Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Carolientje

Carolientje

22-04-2012 om 17:20

Opleiding volgen, of niet?

Geen idee of dit de meest geschikte rubriek voor mijn dilemma is, maar goed, ik moet 'm ergens kwijt!

Al een paar jaar heb ik het gevoel in mijn werk als medisch secretaresse mijn talenten en interesses niet goed te benutten. Mijn werk is niet vervelend, maar ik haal er ook geen bevrediging uit. Ik denk nooit: leuk, morgen weer werken!

Om te proberen wat meer zicht op mijn vaardigheden etc. te krijgen, heb ik in het ziekenhuis waar ik werk een loopbaantrajectonderzoek gedaan. Hieruit kwam uiteindelijk naar voren dat ik een 'doener' ben een veel behoefte heb om iets voor een ander te kunnen betekenen. De welzijnssector spreekt mij het meeste aan.

Ik ben op internet gaan speuren naar mogelijke beroepen of opleidingen waar ik mijn ei meer kwijt zou kunnen, en kwam tenslotte uit bji een opleiding Medewerker Maatschappelijke Zorg op MBO-niveau, met als aandachtsgebied (licht) verstandelijk beperkte kinderen of volwassenen.

Maar nu komt mijn probleem; ik ben inmiddels wèl 48 jaar en dat roept bij mij de volgende vragen op:

- wie zit er nog op mij te wachten als ik eenmaal klaar ben met de opleiding en ik inmiddels 51 à 52 jaar ben??
- is er überhaupt wel werk te vinden in deze sector?
- kun je een beroep in deze sector vinden waarbij je geen onregelmatige werktijden hebt? (dit ivm mijn man die regelmatig onverwacht een paar dagen en nachten weg moet voor zijn werk en wij twee kinderen van 11 en 13 jaar thuis hebben).

Kortom, twijfels, twijfels en nog eens twijfels!!

Wie herkent mijn dilemma en kan mij advies/tips geven. Misschien is er iemand die tòch de stap gezet heeft?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Secretaresse en leeftijd

Hoi,
goed idee!

Lezer: als medisch secretaresse waa je meestal geen mensen denk ik

On topic: in de maatschappelijke zorg is een wat hogere leeftijd juist een plus denk ik: levenservaring.

Mijn moeder is op haar 45e begonnen met een aanvullende opleiding en werkt nu in haar 2e aacdemisch ziekenhuis met veel plezier! Ze is zelfs op haar 60e nog van baan gewosseld, ook in de psych zorg.

bibi63

bibi63

22-04-2012 om 19:57

Huh lezer?

Jij hebt over de functie ziekenverzorgster of thuishulp, volgens mij zoekt Carolientje het wel in de zorg, maar dan niet op de wijze zoals jij het beschrijft.
Gr. Bibi

Lezer

Sorrie lezer, ik had het zelf niet goed gelezen!
Klinkt als een soort dagelijkse begeleiding.

GS

GS

23-04-2012 om 12:26

Leeftijd enzo

De opleiding die je wilt gaan doen ken ik niet, dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen. Ik wil alleen aangeven dat je je geen zorgen moet zitten maken over de combinatie met de werktijden van je man en je opgroeiende kinderen. Deze zijn nu al 11 en 13, dus over 4 jaar al weer 15 en 17!
Qua leeftijd voor je werk? Tsja, niet hatelijk bedoeld, maar ter relativering: zal men over 4 jaar zitten te wachten op een 52 jarige secretaresse?! Ik wil maar zeggen: gewoon er voor gaan! Succes!

Sancy

Sancy

23-04-2012 om 19:40

Doen

In de zorg zitten ze te springen om mensen die met hart en handen willen werken! Je zou eens kunnen informeren bij organisaties in je omgeving of zij een BBL opleiding aanbieden. Dan kun je werken in de zorg combineren met een MBO niveau 3 opleiding in mmz of een combinatie van mmz en verzorgende, vg. Ze ga je ook direct verdienen.

