Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kaaskopje

Kaaskopje

07-11-2010 om 13:13

Pensioen, overlijden

Wij moeten opnieuw nadenken over ons pensioen en begrafenisverzekering. Ik ben eens in de begrafenisverzekeringen gedoken en ik vind het best prijzig allemaal. Dat komt deels natuurlijk ook omdat we er vrij 'oud' in moeten stappen.

Wat is nu wijsheid: een levensverzekering die bij een bepaalde leeftijd geld uitkeert en los daarvan een begrafenisverzekering? Of alleen de levensverzekering?
Het voordeel van een begrafenisverzekering lijkt mij dat je dan zelf alles al kunt regelen en de nabestaanden simpelweg hoeven te bellen om het uit te laten voeren. Bij een levensverzekering moeten ze de begrafenisondernemer bellen en het allemaal zelf regelen. Maar de begrafenis kan dan wel meer naar de realiteit van dat moment geregeld worden. Ik kan nu wel denken dat er vast 50 mensen een belegd broodje willen, maar wie weet zijn het er tegen die tijd 20. Alles kan tenslotte
Ik ben eigenlijk denk ik maar heel beperkt op de hoogte van wat er mogelijk is. Hoe hebben jullie het geregeld?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jolanda123

Jolanda123

07-11-2010 om 14:24

Bedenk eens goed

Wat de hoogte is van het bedrag dat jullie denken nodig te zijn voor de begrafenis.

Stel dat dat 10.000 euro is. Er van uitgaand, dat je dat over 15 jaar wilt hebben staan, dan zou dat een bedrag zijn van 55 euro per maand wat moet sparen.
(zonder rente)

Open hiervoor een spaarrekening, dan ben je het goedkoopst uit.

hebben jullie een eigen woning? Wat gebeurt er als één van beiden komt te overlijden? als het huis dan vrij op naam is, dan heb je ruimte genoeg om een kleine hypotheek te nemen, waar je dan de begrafenis van kunt betalen.

en als je toch kiest voor verzekeren: Ga dan voor een risico verzekering ipv een levensverzekering.
Bij een levensverzekering spaar je namelijk ook, en de kosten daarvan zijn gemiddeld genomen hoog.
Bij een risico verzekering dek je alleen het risico dat je voor een bepaalde datum komt te overlijden en spaar je niet.

je zou ook kunnen kijken naar het verschil tussen een levensverzekering en een risico verzekering. Dan sluit je een risico verzekering af, en het verschil in de premie tussen die twee spaar je dan op een aparte geblokkeerde spaarrekening.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-11-2010 om 14:55

Zelf sparen

Zelf sparen is inderdaad de meest goedkope manier, maar als ik over twee maanden het loodje leg heb ik niet het geld voor een begrafenis bij elkaar gespaard. Ik wil dus wel een vorm waarbij ik begraven/begraven kan worden zonder de nabestaanden voor een fikse rekening te zetten.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-11-2010 om 14:56

Ik wilde begraven/gecremeerd typen.

Jolanda123

Jolanda123

07-11-2010 om 15:15

Sparen en verzekeren

Wat je dan kunt doen, is én sparen en verzekeren.
Sluit een risico verzekering af, en spaar tegelijkertijd.

Maar nogmaals, hebben jullie een eigenhuis?

Kaaskopje

Kaaskopje

08-11-2010 om 02:33

Extra appeltje voor de dorst

Zoals ik het begrepen had heb je verzekeringen die gewoon op een bepaalde leeftijd uitkeren, dat kun je gebruiken om je oude dag wat te spekken en om er je begrafenis van te betalen als je dat wilt. Er zijn ook verzekeringen die pas uitkeren bij overlijden, echt voor de kosten en financiële steun voor de nabestaanden. Kun je stellen dat een begrafenisverzekering die in natura uitkeert, dus in de vorm van de begrafeniskosten, altijd het minst voordelig uitpakt?
Ik vind het best lastige keuzes

Fiorucci

Fiorucci

08-11-2010 om 07:39

Natura

Ik heb het niet zo op natura, het is een zeer geijkt pakket. Als je een bedrag hebt, kun je zelf de accenten leggen daar waar jij het belangrijk vindt. Misschien heb je helemaal geen 40 kaarten nodig, maar wil je af van dat suffe plakje cake. Daarbij wil ik niet alles uit handen geven. Verder zijn wij dusdanig verzekerd dat er ook een bedrag bij zit voor een steen/monumentje.
Want ook dat is een behoorlijke postenkost.

