Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Overdrachtsbelasting verlaagd

Morgen wordt zeer waarschijnlijk de overdrachtsbelasting voor een jaar verlaagd van 6 naar 2% met terugwerkende kracht vanaf maandag!! Maatregel om huizenmarkt uit het slop te trekken.
Laat ik nou net dinsdag een huis gekocht hebben! Hoera, gratis nieuwe keuken.
En ik heb ook nog een huis te koop.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja

kan het niet laten te zeggen dat ik 3,5 miljard bezuinigen PER JAAR tov 200 miljoen per jaar aan cultuur en kunst vermoorden niet snap.

En voor hoe lang indd ? En wat zijn de standpunten van de overigen ? Ik kan het mij gewoon niet voorstellen dat er dan opeens flink weer gekocht en verkocht gaat worden, en zeker neit dat het blijft.

Wel fijn voor iedereen die nu koopt of iets moet verkopen. Maar nee, ik snap het niet, vind het zo'n groot gat slaan in de begroting en ten kostte van wat ?

sp

sp

30-06-2011 om 23:31

Tja

ik feliciteer je Triple, maar het is te danken aan alle grote bezuinigingen op oa de zorg, pgb, onderwijs enz. Denk daar maar eens aan als je in je nieuwe keuken aan het koken bent.

Triple

Triple

30-06-2011 om 23:41 Topicstarter

Bocht

Ja dat is wel lekker kort door de bocht! De maatregel is toch bedoeld om de economie en de huizenmarkt in het bijzonder weer een beetje uit het slop te trekken. Ik koop een huis en ga ook weer verbouwen, een keuken kopen, vloeren, badkamer, stoffering. Daarmee schep ik weer een hoop werk en omzet voor anderen. Daar betaal ik ook weer omzetbelasting over en die mensen weer loon- of inkomensbelasting. Zo komt het geld echt wel weer terug bij het rijk.

Ben trouwens dinsdag naar het theater geweest. Zat bomvol die zaal. Daar hoeft echt geen cent subsidie bij. In de zorg en onderwijs vind ik het een ander verhaal.

Maar ik weiger me schuldig te gaat voelen omdat ik toevallig nu een financiële meevaller heb.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

sp

sp

30-06-2011 om 23:47

Triple

al die dingen die je noemt, daar hebben de PGB-houders en kinderen met speciale zorg op scholen niet zo gek veel aan. Wajongers en WSW-ers zul je ook niet snel in de bouw zien. Uiteindelijk zal de dikke directeur van het bouwbedrijf er het beste van af komen. En jij ja. Da's de tendens vandaag de dag.

Triple

Triple

30-06-2011 om 23:57 Topicstarter

Zuur

Wat een zurige toestand wordt dit draadje. Ik blijf nog genoeg belasting betalen hoor.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Belle Époque

Belle Époque

01-07-2011 om 01:07

Ik gun het de kopers van harte! en..

Zij kunnen er tenslotte niets aan doen dat Donner zelfs van plan is de huursubsidie te verlagen vanuit een soort wereldvreemdheid waar we alleen maar om kunnen hoofdschudden.

En de huizenkopers hebben ook geen schuld aan de botte bezuinigingen in o.a. de zorg. Ik vind het zuur, ja, maar ik meen het serieus en van harte als ik zeg dat ik het de kopers gun.

Wat ook meespeelt is, dat een financieel adviseur die al lang voor de kredietcrisis vingers op zere plekken wist te leggen (en die ik dus behoorlijk hoog heb zitten) en óók denkt aan de mensen die telkens in de hoek zitten waar de klappen vallen, op twitter heeft uitgesproken dat dit een positieve ontwikkeling is. En ik denk dat hij gelijk heeft. Nu komt er eindelijk weer een beetje schot in de woningmarkt, inclusief doorstroming van huur naar koop, zodat er waarschijnlijk zelfs weer (een beetje) lucht in de sociale huursector komt.

