Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Anneke

Anneke

14-12-2010 om 19:28

Opzegtermijn bij jaarcontract

Mijn man wil binnen het jaar weer ontslag nemen ivm een andere baan. Nu staat er op zijn overeenkomst/jaarcontract dat hij na een jaar kan opzeggen (of binnen 1 maand) maar er staat niets over de opzegtermijn van 1 maand binnen dat eerste jaar maar dat is toch iets wettelijks?

Hij durft het nu niet te vragen omdat hij er nog maar pas werkt en het vrijdag pas zeker is of hij de nieuwe functie krijgt maar hij moet het dus wel voor vrijdag weten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Morgana Fata

Morgana Fata

14-12-2010 om 19:39

Contract voor bepaalde tijd

In principe is een contract voor bepaalde tijd niet tussentijds opzegbaar, tenzij het anders vermeld staat in het contract. (Dacht ik)
Hoe lang werkt hij er nu dan?

Yta Chalne

Yta Chalne

14-12-2010 om 19:50

Niks aan de hand

In principe is een opzegtermijn altijd een maand. In de CAO vind je eventueel van toepassing zijnde uitzonderingen. Kijk nog even hier: http://www.arbeidsrechter.nl/h/h347.htm

Nasha 1st

Nasha 1st

14-12-2010 om 21:30

Ho ho!

Een contract voor bepaalde tijd is in principe niet tussentijds opzegbaar, tenzij dit in de arbeidsovereenkomst vermeld is of in de CAO...Op arbeidsrechter staat dat ook duidelijk aangegeven.

Maar, het toverwoord is altijd "overleg" In overleg kan alles....maar ja, dan zal de werkgever dus ook akkoord moeten gaan....

Muriel

Muriel

14-12-2010 om 22:24

Contract bepaalde tijd

Een contract voor bepaalde tijd ga je aan voor een bepaalde tijd. Omdat je voor die bepaalde tijd iemand nodig hebt. Dat het vaak als verkapte proeftijd wordt gebruikt, doet niet terzake.

Zoals hier al eerder vermeld: de wettelijke proeftijd van 1 maand is verstreken. Dat is jammer, want in die maand kun je er vanaf zien, zowel werknemer als werkgever. Daarna dien je de rest van je contract uit te zitten, dan wel af te kopen. Ook een werkgever mag tussentijds het contract voor bepaalde tijd niet beƫindigen. Alleen als er iets over is opgenomen in het contract, dan mag het wel.

Overleg is inderdaad het toverwoord, maar als de werkgever niet wil meewerken, staat het recht niet aan de kant van jouw man, Anneke.

Groetjes,
Muriel

Muriel

Muriel

14-12-2010 om 22:37

Anneke

Anneke: "Morgana Fata: als je dus drie jaar lang een jaarcontract krijgt kun je dus in die drie jaar maar 3x opzeggen. Dat zou toch vreemd zijn?"

Dat klinkt vreemd, maar is toch echt hoe het is. Mensen denken vaak meer zekerheid te hebben met een contract voor onbepaalde tijd, maar niets is minder waar. Met een jaarcontract heb je een heel jaar zekerheid!

Anneke: "Hij werkt er nu 1,5 maand en hij zou willen opzeggen per 1 februari, de vorige keer was het 1 maand per de eerste van de maand."

Waarschijnlijk had hij toen een contract voor onbepaalde tijd? Dan geldt idd (minimaal) de wettelijke opzegtermijn van 1 maand.

Anneke: "Yta: net wat ik al dacht, het kan in de CAO dus 6 maanden zijn?"

CAO's mogen op dit punt inderdaad afwijken van de wet. Echter, er is geen CAO die voorschrijft dat je 6 maanden opzegtermijn moet hanteren voor een dienstverband van slechts enkele maanden... Kijk even wat er in de CAO staat over tussentijds opzeggen bij een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Vaak wordt erin gezet dat je dit expliciet moet melden in de overeenkomst, maar misschien is het collectief in de CAO al geregeld?

