Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

zzp-er

zzp-er

04-10-2011 om 15:33

Oneerlijk

Voor ik zzp-er werd werkte ik bij een ontwerpbureau. Ik was daar net als nu een webdesigner. Toen ik voor mezelf begon vroeg ik of ik een aantal projecten mocht opnemen in mijn website-portfolio, maar dat mocht niet.
Ik wilde verder geen gedoe dus heb ik dat ook niet gedaan. We lastig in het begin met zo'n klein portfolio maar na 4 jaar is mijn portfolio ruim gevuld met projecten van mijn zzp-tijd.
Nu is mijn ex-collega (waar ik steeds nog contact mee heb) ook voor zichzelf begonnen.
En je voelt het al aankomen; hij heeft nu bijna alleen maar projecten van zijn tijd bij dat bedrijf; en hij mocht dat wel (zegt hij zelf)! Er zit zelfs een project bij waar ik flink wat aan heb bijgedragen (kun je nagaan hoe oud dat werk al is...)
Ik kan er verder niks mee natuurlijk maar het zit me echt enorm dwars; ik voel het als een trap na.
Omdat ik mijn ex-baas ook weleens spreek/tegenkom (heb zelfs nog een paar keer een klusje gedaan voor ze) stoort dit me extra. Ik geloof dat ik hem maar ga mijden.
Eigenlijk zou ik dit wel willen aankaarten, al was het maar om de lucht te klaren.
Nouja... ik heb in ieder geval hier even mijn hart gelucht...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mijk

mijk

04-10-2011 om 16:02

Kan het me goed voorstellen

dat het heel oneerlijk voelt. Zou het zo kunnen zijn dat deze collega er eigenlijk uit moest en dat er toen iets afgesproken is?

Het zijn natuurlijk andere tijden. Ik vrees dat er niets anders op zit dan even vloeken en weer doorgaan....

Mijk

Weer

Weer

04-10-2011 om 18:18

Tijden veranderen?

O wat zul jij balen! Snap ik. Maar: tijden veranderen. In 4 jaar tijd blijven dingen echt niet hetzelfde. Misschien waren ze stiekem blij dat de persoon in kwestie wegging, misschien zijn ze er na jouw vertrek achter gekomen dat het eigenlijk een belachelijke eis was....you name it. Ik heb in mijn carriere als leidinggevende ook wel dingen gevraagd die ik nu nooit meer zou vragen. Voortschrijdend inzicht, en veranderende tijdsgeest, zeg maar.
ik zou alleen geen consequenties gaan verbinden hieraan zoals mensen verwijderen uit je netwerk. Kom op! Daar ligt echt niemand wakker van. En wie weet, lijd je er nog schade van!

Ely

Ely

04-10-2011 om 19:51

Gewoon bespreken

Dit is niet persoonlijk maar zakelijk, vat het ook zo op. Ga in gesprek met de exbaas en vraag of er een reden is voor dit verschil van aanpak omdat je het jammer vindt dat jij deze kans bent misgelopen. Niet verbolgen, niet verwijtend, gewoon feitelijk. Wie weet wat er uit komt.
Ik voel je irritatie en kan me er helemaal in verplaatsen. Ben ook ondernemer en heb geleerd over dit soort zaken een zakelijke toon aan te slaan, regelmatig met verrassend resultaat. Zo heb ik een keer juist werk gekregen uit zoiets: ik speelde mijn in de picture et voilà. Er zit vaak toch niet veel achter, gewoon de waan van de dag waardoor mensen beslissingen nemen (zoals iemand hierboven al zei), heeft hoogstwaarschijnlijk niks met jou te maken.
Heel veel succes!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ely

Ely

04-10-2011 om 22:10

Kleine toevoeging

Misschien 'gewoon' een goed gedichte mail hierover sturen makkelijker

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

"oud werk"

Toen jij vertrok waren de projecten nog redelijk nieuw en intussen zijn ze 4 jaar en ouder. Misschien mochten de design`s nu wel mee puur om die reden? Is het niet een beetje achterhaald materiaal intussen?
Persoonlijk zou ik wraakgevoelens snel een plekje geven en je oude baas er niet om aanvallen.
Ik weet niet hoeveel connecties je hebt opgebouwd en of je je gehakketak kan permiteren? Staan de webdesigns officieël op jouw naam of heb je er aan meegewerkt?
Het voelt oneerlijk dat begrijp ik wel. Maar gaat het uitspreken van dat gevoel tegen je baas jou helpen of juist zaken kapot maken?