Als die man gelijk krijgt snijdt het mes dus aan meerdere kanten en kan deze ontwikkeling uiteindelijk ook positief uitpakken voor de (sociale) huurders!

Zuur, maar misschien wel met een beetje zoet erbij!

Brianna F

Brianna F

01-07-2011 om 08:24

Blij

Ik ben blij voor mijn dochter die dadelijk haar koopcontract gaat tekenen.

Fiorucci

Fiorucci

01-07-2011 om 09:09

En volgens mij

Volgens mij wil met dit deels opvangen door afschaffen van het spaarloon. Fijn,bedankt. Ik koop niet eens.

Fijn!

Ik weet wel zeker dat ik zo´n meevaller hartstikke fijn zou vinden, dus Triple: gefeliciteerd..

De zure reacties snap ik niet allemaal, wat kan Triple eraan doen dat ze profiteert van een nieuwe maatregel??

En of mensen dan net dat te dure huis gaan kopen?? Waarom?? Ik heb ooit een huis gekocht en dat ruim binnen de grenzen van wat ze zouden kunnen lenen, ik mag toch hopen dat de meeste mensen inmiddels wel inzien dat die tophypotheek het niet is..

Of schat ik de gemiddelde mens nou te hoog in??

ja ik ben ook blij voor alle mensen die nu moeten kopen en verkopen. Maar straks is het afgelopen, na een jaar, en dan krijg je dus ook een raar effect, dan zit de markt over een jaar volledig op slot, kosten 3,5 miljard bij de huidige markt dus bij een plan van 1 jaar zal dat echt een stuk hoger zijn. Ik vind dat nogal een bedrag zeg als ik het naast de bezuinigingen leg ! En dat staat dus los van dat ik het iedereen gun.

Ik vind het onrust brengen. Als ze de huizenmarkt willen laten aantrekken dan moet er als eerste duidelijkheid komen over de hra, een kamerbreed accoord zover mogelijk. En dan weten mensen waar ze aan toe zijn.

En als je nu

iets wil verkopen, dus nieuw en niet al een tijd te koop staat, ga je dan je huis met een hogere vraagprijs op de markt zetten ?

En als je nu al lang iets te koop hebt staan, ga je dan minder in prijs zakken als je zonder verlaging had gedaan ?

ik vraag mij af of dit echt wel wat oplevert en hoeveel beweging er in komt.

Ik ben nogal sceptisch over het werkelijke effect versus de kosten.

Pelle

ik geloof dat je dan een huis van 255 kan kopen.

Ik vraag het mij af hoor, of het allemaal zo'n vaart zal maken. Ik bedoel, mensen bleven zitten ivm de onzekerheid rondom de hra en crisis.

Die onzekerheid rondom de hra en de crisis zijn niet met 4% verlaging opeens weg. Wel zullen de huizen die te koop zijn misschien aantrekkelijker worden voor kopers, maar hoeveel ?

