Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

zzp-er

zzp-er

24-04-2012 om 10:14

Pfff mijn eerste wanbetaler. en btw afdracht

Ik ben nu ruim 4 jaar zelfstandige, en dat bevalt prima. Alleen nu maak ik kennis met het fenomeen wanbetaler; niet leuk!
Nadat ik het project, met veel haast want korte planning, goed heb afgerond, komt 6 weken na de factuur (met 2x een herinnering) ineen de klacht dat de klant niet tevreden is.
Tijdens het project liepen een aantal zaken al vreemd.
Ze had mij ingehuurd als ontwerper van de voorkant van haar website. De inhoud zou ze zelf doen. De huisstijl moest behouden blijven.
Na 2 schetsrondes kwam ze ineens met een compleet ontwerp in een andere huisstijl aan. De tijd drong inmiddels. Dus heb ik er verder maar niet veel over gezegd.
Toen werd haar zoontje ziek en was ze bijna 2 weken niet bereikbaar.
Toen moest alles ineens binnen een halve week af. Ik had begrip voor de situatie, dus heb uiteindelijk ook inhoudelijk meer gedaan dan geoffreerd. Ik heb ook nog een folder gemaakt.
En door de tijdsdruk (ik heb 3 dagen tot laat over gewerkt) was alles bij livegang niet helemaal goed, deels omdat ik de inhoud van de oude site had overgenomen aders wist ik ook niet welke tekst er op moest. Dit heb ik natuurlijk meteen aangepast.
Nu maakt ze me heel vreemde verwijten. Ze zou mijn schetsen lelijk vinden (heeft ze nooit gezegd!).
Ook vindt ze dat ik te weinig heb gedaan voor het gevraagde geld, terwijl ik veel meer heb gedaan dan de aangeboden offerte (wegens de sneue omstandigheden).
Ik heb nu zo'n spijt dat ik überhaupt die extra werkzaamheden heb gedaan, en dat ik niet heb aangegeven dat het extra was. Ze haalt nu ook ieder "foutje" aan.
Terwijl ze zelf naar mijn idee veel meer fout heeft gedaan. Maar je mag een klant nooit van fouten betichten heb ik ooit geleerd.
Dat ik nu een aanmaning en een ingebrekestelling en dergelijke moet sturen lijkt me duidelijk.
Maar helaas heb ik de factuur al opgenomen in mijn eerste kwartaalaangifte en heb dus de BTW al afgedragen SHIT.
Kan ik dat nog terugdraaien? Of heb ik gewoon pech?
En waar moet ik op letten als ik een incassobureau moet inschakelen. Al hoop ik natuurlijk dat het zover niet komt...
En ik denk dat dit niet mag, maar hoe sta ik in mijn recht als ik de site gewoon uit de lucht haal?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sassie

Sassie

24-04-2012 om 11:05

Zzp-er?

Wat jammer dat het zo gelopen is. Vaak gaat het in goed vertrouwen en wil je de klant helpen als het moeilijk gaat. Dit is je duur komen te staan nu. Paar vraagjes/tips voor jou en ik houd even jouw tekst aan:

"Ze had mij ingehuurd als ontwerper van de voorkant van haar website. De inhoud zou ze zelf doen. De huisstijl moest behouden blijven".

Staat deze afspraak zwart op wit met jullie handtekening eronder?
Handig is om alle afspraken zwart op wit te zetten en door beide te laten ondertekenen. Zo is duidelijk wat er gedaan moet worden.

Na 2 schetsrondes kwam ze ineens met een compleet ontwerp in een andere huisstijl aan. De tijd drong inmiddels. Dus heb ik er verder maar niet veel over gezegd.

Ik neem aan dat je het voorgaande op papier hebt staan. Hier gaat het mis. Deze verandering van de klant haar kant had je zwart op wit moeten zetten met de consequenties qua tijd en extra kosten voor jou erbij. Ik snap dat je je op dat moment overdonderd voelde en er verder maar niets over gezegd hebt. Nu weet je beter, dus deze 'fout' maak je niet meer.

Toen werd haar zoontje ziek en was ze bijna 2 weken niet bereikbaar.

