Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Borrel

Borrel

03-02-2015 om 18:08

Op lokatie of webwinkel sterke drank verkopen

Ik vraag dit namens iemand die geen ouder is en dus ook geen doelgroep, maar hier zit zoveel expertise dat ik hem heb gevraagd of ik het hier mag vragen.

Situatie: iemand die voor zijn liefhebberij graag wijn en mede maakt, en ook wil gaan experimenteren met kruiden, vruchten en/of specerijen in sterke drank als wodka.
Hij zou graag eens wat willen gaan bijverdienen met deze hobby. Rijk verwacht hij er niet van te worden, maar dan kun je denken aan het uitvullen van zijn product in kleine flesjes en dit verkopen op festicals, bazaars, open dagen etcetera. Het gaat niet om vele liters en liters drank en hij zal er ook niet rijk van worden, maar het is een hobby, en naast zijn stuciefinanciering (hij is meerderjarig) een leuk extraatje.

Wat de mede en wijn betreft ziet hij hier niet zoveel problemen qua wet. Pas als het alcoholpercentage boven de 15% komt wordt het lastig. Hij is al flink aan het googlen geweest en las al van alles over bijvoorbeeld de drank- en horecavergunning, maar hij wil op lokatie of met een webwinkel vanuit huis werken. Welke opleiding moet hij eventueel volgen en is dat erg zwaar of kan dat gewoon naast je werk of studie?

Wat zijn de mogelijkheden en de onmogelijkheden bij de verkoop op o.a. beurzen en via de webwinkel van met name sterke drank?

Vanzelfsprekend wil hij geen moeilijkheden, hij wil het dan ook bij de belasting gaan opgeven zodat hij de aanschaf van flessen en alle middelen die hij nodig heeft ook kan aftrekken. Graag ook daar tips voor.

Nogmaals, het gaat niet om een volwaardig bedrijf maar om een leuke hobby waar hij heel legaal zijn studiefinanciering wat mee wil aanvullen.

Sociale Hygiene

Sociale Hygiene
http://www.ondernemersplein.nl/regel/slijterijvergunning/

En natuurlijk geen alcohol verkopen aan mensen onder 18 jaar en zonodig vragen om legitimatie.

http://blog.wetrecht.nl/zelf-alcohol-maken-mag-dat/

Maar ook voor het zelf brouwen van alcohol heb je regels.

Het lijkt me overigens inderdaad een hele puzzel, maar goed om te leren hoe je hier ondernemer in kunt zijn.

Ik zou ook zelf even met de belasting bellen of een afspraak maken. En dan niet over 1 nacht ijs gaan.

En mogelijk eens spreken met mensen die op de markt staan en mensen die een drankhandel hebben. Veel mensen vinden het vaak leuk om over hun werk te praten en daar doe je vaak de beste tips op.

Borrel

Borrel

03-02-2015 om 20:10

AnneJ

Bedankt voor je reactie, ik deel je bericht met hem.

Voor zover ik weet stookt hij niet zelf alcoholische drank boven de 15%, maar maakt hij (naast mede en wijn) kruiden/specerijen/vruchtendrankjes met niet-zelfgestookte sterke drank. Denk dan bijvoorbeeld aan koffielikeur op basis van brandenwijn en koffiebonen, zelfgemaakte cointreau en zo. De recepten kun je zo op internet vinden (ik heb ze zelf ook) en maak je met kant en klare drank van de slijter.

En de daaruit ontstane drankjes wil hij dan in leuke kleine flesjes doen en verkopen.

Wat de mede betreft: hij voldoet aan de voorwaarden (zegt hij). De kritische grens van het thuis drank maken ligt op de 15%. Mede en wijn ligt daar vaak onder.

Katniss

Katniss

03-02-2015 om 20:40

Accijnsgoederenplaats

Voor het produceren van accijnsproducten (w.o. alcoholische dranken) heb je een vergunning Accijnsgoederenplaats (AGP) nodig. Volgens mij niet als je alleen voor jezelf produceert, maar wel als je het verkoopt. Aan die vergunning hangen dan weer allerlei administratieve voorwaarden. Zie ook hier:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/brochures_en_publicaties/informatie_over_het_gebruik_van_een_vergunning_opslag_in_een_accijnsgoederenplaats

Borrel

Borrel

03-02-2015 om 21:22

Ik geef het aan hem door

Bedankt voor de reactie!

Thursday Next

Thursday Next

03-02-2015 om 21:51

verder

Als hij op een markt of braderie staat dan moet die markt een vergunning hebben om alcoholische drank te verkopen. Er is hier trouwens wel een gedoogbeleid voor, vaak mag het niet maar wordt het wel gedoogd. Schenken en/of laten proeven mag niet.
En als je thuisgemaakte spullen verkoopt zijn er voorschriften over de hygiëne.

Dit las ik op een ander forum:
Braderie: Indien er voor de braderie een ontheffing in het kader van artikel 35 van de Drank- en Horecawet is verleend, is het toegestaan om zwakalcoholhoudende drank te verkopen (= de drank wordt dan ergens anders gedronken en niet ter plekke genuttigd) en te schenken (= de drank wordt dan ter plekke genuttigd). Alleen indien je zwakalcoholhoudende drank schenkt, moet je beschikken over een SVH.

Markt: De kans dat er voor een reguliere markt de eerdergenoemde ontheffing wordt verleend is erg klein. Op basis van van artikel 18 van de Drank- en Horecawet is het zonder ontheffing niet toegestaan om alcohoudende dranken te verkopen vanuit marktkramen (= op markten). Dus een vergunning is niet eens mogelijk.

Verder moeten alle ondernemingen die eet- en drinkwaren bereiden, verwerken, behandelen of vervoeren veilig met voedsel omgaan. Lees meer over Hygiëne van levensmiddelen (HACCP) http://www.ondernemersplein.nl/regel/haccp/

Borrel

Borrel

05-02-2015 om 10:59

bedankt!

Ook dit geven we door!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.