Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Lidewei

Lidewei

29-08-2011 om 09:07

Onterechte incasso!

Ik moet eerst effe wat uitleggen. Ik heb een soort van abonnement afgesloten bij een handwerkwinkel waarbij ik 9 maanden lang elke maand een pakketje krijg met diverse soorten wol en patroontjes voor het maken van allerlei soorten gehaakte bloemetjes. Het patroon is eigenlijk één groot patroon, maar is in maanddelen opgedeeld. Het moet een soort van sjaal of kleed worden. De bedragen zouden elke maand afgeschreven worden van mijn rekening, maar nu heeft die winkel een fout gemaakt en in maand 5 een mail gestuurd dat ze nog niks van mijn rekening afgehaald hadden (technische storing zeggen ze). Dat wilde ze nu in één keer gaan doen! Nou, ik kon dat geld op dat moment echt niet missen. Maar enkele dagen later was het toch afgeschreven!!! Ik baalde ervan, want ik had dat geld echt nodig. Ik heb daarom alles in een envelop gepropt en teruggestuurd en de bedragen terug laten boeken. Ook al had ik van de eerste 3 maanden de wol al gebruikt en bloemetjes gehaakt van de patroontjes. Nu zegt de winkel dat ik er niet vanaf kan, omdat ik bij het aangaan van het abonnement getekend heb dat je het abonnement niet tussentijds kan opzeggen. Ik moet dus toch betalen. Maar de winkel heeft toch een fout gemaakt? Hadden ze maar eerder het geld van mijn rekening moeten halen. Ik hoef nu toch niet te betalen omdat ik alles teruggestuurd heb?

Lidewei

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Onterecht?

Je hebt een abonnement met een bepaalde looptijd afgesloten en het bedrag zou elke maand van je rekening afgeschreven worden.

Als het goed is heb je dus in je budget rekening gehouden met die maandelijkse kosten. Als het niet afgeschreven wordt, zou je dat bedrag over moeten hebben houden. Maar toen de winkel vijf maanden later vijf termijnen ineens wilden afschrijven kon jij het niet missen. Dan is er budgettair iets mis gegaan bij jou.

Maar de winkel heeft ook een fout gemaakt. Het is niet netjes van de winkel dat ze vergeten zijn het bedrag maandelijks van je rekening te halen om vervolgens het hele bedrag ineens af te schrijven.

Kijk even de voorwaarden van het abonnement na of er iets staat over tussentijds opzeggen. Maar als dat niet kan, dan heeft alles terugsturen en je geld terugvragen geen zin (zeker niet als je de materialen al verwerkt hebt). In het geval dat opzeggen niet kan, kan je de winkel vragen of ze het bedrag nu even terugstorten en dat je in termijnen terugbetaalt.

skik

Lidewei

Lidewei

29-08-2011 om 09:46

Teruggestort

Skik, ik heb alles al terug laten storten (storneren noemde de bank dat geloof ik) en alles teruggestuurd. Maar nu krijg ik een brief dat ik alsnog moet betalen!

Lidewei

Sancy

Sancy

29-08-2011 om 10:21

Inderdaad

Je hebt jezelf vastgelegd door dit abonnement af te sluiten. De voorwaarden van dat abonnement moeten je toen ook duidelijk zijn geweest (niet tussentijds opzeggen). Dat door een misverstand de maandelijkse kosten eerst 4 maanden niet, en toen in maand 5 alsnog 5 x van je rekening afgeboekt zijn, is vervelend maar niet onterecht. Je bent die overeenkomst immers aangegaan. Bovendien is het niet alleen aan de winkel te wijten dat er in maand 5 vijfmaal het abonnementsgeld is ingehouden. Zelf had je na 1 maand ook al kunnen zien dat het bedrag van die maand niet afgeboekt was en dus had je zelf ook eerder aan de bel kunnen trekken.
Er zit niets anders op dan betalen vrees ik. Misschien kun je met de winkel een nieuwe betalingsregeling treffen, maar de winkel staat in zijn recht. Dat je de spullen hebt teruggestuurd maakt hierbij geen verschil trouwens. Je had de maandelijkse pakketten ook aan je buurvrouw kunnen geven: het ontslaat jou niet van je betalingsverlichting.

Pluijmpje

Pluijmpje

29-08-2011 om 18:09

Eigen verantwoordelijkheid

Lidewei, de jurisprudentie in NL is zelfs zo, dat jij contact op had moeten nemen toen de afgesproken bedrage niet werden geïncasseerd, en dat je het zelf had moeten overschrijven. ('t is mijn vak om geld binnen te halen) Mijn advies: neem contact op met de winkel, vraag de spullen terug en stel een redelijke betalingsregeling voor. dat laatste mogen ze niet weigeren. Succes, en evengoed nog veel plezier met handwerken!