Toen moest alles ineens binnen een halve week af. Als je het voorgaande zwart op wit hebt staan, had je haar daarmee om de oren kunnen slaan en kunnen zeggen. Joh, je hebt zaken gewijzigd en ik heb aangegeven dat ik dan en dan ermee klaar ben (zwart op wit).

"Ik had begrip voor de situatie, dus heb uiteindelijk ook inhoudelijk meer gedaan dan geoffreerd. Ik heb ook nog een folder gemaakt".

Staat dit ook zwart op wit? Als jij meer doet dan moet je dat aangeven. Stond die folder ook in het contract?

En door de tijdsdruk (ik heb 3 dagen tot laat over gewerkt) was alles bij livegang niet helemaal goed, deels omdat ik de inhoud van de oude site had overgenomen aders wist ik ook niet welke tekst er op moest. Dit heb ik natuurlijk meteen aangepast.

Duidelijk niet goed gecommuniceerd.

Nu maakt ze me heel vreemde verwijten. Ze zou mijn schetsen lelijk vinden (heeft ze nooit gezegd!).

Dit kun je in de toekomst ondervangen door haar voor akkoord te laten tekenen voor je schetsen.

Ook vindt ze dat ik te weinig heb gedaan voor het gevraagde geld, terwijl ik veel meer heb gedaan dan de aangeboden offerte (wegens de sneue omstandigheden).

Vooraf dus duidelijk een tijdplanning aangeven, wat je daarvoor doet en de kosten aangeven. Wijkt het af omdat mevrouw dingen ineens anders wil? Prima, dan wordt de tijdplanning anders en er komen extra kosten bij en weer laten ondertekenen.

"Ik heb nu zo\'n spijt dat ik überhaupt die extra werkzaamheden heb gedaan, en dat ik niet heb aangegeven dat het extra was. Ze haalt nu ook ieder "foutje" aan".

Jammer. Leermoment voor de volgende keer. Laat alles ondertekenen. Ook de evt. wijzigingen door de klant en dus de extra tijd en kosten.

Terwijl ze zelf naar mijn idee veel meer fout heeft gedaan. Maar je mag een klant nooit van fouten betichten heb ik ooit geleerd.

Daar ben ik het niet mee eens. Deze klant vind ik verre van netjes en probeert er naar mijn gevoel haar voordeel te doen van het feit dat er niets zwart op wit staat.

"Dat ik nu een aanmaning en een ingebrekestelling en dergelijke moet sturen lijkt me duidelijk".

Lijkt me ook ja.

Maar helaas heb ik de factuur al opgenomen in mijn eerste kwartaalaangifte en heb dus de BTW al afgedragen SHIT.

Kan ik dat nog terugdraaien? Of heb ik gewoon pech?

En waar moet ik op letten als ik een incassobureau moet inschakelen. Al hoop ik natuurlijk dat het zover niet komt...

"En ik denk dat dit niet mag, maar hoe sta ik in mijn recht als ik de site gewoon uit de lucht haal?"

Nee, dat mag denk ik ook niet.

Ik weet niet hoe duur het is, maar Is het voor jou niet handiger om gewoon zo'n bureau in te schakelen die de facturen voor je int bij klanten? Heb je geen gezeur meer met de debiteurenadministratie en wanbetalers, want dat regelen zij voor je. Jij krijgt gewoon netjes je geld. Onze tandarts werkt ook zo.

Kosten

Ik weet niet wat het bedrag van je factuur was maar je moet je ook gaan afvragen of alle komende kosten, ergernissen en tijd het je waard is. Vaak wordt het een ja/nee spelletje en daar schiet je niets mee op.

Zorg dat je in de toekomst al je afspraken die je met je klant maakt per mail later bevestigd krijgt om dit soort geschillen te voorkomen.

Je BTW terugvorderen is geen probleem. Je kunt een interne creditfactuur maken zodat het BTW bedrag in de volgende aangifte weer verrekend kan worden.

