Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

100%mama

100%mama

29-06-2011 om 11:15

Opleidings kosten

Vandaag onvangt mijn huidige werkgever mijn aagetekende ontslag verzoek (ben vanwegen mijn zwangerschap niet in staat deze zelf af te geven). Nu...ik heb een opleiding gevolgt en zal hiervan een deel terug moeten betalen. Geen probleem, dit wist ik, maar.....het lijkt mij niet meer dan "normaal" dat de kosten die ik terug betaal enkel de kosten zijn die niet aftrekbaar zijn geweest voor mijn werkgever van de belasting en daarvan dan een deel aangezien het per jaar verminderd.

Weet iemand hoe dit zit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

29-06-2011 om 12:41

Wat heb je afgesproken?

Wat heb je afgesproken met je werkgever, en wat staat er op papier? Heeft het bedrijf een scholingsbeleid? Daar staat het dan vaak in. P&O weet het meestal ook wel.
Vrij standaard is: de opleiding die de werkgever vergoedt, wordt over een (aantal) jaar kwijtgescholden. Stel dat je een opleiding hebt gevolgd die 6000 euro kost en die in 3 jaar wordt afgeschreven. Dan betaal je 6000/36 maanden = 166 euro terug aan de werkgever voor iedere maand dat je *binnen* die 3 jaar bij deze werkgever vertrekt. Als je na 2,5 jaar vertrekt, betaal je dus 6 (maanden) x 166 euro terug.
Maar vraag vooral na hoe het bij jouw werkgever geregeld is.

100%mama

100%mama

29-06-2011 om 13:59

Afgespoken

De opleiding heeft 3600,= gekost en zou worden verdeeld over 2 jaar indien ik op eigen verzoek weg ga. We hebben het dus over 12 maanden. Het was een "toevoeging" op, maar geen duidelijke omschrijving verder. Nu zat ik zelf te denken dat indien ik over het eigenlijke bedrag zou moeten terug betalen, de werkgever eigenlijk geld "bij krijgt" aangezien deze opleidings kosten voor 50% aftrekbaar zijn. Ze hebben dan dus dubbel voordeel buiten het feit dat dit een verplichte opleiding was.

P&O kennen we niet, kleine tandartsenpraktijk namelijk...ik ga ermee akkoord uiteraar om terug te betalen, maar wil ze ook niet gaan spekken (zo leuk heb ik het daar niet gehad....) dus vandaar dat ik mij afvraag wat mijn kansen zijn al sik dit zo aangeef.

100%mama

100%mama

30-06-2011 om 14:43

Beetje uitleg flavel

In principe geef ik je deels gelijk met wat je zegt, maar gezien de reden van mijn ontslag trek ik dit absoluut niet naar mij toe. De afgelopen maanden heb ik een rottijd gehad daar waarbij diverse pittige ruzie's zijn geweest omdat mijn vrouwelijke baas het nodig heeft gevonden om mij op alle fronten te pakken en bekritiseren (en zeker onterecht gezien mijn altijd goede beoordelingen) sinds ze van mijn zwangerschap op de hoogte is gesteld. Ze heeft mij te kijk gezet bij collega's (die wel inzagen dat het onzin was) en bij patienten (die dat dus niet weten). Ik ben sinds 8 april thuis en heb tot nu toe niets maar dan ook niets van mijn werkgever mogen vernemen. We hebben diverse gesprekken gehad omdat ik vauit mijn kant op een positieve manier met verlof wilde en dat is helaas niet gelukt. Dat is dan ook de reden dat ik zeg "ik betaal naar rato wat zij uiteindelijk hebben betaald". Overigens hebben zij weldegelijk een bedrag retour gekregen over het schoolgeld en daar wil ik dus mijn deel over gaan betalen.

Eerlijk, als ik om gewone redenen had weg gegaan had ik wellicht anders gereageerd, op dit moment geef ik ze geen stuiver meer dan wetterlijk bepaald.

Overigens was mijn werkgever niet zo "aardig" om mijn opleiding te betalen, het is aan mij verplicht gesteld.

bedankt voor je mee denken!

Ella2007

Ella2007

30-06-2011 om 18:37

Wat is er vastgelgd?

Heb je een studieovereenkomst getekend of niet ? Als je niets getekend hebt is het voor hen erg moeilijk om voet bij stuk te houden. In het algemeen is het zo dat als er een studieregeling en getekende studieovereenkomst is, je wel moet terugbetalen,tenzij je de laan uit gestuurd wordt wegens reorganisatie oid. Via internet is er wel jurisprudentie te vinden.

NaShA

NaShA

30-06-2011 om 22:41

Psies

wat is er afgesproken, wat staat er op papier. Daar zullen jullie je aan moeten houden. als jij het onterecht vindt, dan kun je naar de kantonrechter. Of je kans van slagen hebt kan ik niet beoordelen, vraag dat een jurist (rechtsbijstandsverzekering, vakbond enz)

Chippie

Chippie

02-07-2011 om 12:45

Houd je aan de overeenkomst...

Houd je aan de overeenkomst (geen overeenkomst maakt het een ander verhaal) en ga weg met opgeheven hoofd. Dan kost het je maar 1600 euro. Ik zou de kansloze confrontatie niet aangaan. Die ga je verliezen, op persoonlijk en op juridisch vlak.
Een nieuwe werkgever is wel eens bereid om de kosten op zich te nemen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.