Jasmijn niet weet wie die andere kinderen van haar vader zijn. Blijkbaar is er het vermoeden of misschien zelfs de wetenschap dat er andere kinderen zijn, maar is niet duidelijk wie dat zijn en waar ze zijn. Ik krijg dus de indruk dat ze niet meer weet dan wat ze nu schrijft. En dat soort dingen komen voor.Ik kan me voorstellen dat je dan iets wilt weten over de procedure, waar moet je rekening mee houden en hoe lang wordt er gewacht tot de zaak als afgesloten beschouwd wordt.
Jasmijn, volgens mij moet je allereerst bij je vader zijn, hij is degene die hier nog enige duidelijkheid in zou kunnen verschaffen. Hij weet waar, wanneer en bij wie hij een kind verwekt zou kunnen hebben. Dat geeft je richting om te zoeken. Wil en kan hij daarbij helpen? Anders ben je alleen op de zoektocht van de notaris aangewezen. Je kunt altijd een afspraak bij een notaris maken om te achterhalen hoe een en ander zit. Eerste gesprek was altijd gratis, ik weet niet of dat nog zo is.
Sterkte,
Aagje

Jasmijn T.

Jasmijn T.

30-11-2011 om 19:45

Rosase en rodebeuk

Het antwoord op die laatste vraag ligt idd voor de hand; die had ik niet hoeven stellen. Toch zou het interessant zijn wat dat kost.
Verder kan ik je geruststellen Rodebeuk; ik heb zelf dit hele onderwerp aangezwengeld en de notaris op de hoogte gesteld. Echter weet ik niet meer dan dat er 1 en mogelijk 2 andere kinderen zouden kunnen zijn verwekt door mijn vader. Communicatie met mijn vader is niet meer mogelijk en verder zie ik het niet als mijn taak zelf op onderzoek uit te gaan.

Jasmijn T.

Jasmijn T.

30-11-2011 om 19:49

Aagje

Kennelijk zaten we tegelijk te typen. Dank voor je berichtje. Zoals ik in mijn reactie aan Rodebeuk al schreef is communicatie met m'n vader niet meer mogelijk. Ik zal het dus idd met een notaris moeten bespreken.

Vic

Vic

30-11-2011 om 19:54

Geen spoorloos

Vziw gaat een notaris alleen op zoek naar wettige kinderen. Wij zijn er achter gekomen dat een notaris meer middelen heeft om een verblijfplaats te achterhalen dan 'gewone mensen'. Hij gaat niet á la spoorloos op zoek naar biologische, niet erkende, kinderen. Dat is natuurlijk ook onbegonnen werk zonder gedetailleerde info van de verwekker.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

30-11-2011 om 20:23

Ach

wat naar dat communicatie niet meer mogelijk is met je vader. Ik hoop dat jullie alles goed kunnen afsluiten en regelen.
Veel sterkte met alles.
Aagje

Jasmijn

Als ik het goed zag is het in dit draadje nog niet langsgekomen, maar buitenhuwelijkse niet-erkende kinderen zijn geen erfgenaam. Als je vader dus wel kinderen heeft verwekt maar niet heeft erkend (ik ga ervan uit dat het geen kinderen uit een eerder huwelijk zijn, dan had je dat wel geschreven)dan doen die kinderen er erfrechtelijk gezien niet toe.

Vraag is dus: is dat kind/zijn die kinderen erkend?

Groeten,

Temet

Jasmijn T.

Jasmijn T.

30-11-2011 om 20:44

Vic

Bedankt voor je reactie. Volgens mij gaat het in dit geval ook niet om wettige, erkende kinderen. Maar dat zou ik ook niet met zekerheid kunnen zeggen.

Jasmijn T.

Jasmijn T.

30-11-2011 om 20:48

Aagje

Dank je wel; ik hoop het ook. Op dit moment is het iig een pijnlijke, slopende aftakeling voor m'n vader. Er is niks meer over van de trotse man die hij ooit was. Erg verdrietig.

Vic

Vic

30-11-2011 om 20:48

Temet

Je kunt toch ook niet-familieleden als erfgenaam aanwijzen? Als in het testament staat dat Marietje de Wit, geboren 16 maart 1968, zijn dochter is en hij haar wil laten erven, gaat de notaris volgens mij wel op zoek naar Marietje.

