Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Onverwachte kosten rond erfenis

Van de week kreeg ik een brief van een notaris dat er een zeer ver, mij onbekend familielid is overleden en kennelijk ben ik een van de vele erfgenamen die ze nu aan het aanschrijven zijn. Leuk, maar geen idee of dat iets oplevert. Beneficiair aanvaarden, denk ik dan. Maar wat ik wel gek vind is dat wat ik ook doe, het altijd minimaal 160 Eu kosten bij die notaris oplevert, of ik nou weiger, aanvaard of beneficiair aanvaard; en daarnaast moet ik ksoten maken om bij een andere notaris mijn handtekening te laten autoriseren, of ik moet naar hun rijden (eind weg). En daarnaast zijn de kosten van bv beneficiair aanvaarden ook nog voor ons, terwijl we geen idee hebben of er baten zijn en wat het allemaal aan uitzoekwerk door die notaris kan gaan kosten.
Al bij al, zijn de erfgenamen dus gewoon fucked want hoe dan ook moet je betalen, ook als je hier niks mee te maken wil hebben. Dat is toch eigenlijk raar?
Bij verwerpen gaan ze anders mijn kinderen aanschrijven, dus die moeten dan ook weer 160 eu pp gaan betalen, wat ze er ook mee willen. Dat ga ik maar niet doen dan, dan heeft de notaris nog meer inkomsten en wij kosten.
Ik vind het apart dat als er iemand overlijdt die geen testament heeft (maar mogelijk ook geen bezittingen), allerlei verre familieleden onvrijwillig de kas van de notaris moeten gaan spekken. 
Weet iemand hier meer over uit eigen ervaring of kennis?
En mag ik dit item tevens even gebruiken om iedereen te stimuleren een testament te maken als je geen kinderen hebt, tenzij je graag verre familieleden op kosten jaagt na je dood...

“en daarnaast moet ik ksoten maken om bij een andere notaris mijn handtekening te laten autoriseren, of ik moet naar hun rijden (eind weg).”

Dit is niet zo, al wordt dit door notarissen zelf wél gezegd (kunnen ze veel geld voor rekenen nl). Kijk maar eens op de website van je gemeente en laat daar je handtekening legaliseren voor een paar centen. Heb ik 3 jaar geleden ook gedaan voor de verkoop van mijn huis en is net zo rechtsgeldig!

Kersje schreef op 14-12-2025 om 14:06:

Dit is niet zo, al wordt dit door notarissen zelf wél gezegd (kunnen ze veel geld voor rekenen nl). Kijk maar eens op de website van je gemeente en laat daar je handtekening legaliseren voor een paar centen. 

Interessant, nooit geweten dat dat kon. Maar dat kost inderdaad maar een fractie van wat het bij de notaris kost. 

Ik heb niet zulke beste ervaringen met de notaris. Heel veel geld voor uiterst matige dienstverlening. Maar ja, je hebt ze soms nodig. Ook het uitzoekwerk bij een erfenis of het beneficiair aanvaarden kost nou eenmaal geld. Daar zou ik op zich niet zulke problemen hebben als je dan 100% zeker kan weten dat het goed en zorgvuldig gedaan zou worden 

Als je weet wie er nog meer aangeschreven zijn en de erfenis willen verwerpen, dan kun je dat gezamenlijk doen. Dan betaal je samen de € 160 in plaats van ieder apart.Kosten gezamenlijk aanvaarden of verwerpen

Zijn er naast u meer erfgenamen die dezelfde erfenis willen verwerpen of aanvaarden? Als u gezamenlijk de verklaring nalatenschap instuurt of inlevert, betaalt u samen eenmaal griffierecht.

Let op: als niet alle erfgenamen dezelfde keuze maken, dan worden er 2 verklaringen ingediend bij de rechtbank:

• één door de erfgenaam die beneficiair aanvaardt namens de overige erfgenamen
  • één door de erfgenaam die verwerpt namens de overige erfgenamen.

De rechtbank maakt dan 2 aktes op en u betaalt 2 keer griffierecht.

Mamajome schreef op 14-12-2025 om 18:14:

Als je weet wie er nog meer aangeschreven zijn en de erfenis willen verwerpen, dan kun je dat gezamenlijk doen. Dan betaal je samen de € 160 in plaats van ieder apart.Kosten gezamenlijk aanvaarden of verwerpen

Zijn er naast u meer erfgenamen die dezelfde erfenis willen verwerpen of aanvaarden? Als u gezamenlijk de verklaring nalatenschap instuurt of inlevert, betaalt u samen eenmaal griffierecht.

Let op: als niet alle erfgenamen dezelfde keuze maken, dan worden er 2 verklaringen ingediend bij de rechtbank:

• één door de erfgenaam die beneficiair aanvaardt namens de overige erfgenamen
  • één door de erfgenaam die verwerpt namens de overige erfgenamen.

De rechtbank maakt dan 2 aktes op en u betaalt 2 keer griffierecht.

En hetzelfde geldt voor beneficiar aanvaarden. Als je dat ook gezamenlijk doet, betaal je ook maar 1x. Dus die kosten kun je dan samen delen.

Heb je enig idee wat er te verwachten valt aan erfenis? Als iemand een koophuis had dat verkocht wordt, blijft er al snel wat over. Hoeveel erfgenamen zijn er? Ken jij die ook? Ik neem aan dat in ieder geval jouw broers en zussen (als je die hebt) ook erfgenaam zijn.

Ginevra schreef op 14-12-2025 om 14:34:

[..]

Interessant, nooit geweten dat dat kon. Maar dat kost inderdaad maar een fractie van wat het bij de notaris kost.