Geen begrafenisverzekering

hier op OO is dat al vaak aan de orde geweest. Je kunt beter zelf sparen. Bij zo'n verzekering betaal je veel en blijkt er vaak van alles niet bij te horen.

Tja en als je nu ineens met een begrafenis geconfronteerd wordt en geen (spaar)geld hebt, dan maar lenen. Niks aan te doen. Of je nou achteraf teveel betaalt of van tevoren, het is allebei vervelend.

Als er helemaal geen geld is word je ook begraven hoor. Ze laten niemand staan.

Ook mensen zonder geld en zonder nabestaanden worden begraven, met een bloemstukje. Wel heel verdrietig trouwens.
Heb weleens gehoord van een plaats waar een gelegenheidsdichter altijd een gedicht schrijft voor zo iemand en dat dan voordraagt bij de plechtigheid.

Maar ik dwaal af.
Sterkte met je beslissing.

amk

amk

08-11-2010 om 10:57

Bromvlieg

maar de kosten van die begrafenissen worden wel verhaald op de nabestaanden als dat enigsinds mogelijk is. En daar doen ze echt heel goed hun best voor, ook jaren later nog. Zelfs je ex echtgenoot kan nog worden aangesproken want de zorgplicht blijft na het huwelijk.

Je wenteld de kosten dan af op de kinderen. Dat wil je als ouder toch voorkomen.

Fiorucci

Fiorucci

08-11-2010 om 11:29

Precies

Je wentelt kosten af op anderen, en dat wil ik voorkomen. Daarbij, een lening afsluiten impliceert schulden, en of je die kunt aflossen is maar de vraag, als je erg op het geld moet letten. Ik weet uit ervaring dat geldzorgen en verdriet een akelige combinatie zijn. Vandaar dat ik goed verzekerd ben.

Yta Chalne

Yta Chalne

08-11-2010 om 12:59

Verzekeren

Je hoeft alleen dingen te verzekeren die je redelijkerwijs niet zou kunnen opbrengen als het nodig is. Daar kán een begrafenis bij horen, maar als de kinderen van KK over een paar jaar uit huis zijn heeft ze dat bedrag waarschijnlijk in korte tijd opgespaard. Hoeveel keer de maandpremie is goed voor een eenvoudige begrafenis? Voordeel van zelf sparen is dat je het geld ook voor iets anders dringends kunt gebruiken als het nodig is.

Fiorucci

Fiorucci

08-11-2010 om 13:32

Yta

Ik weet niks over jouw inkomen, hoeft ook niet, maar ik heb 12000 euro (2x een basisuitvaart) niet in korte tijd bij elkaar gespaard....

Kaaskopje

Kaaskopje

08-11-2010 om 14:19

Zoals pelle zegt

zo zit ik eigenlijk ook te denken. We zijn de laatste tijd in onze omgeving, (buren, ouders van ~) best vaak geconfronteerd met dat je opeens of te jong dood kan gaan. Op onze leeftijd is het best realistisch om daar over na te denken. Er moet iets zijn geregeld voor het nu én voor later.
We waren verzekerd, dat hebben we afgekocht en daar heb ik achteraf gezien geen spijt van. We betaalden ons scheel aan extra kosten. Het kan anders weten we inmiddels. De schade was nu nog beperkt. Wel zonde uiteraard, maar overkomelijk. Tussen nu en ons eigen pensioen weet ik zeker dat die schade amper voelbaar wordt. Maar nu moeten we dus wel serieus de boel weer oppakken en er dan niet meer aankomen.
Man heeft overigens in het verleden ook zo'n 18 jaar pensioen opgebouwd dus een extraatje is er sowieso als hij met pensioen kan. Meer is aangenamer. Daarnaast moet de begrafenis gedekt zijn, vandaar dus dat ik er opnieuw over na moet denken.

Chippie

Chippie

08-11-2010 om 16:02

Wat heb je nodig?

