Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

mut

mut

25-07-2021 om 15:55

persoonlijkheidstest/ IQ-test

Voor mijn werk heb ik een persoonlijkheidstest combinatie IQ-test moeten doen. Wel pas toen ik er al anderhalf jaar werkte, ze waren vergeten het af te nemen. Mijn vraag is nu wanneer krijg je de resultaten. Ik verwachtte dat ik die per mail ofzo zo krijgen en dat er daarna een gesprek over zo volgen waarin werkpunten aan de orde zouden komen. Blijkbaar is dat niet zo, er komt alleen een gesprek (omdat je een opleiding gehad moet hebben om de resultaten te kunnen begrijpen). Ik ben benieuwd of dit idd normaal is (of ik een beetje wereldvreemd). Test was voor de paasvakantie en gesprek zal waarschijnlijk plaatsvinden in september.

Ik denk dat je 3 augustus de uitslag gemaild krijgt.
Je weet dat je een gesprek hebt in september, dan zul je de uitslag wel vlak daarvoor krijgen.
Maar ik zou me er niet druk om maken, dat doet het bedrijf blijkbaar ook niet door het eerst te vergeten en door daarna minstens vijf maanden te wachten met het delen van de resultaten.

Ik zou verwachten dat je op het gesprek het uitgeprinte rapport krijgt (om te bekijken en voor jezelf om te houden). En dat je toestemming moet geven om een kopie daarvan naar de werkgever/opdrachtgever op te sturen.

Dit is hoe het hoort:

https://www.psynip.nl/uw-beroep/cotan/beroepscode-en-ast-nip/algemene-standaard-testgebruik-nip-2017/2-3-psychologisch-rapport/2-3-4-rechten-client/

Maar goed, als het echt ging zoals het hoort dan zou je deze vraag niet hoeven stellen, want dan had je dat deze informatie al schriftelijk gekregen voorafgaand aan de testafname.

mut

mut

26-07-2021 om 11:07 Topicstarter

Het gesprek zal met de directrice zijn en ik zal dan pas de resultaten te horen krijgen (weet ik zeker omdat ik er al naar gevraagd heb). Het gaat om een middelbare school waar ik als tijdelijke begonnen ben met een paar uur (eerste halfjaar) en daarna voltijd. Ook komend schooljaar heb ik een voltijdse job daar. De test is normaliter onderdeel van de aanvangsbegeleiding nieuwe leerkrachten in de scholengroep. In het evaluatiegesprek na een klasbezoek van de directrice kwam zij tot de ontdekking dat ik die test nog niet had gemaakt. (evaluatie was ok/voldoende). Van te voren alleen maar een tijdstip gehad, geen enkele info behalve dat het ongeveer 2 uur zou kosten en dat het uit meerdere onderdelen en per computer zou gaan.

mut

mut

26-07-2021 om 11:18 Topicstarter

Mijn ""probleem" is dat ik uit wat rondneuzen op internet idd begrepen had dat ik de uitslagen eerst zelf zou moeten krijgen terwijl mijn directrice (en de blijkbaar de hele scholengroep) dat niet vindt. 
Ik ben gewoon benieuwd naar het verloop bij anderen die ook wel eens zulke testen moesten doen, wanneer hoorden zij de resultaten. Maar misschien speelt het ook mee dat ik in België woon, andere regels en gewoonten.

Je leidinggevende is degene die de testuitslag met jou "bespreekt"? Omdat zij daar een of andere opleiding voor gedaan heeft? En jijzelf mag de ruwe scores niet inzien?

Is het opgenomen in het nascholingsplan van school dat een aantal medewerkers een "opleiding" volgen om psychologische testen af te nemen zonder psychologische achtergrond? Of gebeurt deze opleiding in de vrije tijd? En als deze opleiding in de vrije tijd gebeurt, krijgen medewerkers daar dan een vergoeding voor? Betaalt de school de "medewerkers" per afgenomen test?

Het klinkt alsof die test "iets" te verbergen heeft, als je geen ruwe scores (laat staan itemscores) mag inzien. En als je de naam van de test niet eens mag weten, zodat je er niets over op kunt zoeken op internet. Misschien hebben ze "alleen maar" te verbergen dat het niet-gevalideerde rommel is. Of misschien komt het uit de MLM (multi level marketing) hoek. Het zal wel niet de Scientology test geweest zijn, dan had je nu allang een aanbod gekregen om tegen veel geld je "problemen" te verhelpen.

Anyway, tips voor het eindgesprek. Gewoon vriendelijk mompelen: "Oh, zegt de test dat? Daar herken ik me niet in." en niet bang zijn om ongemakkelijke stiltes te laten vallen. De gesprekspartner heeft dan vaak de neiging om de eigen boodschap te gaan relativeren om de ongemakkelijke stilte te doorbreken. Ga jezelf niet verdedigen. Als ze jou vragen waarom de test bepaalde uitkomsten geeft, niet speculeren, gewoon zeggen dat je dat niet weet en verder je mond houden. Stiltes laten vallen. En hou je ogen en oren open voor hoe die test heet en hoe de geldstromen rondom die test lopen. Dat is misschien iets voor de medezeggenschap.

mut

mut

27-07-2021 om 11:07 Topicstarter

Bedankt voor je antwoord Syboor. De directrice gaf idd aan dat omdat ik geen opleiding gehad in het lezen/ begrijpen van zo'n test ik de resultaten niet van te voren mag inzien. Dat voelt zo verkeerd. Het was een online test van 6 onderdelen, elk onderdeel had een uitleg vooraf met een paar testvragen. Maar omdat ik alleen in een lokaal zat was er verder geen controle op wat ik deed of geen mogelijkheid om uitleg te vragen. Tsja, het komt op mij niet overtuigend over maar is blijkbaar het beleid van de scholengroep. Ik zie werkelijk niet in wat er moeilijk kan zijn om een testresultaat van getallenreeksen te begrijpen ( 1 van de 6). 
Ik ben blij dat het niet gek is dat ik de procedure niet OK vind. 
Ik kreeg van iemand de raad om mij eventueel aan te sluiten bij een vakbond. En verder ben ik misschien toch te Nederlands om zonder protest de procedure te ondergaan. 

Imi

Imi

27-07-2021 om 12:35

En wat als je een beetje bluft en zegt dat je de resultaten graag wel vooraf ontvangt, omdat je zus/goede vriend/... wel verstand van dat soort testen heeft?

mut

mut

01-10-2021 om 23:38 Topicstarter

op 11 oktober staat het feedback gesprek gepland. Ben benieuwd.

En? Ben heel benieuwd - hebben ze nog een goede toelichting gegeven?

mut

mut

12-10-2021 om 23:42 Topicstarter

Ja, in heel veel kon ik mij herkennen. Verrassing was wel dat ik oa hoog scoorde op analytische huppeldepup, normaliter hoog scorende bij wiskunde/ natuurwetenschappen personen wat ik helemaal niet ben. Een enkel iets dat raar genoeg op beide delen wat hoger scoorde, iets dat tegenstrijdig was. Een geschreven verslag komt nog. Of daar puur uitslagen in staan wat betreft het intelligentiedeel weet ik niet. Wel zullen er werkpunten in staan.

mut

mut

14-11-2021 om 22:03 Topicstarter

eindelijk ook op papier het verslag + feedback verslag+ verslag van het gesprek geregen. Maar dus geen pure uitslagen, had ik ook niet meer verwacht. Tsja, er zitten hier en daar naar mijn mening wat elkaar tegensprekende dingen in. OK, klaar ermee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.