Jasmijn T.

Jasmijn T.

30-11-2011 om 20:55

Temet

Ik heb begrepen dat als vaststaat dat een bepaald iemand je vader is ( bijv. via DNA onderzoek ), dat je dan automatisch erfgenaam bent. Zie bijvoorbeeld Jerry Winkler, die dakloze die erfgenaam van een industrieel bleek te zijn.
En het is onze intentie om rekening te houden met eventuele andere erfgenamen, maar wil dus graag weten hoe daarnaar gezocht gaat worden.

Jasmijn

"Ik heb begrepen dat als vaststaat dat een bepaald iemand je vader is ( bijv. via DNA onderzoek ), dat je dan automatisch erfgenaam bent."

Vziw niet in het Nederlandse recht. Daar is een juridisch ouderschap vereist, DNA is niet genoeg. Tenzij, kan ik me voorstellen (zie Vic) het kind in het testament is genoemd, waarbij ik me dan afvraag of er een naam genoemd moet worden of dat kan worden volstaan met "het kind dat ik in ... verwekt heb bij..."

Maar voor het erfrecht dat geldt als er geen testament is gemaakt heb je volgens mij toch echt een juridische afstammingsrelatie nodig, en die hoeft helemaal niet te sporen met de biologische afstamming.

Die Winkler senior, was dat niet een Amerikaan? Daar gelden wellicht andere regels, plus dat die man een testament gehad kan hebben.

Groeten,

Temet

sinas

sinas

01-12-2011 om 13:01

Wat let je

om gewoon dit aan de notaris te vragen?

Jasmijn T.

Jasmijn T.

01-12-2011 om 16:46

Temet en sinas

Bedankt Temet voor je reactie en informatie. Ik weet niet alle ins en outs natuurlijk over Winkler. Misschien golden daar andere regels ivm nationaliteit, dus wellicht een gevalletje van klok en klepel.
Hoe dan ook is er in dit geval wel sprake van een testament, waarin - vziw- staat aangegeven dat eventuele andere kinderen dan mijn zussen en ik hooguit recht hebben op een legitieme portie.

Maar het is duidelijk dat ik mijn vraag het beste rechtstreeks aan een notaris kan vragen. En om op sinas' vraag antwoord te geven. Niks houdt mij tegen om de vraag aan een notaris te stellen, behalve dan dat dit laagdrempeliger is en er wellicht ervaringsdeskundigen konden zijn op dit forum.

Mover

Mover

01-12-2011 om 19:04

Pas nog op televisie gezien

Een uitzending van Consumenten24 (zo'n digitale zender). Een notaris gaat soms ver(der) dan je denkt bij het vinden van erfgenamen. Waarop dat is gebaseerd weet ik niet, ik schakelde de tv te laat in. Wat wel werd gezegd, is dat de kosten die worden gemaakt om een erfgenaam te vinden, die worden van de erfenis afgehouden. En als het dus lang duurt voordat iemand wordt getraceerd, al die tijd kan de erfenis dus niet worden afgewikkeld (=uitgekeerd). Als tip werd genoemd dat er een vast bedrag wordt beschreven in een testament voor de grote onbekende erfgena(a)m(en). Dat bedrag kan dan bij notaris in depot blijven staan totdat NN is opgespoord, en overige erven kunnen gewoon hun erfenis afwikkelen.
Maar daarvoor moet het testament dus worden aangepast, en ik begrijp dat dat bij je vader niet mogelijk is. Sterkte de komende tijd.

sinas

sinas

01-12-2011 om 20:21

Jasmijn

snap ik wel, maar ik heb onlangs zelf iets in de familie gehad waardoor ik ook iets met een notaris moest regelen, daarvoor heb ik eerst gebeld en ik kreeg een supervriendelijke notaris die mij gewoon gratis en voor niks wat tips gaf. Had hij niet hoeven doen. Maar deed hij wel.