Carolientje

Carolientje

24-04-2012 om 21:20

Even een uitleg wat mmz inhoudt

De opleiding Medewerker Maatschappelijke Zorg is een MBO 3 of 4 opleiding die mensen klaarstoomt voor een vak waarbij je mensen begeleidt, in vrij ruime zin. Dat kan dus betekenen gezinnen met een moeilijk opvoedbaar kind, werken in een Blijf Van Mijn Lijf huis, begeleiding van psychiatrische patiënten of mensen met een verstandelijke beperking, en dan is het vaak helpen met het zelfstandig wonen (hoe run je een huishouden, hoe doe regel je je financiën, etc.).
Het is dus meestal niet heel erg verzorgend en zeker niet verplegend. Vandaar dat het valt onder de welzijnssector en niet in de sector verzorging/verpleging.
Je kunt binnen de opleiding ook kiezen voor de stroming Activiteitenbegeleiding of Jongerenwerk/Jeugdzorg.

Terugkomend op mijn twijfel: ik ben dus bang dat mijn leeftijd het grootste struikelblok zal vormen.

Terecht zei één van jullie al dat mijn kinderen, tegen de tijd dat ik klaar ben met mijn opleiding, inmiddels óók een stukje ouder (en dus zelfstandiger) zijn. Dat is een goed argument, had ik zelf nog niet bij stilgestaan!

Ik hoop eigenlijk nog op een ervaringsverhaal van iemand die min of meer in dezelfde situatie gezeten heeft en de sprong toch gewaagd heeft.

Carolientje

Carolientje

24-04-2012 om 21:22

Maar ....

.... ik ben toch heel blij met jullie reacties! Soms is het fijn als iemand anders die er 'blanco' tegenaan kijkt meedenkt. Bedankt!

Limi

Limi

25-04-2012 om 09:26

Leeftijd

"dan is het vaak helpen met het zelfstandig wonen (hoe run je een huishouden, hoe doe regel je je financiën, etc.).
[...]
Terugkomend op mijn twijfel: ik ben dus bang dat mijn leeftijd het grootste struikelblok zal vormen."

Maar bij dat soort dingen is het toch een voordeel dat je ouder bent? Wat heb je in zo'n geval aan een meisje van 20 dat nog thuiswoont?

Sancy

Sancy

25-04-2012 om 09:41

Jawel

Ik ken een groep mensen die nu met een BBL opleiding begonnen zijn. De leeftijd van die groep varieert van 21 tot 51 jaar.

Miekemieke

Miekemieke

25-04-2012 om 16:39

De arbeidsmarkt

Momenteel is de arbeidsmarkt niet zo gunstig. Waarschijnlijk is dat binnen een paar jaar niet veel beter, daar moet je rekening mee houden. Ik zou nu vast gaan kijken hoe het met het aanbod van vacatures staat in die branche.

Het is heel verfrissend om op oudere leeftijd iets nieuws te beginnen maar je moet ook eens bedenken hoe het zou zijn als je na voltooing van de opleiding geen baan kan vinden. Dan gaat je leeftijd wel een rol spelen ook als je weer terug zou willen in je oude vak. Zouden jullie je dat financieel kunnen veroorloven.
Je zou kunnen proberen om binnen het ziekenhuis waar je werkt een opleiding te doen, bv doktersassistente (geen onregelmatige diensten) dan hou je gewoon je contract.

Sancy

Sancy

25-04-2012 om 18:27

Nuancering

De arbeidsmarkt is niet zo gunstig, maar juist in de zorg liggen de meeste kansen, nu én de komende jaren.

Carolientje

Carolientje

01-05-2012 om 17:55

Sorry, beetje late reactie!

Ben een paar dagen weggeweest, vandaar.

Dat is nu juist mijn probleem, Miekemieke, wat als ik geen werk vindt na de opleiding MMZ. Ik kan me niet permitteren om niet te werken, heb nu een vast contract in het ziekenhuis als med. secretaresse, dat is veel waard tegenwoordig! Om dat ´zomaar´ op te geven....

De opleiding doktersassistente (intern) heb ik inderdaad overwogen, maar dan zou het een soort gedwongen keuze zijn, 't is niet iets wat ik verschrikkelijk leuk zou vinden.

Sancy zegt terecht dat de arbeidsmarkt voor zorg en welzijn wel goed is, maar blijft mijn leeftijd toch een struikelblok?

Sorry hoor, ik blijf een beetje zeuren erover, 't is ook zo moeilijk om een besluit te nemen. En zekerheden krijg ik nu eenmaal niet, hoe fijn dat ook zou zijn!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.