Ik heb niet zulke beste ervaringen met de notaris. Heel veel geld voor uiterst matige dienstverlening. Maar ja, je hebt ze soms nodig. Ook het uitzoekwerk bij een erfenis of het beneficiair aanvaarden kost nou eenmaal geld. Daar zou ik op zich niet zulke problemen hebben als je dan 100% zeker kan weten dat het goed en zorgvuldig gedaan zou worden

Ze hebben jou blijkbaar wel gevonden. Wellicht kun je zelf al wat informatie vinden over dat verre familielid. Niemand in de familie? Of via internet? 

Je kunt de notaris bevragen of hij/zij al meer familieleden heeft gevonden en zo ja, wie?
En als de notaris zegt: ik mag die gegevens uit privacy-oogpunt niet verstrekken, kan je de notaris vragen dat aan die betreffende familieleden te vragen. Met toestemming mogen ze nl contactgegevens wel delen.
Best ook fijn te weten wie (hoeveel familieleden) al opgespoord zijn.

Ik begrijp wel jouw verbazing dat je sowieso moet betalen, zelfs als je zou weten dat het een kale kip is. Wat zou er gebeuren als je weigert te betalen? Ook interessante vraag voor de notaris.

Ik was ook even verbaasd over deze kosten. Maar het blijkt wel te kunnen: online: 

Kosten verschillen per situatie en per notaris

Niet iedere erfenis is even ingewikkeld en dat zie je terug in de
factuur van de notaris. Zijn er duidelijke afspraken in een testament en
zijn de erfgenamen het snel eens? Dan is de klus vaak snel geklaard.
Een eenvoudige verklaring van erfrecht, die bewijst wie recht heeft op
de erfenis, kost meestal tussen de 300 en 600 euro. Soms kan het
goedkoper uitvallen als bijvoorbeeld alleen de bank het document vraagt
en er maar één erfgenaam is. Is de situatie juist ingewikkeld, zijn er
veel erfgenamen of is er ruzie? Dan kost het juist meer tijd en werk, en
kunnen de notariskosten oplopen tot wel 1.200 euro of meer.

Zo te lezen kom je er nog redelijk goedkoop vanaf. Maar het blijft vreemd. Eigenlijk is het werk wat de notaris doet voor degene die overleden is, dus zou de notaris zich dan moeten voegen bij de mensen die nog een schuld hebben. Maar dat zou ook ten laste van de erfenis komen. 

Weet je wie de executeur testamentair is? en of die er is?

tsjor schreef op 15-12-2025 om 10:09:

Ik was ook even verbaasd over deze kosten. Maar het blijkt wel te kunnen: online:

Kosten verschillen per situatie en per notaris

Niet iedere erfenis is even ingewikkeld en dat zie je terug in de
factuur van de notaris. Zijn er duidelijke afspraken in een testament en
zijn de erfgenamen het snel eens? Dan is de klus vaak snel geklaard.
Een eenvoudige verklaring van erfrecht, die bewijst wie recht heeft op
de erfenis, kost meestal tussen de 300 en 600 euro. Soms kan het
goedkoper uitvallen als bijvoorbeeld alleen de bank het document vraagt
en er maar één erfgenaam is. Is de situatie juist ingewikkeld, zijn er
veel erfgenamen of is er ruzie? Dan kost het juist meer tijd en werk, en
kunnen de notariskosten oplopen tot wel 1.200 euro of meer.

Zo te lezen kom je er nog redelijk goedkoop vanaf. Maar het blijft vreemd. Eigenlijk is het werk wat de notaris doet voor degene die overleden is, dus zou de notaris zich dan moeten voegen bij de mensen die nog een schuld hebben. Maar dat zou ook ten laste van de erfenis komen.

die kosten van de notaris komen ten laste van de erfenis, die voor de verklaringen waar TO het over heeft komen ten laste van de individuele erfgenamen. 

Ja, dat begrijp ik, maar ik begrijp ook dat het een onaangename verrassing is en dat die voor veel verwarring zorgt als je geen enkele band hebt met de overledene. Zoiets als een loterij, waarbij je iets gewonnen hebt als je nu 100 euro overmaakt: hoe dan waarvoor, wat dan, waarom, niet om gevraagd. In het geval van de erfenis kun je er blijkbaar ook niet onderuit. 
Behalve de oproep om een testament te maken zou dit ook een oproep kunnen zijn om eventueel nu nog niet gekende verre familieleden maar te gaan achterhalen. 

AnnaPollewop

AnnaPollewop

15-12-2025 om 16:10 Topicstarter

Kersje schreef op 14-12-2025 om 14:06:

“en daarnaast moet ik ksoten maken om bij een andere notaris mijn handtekening te laten autoriseren, of ik moet naar hun rijden (eind weg).”

Dit is niet zo, al wordt dit door notarissen zelf wél gezegd (kunnen ze veel geld voor rekenen nl). Kijk maar eens op de website van je gemeente en laat daar je handtekening legaliseren voor een paar centen. Heb ik 3 jaar geleden ook gedaan voor de verkoop van mijn huis en is net zo rechtsgeldig!

Top tip, ga ik doen!

tsjor schreef op 15-12-2025 om 10:09:

Ja, dat is de notaris die ons aanschreef. Blijkbaar heeft een familielid dat aan hen gevraagd.

Verder heb ik inmiddels een paar andere familieleden aangehaakt, die dus ook waren aangeschreven. Hoeveel er verder nog zijn is mij niet bekend, wie weet wil de notaris dat inderdaad verklappen. Heel rijk zal de overledene niet zijn vermoed ik als ik zo wat dingen na zoek, en de familie is best uitgebreid. Dus ik ga er niet vanuit dat we er razend rijk van worden, maar het gewoon terzijde leggen lijkt ook niet echt een optie.

Tot nu toe ben ik al een stuk wijzer geworden van al jullie tips, waarvoor dank!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.