Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

100%mama

100%mama

06-01-2011 om 14:23

Ontslag nemen tijdens zwangerschapverlof

mag dat?

Na mijn verlof zou ik aan de slag kunnen bij mijn vorige praktijk (die is inmiddels overgenomen) met betere tijden en voorwaarden welke voor mijn gezin beter passen. Nu lukt het ivm verbouwen niet om eerder aande slag te gaan en kort na de verbouwing ga ik met verlof dus mijn idee is om midden in mijn verlof ontslag in te dienen bij mijn huidige werkgever om zo mijn 2 mnd opzeg termijn te "ontlopen".

Het is niet netjes, absoluut, maar de omstandigheden hier op dit moment zijn ook niet netjes te noemen dus daar ben ik een beetje klaar al mee.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

06-01-2011 om 14:35

Nu opzeggen

Waarom zeg je nu niet alvast op, per de datum die je in gedachten hebt? Je opzegtermijn is minimaal twee maanden, maar meer tijd is niet verboden. Volgens mij kan je huidige werkgever je daarom niet ontslaan. Hij moet toch vervanging regelen, neem ik aan, voor tijdens je zwangerschap. Dan kan hij in plaats daarvan iemand gaan zoeken voor vast.

Ook gedaan

Alweer een tijd geleden, dat wel. Maar ik zag het niet zitten om na mijn bevalling weer aan de slag te moeten bij toenmalige werkgever en er kwam een optie op een andere baan....

Men was wel verbaasd en een afscheid na 9 jaar in dienst heb ik nooit gehad. Maar daar ben ik wel overheen gekomen

Ervoor inderdaad ook nog een idee, zeker als je het toch al weet.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

06-01-2011 om 16:20

Niet netjes inderdaad

Ik zou ook gewoon al eerder opzeggen voor na je verlof, zodat ze op je werk op tijd vervanging kunnen regelen.

Mover

Mover

06-01-2011 om 17:38

Denk je er wel aan dat.....

Denk je er wel aan dat je nieuwe aanstelling dan ook ingaat op het moment van je einde indienst datum bij je oude werkgever? Want stel je voor dat (wil niet doemdenken, maar doe het toch), stel je voor dat het niet goed gaat met jou en/of je kindje, dan wil je nieuwe baas misschien ook niet jou als werknemer aannemen. En welke datum neem je uberhaupt? De verwachte bevallingsdatum + 10 weken? Wat nu als je 2 weken over tijd loopt? Als je in het ziekenhuis komt?
Je moet voorkomen dat je "zonder werk" zit, en dat je inkomen i.c. ziektegeld ivm bevallingsverlof, wel wordt doorbetaald.

Verder lijkt het mij als baas alleen maar prettig te weten dat je een vaste vervanger moet regelen ipv een tijdelijke. En hoe eerder ik dat weet als werkgever, hoe prettiger.
Succes met de zwangerschap! En je nieuwe baan!
Groetjes Mover

..and now for something completely different

van harte gefeliciteerd met je nieuwe oude baan. Wat ontzettend fijn dat je daar weg kunt. En dan ook nog terwijl je nr 2 (waarmee ook gefeliciteerd) verwacht!

Echt heel erg fijn. Nav van dat geharrewar over vrij krijgen moet het zalig zijn. Ik heb ooit bij een verder toffe werkplek gezeten waar ze erg krampachtig moeilijk deden over vrij. Wat was dat een akelig gevoel. Heerlijk dat je daar nu vanaf bent!

Asa Torell

Asa Torell

06-01-2011 om 22:00

Mwah

ik zou niet te gauw opzeggen, de sfeer zal er vast per direct nog meer op achteruit gaan zodra je dat meldt. Dan wil je er niet te lang meer werken!
Daarentegen is er natuurlijk ook wat voor te zeggen dat je werkgever dan een nieuwe ipv. een vervanger kan gaan zoeken. Misschien is 2 maanden voor het begin van het verlof een idee? Ik zou er in elk geval nog even over nadenken hoe dit het beste aan te pakken.

Yta Chalne

Yta Chalne

07-01-2011 om 08:28

Nou, ja

Jouw idee lijkt me prima, en dan kun je voor je verlof ingaat nog even terloops laten vallen dat je niet denkt terug te komen na je verlof. Dan weten ze het vast.

100%mama

100%mama

07-01-2011 om 10:06

Reaktie

Bedankt voor de reaktie's, voor nu weet ik dus het mogelijk is. Idd, het is niet netjes, maar soms kom je door omstandigheden op een punt dat je dat nou tottaal niet (meer) belangrijk vind.....

Nu opzeggen is geen optie vanwege de sfeer, ik heb al een hoop stress door het overlijden van mijn schoonvader en kan een negatieve sfeer nu even niet gebruiken (en geloof me dat die er nog meer gaat komen). Waar wel wat inzit is wat en wie mij betaald als het niet goed blijkt te gaan na de bevalling, aan de andere kant zal dat mijn "ouwe nieuwe" werkgever dan ook geen geld kosten behalve dat ik later aan mijn werkzaamheden kan beginnen. Dit is wel een puntje waar ik het met haar over moet hebben.

Gelukkig zadel ik mijn collega's niet op met extra werkzaamheden, ik ben de enige in de praktijk die deze werkzaamheden wetterlijk mag uitvoeren en dus zal er echt vervanging moeten komen.