Lidewei

Lidewei

29-08-2011 om 19:02

Bedankt

Ik ben vandaag een beetje oneerlijk geweest tegen jullie. Want ik ben niet de klant die in de clinch ligt met de winkel. Ik ben de winkel waar de klant een probleem mee heeft. Sorry daarvoor.
Ik voelde me zo geintimideerd door de stellige reacties van de klant dat ik bijna het idee kreeg dat ze in haar recht stond. Maar ik ben blij te horen dat het helemaal niet onredelijk is dat ik haar houdt aan haar betalingsverplichtingen. Ik zal haar een aanmaning sturen ( en daarna nog één) en daarna ga ik het overdragen aan een incassobureau. Ik heb vandaag nog meer onderzoek gedaan en heb begrepen dat er meerdere incassobureau's op een no cure no pay basis werken. Pluijmpje, werk jij bij zo'n bureau? Iemand nog tips?
Inmiddels heb ik € 7,- gespendeerd aan een aangetekende brief en ben ik zeker € 14,- kwijt aan het terugsturen van de spullen. En dan nog afgezien van het feit dat ik voor elke transactie op mijn rekening geld moet betalen, dus de bijschrijving en de stornering.
Ik vind het zo jammer dat mensen zo snel en hoog van de toren blazen. Het zou niet bij me opkomen....
Bedankt voor ieder die gereageerd heeft.

Lidewei

Sancy

Sancy

29-08-2011 om 19:50

Lidewei

Fijn dat je uitlegt dat het verhaal eigenlijk andersom is, maar het antwoord blijft hetzelfde. Ik snap niet goed waarom je het niet vanuit je eigen positie geschreven hebt.
Ben je wel bereid een betalingsregeling te treffen met de klant?

Lidewei

Lidewei

29-08-2011 om 20:40

Sancy

De reden waarom ik het andersom voorgelegd had was omdat ik erg aan mezelf aan het twijfelen was. Noem het onzekerheid....
Natuurlijk ben ik bereid iets te regelen voor de klant. Dat was al afgesproken, maar toen werd alles teruggestuurd. En kreeg ik mails met fikse, ferme taal over me heen. De advocaat die zij had geraadpleegd had al gezegd dat ze nergens aan gebonden was. Ik had de afspraak geschonden (te laat geincasseerd) dus zij kon er van af.

Lidwei

Terpi

Terpi

29-08-2011 om 21:07

Wat ik niet begrijp

Uit je hele verhaal blijkt wat mij betreft dat de winkel (jij dus) een klantonvriendelijke opstelling hebt gehanteerd. Je maakt een fout maakt in de afhandeling van een abbonnement en dan mail je 1 keer, waarin je meldt dat er een technische storing is geweest, en zonder pardon haal je ineens het gehele bedrag van 5 maanden van iemands rekening af. In mijn optiek had je op zijn minst per direct de optie van gespreid betalen moeten aanbieden en de reactie van de klant moeten afwachten alvorens tot invordering over te gaan.
Daarnaast, en ook dat is persoonlijke beleving, vind ik de wijze waarop je het probleem hier presenteert een onprettige manier. Het maakt je onbetrouwbaar in mijn ogen, je spiegelt de lezer iets voor wat later niet blijkt te kloppen. Als jij werkelijk simpelweg wil weten hoe men erover denkt zou je de situatie gerust kunnen schetsen zoals hij is (met jou in de rol van ondernemer en niet van klant) of volkomen vanuit het perspectief van een derde.

Lidewei

Lidewei

29-08-2011 om 21:18

Terpi

"In mijn optiek had je op zijn minst per direct de optie van gespreid betalen moeten aanbieden en de reactie van de klant moeten afwachten alvorens tot invordering over te gaan. "

Ik heb direct ingestemd met de optie van de klant om gespreid te betalen, alleen besloot de bank om de bulk-incasso veel te vroeg uit te voeren. (dat was onderdeel van de storing) Dat heb ik de klant ook verteld. We hadden nog steeds de afspraak kunnen uitvoeren als zij ipv 5 incasso's er slechts 3 had gestorneerd. Dan had de klant gedaan wat we hadden afgesproken.

Maar ik heb weer begrepen waarom ik het op deze manier heb verteld. Bedankt.

Lidewei

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.