Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

ouderlijk gezag delen

Een vraag voor mensen die er verstand van hebben:

Kan ouderlijk gezag afgedwongen worden?

De situatie:
Mijn broer heeft een dochter samen met zijn ex. Zij zijn nooit getrouwd geweest en woonden in eerste instantie wel samen maar zijn, na enkele jaren dat zij ouders werden, wel uit elkaar gegaan. Zij verhuisde naar de andere kant van het land; mijn broer heeft ervoor gekozen dicht in de buurt te gaan wonen zodat zij samen voor dochter kunnen zorgen. Dit doen ze nu en dat gaat goed; ze delen de zorg fifty fifty.

Mijn broer heeft zijn dochter wel erkend en zij heeft zijn achternaam. Maar het ouderlijk gezag is nooit geregeld en ligt dus uitsluitend bij zijn ex. (Het is wel zo dat zij belangrijke beslissingen samen nemen. )
Dientengevolge krijgt zij kinderbijslag en kinderbudget wat ze niet deelt met mijn broer.
Nu zou mijn broer het liefst het ouderlijk gezag ook gewoon delen; net zoals zij de kosten en de zorg delen. Maar op het moment dat hij zegt haar te willen spreken over de regeling van het ouderlijk gezag houdt zij de boot af. Waarschijnlijk ook i.v.m. met de toeslagen die zij dus krijgt.
Mijn broer en zijn ex staan beiden ongeveer even hoog kwa inkomen.
Staat mijn broer sterk om ouderlijk gezag via een rechter af te dwingen? 
Zijn er nog andere manieren/wegen om dit handiger bespreekbaar te maken of iets dergelijks?
Momenteel kunnen zij de zorg in redelijke harmonie samen regelen en het zou jammer zijn als dit niet meer lukt. Anderzijds is het ook onredelijk dat moeder alle financiele middelen krijgt.

Een verzoek om gedeeld gezag word bijna nooit afgewezen, alleen bij heel dringende redenen (totaal ongeschikte ouders). Hij heeft dus een grote kans dat hij dit voor elkaar krijgt, maar volgens mij staan de toeslagen hier los van.

Verzoeken om gezamenlijk gezag worden wel degelijk regelmatig afgewezen, maar naar mijn idee vooral als er nooit sprake is geweest van een situatie die op een huwelijk lijkt.

De kans dat een verzoek van jouw broer wordt toegewezen lijkt mij heel groot. Het vervelende is wel dat hij een rechtszaak moet beginnen, en het feit dat hij dat doet, zal de verhoudingen natuurlijk niet verbeteren. Maar dat hoeft op zich  geen reden te zijn om ervan af te zien.

Je broer kan denk ik het beste met een familierechtadvocaat gaan praten. Het is wel de vraag wat precies de reden is dat  hij dit wil, en in hoeverre gezamenlijk gezag echt nodig is. Ik begrijp dat er nu ook al wordt overlegd. 

Als hij ook het ouderlijk gezag zou krijgen, zou dat dan betekenen dat hij de helft van de kinderbijslag en het kindgebonden budget krijgt? Ik denk het niet. |Dat gaat meestal naar degene bij wie het kind ingeschreven staat. En er is een kans dat zij dat niet vrijwillig gaat delen. Als ze het wel vrijwillig zou willen delen zou hij dat niet hoeven te regelen via het ouderlijk gezag.
Ik vraag me dus af waar voor hem nu nog het voordeel zou liggen, aangezien beiden nu al gemeenschappelijk belangrijke beslissingen nemen.

Tsjor

Ik zou ook afwegen of het financiële stukje écht oneerlijk is verdeeld. Kinderbijslag zou voor je broer om €50,- per maand gaan en kindgebondenbudget ook zo iets. Dus een hoop gedoe voor misschien €100,- per maand? 

wil40 schreef op 16-04-2023 om 17:07:

Ik zou ook afwegen of het financiële stukje écht oneerlijk is verdeeld. Kinderbijslag zou voor je broer om €50,- per maand gaan en kindgebondenbudget ook zo iets. Dus een hoop gedoe voor misschien €100,- per maand?

Kindgebonden budget kan oplopen tot bijna 400 euro voor alleenstaande ouders en bij een laag inkomen kan dat dus zomaar echt verschil maken.

Ik zou het desondanks niet hierom doen. Als de man nu geen alimentatie betaalt, is dat zijn deel. Ook bij 50/50 zorg heb je altijd kosten die naar een van de ouders, ik schat hier de moeder, gaan.

Ik vind het best vreemd dat dit nooit eerder is geregeld. Hoe oud zijn de kinderen? 
En hoe zit het met de precieze verdeling van de kosten voor de kinderen. Als moeder alle toeslagen voor de kinderen ontvangt en daarvan bijvoorbeeld de ouderbijdrage voor school en de contributie voor de sportclubjes betaalt, kleding, schoenen, jassen etc.
dan lijkt het me minder een probleem dan wanneer vader wel de helft van alle kosten betaalt maar daarin geen tegemoetkoming ontvangt.