Ik ga geen buffer-preek afsteken maar ik denk dat het heel goed zou zijn dat je nu op een rijtje zet 1) wat er allemaal mis kan gaan in een leven incl prijskaartje. Wat gebeurt er als één van de partners overlijdt? Wat gebeurt er als één van de partners arbeidsongeschikt raakt? Wat gebeurt er als je kind ziek wordt? Wat gebeurt er als je kind plotseling overlijdt? Wat gebeurt er als je uit elkaar gaat? Dat klinkt allemaal droevig en negatief. Je kunt je kop in het zand steken of je kunt er 1 keer goed over nadenken, een oplossing bedenken en dan weer lekker gaan slapen

Ik gruwel van een 'in natura' begrafenis en heb ook geen begrafenisverzekering. Ik heb globaal op een rijtje gezet wat een uitvaart gaat kosten. Al met al is het een smak geld maar - in onze ogen - valt het mee. Dat buffertje hebben we gelukkig. Heb je dat buffertje niet, wil je je erfgenamen niet opzadelen met een schuld, dan zou ik dus wel die begrafenisverzekering nemen zolang je niet dat buffertje hebt.

Als mijn partner overlijdt dan missen we een groot inkomen maar de levensverzekering wordt uitgekeerd, ik krijg een nabestaandepensioen, minder kosten dagelijks leven en eventueel verkoop ik het huis waar een flinke overwaarde op zit en ga kleiner wonen. Zo kun jij ook kijken naar jouw situatie.

Yta Chalne

Yta Chalne

08-11-2010 om 20:18

Maar fiorucci

De kans dat ze allebeí plotseling doodgaan lijkt me kansberekeningstechnisch gezien verwaarloosbaar. Dus 6000 euro is genoeg voor nu. Ik schat in op basis van wat ik weet van OO dat dat in het geval van KK straks in een jaar wel te sparen is. Na dat jaar geef je de helft uit aan een reis, en spaar je nog een jaartje door.
Ik weet heel goed dat je van alles kan overkomen waardoor je niet stokoud wordt. Maar juist dan lijkt genieten van het leven ineens belangrijker dan sparen voor je begrafenis

Maar als je daar van wakker zou liggen, van dat risico, dan is verzekeren een prima optie. Er bestaan ook nog steeds tussenpersonen die je er graag thuis bij een kopje koffie van alles over komen vertellen trouwens!

Kaaskopje

Kaaskopje

09-11-2010 om 01:25

Tussenpersonen

Die tussenpersonen vragen best veel geld.
Ik heb het nodige bekeken bij begrafenisverzekeringen en kwam op zo'n 6-7000 euro uit voor een begrafenis. Dat kunnen we voorlopig niet bij elkaar sparen. Ik ga daar dus toch maar een verzekering voor aan.

Fiorucci

Fiorucci

09-11-2010 om 07:23

Yta

Tuurlijk, dachten wij ook, net getrouwd, eerste baby. jammer dat ze dood ging en wij geen verzekering hadden en nog maar weinig spaargeld. Ik doe niet aan kansberekening, de aandoening die zij kreeg als complicatie na haar vroeggeboorte was ook al zo zeldzaam. Tussenpersonen kosten heel veel geld, dat kun je zelf ook!

Fiorucci

Fiorucci

09-11-2010 om 07:23

Kaaskopje

En dat is dan een hele basic uitvaart, wij hebben onszelf voor een hoger bedrag verzekerd. Zodat er ook nog wat overblijft voor een monument ofzo.

Yta Chalne

Yta Chalne

09-11-2010 om 08:39

Fiorucci

Laat maar. Zo kan 'ie wel.

Fiorucci

Fiorucci

09-11-2010 om 10:12

Yta?

Sorry? Ik leg je alleen onze beweegredenen uit? Hoezo, zo kan ie wel?

Yta Chalne

Yta Chalne

09-11-2010 om 19:03

Fiorucci

Ik weet wat jij vindt. Jij hebt daar je persoonlijke redenen voor. Tegen jouw redenen is er helemaal niets dat ik fatsoenlijkerwijs zou willen inbrengen, zoals je vast wel snapt. Dan is het dus einde discussie.
Overigens is mijn afweging weliswaar anders maar komt het voort uit dezelfde soort overwegingen. Ik wil geen geld sparen voor mijn begrafenis. Als ik dan dood moet zonder dat ik er zin in heb, dan ga ik er niet ook nog eens geld voor uitsparen op dingen die ik kan doen als ik wél leef. Er zijn grenzen Als de mensen om mij heen daar zenuwachtig van worden gaan ze zelf maar sparen *evil grin*

Chippie

Chippie

09-11-2010 om 22:47

Fiorucci

Ik vind het ook lastig om weerwoord te geven nu je je overweging zo persoonlijk hebt gemaakt. Komt nogal bot over.

