Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

stans verlinden

stans verlinden

21-05-2010 om 15:49

Ontslagen juffen en meesters

Het gaat gebeuren, er gaan ontslagen vallen op meerdere scholen in het Noord-Limburgse. Te weinig leerlingen. Waar kan een juf/meester van de basisschool met jaren ervaring(en dus ook niet meer de jongste)terecht?
Voorgezet onderwijs? De zorg? De WW? Van de laatste optie krijg ik buikpijn, nou ja, wie niet.
Er is tijd (een jaar)en geld voor scholing.
Ik zie het even niet meer, graag jullie suggesties.
Verhuizen naar Amsterdam of zo waar wel nog banen zijn is niet te doen.

Help!
Stans

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niet naar het vo, zou ik denken

Ik heb er geen verstand van, maar het lijkt mij dat als het leerlingenaantal in het BO nu krimpt, dat verschijnsel zich in het VO over een paar jaar ook gaat voordoen. Dus dan is het VO misschien niet de handigste uitwijkmogelijkheid.

Verhuizen naar Amsterdam gaat wat ver, maar is er dichter bij huis niet een regio waar het er wat beter voorstaat? Maar goed, daar gaan al jouw collega's dan ook heen natuurlijk.

Praktischer misschien: is er vanuit de school/het bestuur niet iets aan begeleiding/outplacement?

Sterkte ermee

Temet

rianne j

rianne j

22-05-2010 om 14:46

Mbo

Naar het mbo ? Je zou daar nederlands en rekenen kunnen geven. Door de invoering van landelijke examens zit daar werk.

Stans

Ik zou eerst wat meer tijd nemen om van de schrik te bekomen. Juist in het onderwijs verwacht je dit niet. Dus het is nou niet iets waar je lang naartoe geleefd hebt.

De WW kan heerlijk zijn...als je weet dat je er weer uit gaat komen. Laat je daar dus niet te veel door afschrikken.

Kortom: wen eerst aan het idee dat dit te gebeuren staat. Is jou persoonlijk de wacht aangezegd trouwens? Dat wordt niet helemaal duidelijk (wel waarschijnlijk).

Je moet gewoon overnieuw beginnen. Niet met welke banen je gaat zoeken maar veel dichter bij huis. Bij jezelf. Bij wat je leuk vindt, wat bij je past, wat je sterke kanten zijn. Daar zoek je een type baan bij en dan ga je kijken in welke sectoren dat soort banen te vinden is, vervolgens hoe die sectoren in jouw regio ervoor staan enzenz.

Netwerken is ook heel belangrijk. Dat wil allemaal geleerd zijn als je zolang naar tevredenheid je beroep hebt uitgeoefend. Maar nogmaals, je gaat (begrijpelijk) veel te hard.

Ik zie nog 1000 manieren hoe dit op zijn pootjes terecht kan komen, dus wanhoop vooral niet!

stans verlinden

stans verlinden

22-05-2010 om 18:00

En verder

Het Voortgezet en ook het MBO trekken me niet echt. En Temet heeft ook gelijk, hetzelfde probleem gaat zich daar over een jaar of zes ook voordoen.
Rodebeuk, hoe kan de WW leuk zijn, ik wil niet altijd vrij hebben en ook niet een derde minder te besteden hebben. Ik wil mijn ei kwijt.
Ik wil graag je optimisme overnemen, ik doe mijn best.
Niemand weet nog wie ontslagen wordt, dat wordt binnenkort duidelijk.
Oké, eerst uitzoeken wat ik leuk vind en waar mijn sterke kanten zitten, dat weet ik al.
Dan zoeken welke banen daar bij passen, hoe doe ik dat?
Kun je me daar een tip voor geven?
Er komt wel begeleiding vanuit het bestuur en dan is er nog een jaar tijd voordat de ontslagen daadwerkelijk vallen. Waar die begeleiding uit gaat bestaan weet ik niet.
Geef me een paar van je 1000 mogelijkheden.
Groet,
Stans

Stans

Ik heb het nu een beetje druk met de kinderen (wilde alleen opstaan maar dat is niet gelukt, die kleine heeft de deurkruk gehoord).

Dat met de WW is meer om te prikkelen, natuurlijk kijk je daar tegenop, logisch. Ik kom zelf net vers uit de WW (18 mei begonnen, terwijl ik al begin april uit 2 banen kon kiezen en pas per 1-3 ontslagen was) en het gekke was dat het me deze keer gelukt is om gewoon even 2 maanden uit te rusten. De eerste keer dat ik in de WW zat vond ik het ook heel erg moeilijk.

De eerste drie maanden krijg je tegenwoordig trouwens 3/4 van je laatsteverdiende loon.