Een rechtszaak bevordert nooit de onderlinge verhoudingen. Maar ik vraag me af wat destijds de overweging was voor vader of vader en ex samen om geen gezag aan te vragen? In beginsel heb je dat beiden in mijn ogen. Tenzij je per ongeluk zwanger raakt van iemand wiens ouderschapskwaliteiten nogal dubieus of zelfs geheel afwezig lijken, dan is het verstandig om het niet te doen.

Je zegt dat ze de kosten samen delen. Is dat vrijwillig? Is daar nooit een rechter aan te pas gekomen?

En is er dan een gezamenlijke rekening waar ze geld op storten? Of maakt broer geld over naar zijn ex (en ex betaalt daar de kinderopvang etc. van, want ik kan me niet voorstellen dat broer zonder gezag dat soort contracten kan afsluiten...)?

Afhankelijk van de situatie kan broer:
1. als hij geld overmaakt aan ex, dan kan hij uitrekenen wat hij eigenlijk - gezien de toeslagen - zou moeten bijdragen, de berekening opsturen naar ex, en aangeven dat als hij geen onderbouwde reactie krijgt, dat dat het nieuwe bedrag is wat hij vanaf nu aan ex zal gaan betalen elke maand
2. als er geen geld wordt verstuurd tussen hun, dan is een gesprek nodig over wat nu echt de kosten zijn (kopen ze echt allebei evenveel kleren? en is dat handig), en welke kosten in de toekomst voorzien worden (zwemles, bso, beugel, etc.) en hoe ze dat handig aan gaan pakken. In zo'n gesprek over kosten kun je ook de toeslagen meerekenen. 

Voor allebei de opties geldt: houd rekening met de mogelijkheid dat degene die het eenhoofdige gezag heeft - en daardoor het contact met instanties als huisarts, verzekering, school, opvang, etc. - allerlei kosten blijkt te maken waar de andere ouder zich niet bewust van is. Het kan dus zijn dat je broer geen goed beeld heeft van de kosten. 

Het is niet gebruikelijk om toeslagen te delen. De belastingdienst werkt daar ook helemaal niet aan mee. Het is gebruikelijk om vast te leggen in je ouderschapsplan bij wie het kind ingeschreven staat (meestal degene met het laagste inkomen) en daar rekening mee te houden in het vaststellen van de hoogte van de kinderalimentatie. 

Natuurlijk is ouderlijk gezag vastleggen een nuttige "verzekering" voor als er onverwachte dingen gebeuren, als de relatie verslechtert, als iemand verliefd wordt of een droombaan in het buitenland vindt... En je broer staat ook sterk om dat gezag te krijgen. Maar ouderlijk gezag is geen manier om dit financiele conflict op te lossen. Ouderlijk gezag geeft je broer geen financiele rechten. Om het financiele conflict op te lossen is sowieso veel meer informatie (en communicatie) nodig.

MRI

MRI

17-04-2023 om 11:01

MamaE schreef op 17-04-2023 om 10:32:

Ik vind het best vreemd dat dit nooit eerder is geregeld. Hoe oud zijn de kinderen?
En hoe zit het met de precieze verdeling van de kosten voor de kinderen. Als moeder alle toeslagen voor de kinderen ontvangt en daarvan bijvoorbeeld de ouderbijdrage voor school en de contributie voor de sportclubjes betaalt, kleding, schoenen, jassen etc.
dan lijkt het me minder een probleem dan wanneer vader wel de helft van alle kosten betaalt maar daarin geen tegemoetkoming ontvangt.

Een rechtszaak bevordert nooit de onderlinge verhoudingen. Maar ik vraag me af wat destijds de overweging was voor vader of vader en ex samen om geen gezag aan te vragen? In beginsel heb je dat beiden in mijn ogen. Tenzij je per ongeluk zwanger raakt van iemand wiens ouderschapskwaliteiten nogal dubieus of zelfs geheel afwezig lijken, dan is het verstandig om het niet te doen.

Ook mijn gedachte: waarom is het niet eerder geregeld? Bij mijn ex gaf ik aan volledig mee te zullen werken als hij (wij uit elkaar, hij toen nog geen gezag) zou willen. Maar ik liet de actie wel bij hem liggen. Nooit wat mee gedaan. 

Waarom is het niet gebeurd en zoek jij het als zus uit en doet hij dat zelf niet? Lief van je, maar ook een teken dat hij er ook niet zo mee bezig is?


Wie krijgt het gezag over mijn kind als ik kom te overlijden? | Rijksoverheid.nl
Buitenom het financiële plaatje, is het sowieso wel verstandig als de andere ouder het gezag heeft.
Dat is simpel te regelen met allebeide bsn nummers en digid thuis op de pc.

Als het gezag niet gedeeld is en de ouder met gezag overlijdt, dan is de ouder zonder gezag in de praktijk toch meestal de aangewezen persoon om het gezag te krijgen. Daar gaat wel wat regelwerk mee gepaard, maar zo dramatisch is het niet. 

Als de verhoudingen bij leven zodanig zijn dat je het geen goed idee vindt om gedeeld gezag te hebben, dan is het niet nodig om toch maar gedeeld gezag te doen, alleen maar omdat er anders een probleem komt als je zou overlijden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.