Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Jaymza

Jaymza

08-10-2010 om 13:59

Partnerpensioen

Gisteren kwam het jaarlijkse pensioenoverzicht van de werkgever van mijn man binnen. Aangezien het voor de overzichtelijkheid in 5 verschillende potjes is gestopt was het een enorm pakket. Vandaag alles eens precies doorgenomen en ik kwam tot de conclusie dat alleen wanneer mijn man voor zijn pensionering overlijd ik een levenslang partnerpensioen krijg. Gaat hij dus na zijn 65e krijg ik absoluut niets.
Meteen gebeld natuurlijk of ik het wel goed gelezen had en helaas was dat zo. Mijn man mag wel tzt een deel van zijn eigen pensioen uitruilen voor partnerpensioen.
Ik vraag me af hoeveel van zijn collega's zich dit realiseren. Eigenlijk mag er wel met vette letters opstaan dat je geen partnerpensioen hebt. Wanneer je daar zelf voor kiest weet je het, maar dit is de keus van de werkgever, die dit niet aan de grote klok hangt. Ja, we hadden het kunnen weten door de reglementen door te lezen, maar ik denk dat velen dat net als wij niet doen en rekenen op 70% partnerpensioen.

Jaymza

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

08-10-2010 om 14:14

Jeetje

Op mijn pensioenoverzicht (ABP) staat alles heel duidelijk gespecificeerd. Als u overlijdt voor uw 65e, na uw 65e, wat mijn partner krijgt en wat mijn ex-partner krijgt, wat de kinderen etc. Volgens mij zijn pensioenfondsen ook verplicht om jaarlijks zo'n overzicht te sturen.

Jaymza

Jaymza

08-10-2010 om 19:24

Niet opgelet

Tja, uiteindelijk stond het er wel, maar het waren ca 50 pagina's, 5 verschillende potjes en alles steeds gesplitst in wanneer u overlijdt voor uw pensionering en nog in dienst, uit dienst en na pensionering. Mijn pensioenfonds doet het overzichtelijk op 1 pagina.
En eigenlijk gingen we ervan uit dat, tenzij je uitdrukkelijk van een partner had afgezien, je zo'n 70% krijgt van het normale pensioen. Dat was althans altijd gebruikelijk. Het scheelt me 1500 euro per maand wanneer ik weduwe zou worden.
Hopelijk gebeurt het nog lang niet, maar we gaan wel even nadenken hoe we dat eventuele gat het beste kunnen dichten.

Jaymza

Dit is er een aantal jaren geleden ingeslopen

met het verdwijnen van de eindloonregelingen zijn ook veel partnerpensioenen uitgedund. Maar het is niet iets dat breed bekend is, en er staat veel vrouwen een nogal arme toekomst als bejaarde te wachten.
Dat is de reden dat er telkens op wordt gehamerd dat vrouwen moeten werken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.