Ik ga van de week nog even een praatje maken bij de andere praktijk, maar ik voel er echt gewoon rust bij, het is echt goed! Ondanks een shit begin van 2011 dus een absoluut plus puntje om naar uit te kijken (behalve baby X dan he, dat is geen puntje maar een punt, hahahaha)

Tijgeroog

Tijgeroog

07-01-2011 om 10:50

Vraag

Wanneer ga je eigenlijk met verlof?
Volgens mij gebeurt het echt wel vaker dat vrouwen na hun verlof niet terug komen, of omdat ze een andere baan hebben of omdat ze stoppen met werken. Dus daar zou ik me niet te druk om maken. En het is inderdaad vriendelijker om het al eerder te zeggen, maar als de sfeer toch al niet goed is zou ik me daar niet al te druk om maken.
Ik denk trouwens, maar dat weet ik niet zeker, dat als je door de zwangerschap en bevalling pas later weer kunt beginnen met werken, dat uit hetzelfde potje betaalt wordt als je zwangerschapsverlof, dus niet ten laste van je werkgever. Maar zoek dat goed uit, voor je op mij vertrouwt.

Hanne.

Hanne.

07-01-2011 om 11:36

Bedenk ook

Bedenk ook dat als het straks NIET goed gaat na de bevalling je nieuwe werkgever (als hij vervelend wil zijn), je op je eerste (fictieve) werkdag weer kan ontslaan, je zit dan nl nog in je proeftijd.

100%mama

100%mama

07-01-2011 om 15:55

zal idd het een en ander uitzoeken wat betreft julie opmerkingen waar ik niet op was gekomen. Ik ben blij met jullie tips en opmerkingen!

Hanne, je hebt helemaal gelijk wat betreft de "nieuwe" werkgever! Wel is het zo dat wij samen een vertrouwensband hebben na 8 jaar samenwerking en je eigenlijk bij een nieuwe baan nergens zekerheid hebt wat betreft het wel of niet vortzetten van een dienstverband. Feit bijft dat ik absoluut weg wil waar ik nu werk en dit de meest vertrouwde (en leukste!!!) optie is die qua vertrouwen ook direct klikt omdat we dat al 8 jaar hebben.

100%mama

100%mama

07-01-2011 om 15:59

En rodebeuk

het voelt.....ZO....haast bevrijdend, hahaha, zalig gewoon! Ik heb overigens op mijn afrekening van de uren gezien.....dat de uren ds fijn van mijn tijd zijn af gegaan, weet je, lekker belangrijk ik maak er geen woorden meer aan vuil hoor, straks ben ik van dat krampachtige gezeur af! Het lijkt lang, maar in mei ga ik met verlof en voor je het weet.....is het Mei!

Hanny61

Hanny61

07-01-2011 om 16:27

Ontslag tijdens proeftijd

Ook voor de proeftijd gelden de opzegverboden. Oftewel, het is verboden om iemand in de proeftijd te ontslagen die ziek is of zwanger. Vaak zal men dan ook geen reden geven waarom iemand wordt ontslagen en dat hoeft ook niet in de proeftijd. Maar, als je er nog niet hebt gewerkt en je (nieuwe) werkgever zegt op je eerste werkdag al dat je niet terug hoeft te komen, dan ligt het voor de hand dat ziekte de reden van het ontslag is en dan kun je er werk van maken. Maar ik hoop (en verwacht op grond van jouw berichtjes over de nieuwe werkgever) dat dit niet gaat gebeuren.

100%mama

100%mama

07-01-2011 om 20:42

Hanny61

Bedankt! Weer wat wijzer aan deze kant! Nee, ik geloof absoluut niet dat dit zal gebeuren, maar het is fijn wel te weten hoe het werkt!

(¯`·._.·NashA·._.·´¯)

(¯`·._.·NashA·._.·´¯)

07-01-2011 om 21:51

Sorry hanny, hoe kom je daarbij?

In de proeftijd mag je WEL ontslagen worden als je ziek of zwanger bent, het mag alleen niet VANWEGE die ziekte of zwangerschap zijn. Maar een werkgever is meestal niet zo "dom" om te zeggen dat de ziekte of zwangerschap de eigenlijke reden is....

De opzegverboden zijn niet van toepassing op ontslag in de proeftijd, omdat je namelijk niet OPzegt. In de proeftijd kun je per elke dag gewoon ontslagen worden, zonder OPzegtermijn....

100%mama

100%mama

08-01-2011 om 08:35

Daar

heb je idd gelijk in Nacha. Je mag idd "gewoon" opgezegt worden. Maar goed, ik wil hier weg en dus zal ikbij een nieuwe werkgever of het nu mijn "oude nieuwe"is of een geheel nieuwe altijd in komen te zitten, het kan ook zomaar gewoon niet matchen. Voor nu weet ik dat ik in ieder geval wteerlijk gezien tijdens mijn verlof (of idd net ervoor) mag opzeggen en daarna zien we wel weer.

Hanny61

Hanny61

10-01-2011 om 14:41

Zo bedoelde ik het ook, nasha

Ziekte en zwangerschap mogen geen reden zijn voor ontslag, óók niet in de proeftijd. Vandaar dat ik aangaf dat ontslag heel vreemd is als je nog geen slag werk hebt verricht. Dan kan het heel goed toch verband houden met ziekte..

(¯`·._.·NashA·._.·´¯)

(¯`·._.·NashA·._.·´¯)

10-01-2011 om 21:57

Ok hanny

zo leek het namelijk niet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.