Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

tulip

tulip

05-01-2011 om 22:14

Opt out

Ik zit met een vraag en die wil ik hier eens stellen. Er kwam net voor de kerst een brief in de bus van het cb dat ze in opdracht van de gemeente een onderzoek willen doen naar het bezoeken van peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. Hoeveel kinderen, en waarom wel of waarom niet enzo. Ze willen daarvoor gegevens van mijn kinderen gebruiken en vragen daar toestemming voor. Als ik het niet goed vond dan moest ik binnen een week na ontvangst van de brief een antwoordformulier terugsturen.
Mag dat wel, zo'n opt out constructie? En als ik nu eens met vakantie ben, dan kan ik niet eens binnen een week reageren maar misschien ben ik het er toch niet mee eens en dan zijn mijn gegevens mooi al gebruikt. Hoe zit dat nou?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tulip

tulip

06-01-2011 om 09:54

Oja

dat was ik alweer vergeten Pelle. Ik dacht dat banken er wel eens op aangesproken zijn dat opt out niet mag. Geldt dat dan alleen in die hoek, en zo'n brief van het cb met een week om te reageren (in de kerstvakantie!!) dat mag gewoon?

Sancy

Sancy

06-01-2011 om 09:58

Bij mijn weten

is het opt-out systeem op zich gewoon rechtsgeldig, hoewel veel consumentenorganisaties en anderen (onder wie ik) het een vreselijk systeem vinden.
Ik heb even snel gegoogled maar ben geen rechterlijke uitspraken tegengekomen die het gebruik van opt-out op zich onrechtmatig verklaren. Meest in het oog springende voorbeeld is de vele Dexia-klanten die hierdoor in de problemen kwamen (daar vond ik in ieder geval veel uitspraken over).
Ik vermoed dat de crux ligt in het soort informatie. In jouw geval (persoonsgegevens) zou het zo kunnen zijn dat indien er geen wettelijke basis is op basis waarvan die gegevens verzameld en bewerkt en opgeslagen etc. worden, er expliciet toestemming gevraagd moet worden. In dat geval kun je m.i. niet met opt-out volstaan. Maar goed, zoals Pelle al aanhaalde, dat was bij het EPD ook al de vraag.
Je zou bij je gemeente kunnen vragen hiernaar, en eventueel bij het CBP.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

06-01-2011 om 13:44

Of het mag

weet ik niet, maar ik zou zeker een klacht indienen bij je gemeente over deze gang van zaken. Binnen een week reageren en dan ook nog in de kerstvakantie, dat is een behoorlijke klantonvriendelijke actie.

Wat ik me wel afvraag, opt-out bij orgaandonatie mag niet, dus er zijn vast wel regels voor...

Sancy

Sancy

06-01-2011 om 14:54

Roosje

"Wat ik me wel afvraag, opt-out bij orgaandonatie mag niet, dus er zijn vast wel regels voor..."
Vziw heeft het toenmalige kabinet ervoor gekozen om niet het opt-out systeem te hanteren voor orgaandonatie, maar was dat om (partij)politiek-religieuze en coalitieredenen en niet omdat het niet zou mogen.
Zie bijvoorbeeld: http://www.wordorgaandonor.nl/durf/mail2ekamer/reacties.cfm

Roosje Katoen

Roosje Katoen

06-01-2011 om 16:17

Sancy

Logisch ook eigenlijk, het is natuurlijk een heel ander onderwerp

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.