Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

joer

joer

07-05-2012 om 15:25

Opzegtermijn

Vanochtend mijn televisiegids telefonisch opgezegd.

Kreeg net een mail met daarin de einddatum vermeld.

Abonnement loopt nog door t/m december 2012.

Mag dit nog zo lang? Is er niet pas geleden iets wettelijk vastgelegd dat abonnementen niet extreem lang mogen doorlopen na opzegging?

JOER

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

07-05-2012 om 15:42

Dan zul je in je overeenkomst

moeten kijken wat voor termijn daarin vermeld staat. Als jij getekend hebt voor een jaarabonnement, zul je die moeten nakomen. Mocht je je weer bij een ander aanmelden voor een tv gids dan kan het zijn dat je je door een speciale actie weer tot een jaar verplicht bijvoorbeeld, maar als er geen duidelijke afspraken zijn over een contractstermijn, dan geldt een opzegtermijn van 1 maand.
Zie: http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Abonnement_of_contract_opzeggen_en_stilzwijgende_verlenging

Vic

Vic

07-05-2012 om 21:44

Jaarbedrag

Normaal gesproken betaal je een tv-gids toch per jaar vooruit? Volgens mij impliceert dat dat je akkoord bent gegaan met verlenging met een jaar. Ik heb er tenminste nog nooit van gehoord dat je terugbetaling van het abonnementsgeld kunt krijgen.
(Wat mij er aan herinnert dat ik nodig de mijne op moet zeggen, dat was ik vorig jaar al van plan

Wet van dam vs verenigingsrecht

Bij het opzeggen van lidmaatschappen/abonnementen e.d. geldt de Wet van Dam. Dat houdt in dat voor tijdschriften die minimaal 1x per maand bezorgd worden, de maximale opzegtermijn 1 maand is. Dit geldt nĂ¡ de eerste abonnementsperiode van - meestal - 1 jaar.
Maar.... voor verenigingen gaat dit niet op. Dan gelden de verenigingsstatuten. En tvgidsen zijn meestal van omroepverenigingen, toch? Je kunt het uiteraard wel proberen. Net mailtje met verwijzing naar wet van Dam en wie weet.
Voor meer info:
http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Abonnement_of_contract_opzeggen_en_stilzwijgende_verlenging
http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/consument-geldzaken/algemene-voorwaarden/abonnement-opzeggen/Pages/default.aspx

Nav emel

Wat Emel opmerkt is interessant, omdat omroepen inderdaad vaak verenigingen zijn. Maaarrr: er is geen rechtstreeks verband tussen het abonnement op het omroepblad en het lidmaatschap van de vereniging. Dat zouden de omroepen wel graag willen maar het is niet zo. Zelf heb ik een abonnement op de Varagids, maar toen jaren geleden werd gebeld met de vraag of ik lid wilde worden - gratis - heb ik beleefd bedankt.

De vraag is dus of je lid bent, denk ik. Dat je abonnee bent hoeft niet automatisch ook een lidmaatschap te betekenen.

Groeten,

Temet

amk

amk

08-05-2012 om 09:49

Denk dat vic gelijk heeft

je betaald die gids meestal per jaar. En ze storten geen geld terug. Dus loopt je abonement tot het eind dat je betaald hebt. In dit geval tot eind van het jaar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.