Mazzeltje van korte duur

De overdrachtsbelasting kan na verlaging alleen maar weer omhoog, als de malaise in de huizenmarkt voorbij is. En dat is voorlopig niet aan de hand. Los daarvan is die belasting een raar ding (net zo raar als HRA). Het is daarom niet waarschijnlijk dat het weer verhoogd zal worden.
Of het werkelijk helpt in de huizenmarkt, is maar de vraag. Dat hangt vooral af van de financiering van dit cadeautje. Er wordt gesproken over bankenbelasting. Die banken zullen die belasting doorrekenen aan consumenten in lagere leningen, hogere rente op leningen of lagere op sparen.
Dan gaat er iets gebeuren met het spaarloon. Meer belasting, of juist minder voordeel. Weer iets dat invloed heeft op de kredietwaardigheid, dus op de vraag of en wat mensen aan huis kunnen kopen.
Mensen die net gekocht hebben en die inderdaad onder de regeling vallen (hoe en wat valt nog te bezien), hebben een mazzeltje áls ze die 10% kk hebben geleend. Er komt 4000 euro per ton vrij om extra mee te verbouwen.
Maar de beperking, max lenen tot 110% van de woningwaarde, is er om het leenrisico te verkleinen. Meer lenen dan je voor aanschaf en k.k. nodig hebt, verhoogt dat risico weer. Logisch is dus dat ook dat maximumbedrag 4% omlaag gaat.
Al bij al lijkt het me een mazzeltje voor mensen die net gekocht hebben, of op het punt staan om te kopen. Maar omdat er verder niets gebeurt aan de huizenmarkt, die HRA niet wordt aangepast bijvoorbeeld, zal het bij een mazzeltje blijven dat weer met nadelen op het inkomen en dus de betaalbaarheid van huizen wordt dichtgeplakt.
De huizenmarkt zal hooguit een kort pleziertje beleven. Ik verwacht bovendien dat de makelaars hun kans schoon zien om een half of heel procent meer courtage te gaan vragen.
Groet,
Miriam Lavell

Bijl aan hra

Overigens: een argument vóór HRA was lange tijd nog dat er zoveel huis en eigendomsbelasting was, dat het belastingvoordeel zich voor een een goed deel daar uit betaalde. Met deze verlaging is HRA nog meer dan het al was een platte aanslag op de algemene pot.
Nu de financiering voor dit plan zich niet beperkt tot de poel van huizenbezitters, maar uitgesmeerd wordt over iedereen, wordt de klacht, de groenteboer financiert het veel te dure huis van de bankdirecteur, nog meer waar.
Kortom: het is vooral een ondergraving van het draagvlak voor HRA.
Groet,
Miriam Lavell

Aanpak misbruik

http://www.z24.nl/analyse/artikel_227082.z24/Jeroen_de_Boer__lagere_overdrachtsbelasting_wassen_neus.html
"Onder meer persbureau anp meldde dat de kosten van de lagere overdrachtsbelasting, te weten 1,2 miljard euro aan belastinginkomsten, gedekt worden door een combinatie van maatregelen. Die zouden een bankenbelasting van 300 miljoen euro omvatten, vervroegd afschaffen van de fiscaal gunstige spaarloonregeling (500 miljoen euro), aanpak van misbruik van de vennootschapsbelasting (350 miljoen euro) en enkele kleinere maatregelen."
Ik vind die laatste zo grappig (cynische ondertoon). Was het dan aanvankelijk werkelijk de bedoeling om het misbruik van vennootschapsbelasting met rust te laten?
Hoeveel misbruik van groot geld is er nog meer dat met gemak de bezuinigingen op, pak 'm beet, cultuur had kunnen vervangen?
Groet,
Miriam Lavell

Izar

Izar

01-07-2011 om 11:32

Twitter

abflipse

Heeft ook een eigen site (http://www.fpoint.nl/ plus nieuwsbrieven) en heeft een financiële rubriek op Omroep Flevoland (de radio, terug te beluisteren via omroepflevoland.nl).

Korting doorgeven

Als verkopers deze (toekomstige) korting op de aankoop van hun nieuwe woning juist niet in eigen zak of keuken steken, maar doorgeven aan hun potentiele kopers, dán zou dat wat op gang kunnen brengen.
Dan heeft Triple pech (vist net achter het net) maar haar koper een voordeel van minstens 8% en misschien wel meer als Triple een duurder huis heeft gekocht dan ze verlaat. En zo druppelt het voordeel van boven naar beneden, hoe goedkoper het huis, hoe hoger de korting, hoe eerder starters _wel_ op de woningmarkt terecht kunnen.
Ja, dat zou wat zijn.
Maar of dat gebeurt hangt natuurlijk helemaal af van de vraag hoe verkopers de markt inschatten. Uit de vraagprijzen valt vooralsnog af te leiden dat ze er van overtuigd zijn dat ze hun huis 'heus wel' kwijt raken. Ook zonder korting.
Precies daarom zit die markt vast.
Groet,
Miriam Lavell

bibi63

bibi63

01-07-2011 om 14:16

Balen als je net naast de pot piest, maar...

