Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Premie volksverzekering

Het lijkt er op dat onze werkgever geen premie volksverzekering heeft afgedragen of ingehouden. Weet iemand wat de gevolgen daarvan zijn voor ons, de werknemers? Het bedrijf staat op het punt failliet te gaan...

Egberdien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

27-03-2009 om 17:16

Ook niet ingehouden?

Als hij het wel heeft ingehouden (staat op je loonstrookje), maar niet heeft afgedragen kan de Belastingdienst dat niet op jullie verhalen. Ik weet niet wat er gebeurt als het ook niet is ingehouden. Dan hebben jullie in feite 'zwart' gewerkt.

egberdien

egberdien

27-03-2009 om 17:29 Topicstarter

Op de loonstrook

staat wel "ingehouden loonbelasting", maar niets over PV.

ishtar

ishtar

27-03-2009 om 20:04

Staat er

loonbelasting, of loonheffing? Over het algemeen wordt de premie volksverzekering en de loonbelasting tegelijkertijd geheven, en heet dan loonheffing.

egberdien

egberdien

28-03-2009 om 10:12 Topicstarter

Er staat

loonheffing volgens tabel... Op de loonstrook is het dus wel goed, zo te zien. Bovendien staat er op de stroken van vorig jaar ook nog WW-awf bij de inhoudingen.
Mijn loonstroken kloppen dus wel. Ik heb de directie gevraagd of het werkelijk niet is afgedragen. Kan dat zomaar, dat een bedrijf het niet afdraagt, en wat zouden de gevolgen voor ons zijn? Het is verder wel een "keurig" bedrijf, dat ook levert aan overheidsinstanties.

Jaymza

Jaymza

28-03-2009 om 18:30

Aanleiding?

Waarom denk je dat het bedrijf niet afgedragen heeft?

Jaymza

egberdien

egberdien

28-03-2009 om 19:17 Topicstarter

Geruchten...

geruchten van een collega. Een andere collega heeft het UWV gebeld om dit na te vragen, en het UWV heeft bevestigd dat er iets niet klopte. Ik heb eht inmiddels ook bij de directie negevraagd, het lijkt er op dat het storm in een glas water is. Gelukkig.

Zoals gezegd

door een voorganger: als er wel correct is ingehouden maar de werkgever heeft het niet afgedragen dan heeft de werkgever een probleem (jou kan niks gebeuren), heeft de werkgever niet ingehouden dan heb jij een te hoog bedrag ontvangen en kan de fiscus alsnog bij jou aankloppen

(met dank aan RTL-Z, waar een FNV-mevrouw en een belastingmeneer vragen over belasting beantwoordden; wat je al niet ziet langskomen in je bevallingsverlof!)

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.