Hopelijk is dit iets duidelijker dan mijn vorige reactie...

Groetjes,
Muriel

Rosase

Rosase

14-12-2010 om 23:39

Mijn ervaring ook

Ik heb zelfs ooit een projectcontract gehad en daar stond in dat ik voor de duur van het project aangenomen was en dus niet tussentijds kon opzeggen.

Kan me echter niet voorstellen dat de baas van Anneke zit te wachten op een onwillige werknemer. Ik zou dus altijd bekijken wat de mogelijkheden zijn.

Nasha 1st

Nasha 1st

15-12-2010 om 11:45

Onderhandelen

je vraagt de volgende keer aan de werkgever of er een tussentijdse opzegtermijn in opgenomen kan worden...

Muriel

Muriel

15-12-2010 om 11:58

Anneke

Na 3 tijdelijke contracten kan een werkgever inderdaad afscheid nemen van de werknemer, zonder andere redenen als dat het laatste contract "van rechtswege" afloopt. Zelfs de dag voor het einde nog. Als ik een jaarcontract aanga met een werkgever, eis ik daarom ook dat er een regel opgenomen wordt waarbij beide partijen met inachtneming van wettelijke opzegtermijn (=1 maand) mogen opzeggen. Let wel: de werkgever heeft hiervoor een vergunning van UWV nodig!

Helaas, in de voor jouw man geldende CAO staat (Hoofdstuk 2 artikel 7.5. dat tussentijds opzeggen inderdaad alleen mag als dit schriftelijk is overeengekomen. Heel letterlijk dus wat al eerder is geschreven hierboven.

Rosase heeft natuurlijk wel gelijk als zij zegt dat een werkgever niet op een onwillige werknemer zit te wachten. Dat klopt, maar in dit soort situaties is het slim om je RECHTEN te verkennen en dat is wat Anneke nu doet. Want als je eerder ontslag neemt, pleeg je, juridisch gezien, contractbreuk. En als de werkgever vindt dat jij voor de kosten daarvan moet opdraaien (werven nieuwe werknemer, inkomstenderving als dit niet op tijd lukt en wat al niet meer...), dan kun je daar juridisch niet veel tegenin brengen.

Anneke, wat vind ik dit een vervelende situatie voor jullie! Kan dan ook niet meer doen dan helpen hopen dat het een werkgever is met een heel groot hart, die niet alleen de zakelijke belangen op de voorgrond plaatst. Succes!

Groetjes,
Muriel

Rosase

Rosase

15-12-2010 om 12:21

Muriel

Ja, dat snap ik.

Ik bedoelde het ook meer als tip voor de Anneke. Om de baas dat te laten meenemen in de overweging om al dan niet over zijn hart te strijken.
Zo van: het is toch ook niet in jullie belang dat ik hier met tegenzin blijf werken..... en dan kijken waar de rek zit.

Sancy

Sancy

20-12-2010 om 07:21

Anneke

Hoe is het afgelopen?

Muriel

Muriel

20-12-2010 om 11:35

Afgelopen vrijdag toch?

Ook ik ben nieuwsgierig. Zou je man afgelopen vrijdag niet horen of hij de baan had? Laat even wat weten, Anneke!

Groetjes,
Muriel

Yta Chalne

Yta Chalne

20-12-2010 om 16:40

Fijn!

Zo kun je in alle rust de kerst in!

Mooi!

eind goed al goed. Fijn dat zijn huidige werkgever zo coulant is. En succes voor je man in zijn nieuwe baan!

groetjes van Purk

Muriel

Muriel

20-12-2010 om 19:54

Super!

Anneke, wat fijn dat het allemaal zo goed is afgelopen! Ik ben hartstikke blij voor jullie allebei. Nu eerst genieten van de (extra feestelijke) feestdagen en alvast heel veel succes voor jouw man in februari!

Groetjes,
Muriel

fladder

fladder

20-12-2010 om 23:10

Gefeliciteerd!

Super!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.