Tinus_p

Tinus_p

01-12-2011 om 20:27

Nl of daarbuiten

Jasmijn:
"Echter weet ik niet meer dan dat er 1 en mogelijk 2 andere kinderen zouden kunnen zijn verwekt door mijn vader. Communicatie met mijn vader is niet meer mogelijk en verder zie ik het niet als mijn taak zelf op onderzoek uit te gaan. (..) Volgens mij gaat het in dit geval ook niet om wettige, erkende kinderen."
In Nederland of daarbuiten? Op basis waarvan geloof je dat je nog halfbrusjes heb (ik ben nieuwsgierig, ik geef t toe). Zoals gezegd, in principe kunnen alleen wettige/erkende kinderen erven.

Ely

Ely

01-12-2011 om 21:24

Jerry wrinkler

'zegt' in interview in Linda dat hij officieel nergens recht op had maar dat ze hem royaal zijn tegemoet gekomen...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ely

Ely

01-12-2011 om 21:25

Sterkte ermee, ja vader verliezen is vreselijk en met dit erbij kan ik me voorstellen dat het extra pittig is

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Erkende kinderen?

Als je vader de kinderen heeft erkend delen ze mee in de erfenis.

Erkennen:
-Geboren tijdens een huwelijk.
-Buitenechtelijke kinderen die door je vader officieël zijn erkend.
-Biologische kinderen waarbij de rechter je vader heeft aangewezen als de biologische vader.

Dus als er nergens officieël nog biologische kinderen van je vader op schrift staan deelt er verder niemand mee in de erfenis.
De notaris is snel klaar met zoeken waarschijnlijk. Hij doet dus alleen een oproep in een dagblad als officieél erkende kinderen (erfgenamen dus) onvindbaar zijn.

Jasmijn T.

Jasmijn T.

02-12-2011 om 09:38

Reactie

Bedankt allemaal voor het meedenken. In dit geval zou het gaan om biologische kinderen, die idd zoals Wil zegt via de rechter als zodanig moeten worden aangeven, volgens mij. Maar nogmaals ik weet het fijne er niet van. Dit brengt me op de vraag van Tinus waarom ik denk dat er nog halfbrusjes zouden zijn: dat is lang geleden wel eens ter sprake gekomen, in een situatie waarin dat verder geen enkele waarde of belang had anders dan een smeuïg, beetje raar verhaal. Niet echt geheim dus, maar ook niet iets waarover gesproken werd.

Tijgeroog

Tijgeroog

02-12-2011 om 09:39

Maar ook als

Als je vader ze genoemd heeft in z'n testament (als erfgenaam) hebben ze natuurlijk ook recht op een deel, ook als ze niet erkend zijn.

Vaststellen door de rechter

Ik zei al eerder dat er - als er geen testament is - voor kinderen alleen iets te erven valt als ze juridisch kinderen zijn. Zijn niet ze niet in een huwelijk geboren (wettige kinderen), en ook niet erkend, dan is er nog maar een manier om dat voor elkaar te krijgen en dat is de gerechtelijke vaststelling vaderschap (art. 1:207 BW, voor de liefhebbers). Dat kan ook na overlijden van de man. Het kind (of de moeder, maar die heeft een termijn van 5 jaar) moet zelf dat verzoek indienen. Het verzoek kan niet worden toegewezen als het kind in kwestie al twee ouders heeft.

Heb je dus een buitenechtelijk kind dat nadien door een andere man is erkend of geadopteerd (bijvoorbeeld omdat de moeder later is getrouwd) dan gaat de vlieger al niet op.

Rechters gaan niet spontaan afstammingsverbanden vaststellen.

Groeten,

Temet

Jasmijn T.

Jasmijn T.

02-12-2011 om 22:38

Reactie

Een en ander blijkt van veel factoren af te hangen, bedankt voor alle inzichten. We zullen het tzt wel zien en wellicht neem ik een keer contact op met een notaris om alles mee door te nemen.

Tirza G.

Tirza G.

04-12-2011 om 16:20

Omdat

het voor zover jij weet in het testament van je vader al genoemd wordt als optie (dat er meer kinderen zijn), zal een notaris wellicht op zoek gaan. Als dit testament indertijd door een notaris is opgesteld en die heeft daar toen ingezet dat zij in geen geval recht hebben op méér dan een legitieme portie, mag ik toch aannemen dat hij indertijd je vader geinformeerd heeft over het hoe en wat (dus dat gedoe over al dan niet wettelijke erfgenamen). Anders hoeven ze ook niet genoemd te worden, lijkt me.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.