Zakelijk onderhandelen

zzp-er, ik denk dat het zo simpel is dat je ex collega harder onderhandeld heeft.
Je zegt:"Toen ik voor mezelf begon vroeg ik of ik een aantal projecten mocht opnemen in mijn website-portfolio, maar dat mocht niet. Ik wilde verder geen gedoe dus heb ik dat ook niet gedaan."
Dat is je eigen keuze. Je collega heeft een andere gemaakt. Met welk gedoe kan die ex werkgever nu helemaal aankomen als je dat werk in je portfolio stopt? Met welk recht zou de ex werkgever het kunnen verbieden?
zzp-er:"Ik weet voor nu ook even niet wat ik ermee moet, ik laat het bezinken in ieder geval, maar mijn ex-baas is wel behoorlijk gedaald in mijn achting."
Ik denk dat je er vooral voor jezelf een zakelijke les uit moet trekken. Je krijgt niks, ook niet als je het lief vraagt. Ondertussen kun je nemen waar je recht op hebt, zolang het anderen niet ernstig in hun belangen schaadt.
Ik kan niet verzinnen welk belang geschaad is met een portfolio waarin: werk in opdracht van ex wergever => plaatje. Welk gedoe had je verwacht dan en zou je ex werkgever daar werkelijk moeite voor willen doen?
Mij valt bovendien op dat zzp-ers tamelijk lukraak alles in hun digitale mapje stoppen. Zelfs werk dat niet gepubliceerd is of dat nog in de pijplijn zit wegens new business. Werk waarvan ik zou zeggen dat dat wel belangen schaadt (productontwikkeling, bedrijfsgeheimen).
Ik heb nog geen bureau of adverteerder boos zien worden om de publicatie van portfolio's.
Ik denk dat je voorzichtiger bent geweest dan noodzakelijk is. Ik denk dat je collega brutaler is.
Groet,
Miriam Lavell

Welnee

"Maar ze kunnen je aanklagen, en dan ben je veel verder van huis. "
Daar maak je je te druk om. Bedenk welk verwijt je gemaakt zou kunnen worden. Het auteursrecht (voor zover dat bestaat) van de projecten is ws al verkocht aan het bedrijf waarvoor het gemaakt is. Schade kan het bedrijf er niet van hebben.
Jij ondervindt wel schade van het niet mogen gebruiken.
Je laat je te bang maken vrees ik.
Jouw ex collega mocht het direct omdat hij niet bang is, de baas inmiddels door heeft dat verbieden onzin is, etc.
"Ik ken overigens wel iemand die er veel last mee heeft gehad"
Dat ging vast niet verder dan een van de toren blazende chef. De rechter kan er niet zoveel mee, tenzij de ex werkgever er feitelijk schade van ondervindt.
Groet,
Miriam Lavell

Anders om werkt dus ook zo

Als jij goed bent in je werk en naamsbekendheid hebt, kunnen startende ondernemers prima ideeën op doen bij het zien van jouw designs.
Dus misschien is het een idee om je eens te verdiepen in de auteursrechten waar Miriam het over heeft. Ik ben er al achter dat het hèèl lastig is om je eigen ideeën en ontwerpen op papier goed te beschermen. Je denkt dat je dan in je recht staat als je iemand aanklaagt voor "diefstal" maar in de praktijk, bij een rechtzaak, blijkt dat je "geen poot hebt om op te staan."
Dit komt ook omdat er eigenlijk weinig "echt nieuw" is, er is altijd wel iemand op de wereld met dezelfde ideeën. Pas als je kunt aantonen dat jouw idee het origineel was, dat er misbruik wordt gemaakt van een ontwerp dat allom beroemd is, dan heb je een zaak.
Dat voelt oneerlijk, maar juist bij ontwerpen wordt er veel "gestolen", in allerlei vakgebieden.
Dus ik denk ook dat er weinig was gebeurt als je de ideeën in je portfolio had gestopt. Maar als je ooit personeel aanneemt kan hij/zij ook haar ideeën die bij jou groot zijn geworden meenemen.