Maar goed, je moet aan je employability gaan werken en dat kan werkelijk waar heel leuk zijn. Ik werk zelf in een sector waar veel meer wisselingen zijn in het werkaanbod en waar de meeste mensen tussen de 1 en 8 jaar bij een werkgever werken. Ik heb het kunstje moeten leren maar het is dus de moeite waard. Netwerken, je elevator pitch klaarhebben, even denken hoor...

Die kleine duwt alweer zijn kouwe pootjes op mijn schoot dus ik kom echt een andere keer bij je terug!
Fijne Pinksterdag....

groeten van

RB
PS Tip 1 ga eens googlen op werk zoeken en netwerken. Bij intermediair bijvoorbeeld. En met een 'open mind'. Dan krijg je al een idee.

Sancy

Sancy

23-05-2010 om 10:42

Aanvulling op rode beuk

Wat ook een mooie site is, is de volgende:
http://www.carrieretijger.nl/

stans verlinden

stans verlinden

25-05-2010 om 19:21

Goed...

...ga ik doen, ik probeer positief te blijven, bedankt voor de tips zover.

Nabrander

Hoi Stans, dit is een heel nuttige column:
http://www.intermediair.nl/artikel/ben-tiggelaar/79982/achtbaan.html

en verder moet je bedenken dat je in je eerste bericht een stap of vier oversloeg.

1. slechte nieuws verwerken
2. positief vertrekverhaal opstellen (wat haal je uit je oude werk, waar verheug je je op nieuwe kansen, wat had je het liefst gedaan de komende tijd als je wel bij je werk had kunnen blijven etc) - zodat je snel aan de buitenwereld kunt vertellen hoe je erop terugkijkt
3. met jezelf aan de slag, zelfonderzoek watkanikwilik
4. marktonderzoek (netwerken): waar kan ik een plek vinden waar mijn vaardigheden zijn gevraagd
5. daadwerkelijk solliciteren

...jij was in één keer naar nummer 5 gesprongen.

Hieronder nog even de tekst van die nuttige column:
(hangt bij mij op de WC want ik wist een paar maanden dat ik per 1/3 zou worden ontslagen):

Achtbaan
Auteur: Ben Tiggelaar | 08-06-2009 |

De eerste keer dat mijn carrière eindigde was ik 27. Ik had een jaar geprobeerd een kleine businessunit van een trainingsbedrijf succesvol te maken, maar was niet veel opgeschoten.

Ik besloot iets anders te gaan doen. Iets als zelfstandige. Maar ik had nog geen idee wat.

De tweede keer dat mijn carrière eindigde was ik 32. In de vijf jaar ervoor had ik een aantal leuke freelance en interimklussen gedaan en bovendien een heel dik boek geschreven over internetstrategie. Dat boek verkocht geweldig, evenals de trainingen die ik verzorgde. Totdat in 2001 iedereen zijn interesse verloor in internet. Eerst de beleggers. Toen de bezoekers van seminars en kopers van managementboeken. Een paar maanden later lag ik bij De Slegte.

Een loopbaan lijkt op een achtbaan waar je - soms met tussenpozen - ruim veertig jaar in zit. En hoewel het meestal minder snel gaat dan in een echte achtbaan, kunnen de gevoelens van angst en onrust die je onderweg ervaart behoorlijk heftig zijn.

Onzinnig eigenlijk. Want aan het einde van de Nederlandse carrièreachtbaan zien we vrijwel iedereen veilig en met lachende gezichten uitstappen. Gemiddeld hebben de mensen die dit jaar met pensioen gaan elf economische crises meegemaakt. Plús al het andere gedoe dat werk met zich meebrengt.

Net als met een echte achtbaan is de eerste looping het spannendst. Wie op dit moment midden in z'n eerste loopbaancrisis zit, wie nu na z'n studie geen baan vindt of na een paar jaar hard werken opeens thuiszit, heeft misschien het gevoel dat dit het einde van de wereld is. Maar naarmate je werkwereld vaker is ingestort, leer je dat het mogelijk is jezelf opnieuw uit te vinden. Om met wat je kunt en wie je kent gewoon weer opnieuw te beginnen. Stap voor stap groeien nuttige eigenschappen als veerkracht en relativeringsvermogen.

Gewoon blijven zitten dus in die achtbaan, riemen vast en gaan.

stans verlinden

stans verlinden

29-05-2010 om 13:28

Positief

Over een week of drie is het bekend, wie wel, wie niet.
Hoop dat ik er niet bij zit.
Mocht het wel zo zijn kom ik bij je terug, ik word positiever gestemd door je berichten.
Stans

Mooie column

Dank je Rodebeuk!
Vonda

En natuurlijk...

... veel succes Stans!
Vonda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.