Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vic

Vic

22-02-2012 om 14:02

Pensioen en bijstand

Een familielid van mij is 12 jaar geleden gescheiden en na haar scheiding in de bijstand gekomen. Dit jaar wordt haar ex 65 en ze krijgt nu brieven van de pensioenfondsen. Zelf wordt ze pas over 3 jaar 65, dus tot die tijd heeft ze nog (aanvullende) bijstand. Nu heeft een van de pensioenfondsen een brief gestuurd waarin de keuze wordt geboden tussen afkopen voor 700 euro, of jaarlijks 250 euro pensioen. Ik vermoed dat ze die 700 euro moet aanwenden voor levensonderhoud en dat ze dan een maand geen uitkering krijgt. Financieel gezien (voor haar) lijkt het me voordeliger om die 250 euro per jaar te kiezen, omdat ze er dan na haar 65e (met AOW) ook nog iets aan heeft.
Wie weet hoe het zit? Zou ze die 700 euro zelf mogen houden (naast haar bijstandsuitkering?)? Heeft de sociale dienst een voorkeur voor (en stem in) een van beide opties?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

22-02-2012 om 15:29

Ik denk...

In principe is het voor haar voordeliger om de 250 euro per jaar optie te kiezen. Ik weet zeker dat ze die 700 euro niet zal mogen houden als ze daarvoor kiest. Of de sociale dienst verlangt te kiezen voor die 700 euro, weet ik niet. Verbazen zou het mij zeker niet....

Vic

Vic

22-02-2012 om 18:38

Bellen

Ik zal wel even bellen met de sociale dienst. Ik was sowieso al verrast dat ze het nu al krijgt en niet pas op haar 65e (maar dat is natuurlijk wel logisch want krijgen gehuwden ook). En even alle afrekeningen afwachten want misschien krijgt ze straks helemaal geen bijstand meer. Ik vermoed wel dat het pensioen hoger is dan de alimentatie was (is net gestopt).

+ Brunette +

+ Brunette +

23-02-2012 om 22:45

Misschien zie ik het te simpel, maar...

Drie jaar 250 euro is al meer dan het afkoopbedrag dus de keus lijkt me makkelijk.

Vic

Vic

29-02-2012 om 11:32

Raar telefoongesprek

Ik heb de sociale dienst gebeld. Het bleek overigens om nabestaandenpensioen te gaan, ipv ouderdomspensioen. De dame aan de telefoon vertelde dat dit soort afkoopsommen wordt gezien als vermogen en niet als inkomen. Prima, dat was het nieuws waar we op hoopten. Wat wel vreemd was, was dat ze wel 10x heeft gezegd dat het wel opgegeven moest worden. Dat ik niet moest denken dat als ik het niet opgaf dat ze er dan niet achter zouden komen, en dat het fraude is als je het verzwijgt.
Nou ja zeg! Als ze zo ook hun cliënten benaderen kan ik me voorstellen dat er wel eens eentje geïrriteerd reageert.

Ja, die toon tegen clienten!

vriendin in de bijstand zit kon een klein erfenisje tegemoetzien en vroeg informatie over de gevolgen voor haar bijstandsuitkering. Kreeg ook zo'n reactie: voortdurend herhalen dat ze het op moest geven, dat ze er 'toch wel achter zouden komen', dat ze niet moest denken dat ze nu zomaar luxe dingen voor zichzelf zou mogen aanschaffen, enzovoorts enzovoorts. Arme vriendin was er helemaal door aangeslagen, want ze vroeg immers juist informatie omdat ze het goed wilde doen.

Niet bepaald leuk, ze was niet alleen geïrriteerd maar voelde zich vernederd en verdrietig door een zeer onterecht wantrouwende benadering.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.