Niet zo diep

Je hoeft je er niet echt heel diep in te verdiepen. Bij werken in loondienst blijven de auteursrechten van wat je maakt bij je baas. Je hebt ze dus niet echt.
Maar bij vergankelijke zaken als websites (of ander reclamemateriaal) houdt je baas ze ook niet. Hij verkoopt ze aan de klant. En de klant publiceert.
Er is niks auteursrechtelijk mis als je dat werk citeert met een bron en de mededeling dat je ervoor gewerkt hebt onder die baas in periode zus of zo.
Op je cv staat de website, de werkgever en de klant.
Architecten doen dat ook zo. Daar piept niemand over. Het doet ook niemand kwaad.
Er zijn wel gevoelige opdrachten. Werk dat niet gepubliceerd is (de klant wilde het niet), werk dat achter de schermen gemaakt is (er was conflict of interest) en waarvan het niet goed is dat openbaar wordt dat bedrijf x of y eraan gewerkt heeft.
Werk dat nog in ontwikkeling is en waar ook andere bureaus op hengelen (pitch). Producten die nog moeten komen maar waarvan de website al klaar is.
Dat heeft allemaal niks met auteursrecht te maken. Het gaat meer over gevoelige bedrijfsgegevens van of de ex werkgever, of de klant van ex werkgever.
Daar moet je zorgvuldig mee zijn (hoewel velen zich daar ook niks aan gelegen laten liggen, maar dat vind ik suf).
Eigenlijk gaat het gewoon om gezond verstand.
Groet,
Miriam Lavell

+ Brunette +

+ Brunette +

06-10-2011 om 10:36

E-mail

Lavell oppert er een mailtje aan te wagen. In plaats van je teleurstelling en boosheid te laten doorsijpelen in de tekst zou je er ook een positieve draai aan kunnen geven, dus iets in de trant van:

"Toen ik destijds bij jullie wegging mocht ... niet in mijn portfolio. Toevallig sprak ik X en tot mijn verbazing was het bij hem geen probleem. Vinden jullie het erg als ik, zoveel jaar na dato, ... toch toevoeg aan mijn lijst?"

Verder proberen je zo weinig mogelijk te ergeren en gewoon trots zijn dat je het ook met een kariger portfolio hebt gered, je hebt hen in feite helemaal niet nodig om je hoofd boven water te houden. Fijn toch?

En wat betreft het wissen op LinkedIn: mond houden en een smoesje klaarhebben voor als hij erover begint.

In aanvulling op brunette

Ik zou dan trouwens niet zeggen 'jullie vinden het toch niet erg dat...' maar 'ik neem aan dat jullie er dan ook geen bezwaar meer tegen hebben dat...'

Dat is namelijk ja, tenzij je piept, in plaats van nee, tenzij ik van jullie positief bericht krijg.
Dan geldt dus geen bericht = goed bericht.

Groeten,

Temet

Zou ik zelfs niet doen

"Lavell oppert er een mailtje aan te wagen."
Dat heb ik niet geopperd en dat zou ik ook niet doen. Ik vind het zo vanzelfsprekend dat er geen toestemming nodig is, dat ik het niet eens zou melden.
Je meldt in je mapje al een bron. Dat is genoeg. Wie dat niet genoeg vindt, moet daar zelf maar over komen klagen.
Ik zou overigens niet met terugwerkende kracht het werk van vroeger plaatsen. Dat is, als het goed is, niet meer relevant. Je hebt al nieuw werk en dat heb je zonder afbeeldingen gekregen.
Het is geen wedstrijdje intellectueel eigendom. Althans: je moet vermijden dat ervan te maken.
Groet,
Miriam Lavell

+ Brunette +

+ Brunette +

06-10-2011 om 16:20

M. lavell

Sorry, het was Ely die een mail opperde. Ik vond het al helemaal niet jouw soort antwoord op deze vraag.

Ely

Ely

06-10-2011 om 21:58

Hè brunette

En ik voelde me net zo vereerd dat ik Lavall-antwoorden gaf

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.