....... niets aan te doen! Ik bedoel een x-aantal jaar geleden moest je schoolgeld betalen als je kind naar de middelbare ging (en dat was veel!). Nu hoeven we dat niet meer. Net als boeken, sinds kortere tijd.
Zo hebben we allemaal onze voor- en nadeeltjes.
Gr. Bibi

Belle Époque

Belle Époque

01-07-2011 om 14:39

Oeps, izar...

Haastige spoed en zo... Zelden goed! Sorry!

Voor de goede orde: "Twitter" had ik geschreven!

Oh pelle

sorry je hebt gelijk, ik reken niet goed. 260 wordt het dan ind.

Ik zou dat iig wel doen, hup voor 10.000 meer verbouwen

Gefeliciteerd

gefeliciteerd!! goed nieuws voor je. dat wilde ik even zeggen na al die zure berichten. top toch, dat scheelt echt veel geld en dat kan je goed voor een keuken besteden.

sp

sp

01-07-2011 om 21:20

Zuur

is het vooral voor al die mensen in de Wajong, op de WSW plaatsen, met PGB hard nodig en alle kinderen in het onderwijs. En dan die Rutte die lachend vertelt 1,2 miljard in die huizenmarkt te pompen! brrrrrrr

Triple

Triple

02-07-2011 om 08:42 Topicstarter

Hra

Het zal mij niet verbazen als de overdrachtsbelasting helemaal verdwijnt. En dan in ruil voor de hra. Ik heb mijn hypotheek hier alvast op afgestemd. Ik los een deel annuïtair af en betaal over de volledige lening variabele rente. Voordeel is dat ik als ik wil elke maand naar een andere financier kan stappen en zoveel als ik wil of kan boetevrij mag aflossen. Ik zit niet aan bankproducten met een looptijd van 30 jaar vast die volledig leunen op het voortbestaan van de hra.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Izar

Waarom heb je eigenlijk geen bord in de tuin? Dat kan nog wel eens latente kopers opleveren, of buurtgenoten die anderen tippen.

skik

Welnee

Natuurlijk kun je dat niet zo snel zien. Van kijken komt bovendien niet zomaar kopen. Ander opvallend dingetje: Funda wordt sinds de verlaging overspoeld met nieuw aanbod. Verkopers die het alsnog willen proberen. In mijn stadje 12 in de afgelopen week.
Nog opvallender: In een straatje zijn 2 identieke huizen verkocht. Eentje laatste vraagprijs 289.000, verkocht aug. 2010. De andere laatste vraagprijs 249.500, verkocht jan 2011. Nu (6/07) staat er een nieuwe. Precies hetzelfde huisje. Vraagprijs 312.500. Dit huis is eerder in maart 2009 aangeboden voor 339.000 en niet verkocht.
Ik denk dat die verlaging overdrachtsbelating vooral effect heeft op verkopers die nu alsnog denken dat ze hun huis voor teveel geld kunnen verkopen.
Het aanbod stijgt nu harder dan de verkoop. Dat is niet best voor de markt. Wellicht zal ook even het aantal verkopen stijgen: mensen die boven de 3 ton wilde kopen (iets concreets op het oog hadden) en voor wie die verlaging van minimaal 12.000 euro wel net een verschil maakt. Het scheelt echt op 9 ton (36.000).
Als het werkelijk tijdelijk tot meer verkoop in dat hogere segment leidt, dan zal het er wel even uitzien alsof de gemiddelde prijs van verkochte woningen stijgt. Maar dat komt dan gewoon omdat er verhoudingsgewijs meer dure woningen verkocht worden.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.