Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Sascha2

Sascha2

29-07-2009 om 13:12

Opgenomen vakantiedagen toch niet opnemen

Hoi,
Een vraagje op het gebied van vakantiedagen. Indien je als werknemer hebt aangegeven een week afwezig te willen zijn en dit is niet tegengehouden, in hoeverre mag je dan als werknemer op dit verzoek terugkomen? Anders gezegd: als je besluit om in die week toch een of meerdere dagen te gaan werken, kan dat of ben je gehouden om de aangevraagde dagen ook daadwerkelijk op te nemen? De van toepassing zijnde cao bepaalt er niets over, er is geen sprake van bijzondere bedrijfsbelangen (bijv. inhuren van dure krachten om jouw afwezigheid te dekken) etc. In het verleden was het geen probleem, nu is er een manager die het wel als een probleem lijkt te zien (reden overigens onbekend). Na het horen van dit verhaal kwam bij mij de vraag op en ik ben erg benieuwd naar antwoorden.
Dank voor het meedenken alvast,
Sascha

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik zou zeggen

met mijn "boeren boekhouders"-verstand, waarom maakt hij daar een probleem van? Bij ons geeft dat in ieder geval nooit problemen, soms gaat het toch gewoon zo? Je plant vakantie in begin van het jaar en in de loop van dat jaar blijkt dat je niet weggaat, of om een andere reden geen vrij hoef te nemen. Geen probleem lijkt mij, zeker niet omdat er geen extern iemand voor je wordt ingeleend, kun je toch "gewoon" gaan werken?
Nogmaals, gewoon boerenverstand, maar ik kan me niet voorstellen dat het wettechnisch niet zou mogen!

Boeren en boekhouders

Ik kan me wel voorstellen waarom iemand bezwaar zou kunnen hebben, nl. als het bedrijf graag wil dat vakantiedagen ook daadwerkelijk worden opgenomen. Niet-opgenomen vakantiedagen moeten in principe of later worden opgenomen, of worden uitbetaald. Als dat om wat voor reden dan ook slecht uitkomt, is het handig als de werknemer de dagen ook daadwerkelijk opneemt, en dan zit je dus niet te wachten op het alsnog weer 'teruggeven'van dagen.

Maar de manager in kwestie kan natuurlijk ook gewoon een zeur zijn. Maar waarom vraag je het niet even?

Wat betreft wettelijke rechten: bij mijn weten staat er in de wet dat vakantie door de werkgever in overleg met de werknemer wordt vastgesteld. Dus dat zou betekenen dat eenmaal ingeroosterde vakantiedagen niet zonder meer mogen worden teruggegeven. Wel als werkgever accoord gaat natuurlijk, maar in onderling overleg mag bijna alles.

Groeten,

Temet

Ligt ok aan het bedrijf denk ik

als ik ineens weer zou willen werken terwijl ik vrij zou zijn, zou dat bij ons niet kunnen omdat er al eimand voor mij werkt op dat moment. Ik kan het wel aangeven als ik een poosje van te voren weet ide dag toch niet nodig te hebben maar dan hangt het van de goodwil van de invaller af. Terecht want die rekent er ook op om te werken.
In andere branches zal het misschien makkelijker gaan? Mijn man kan in overleg wel een dag of zo komen maar heel de week dan weer terug, ik denk het neit.

Sascha2

Sascha2

03-08-2009 om 08:35

Dank

Dank voor het meedenken. Inderdaad, ik volg de gedachte van Temet, dat eenmaal ingeplande dagen in beginsel vast staan, maar dat in goed overleg een boel mogelijk moet zijn. De reden waarom de manager in dit geval moeilijk doet is onbekend, sterker nog: de betrokken werknemer kreeg vorige week een mailtje met verzoek tot vergadering op een roostervrije dag, wees dit verzoek uiteraard af en kreeg een reactie waarom hij nu alweer vrij was . Had ik al gezegd dat het een vrij wispelturige manager is? Nee, de reden blijft giswerk. Maar ik als jurist vroeg mij af hoe het zat en wat de bezwaren in de praktijk zouden kunnen zijn. Ik denk inderdaad dat het al dan niet meewerken van de werkgever afhankelijk is van de functie en soort bedrijf.
Dank voor de input!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.