Goedkope incasso

Hier een linkje van een bedrijf dat wij ook wel eens gebruikt hebben. Werkte prima.
http://www.titaan-incassobureau.nl/

Yvon Meijer

Yvon Meijer

24-04-2012 om 12:43

Vertrouwen

Hoe jij werkt is blijkbaar heel goed, want dat gaat al 4,5 jaar zo met blije klanten- ga daar door deze ene rotte appel nou niet aan twijfelen. Zo snel mogelijk achter je laten dit geval, nadat ze betaald heeft uiteraard. Ik werk al heel lang bij een bedrijf dat veel klanten heeft. Eén keer in de zoveel jaar tref je zo'n klant die je helemaal claimt, alle energie uit je zuigt, waarbij het nooit goed is en die dan niet wil betalen. Mijn baas heeft de laatste keer uiteindelijk zijn verlies genomen en klant verteld dat hij haar nooit meer wou zien en dat ze nooit meer een voet in de zaak mocht zetten. (bedrag was te doen) Kortom: neem het niet persoonlijk, deze klant spoort niet, jij doet het goed. Sterkte.

Sassie

Sassie

24-04-2012 om 16:04

Helemaal mee eens

Met Yvon eens. Je werkt toch op basis van vertrouwen en als er dan zo eentje tussen zit die daar lak aan heeft; dat doet je wel wat en dat is balen. Gelukkig is dat de eerste en de laatste in 4,5 jaar tijd.
En dat anderen volgens haar je werk ook niet goed vinden, daar heb jij niets mee te maken. Jij hebt een deal met haar en niet met die anderen, punt. Zij moet gewoon dokken en dan nooooit meer zaken met je doen.
Ze heeft je gewoon opgelicht, of probeert dat nu. Verschrikkelijke mensen heb je er toch bij zitten, bah!
Gelukkig heb je nog een hoop fijne klanten waar je wel fijn mee samenwerkt.

Jesse_1

Jesse_1

24-04-2012 om 23:17

Btw terugvragen

De oplossing van Lis@ (interne creditfactuur maken) is niet de legale.
Als je BTW van een oninbare vordering terug wilt vorderen, moet je een verzoek indienen bij het belastingkantoor (zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/aangifte_corrigeren/btw_terugvragen/teruggaaf_vanwege_oninbare_vorderingen).
Een interne creditfactuur is sowieso niet juist; jij draagt de BTW niet meer af, maar de afnemer zou deze nog wel terug kunnen vragen. (Nu zal dat op deze schaal niet zo'n probleem zijn, maar...).
Als je geen zin hebt in gedoe, kun je ook het verlies op je nemen en een korting geven op het afgesproken bedrag. Hier maak je dan wel een creditfaktuur van. Waarschijnlijk voel je daar niet veel voor, maar het bespaart je wel veel energie en ergernis.
Suc6, Jesse (helaas wel ervaring met wanbetalers, maar niet als ZZP-er).

Gerry

Gerry

27-04-2012 om 20:43

Zzp-er

Kun jij zien of ze die website nog draaiend heeft? Als die namelijk zo slecht is, lijkt me dat je snel weer de oude neerzet als het je inkomsten kost...
Als die nog draait, gebruikt ze dus jouw product en moet ze betalen. Je zou je kunnen overwegen om een aangetekende brief te schrijven met betalen en anders een incassobureau.
Vaak binden mensen ineens toch in als blijkt dat ze er niet mee weg zullen komen.
Ik weet niet hoe een incassobureau werkt, of je daar zelf ook kosten aan hebt, maar anders gewoon doen.
En alles met deze mevrouw voortaan per mail of per brief.
Sterkte en succes

mirreke

mirreke

28-04-2012 om 03:25

Nee zzper

Gerry's bedoelt dat als die website echt zo slecht zou zijn, zij ( jouw klant dus) die zou hebben vervangen door de oude, als het haar geld kost. Nu hij nog draait maakt zij dus gebruik van jouw product en heeft zij de transactie aanvaardt.
Ik neem aan dat je een heel dossier hebt van alle mails met afspraken. Dat, in combinatie met het feit dat zij nu jouw website heeft draaien zou genoeg moeten zijn als bewijs dat er wel degelijk een transactie heeft plaatsgevonden. Als zij niet tevreden is moet ze dat binnen n bepaalde tijd laten weten, dus een klacht indienen, en jouw vervolgens een termijn geven waarbinnen je eea moet herstellen. Maar betalen moet ze wel. Je kunt zeker een incassobureau proberen.
Heb je al eens op haar naam of adres gegoogeld? Misschien doet ze dit vaker en is ze een doodordinaire oplichter...

mirjam

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.