Op het moment dat je kind overleed, kon ook jij of jouw man overlijden. Met die mogelijkheid moet je altijd rekening houden, toch?
Een kinderbegrafenis is in het algemeen goedkoper dan een volwassenenuitvaart.
Een monument kan en hoeft niet meteen geplaatst worden.

Maar bovenal - nogmaals mijn advies - ga nu na wat er allemaal vreselijk mis kan gaan in een leven.

Kaaskopje, ik zou het risico wel aandurven mits je nu inzet op het aanleggen van een algemeen buffertje. Stel dat het misgaat voordat je die buffer hebt dan zal er geleend moeten worden. Maar als je buffer zo marginaal is dan zou ik me vooral ook richten op 'wat gebeurt er als er één inkomen wegvalt?'.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-11-2010 om 01:30

Ja precies

Zonder dat ik het wist blijken we nog bij een andere maatschappij verzekerd te zijn. We dachten dat het in de tijd dat het helemaal de verkeerde kant op ging dat alles daarvan verleden tijd was geworden, maar tot onze verbazing kregen we na jaren een overzicht van wat er nog van ons staat. Heel grappig Het is niet veel hoor, maar genoeg om het nu verder niet uit het oog te verliezen. We gaan nu overwegen bij wie we onze zaken gaan regelen.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-11-2010 om 01:34

Fiorucci

We blijken iets gemeen te hebben. Wij hebben na de geboorte van (helaas al overleden) zoontje (ook eerste kind) ook begrafeniskosten gehad, althans crematiekosten. Het was niet eens zo heel veel, maar we waren blij dat we er voor verzekerd waren.

Fiorucci

Fiorucci

10-11-2010 om 07:16

Precies kaaskopje

Als je al zoveel verdriet hebt, zijn financiele zorgen er bij niet fijn.

Fiorucci

Fiorucci

10-11-2010 om 07:20

Anderen

Het gaat mij puur om geneuzel over statistieken en kansberekeningen. Als het jou toevallig wel treft, zit je mooi met de ellende. Tegenwoordig is een kinderuitvaart ook heel duur. Die van ons kind was heel,heel sober, omdat het niet anders kon. Nog dagelijks krijgen contactpersonen van de VOOK (ver. van ouders van een overleden kind) mensen aan de lijn die ook dachten dat het allemaal zo'n vaart niet zou lopen, en nu financiele ellende hebben.

Asa Torell

Asa Torell

10-11-2010 om 20:26

Ik snap het niet

Fiorucci's verhaal gaat toch precies over het soort scenario's waar je aan moet denken als je beslissingen neemt over uitvaart- en overlijdensverzekeringen? Dus dan is het toch goed om daarbij stil te staan? Ik snap dus niet waarom haar verhaal storend wordt gevonden.
Vervolgens moet iedereen voor zichzelf bedenken of hij/zij het nodig vindt om zich hiervoor te verzekeren, danwel te sparen, danwel het op desnoods lenen aan te laten komen.
Als ik Kaaskopje was zou ik voor de verzekering kiezen overigens (en wel voor het hele gezin bovendien). Sparen voor je uitvaart lijkt me zoals Yta al zegt, niet een erg leuk doel als je er duidelijk dingen voor moet laten. Dat zou ik dus pas doen (en dus de verzekering opzeggen) als je zo ruim zit dat het vanzelf gaat.

Sparen voor later

Nou, ik zie het niet als sparen voor mijn uitvaart. Ik spaar voor iets leuks. Maar als ik onverhoopt vroeg dood ga, wordt dat geld aan mijn uitvaart besteed. Niet meer aan het leuks dat ik dan nou eenmaal niet meer ga doen, dood zijnde.

Dus sparen is sowieso een prima optie.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-11-2010 om 02:37

Sparen

is altijd een goede optie.

Niet verzekerd

Wij zijn niet verzekerd omdat, bij overlijden van een van ons twee, de helft van het huis ´vrij´ komt er er ook een stukje levensverzekering in de hypotheek zit..

We sparen genoeg, mocht een van ons overlijden, dan staat er wel wat op de rekening.

Als we een gezin met kinderen hadden, dan zou ik ws wel verzekeren (hoewel de uitvaart van onze dochter nou niet in de duizenden liep, integendeel, volgens mij kostte het, al met al, nog geen 800 euro..)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.