Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

geldmonster

geldmonster

22-04-2012 om 16:46

Pensioen enzo

Wij, ongeveer 40 met 3 kinderen, hebben als spaarpotje voor de oude dag ons oude appartement wat we nu verhuren. Eigenlijk verdienen we er (nog)niet aan. Ten opzichte van de huidige marktwaarde(niet verhuurde toestand) is de hypotheek die er nog opzit ongeveer de helft. We lossen iedere maand ongeveer 1000 euro extra af. Omdat we tegenwoordig allebei weer in loondienst zijn hebben we ook een pensioenvoorziening, maar dat stelt dus niet zoveel voor.
Ik ben dus nu bezig alles weer eens op een rijtje te zetten. Maar dat is best lastig met al die onzekerheden van tegenwoordig. Aow zal er wel niet meer zijn wanneer wij 65 zijn, of 67 of 75... en of dat pensioentje nog wat waard is tegen die tijd is nog maar de vraag. Ik heb wel eens gehoord dat het een richtlijn zou zijn om 1/5 van je inkomen te bewaren voor later. Mijn oudste hoopt over 2 jaar te kunnen gaan studeren. De vraag is ook hoeveel we gaan bijdragen.
We hoeven het niet echt breed te hebben tegen die tijd, maar het zou fijn zijn om niet afhankelijk te zijn en nog af en toe iets leuks te kunnen doen.

Hoe hebben jullie dat geregeld?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen geld

Ik hoop toch echt dat er iets aan AOW en pensioen overblijft, daar heb ik namelijk al mijn werkende jaren voor betaald vanaf mijn 16e. Maar inderdaad als dat verdampt heb je niets. Ik vraag me dan wel af hoe je 1/5 deel van je inkomen kunt reserveren voor later. Ook dat geld zou verdampt zijn tenzij je het investeert in stukken land en huizen, in dingen dus. Ach, als je er zo naar kijkt worden we gewoon een derde wereldland.

Vic

Vic

22-04-2012 om 23:04

Oh gut

Als AOW er niet meer is als ik 67 ben, heb ik alleen mijn pensioen van 25.000 ofzo. Het is natuurlijk de vraag of ik die leeftijd in goede gezondheid haal, en niet vooraf afhaak. Eerste uitdaging is om de kinderen op het goede pad te houden en zelfstandig en goed voorbereid het huis uit te laten gaan.

Chippie

Chippie

22-04-2012 om 23:34

Geldmonster...

"k heb wel eens gehoord dat het een richtlijn zou zijn om 1/5 van je inkomen te bewaren voor later."

Wie zegt dat en in welk land woont hij/zij? Want dat lijkt me nogal een verschil uitmaken. Ik ga er nog steeds vanuit dat ik met mijn AOW en pensioen en zonder de financiƫle last van drie kinderen een leuk leven heb. En waarschijnlijk duurt het ook nog even, zo tot mijn 70ste verwacht ik... Zoveel jaren heb ik dan niet meer voor de boeg.

Chippie

Chippie

22-04-2012 om 23:34

Geldmonster...

"k heb wel eens gehoord dat het een richtlijn zou zijn om 1/5 van je inkomen te bewaren voor later."

Wie zegt dat en in welk land woont hij/zij? Want dat lijkt me nogal een verschil uitmaken. Ik ga er nog steeds vanuit dat ik met mijn AOW en pensioen en zonder de financiƫle last van drie kinderen een leuk leven heb. En waarschijnlijk duurt het ook nog even, zo tot mijn 70ste verwacht ik... Zoveel jaren heb ik dan niet meer voor de boeg.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

25-04-2012 om 07:08

Vanaf 21 jaar

Anne, de huidige Pensioenwet schrijft voor dat een pensioenregeling geen toetredingsleeftijd mag hebben die hoger is dan 21 jaar. Oftwel, de maximale toetredingsleeftijd tot een al bestaande regeling is 21 jaar. Vroeger was het echter zo dat een pensioen niet aangeboden werd voor deelnemers jonger dan 25 jaar, de meeste pensioenuitvoerders hadden die regel.
Maw: je hebt niet vanaf je 16e pensioen opgebouwd maar waarschijnlijk vanaf je 25e. Voor AOW bouw je tussen je 15e en 65e jaar 2% per jaar op dat je in Nederland woont.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.